• 0

Afwijzing bank voor Betaalrekening nieuwe BV

Hoi,

 

Ik heb onlangs een nieuwe BV opgericht, en heb daar nu een bankrekening voor nodig. Alleen een betaalrekening met internetbankieren en een pinpas. Ik heb hiervoor bij KNAB een rekening aangevraagd. Net op het moment dat alles geregeld leek te zijn (zelfs de kaartlezer lag op de mat), ontving ik een mail:Helaas kunnen wij je aanvraag niet accepteren, omdat je niet aan de acceptatievoorwaarden van Knab voldoet. Je rekeningaanvraag is daarom geannuleerd. Groot vraagteken, dus maar even gebeld. Schijnbaar hebben ze bij Experian een creditscore opgevraagd, en die was naar hun mening te laag. Ik heb ondertussen bij Experian om inzage gevraagd, maar dat kan nog wel even duren. Ik heb wel een financieel slechtere historie, maar bijvoorbeeld geen negatieve BKR registratie. Wat wel is, is dat mijn ex (die hier nu niet meer woont) ondertussen in de WSNP zit. Desalniettemin, bij KNAB kan ik dus geen rekening openen voor mijn BV.

 

Op naar de ING. Op kantoor de aanvraag gedaan, ik dacht dat het zo geregeld zou zijn, ik ben immers al enige tijd prive ING klant. Krijg ik de dag erna een mega vragenlijst in mijn mail (12 pagina's), er wordt me de hemd van het lijf gevraagd. Begrijp er niks van. Ik wil alleen een betaalrekening, ik wil helemaal geen (zakelijk) krediet of creditcard aanvragen. Hoop werk om dit allemaal in te vullen, met het risico dat het werk voor niets is als ik 2 weken daarna een afwijzing krijg.

 

Ik heb aan het einde van de maand (ik ben al aan het werk via deze BV) wil ik wel graag mijn klant een factuur sturen, en ik heb daar echt wel een rekeningnummer voor nodig. Iemand suggesties?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb aan het einde van de maand (ik ben al aan het werk via deze BV) wil ik wel graag mijn klant een factuur sturen, en ik heb daar echt wel een rekeningnummer voor nodig. Iemand suggesties?

Gewoon even door de aanmeldmolen heen gaan. In de tussentijd misschien (helaas) gewoon je eigen rekening gebruiken en boekhoudkundig via R/C DGA boeken. Het voordeel van de huidige IBAN-nummers is dat er toch geen naam/nummer-controle meer wordt gedaan. Dus als ze naar je (privé)bankrekeningnummer overmaken met de tenaamstelling van je bedrijf, dan zal de overboeking toch gewoon goed gaan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het is banken verplicht om particuliere klanten een rekening met basisfunctionaliteit te verstrekken. Die plicht is er niet voor ondernemingen. Daar kan een bank dus nog naar hartenlust de risico's indekken door je van alles en nog wat te vragen. Niet geheel onbegrijpelijk, toch?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wij werken ook met experian, en hun bewaren negatieve scores 8 jaar lang :) in tegenstelling tot bijvoorbeeld het bkr. Dus als je 7 jaar geleden een deurwaarder aan de deur hebt gehad, en het is enigzins uit de hand gelopen dan blijft die score bij hun 8 jaar lang een vrij hoog risico. Het kan ook zijn dat er inderdaad een link gelegd wordt tussen de WSNP van je ex. Is die WSNP ingegaan toen ze nog bij je inwoonde? Of was ze toen al weg?

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is banken verplicht om particuliere klanten een rekening met basisfunctionaliteit te verstrekken. Die plicht is er niet voor ondernemingen. Daar kan een bank dus nog naar hartenlust de risico's indekken door je van alles en nog wat te vragen. Niet geheel onbegrijpelijk, toch?

 

Voor mijn beeld: Welke risico's wil een bank indekken, als iemand vraagt om een zakelijke rekening met basisfunctionaliteit?

