• 0

aandachtspunten/risico's starten vanuit bestaande lege BV?

Goedendag,

Ik loop al heel lang met het plan om een bedrijf te starten maar had hiertoe tot op heden niet echt de mogelijkheid (o.a. mijn eigen persoonlijke situatie en de benodigde financiële ruimte).

Nu ben ik een tijdje terug in gesprek geraakt met iemand die ik al langer ken hierover en willen we dit samen verder gaan oppakken en starten. Hij kan en wil financieren.

Hij heeft al aantal bedrijven en heeft voorgesteld het bedrijf onder te brengen in een lege BV van hem.

Wat zijn de risico's van het onderbrengen van zo een nieuw gezamenlijk bedrijf in een bestaande (lege) bv?

Waar moet ik op letten en wat komt hier allemaal bij kijken?

 

Punt 2: eigenlijk ben ik gezien mijn persoonlijke situatie nog niet in de positie om nu als zelfstandig ondernemer danwel aandeelhouder geregistreerd te worden. dat zou naar verwachting ergens tussen 1 januari 2017 en 1 april 2017 geen probleem meer zijn (heeft met juridische afwikkeling van aantal zaken te maken maar ook inkomen).

Wat zouden de mogelijkheden zijn om wel in die tussentijd het bedrijf op te starten en de eerste klanten binnen te halen maar pas daarna dus aandeelhouder/ondernemer te worden?

 

Het betreft een bedrijf waarbij eerst een website ontwikkeld moet worden (verwachte duur 2 a 3 maanden) en dan zullen er dus (b2b) klanten geworven moeten worden. duurt dus wel paar maanden voor er inkomsten in zullen binnenkomen.

 

Is het optie om het belang in BV op naam van familie te zetten (die ook een bedrijf hebben)?

Ik hoor het graag hoe jullie hierover denken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Natuurlijk is dat voor hem makkelijker en goedkoper, maar voor jou een risico. Ik zou er voor die paar duizend euro verschil niet aan beginnen als ik jou was.

Ik bedoel natuurlijk: ik zou niet beginnen in een door een ander aangedragen "lege" BV. En dan heb ik het niet eens over opzettelijke snode plannen van de ander; er wordt zaak nogal aangeklooid met BV's en een foutje van hem kan jou duur komen te staan. Een paar duizend euro extra voor een frisse start (met een nieuwe BV en een onafhankelijk adviseur) is dan wel heel goed besteed.

 

probleem in deze is dat benodigde investering van hem af moet komen en hij daar wel bereid toe moet zijn.

Maar als de situatie mij niet zint zal ik uiteindelijk toch kiezen om bedrijf (nu) niet te starten.

Link naar reactie
  • 0

probleem in deze is dat benodigde investering van hem af moet komen en hij daar wel bereid toe moet zijn.

 

Als ik dat lees icm. het idee om een 'lege' BV over te nemen, dan heb je een recept voor problemen gecreëerd.

 

Als je al een BV als rechtsvorm zou nemen, richt dan gewoon een nieuwe BV op.

 

Echter, als je al van plan bent om de kosten voor het starten van een bedrijf door iemand anders te laten betalen, dan zou een BV naar mijn idee in de eerste plaats al de verkeerde keuze zijn. Neem dan gewoon een eenmanszaak. Scheelt je enorm in de kosten en belasting die je zou moeten gaan betalen.

Link naar reactie
  • 0

probleem in deze is dat benodigde investering van hem af moet komen en hij daar wel bereid toe moet zijn.

 

Als ik dat lees icm. het idee om een 'lege' BV over te nemen, dan heb je een recept voor problemen gecreëerd.

 

Als je al een BV als rechtsvorm zou nemen, richt dan gewoon een nieuwe BV op.

 

Echter, als je al van plan bent om de kosten voor het starten van een bedrijf door iemand anders te laten betalen, dan zou een BV naar mijn idee in de eerste plaats al de verkeerde keuze zijn. Neem dan gewoon een eenmanszaak. Scheelt je enorm in de kosten en belasting die je zou moeten gaan betalen.

 

Het is dus geen lege bv overnemen maar het bedrijf voorlopig onderbrengen in een lege bv van hem.

Hij brengt geld in voor bouw software, hosting/onderhoud systeem, (geld voor) promotie en stukje kennis/netwerk.

eenmanszaak is kwa samenwerking geen optie en hij wil hoe dan ook geen prive aansprakelijkheid lopen.

