• 0

Marge tweedehands goederen, naast nieuwe producten verkopen in administratie

Dag allemaal,

 

Na 1.5 jaar een goedlopende webshop te hebben met nieuwe producten, wil ik ook tweedehands producten gaan aanbieden. Op dit moment gaat bijna de hele administratie uit de webwinkel automatisch met het boekhoudprogamma acumulus.

 

Echter hoe gaat dit in de administratie als ik nieuwe en tweedehands producten samen verkoop op een factuur? bij de tweedehands goederen betaal je enkel de btw over de winst, maar hoe bepaal je de winst als je een item hebt verkocht welke je als deel van een partij hebt ingekocht ?

en hoe zet je dit in de administratie?

 

Als je iets koopt voor 100, verkoopt voor 180, staat er bij nieuwe producten 180.- incl btw op de factuur

 

Als je dit tweedehands doet, dan zou je de 21% uit de 80.- moeten halen, als je dan een factuur maakt moet je dan het inkoop bedrag eraf halen zodat de factuur er zo uitziet ? :

€ 66,12,-

BTW 21% € 13,88.-

eindbedrag 80.-

 

Voor marge goederen weet ik dat je goed moet bijhouden wat en waar je het inkoopt, maar veelal zullen er partijen worden ingekocht ipv losse items.

 

Ik kom er eigenlijk niet echt meer uit.. zou iemand mij wat helderheid hierin kunnen geven?

 

Alvast bedankt ;D

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je globalisatie toepast, dan bepaal je de BTW na afloop van het tijdvak en kan je eigenlijk dit niet tot factuurniveau herleiden (behalve achteraf dan misschien).

 

Zo niet, dan moet je een systeem hanteren waaruit verkoop en inkoop per goed blijkt. Dan moet je dus de goederen 'volgen' totdat deze verkocht zijn. En dan kan je dat natuurlijk ook per factuur zien (als je systeem goed is).

 

EDIT:

------

Overigens mag je geen BTW op je factuur vermelden wanneer de margeregeling toegepast wordt.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook de BTW altijd berekenen, wanneer je een vaste marge toepast.

 

Bij een marge van 80% is de BTW om af te dragen te berekenen volgens: 7,7135 % (80/180*0,21/1,21)

 

Dus als je iets verkoopt voor € 180 dan is de BTW € 13,88 (7,7135%*180) .

 

En als je totaal per kwartaal verkocht hebt voor €1000 is de BTW dus € 77,14

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.