Link naar reactie
  • 0

Nee dat startkapitaal is niet meer nodig. Een BV richt je binnen 24 uur op tegen minimale kosten, en minimale inleg (in mijn geval 120 aandelen van 1 euro dus 120 euro startkapitaal)

Ja dat weet ik, maar controleert de notaris niet meer of er 120 Euro op de bankrekening staat?

Link naar reactie
  • 0

Nee dat startkapitaal is niet meer nodig. Een BV richt je binnen 24 uur op tegen minimale kosten, en minimale inleg (in mijn geval 120 aandelen van 1 euro dus 120 euro startkapitaal)

Ja dat weet ik, maar controleert de notaris niet meer of er 120 Euro op de bankrekening staat?

 

Nee dat controleren ze niet, ze zeggen alleen dat je het moet storten (wat ik ook netjes zal doen zodra ik iets heb om op te storten ;-) )

Link naar reactie
  • 0

Vreemd, in het verleden moest de BV een zakelijke bankrekening hebben voor de oprichting, om de €18000 te storten. Blijkbaar is dat nu ook niet meer vereist.

Die verplichting is sinds 1 oktober 2012 vervallen. Voor 2002 was het nog 40.000 gulden. Die goeie ouwe tijd...

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Voor mijn beeld: Welke risico's wil een bank indekken, als iemand vraagt om een zakelijke rekening met basisfunctionaliteit?

Diverse: o.a. witwassen en terrorismefinanciering. Dat is een verplichting uit internationale (VN) besluiten. Een BV is niet "transparant" over wie de uiteindelijke belanghebbenden zijn: daarom is de bank verplicht om onderzoek te doen naar de uiteindelijke belanghebbende (UBO)

 

Daarnaast is een BV tegenwoordig zo makkelijk opgericht, dat een BV-tje mét bankrekening ook ideaal is voor hit&run-oplichters via dubieuze webshops of ponzis. Ook daarom moet of wil de bank weten met wie ze eigenlijk zaken doen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mijn beeld: Welke risico's wil een bank indekken, als iemand vraagt om een zakelijke rekening met basisfunctionaliteit?

Diverse: o.a. witwassen en terrorismefinanciering. Dat is een verplichting uit internationale (VN) besluiten. Een BV is niet "transparant" over wie de uiteindelijke belanghebbenden zijn: daarom is de bank verplicht om onderzoek te doen naar de uiteindelijke belanghebbende (UBO)

 

Daarnaast is een BV tegenwoordig zo makkelijk opgericht, dat een BV-tje mét bankrekening ook ideaal is voor hit&run-oplichters via dubieuze webshops of ponzis. Ook daarom moet of wil de bank weten met wie ze eigenlijk zaken doen.

 

Helder, thanks voor de toelichting.

Link naar reactie
  • 0

volstorting aandelen wordt niet gecontroleerd, maar als je het niet doet kan de curator bij faillissement bijvoorbeeld alle winstuitkering vergoedingen etc. terug vorderen omdat je dan in feite de aandelen nooit bezit hebt omdat je niet betaald hebt.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de storting ook uitstellen, dat mag tegenwoordig gewoon. Dat kan je wel allerlei leuke discussies opleveren (er zijn wat fiscale bepalingen waarbij je een bepaald belang in het gestorte kapitaal moet hebben, bijvoorbeeld). Dan wel even de akte aanpassen aan de uitgestelde storting en voordat je spannende dingen gaat doen in de bv alsnog storten en die storting vastleggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels wat helderheid gekregen. Ik heb vandaag het dossier van Experian ontvangen. Daar stond in dat ik in 2011 en in 2015 in aanraking ben geweest met een incassobureau. Dat kan kloppen met de periodes dat het me even tegen heeft gezeten, en wat ik verder netjes heb betaald. Verder stond er niets raars in, ook niet over de WSNP van mijn ex. Heb KNAB aangeschreven met de vraag om toelichting/opheldering.