 

Of eenmanszaak scheelt in te betalen belasting hangt uiteindelijk van omzet af natuurlijk.

 

Maar goed, advies van ieder is duidelijk dit niet te doen.

de vraag blijf dan dus nog even hoe dit wel te doen en partner daarvan ook te overtuigen (daar meer geld in te stoppen).

Link naar reactie
  • 0

Uitgaande van de gedachte dat een nieuwe schone of een oude lege BV niets uitmaakt voor de (imho wel erg belangrijke) begeleiding en advieswerk, begrijp ik die paar duizend euro verschil in kosten niet helemaal. Een nieuwe BV oprichten zonder advies kost je max 500 Euro (online te vinden vanaf € 325,-)

 

Of eenmanszaak scheelt in te betalen belasting hangt uiteindelijk van omzet af natuurlijk.

Nee, van de winst. En als jij recht hebt op zelfstandigenaftrek moet die winst bij 2 eigenaren wel heel hoog zijn (€ 250.000,- of hoger) wil jij met een BV goedkoper uit zijn qua kosten en belastingen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is dus geen lege bv overnemen maar het bedrijf voorlopig onderbrengen in een lege bv van hem.

"Tijdelijk" en "van hem" doen nog meer alarmbellen rinkelen. In de opbouwfase wordt het bedrijf als het goed is meer waard. Dan kun jij als vrijwilliger jezelf de pleuris werken en daarna moet je betalen om je "eigen" bedrijf weer deels van hem over te nemen. Dit kan bijna niet goed gaan. Of ben ik nu te pessimistisch?

 

(Uiteraard blijft de vraag of een BV überhaupt het juiste vehikel is voor de onderneming en voor jou als potentieel ondernemer. Dat schreef ik al in mijn eerste reactie in dit draadje. Dat er nu een BV met draaiende motor klaarstaat om in te stappen en weg te rijden lijkt heel aanlokkelijk, maar kan achteraf een hele slechte keuze blijken.)

 

de vraag blijf dan dus nog even hoe dit wel te doen en partner daarvan ook te overtuigen (daar meer geld in te stoppen).

Als je partner het niet op een manier wil regelen die voor jou veilig genoeg is, dan moet je er niet aan beginnen.

 

En eerlijk gezegd, tussen de regels door van dit draadje: ik adviseer je nog eens goed na te gaan wat je zelf wilt. Je zit in een turbulente situatie, er zijn zaken niet afgehandeld. Er houdt iemand je een worst voor en dat is verleidelijk. Maak even pas op de plaats, hervind je kracht en kijk dan eens wat je wilt de komende jaren. Misschien is loondienst wel beter. Misschien is zelfstandig ondernemerschap wel beter. Kijk alsjeblieft uit voor mensen die (bewust of onbewust) gebruikmaken van je kwetsbaarheid op dit moment.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Uitgaande van de gedachte dat een nieuwe schone of een oude lege BV niets uitmaakt voor de (imho wel erg belangrijke) begeleiding en advieswerk, begrijp ik die paar duizend euro verschil in kosten niet helemaal. Een nieuwe BV oprichten zonder advies kost je max 500 Euro (online te vinden vanaf € 325,-)

 

Of eenmanszaak scheelt in te betalen belasting hangt uiteindelijk van omzet af natuurlijk.

Nee, van de winst. En als jij recht hebt op zelfstandigenaftrek moet die winst bij 2 eigenaren wel heel hoog zijn (€ 250.000,- of hoger) wil jij met een BV goedkoper uit zijn qua kosten en belastingen.

 

winst uiteraard ja...

beste optie is naar mijn idee een VOF waarin partner met zijn bv deelneemt en ik als prive persoon.

Heeft hij zichzelf en zijn andere bedrijven ingedekt en voorkomen we toch hoge kosten.

Hoewel ook hierbij alles natuurlijk zeer goed vastgelegd moet worden in venootschapscontract.

Link naar reactie
  • 0

beste optie is naar mijn idee een VOF waarin partner met zijn bv deelneemt en ik als prive persoon.

Dan is hij beperkt aansprakelijk en jij volledig met je privé vermogen. Ondertussen trekt hij wel mede aan de touwtjes. Wil je dat?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

beste optie is naar mijn idee een VOF waarin partner met zijn bv deelneemt en ik als prive persoon.

Heeft hij zichzelf en zijn andere bedrijven ingedekt en voorkomen we toch hoge kosten.

Hoewel ook hierbij alles natuurlijk zeer goed vastgelegd moet worden in venootschapscontract.

 

Mits afspraken inderdaad goed vastgelegd worden in een vennootschapscontract en jij je daarin laat bijstaan door een eigen onahankelijke adviseur, lijkt mij deze oplossing in ieder geval een stuk beter én voor jou fiscaal voordeliger dan een "lege BV".

 

Keerzijde is - zoals Ron terect opmerkt - dat jij hoofdelijk aansprakelijk bent voor het hele avontuur. Van een kale kip valt niet veel te plukken uiteraard, maar faillisement breng je verder van huis.

En je WWB-uitkering raak je - neem ik aan - ook kwijt zodra je weer gaat ondernemen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

beste optie is naar mijn idee een VOF waarin partner met zijn bv deelneemt en ik als prive persoon.

Heeft hij zichzelf en zijn andere bedrijven ingedekt en voorkomen we toch hoge kosten.

Hoewel ook hierbij alles natuurlijk zeer goed vastgelegd moet worden in venootschapscontract.

 

Mits afspraken inderdaad goed vastgelegd worden in een vennootschapscontract en jij je daarin laat bijstaan door een eigen onahankelijke adviseur, lijkt mij deze oplossing in ieder geval een stuk beter én voor jou fiscaal voordeliger dan een "lege BV".

 

Keerzijde is - zoals Ron terect opmerkt - dat jij hoofdelijk aansprakelijk bent voor het hele avontuur. Van een kale kip valt niet veel te plukken uiteraard, maar faillisement breng je verder van huis.

En je WWB-uitkering raak je - neem ik aan - ook kwijt zodra je weer gaat ondernemen

 

uiteraard ben ik dus liever niet persoonlijk aansprakelijk, maar dan is enkel zelf een bv oprichten een oplossing met de bijkomende kosten.

Hoewel als ik voor mezelf een bv opricht komt daar natuurlijk niet veel bij kijken, hoeven er geen dure contracten opgesteld te worden.

Maar goed, ik durf het wel aan om prive deel te nemen in VOF, heb ook niet veel te verliezen.

 

en ja die wwb raak ik hoe dan ook kwijt als ik ga ondernemen, of dat nu een VOF is of een BV of dat ik als werknemer of via IB47 werkzaamheden verricht.

Enige verschil is dat als ik via IB47 doe ik de bijstand kwijtraak als ik 3 maanden achter elkaar boven de bijstand uitkom en als ik eronder blijf ik enkel gekort wordt.

 

officieel zou ik wwb al kwijtraken zodra ik 1 stap neem in de richting van starten als zelfstandige.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb tot nu toe reeds 200 b2b aanvragen binnen om gebruik te kunnen maken van de dienst die we willen starten.

Daarnaast een lead van een heel grote speler op gebied van webshops.

 

officieel zou ik wwb al kwijtraken zodra ik 1 stap neem in de richting van starten als zelfstandige.

Zo te lezen ben je ondertussen al heel wat stappen aan het nemen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar goed, ik durf het wel aan om prive deel te nemen in VOF, heb ook niet veel te verliezen.

Is dan misschien een commanditaire vennootschap (CV) dan geen optie? Dat lijkt op een VOF, maar daarmee is de stille (commanditaire) vennoot ook niet aansprakelijk, behalve dan voor het ingebrachte geld. Daarmee loopt je investeerder dus verder geen risico, terwijl hij jou - als beherende vennoot - ook niet voor de voeten loopt bij het beheren van de vennootschap.

 

Volgens mij kost het oprichten van een CV in plaats van een BV ook niet zo veel (paar tientjes inschrijfgeld bij de Kamer van Koophandel). Verder is het wel ten zeerste aan te raden om dan samen een vennootschapscontract af te sluiten (maar het is niet verplicht). Tot slot kun je beide ook als ondernemers voor de inkomstenbelasting worden aangemerkt, waardoor je mogelijk ieder ook nog de ondernemersvoordelen van een eenmanszaak kunt benutten (als je aan de voorwaarden voldoet).