Link naar reactie
  • 0

Hoe is de aanvraag bij ABN afgelopen?

 

Die heb ik gisteren ingediend, en heb vandaag even status nagevraagd via een Twitter bericht. Het was allemaal nog in behandeling, en ze verwachten na het weekend iemand van AMP te kunnen sturen voor verificatie en contract. Ik wacht het dus gewoon maar even af, geen nieuws is goed nieuws.

Link naar reactie
  • 0

Voor mijn beeld: Welke risico's wil een bank indekken, als iemand vraagt om een zakelijke rekening met basisfunctionaliteit?

Diverse: o.a. witwassen en terrorismefinanciering. Dat is een verplichting uit internationale (VN) besluiten.

 

Dat is ook mijn ervaring. Wij zitten al bij de ABN-Amro sinds het nog de Amsterdamse bank heette en nog niet met de Rotterdam bank gefuseerd was. We hebben nooit vragenlijsten ingevuld, maar sinds een of twee jaar moeten we allerlei aanvullende info over onze bedrijfsvoering doorgeven. De bank geeft deze info blijkbaar weer door aan de Nederlandse bank. Een paar maand geleden kreeg ik zelfs te horen dat Nederlandse bank nog weer aanvullende info aan onze bank gevraagd heeft over onze transacties en het soort artikelen die we verhandelen

 

Wat dat betreft verbaast het me dat je bij sommige banken zo simpel een zakelijke rekening kunt openen. Die vragen die info zeker achteraf.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels wat helderheid gekregen. Ik heb vandaag het dossier van Experian ontvangen. Daar stond in dat ik in 2011 en in 2015 in aanraking ben geweest met een incassobureau. Dat kan kloppen met de periodes dat het me even tegen heeft gezeten, en wat ik verder netjes heb betaald. Verder stond er niets raars in, ook niet over de WSNP van mijn ex. Heb KNAB aangeschreven met de vraag om toelichting/opheldering.

 

En met een bank die op basis van dit soort niets zeggende informatie een oordeel velt en daarop beslissingen neemt wil je nog zaken doen?

 

De bank kent de reden van het contact met het incasso bureau niet, maar behoort wel te weten dat een incasso bureau niets meer dan een woef-teckel is die al dan niet te recht geld probeert te incasseren.

 

In aanraking geweest zijn met een incassobureau kun je dan ook opvatten als goed ondernemerschap!

Een ondernemer die zich niet laat intimideren en zomaar rekeningen betaald die onterecht zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens in mijn jonge jaren een keer een ING filiaal binnen gelopen om een zakelijke rekening te openen voor mijn eenmanszaak. Na een prettig gesprek over de plannen resoluut naar buiten gestuurd omdat men ze niet ambitieus genoeg vond (studenten bedrijfje). Mocht terug komen als de zaken groter zouden worden. Bij de ABN-Amro geen probleem, dus daar bankier ik nu nog steeds. Mezelf voorgenomen om nooit meer een voet binnen te zetten bij de ING.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ING gehad naar alle tevredenheid, ABN en KNAB. Ik zet nooit meer een stap bij de Rabo meer binnen ;) ieder zo zijn ervaringen denk ik. Anyhow BKR staat niets in van incasso bureau's BKR registreert alleen kredieten, dus creditcards, hypotheken, persoonlijk krediet etc. Experian, EDR, Focum etc registreren incassobureaus. En experian is een van de betere.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

En dan vraag je een rekening aan voor je BV met via de BUNQ app, en dan is een half uur later alles geverifieerd en geregeld, inclusief de storting van mijn startkapitaal. Zelfs in dat half uur nog persoonlijk contact gehad met 1 van de medewerkers. Kunnen de "old school" banken nog wat van leren...

 

Thanks all voor de goede adviezen en reacties!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.