 

Andermans BV gebruiken: gewoon niet doen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik vindt het allemaal maar een hoop gelul over een bv :) richt gewoon zo een ding op ergens op internet voor een 500 euro, je hebt 200 b2b klanten, meld hij bij je uitkeringsinstantie en alles komt goed :).

 

Ik weet niet precies wat je gaat verkopen, maar als ik 200 klanten zou hebben met wat ik doe dan komt het helemaal goed ;)

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb tot nu toe reeds 200 b2b aanvragen binnen om gebruik te kunnen maken van de dienst die we willen starten.

Daarnaast een lead van een heel grote speler op gebied van webshops.

 

officieel zou ik wwb al kwijtraken zodra ik 1 stap neem in de richting van starten als zelfstandige.

Zo te lezen ben je ondertussen al heel wat stappen aan het nemen.

dat zijn nog zaken die voortgekomen zijn uit mijn voormalige bedrijf (en een website daarvan die nog steeds (inactief) online is. en uit bedrijf van mijn ouders waarbij ik wel eens contact heb met bedrijven over technische zaken omdat ik dat beter begrijp als dat mijn vader dat doet.

Link naar reactie
  • 0

Ik vindt het allemaal maar een hoop gelul over een bv :) richt gewoon zo een ding op ergens op internet voor een 500 euro, je hebt 200 b2b klanten, meld hij bij je uitkeringsinstantie en alles komt goed :).

 

Ik weet niet precies wat je gaat verkopen, maar als ik 200 klanten zou hebben met wat ik doe dan komt het helemaal goed ;)

 

toch iets nuanceren: heb 200 aanmeldingen (zelfs wel wat meer denk ik) maar zijn nog niet direct klanten natuurlijk. dat zijn ze pas als ze wat gaan bestellen. deel daarvan zal ondertussen al afgehaakt zijn in deze branche, deel zit bij de concurrent en deel zal het direct gaan gebruiken. Van degene die gaan gebruiken moet je afwachten hoeveel ze verkopen (en dus inkopen) omdat ze zelf hun webshop ook nog moeten bouwen..

200 klanten/leads is geen garantie voor succes maar toont wel aan dat er een zeer goede vraag naar de dienst is.

 

wat betreft de BV:

hem gaat het erom dat die BV er al is en hij dus anders die moet opheffen wat veel geld kost en een neuwe oprichten weer "veel" geld kost met weer een nieuwe boekhouding enz. (dus hoge jaarlijkse kosten alsmede 2 DGA salarissen).

 

Maar goed, ondertussen behoorlijk meningsverschil hierover: ik heb laten weten het absoluut niet te zien zitten op de manier die hij voorgesteld heeft omdat ik daarbij dus geen eigenaar/aandeelhouder ben en dus ook helemaal niks te vertellen heb in het bedrijf en maar moet afwachten hoe en wat. Heb dus VOF voorgesteld waarin hij met zijn BV deelneemt, maar dat was absoluut geen goed voorstel wat ik zo begreep.

 

Hij vond ook allemaal absurd dat ik verwachte direct in het bedrijf te zitten aangezien hij alles investeert en ook de kosten daarna voorlopig betaald. hoe ik het in mijn hoofd haalde dat hij alles mocht betalen maar het wel op mijn naam kwam... :-\

Mijn inbreng had wel waarde maar was geen geld dus was niet te vergelijken en konden pas gezamenlijk bedrijf zetten als het een goede "samenwerking" was en de boel goed zou lopen en we er net zo ver in zaten (oftewel dat ik voor elke euro die hij geïnvesteerd zou hebben tegen die tijd ik er ook 1 geïnvesteerd zou hebben).

 

Ben absoluut niet van plan om op deze basis dit avontuur met hem aan te gaan, kans is dus klein dat dit bedrijf op korte termijn (met hem samen) het levenslicht zal gaan zien :(

 

voor nu eerst maar voorbereiding treffen voor een bedrijfje die een heel klein deel van de totale plannen van dit bedrijf uitvoert (zie andere topic)

Link naar reactie
  • 0

Hij vond ook allemaal absurd dat ik verwachte direct in het bedrijf te zitten aangezien hij alles investeert en ook de kosten daarna voorlopig betaald. hoe ik het in mijn hoofd haalde dat hij alles mocht betalen maar het wel op mijn naam kwam... :-\

Als hij (in zijn ogen) in het bedrijf investeert en jij niet, dan heeft hij toch ook groot gelijk dat het bedrijf niet op jouw naam komt? Ik stelde niet voor niets meermalen voor om bij de onderneming in dienst te gaan. Echter, wel met afspraken vooraf hoe jij uiteindelijk mogelijk alsnog kunt participeren, zodat je niet voor verrassingen komt te staan (been there, done that, maar er kon zelfs geen t-shirt vanaf). Desalniettemin zijn er mogelijkheden om het direct samen op te starten, maar blijkbaar lopen jullie denkrichtingen wat uiteen.

 

Mijn inbreng had wel waarde maar was geen geld dus was niet te vergelijken en konden pas gezamenlijk bedrijf zetten als het een goede "samenwerking" was en de boel goed zou lopen en we er net zo ver in zaten (oftewel dat ik voor elke euro die hij geïnvesteerd zou hebben tegen die tijd ik er ook 1 geïnvesteerd zou hebben).

Dan hebben jullie het in elk geval gehad over elkaars inbreng en in hoeverre die in geld is uit te drukken. Dat is op zich goed. Op zo'n basis had het bedrijf verdeeld kunnen worden, maar jullie zijn er helaas niet uitgekomen. Het lijkt erop dat de ander verder zegt: "dat zien we in de toekomst allemaal wel en dan gaan we het wel een keer regelen". Ga er maar vanuit dat zo'n moment dan niet meer komt, want elke keer dat je het dan bespreekbaar wilt maken vind hij dan waarschijnlijk een reden om dat uit te stellen. Dit soort dingen heeft teveel consequenties om op goed vertrouwen te doen. Geld haalt vaak het slechtste in mensen naar boven; als je het niet vooraf kunt regelen kun je er beter niet aan beginnen.

 

Ben absoluut niet van plan om op deze basis dit avontuur met hem aan te gaan, kans is dus klein dat dit bedrijf op korte termijn (met hem samen) het levenslicht zal gaan zien :(

Misschien was het ook te mooi om waar te kunnen zijn.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hij vond ook allemaal absurd dat ik verwachte direct in het bedrijf te zitten aangezien hij alles investeert en ook de kosten daarna voorlopig betaald. hoe ik het in mijn hoofd haalde dat hij alles mocht betalen maar het wel op mijn naam kwam... :-\

Als hij (in zijn ogen) in het bedrijf investeert en jij niet, dan heeft hij toch ook groot gelijk dat het bedrijf niet op jouw naam komt? Ik stelde niet voor niets meermalen voor om bij de onderneming in dienst te gaan. Echter, wel met afspraken vooraf hoe jij uiteindelijk mogelijk alsnog kunt participeren, zodat je niet voor verrassingen komt te staan (been there, done that, maar er kon zelfs geen t-shirt vanaf). Desalniettemin zijn er mogelijkheden om het direct samen op te starten, maar blijkbaar lopen jullie denkrichtingen wat uiteen.

in dienst gaan is geen optie aangezien daarvoor niet direct geld is voor loon en hij nu ook weer niet zoveel wil investeren.

Daarnaast is voor mij geen optie, wil ondernemen en geen werknemer worden.

Dat hij er een paar duizend euro in investeert is geen reden dat hij alles zo kan overnemen en alles van hem is.

Zonder mijn concept, zonder mijn uitwerking, zonder mijn inkoop contacten enz. enz. is het ook niet zo op te starten.

dat 1 van de partijen (meer) investeert is niet vreemd, dat wordt via rentedragende lening terugbetaald.

Mijn inbreng had wel waarde maar was geen geld dus was niet te vergelijken en konden pas gezamenlijk bedrijf zetten als het een goede "samenwerking" was en de boel goed zou lopen en we er net zo ver in zaten (oftewel dat ik voor elke euro die hij geïnvesteerd zou hebben tegen die tijd ik er ook 1 geïnvesteerd zou hebben).

Dan hebben jullie het in elk geval gehad over elkaars inbreng en in hoeverre die in geld is uit te drukken. Dat is op zich goed. Op zo'n basis had het bedrijf verdeeld kunnen worden, maar jullie zijn er helaas niet uitgekomen. Het lijkt erop dat de ander verder zegt: "dat zien we in de toekomst allemaal wel en dan gaan we het wel een keer regelen". Ga er maar vanuit dat zo'n moment dan niet meer komt, want elke keer dat je het dan bespreekbaar wilt maken vind hij dan waarschijnlijk een reden om dat uit te stellen. Dit soort dingen heeft teveel consequenties om op goed vertrouwen te doen. Geld haalt vaak het slechtste in mensen naar boven; als je het niet vooraf kunt regelen kun je er beter niet aan beginnen.

ik zou het maar moeten doen met heel hard werken aan de opbouw (waarbij merendeel uitvoerende werk bij mij zou neerkomen) en dan een enkele keer via een IB47 formulier een paar euro declareren. en dan via contract dat ik later (misschien) mede eigenaar kan worden.

Ben absoluut niet van plan om op deze basis dit avontuur met hem aan te gaan, kans is dus klein dat dit bedrijf op korte termijn (met hem samen) het levenslicht zal gaan zien :(

Misschien was het ook te mooi om waar te kunnen zijn.

 

 

Het hele concept is zeer goed (heeft zich reeds ergens bewezen) en bied zeer grote kansen en gigantisch groeipotentieel.

Kan het enkel financieel en kwa bepaalde kennis helaas (moeilijk) alleen uitvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Zonder mijn concept, zonder mijn uitwerking, zonder mijn inkoop contacten enz. enz. is het ook niet zo op te starten.

dat 1 van de partijen (meer) investeert is niet vreemd, dat wordt via rentedragende lening terugbetaald.

Daarom zeg ik in het tweede deel van mijn laatste reactie ook dat er wel degelijk mogelijkheden zijn. Maar in de ogen van de ander is dat blijkbaar niet genoeg; voor zijn gevoel is hij degene die investeert. Mijn punt is dat je jezelf ook moet kunnen verplaatsen in zijn schoenen. Onderschat niet de waarde van geld en overschat niet de waarde van jouw concept. Wat zou jij doen als je in zijn schoenen stond en rekening houdend met alle risico's?

 

Het hele concept is zeer goed (heeft zich reeds ergens bewezen) en bied zeer grote kansen en gigantisch groeipotentieel. Kan het enkel financieel en kwa bepaalde kennis helaas (moeilijk) alleen uitvoeren.

Ik bedoelde het concept ook niet, maar de uitvoering: om jouw plan toch uit te voeren onder de vlag van die ander. Goede ideeën en briljante concepten zijn er in overvloed; de kunst van het ondernemen is om ze daadwerkelijk uit te voeren en tot een succes te maken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zonder mijn concept, zonder mijn uitwerking, zonder mijn inkoop contacten enz. enz. is het ook niet zo op te starten.

dat 1 van de partijen (meer) investeert is niet vreemd, dat wordt via rentedragende lening terugbetaald.

Daarom zeg ik in het tweede deel van mijn laatste reactie ook dat er wel degelijk mogelijkheden zijn. Maar in de ogen van de ander is dat blijkbaar niet genoeg; voor zijn gevoel is hij degene die investeert. Mijn punt is dat je jezelf ook moet kunnen verplaatsen in zijn schoenen. Onderschat niet de waarde van geld en overschat niet de waarde van jouw concept. Wat zou jij doen als je in zijn schoenen stond en rekening houdend met alle risico's?

De risico's zijn redelijk beperkt. opstart kost rond de 5.000 en om jaar in de lucht te houden nog eens 750 euro. Misschien nog wat additionele investeringen in dat jaar en dan kom je op hooguit een 10K over eerste jaar (uitgaande van 0 euro omzet).

omzet mogelijkheden lopen in de miljoenen (lees mogelijkheden) met een voor b2b zeer goede winstmarge (die niet behaald kan worden zonder mijn inkoop contacten omdat starter in die branche heel andere kortingspercentage krijgt en die pas stijgt bij stijgende omzet).

 

Maar is ook kwestie van hoe je zoiets als dit ingaat, zijn er ingegaan op basis van we gaan gezamelijk dit opbouwen.

Had hij vooraf aangegeven: mag ik gartis jouw concept hebben, wil je dat voor me uitwerken, zoek je de juiste programmeur en wil je je klantenbestand, relaties en inkoopcontract aan me geven en dan mag jij af en toe een factuurtje sturen voor een paar euro... dan waren we snel klaar geweest.

Het hele concept is zeer goed (heeft zich reeds ergens bewezen) en bied zeer grote kansen en gigantisch groeipotentieel. Kan het enkel financieel en kwa bepaalde kennis helaas (moeilijk) alleen uitvoeren.

Ik bedoelde het concept ook niet, maar de uitvoering: om jouw plan toch uit te voeren onder de vlag van die ander. Goede ideeën en briljante concepten zijn er in overvloed; de kunst van het ondernemen is om ze daadwerkelijk uit te voeren en tot een succes te maken.

 

Ik zeg niet dat het niet kan, maar is moeilijker en zal dan mogelijk bepaalde kennis extern moeten inkopen/huren en/of er iets langer over doen.

Gezamenlijk was dit een mooi project geweest , juist omdat je elkaar kan aanvullen en versterken.

Nu dus verder zien of en hoe dit project gelanceerd kan worden.

Link naar reactie
  • 0

opstart kost rond de 5.000 en om jaar in de lucht te houden nog eens 750 euro. Misschien nog wat additionele investeringen in dat jaar en dan kom je op hooguit een 10K over eerste jaar (uitgaande van 0 euro omzet).

Waar leef je dan ondertussen van? Daar zit al een kostbaar risico.

 

omzet mogelijkheden lopen in de miljoenen (lees mogelijkheden) met een voor b2b zeer goede winstmarge.

Mooi he, dromen op de zondagmiddag.

 

Had hij vooraf aangegeven: mag ik gartis jouw concept hebben, wil je dat voor me uitwerken, zoek je de juiste programmeur en wil je je klantenbestand, relaties en inkoopcontract aan me geven en dan mag jij af en toe een factuurtje sturen voor een paar euro... dan waren we snel klaar geweest.

Klaar? Dat zou nogal een vage afspraak zijn geweest. Van "af en toe een factuurtje sturen voor een paar euro" kun je niet leven.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

opstart kost rond de 5.000 en om jaar in de lucht te houden nog eens 750 euro. Misschien nog wat additionele investeringen in dat jaar en dan kom je op hooguit een 10K over eerste jaar (uitgaande van 0 euro omzet).

Waar leef je dan ondertussen van? Daar zit al een kostbaar risico.

die 0 euro omzet was gewoon om aan te geven dat zelfs als niks mee gedaan zou worden dat nog steeds de maximale kosten zijn.

verwacht zelf dat na 3 maanden bouwen het 1 a 2 maanden nodig heeft om omzet te gaan genereren (gebaseerd op aanlooptijd die onze klanten zelf ook nodig hebben).

omzet mogelijkheden lopen in de miljoenen (lees mogelijkheden) met een voor b2b zeer goede winstmarge.

Mooi he, dromen op de zondagmiddag.

niet zomaar droom, gebaseerd op cijfers (en nee niet uit de duim gezogen).

Had hij vooraf aangegeven: mag ik gartis jouw concept hebben, wil je dat voor me uitwerken, zoek je de juiste programmeur en wil je je klantenbestand, relaties en inkoopcontract aan me geven en dan mag jij af en toe een factuurtje sturen voor een paar euro... dan waren we snel klaar geweest.

Klaar? Dat zou nogal een vage afspraak zijn geweest. Van "af en toe een factuurtje sturen voor een paar euro" kun je niet leven.

 

nee, ik zou maar moeten blijven leven van mijn wwb uitkering en dan dus heel af en toe zo een factuurtje sturen voor paar euro die dan dus op mijn wwb uitkering gekort wordt. zo had hij dus in gedachten. en dan als goed zou lopen (wat ik dus zou moeten opbouwen) dan zou ik er dus nog eens net zoveel geld in moeten steken/storten en misschien heel misschien zou het dan omgezet kunnen worden naar gezamenlijk bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Beetje aparte gedachte misschien, maar zou het niet een idee zijn om eerst een baan ergens te nemen, en als dan alles weer op de rails staat weer eens aan het starten van een bedrijf te gaan denken?

 

De constructie die je hier beschrijft kan in een ideale situatie misschien een mooie kans zijn, maar we weten allemaal dat die ideale situatie zich maar zelden voordoet. Wat nou als het niet gaat lopen, of als die ander jou gewoon buiten sluit en het lekker in zijn eentje gaat doen?

 

Je zit nu in een kwetsbare situatie en prio 1 lijkt me om daar op een risicoloze manier uit te komen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.