• 0

Compagnon probeert een meerderheidsbelang af te dwingen.

Hopelijk kan iemand mij hier helpen want na veel zoeken kom ik niet echt verder en ik vindt het nog te vroeg om gericht advies in te kopen.

 

Ik heb een VOF waarin ik samen met mijn compagnon een 50/50 belang heb. Dit is 3 jaar geleden zo geregeld zonder overeenkomst en is altijd zonder problemen verlopen. Nu geeft mijn partner al enige tijd aan dat hij mijn inbreng niet meer in lijn vind staan met de verdeling en wil de verdeling aanpassen naar ten nadelen van mij. Hij heeft ook al gezinspeeld dat als de situatie 50/50 blijft hij uit de VOF stapt.

 

Nu wil het volgende, de taak verdeling is dat hij het klantcontact onder zijn hoede heeft en ik de uitvoering. Beide werken we fulltime in de zaak maar zijn taak staat het toe om thuis door te werken zodat hij meer uren draait, dit op eigen initiatief. Wat dus eigenlijk inhoud dat als hij eruit stapt ik met een lege VOF zit waarin geen klanten meer zitten omdat hij die dan mee neemt.

 

Ik heb dus het gevoel dat ik geen poot heb om op de staan en voel mij gedwongen om met zijn voorstel in te stemmen omdat ik anders met lege handen sta.

 

Mijn concrete vraag is of iemand mij hierin kan adviseren? Wat zijn mijn rechten en plichten? Kan ik zelf ook maatregelen nemen om dit te voorkomen of ben ik volledig aan mijn compagnon overgeleverd?

 

Gr

N

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

@NHees, allereerst welkom op Higherlevel!

 

en ik vindt het nog te vroeg om gericht advies in te kopen.

1 tip van een door schade en schande ervaringsdeskundige: het is nooit te vroeg om gericht advies in te kopen. Het is soms wel te laat om dat te doen! Mijn advies: stel het niet uit, NU lijkt me het juiste moment. (mij heeft het te laat inschakelen van een advocaat me mijn bedrijf en héél veel geld - 5 nullen voor de komma - gekost)

 

u geeft mijn partner al enige tijd aan dat hij mijn inbreng niet meer in lijn vind staan met de verdeling en wil de verdeling aanpassen naar ten nadelen van mij. Hij heeft ook al gezinspeeld dat als de situatie 50/50 blijft hij uit de VOF stapt.

Lang verhaal kort: is er een VOF overeenkomst en wat staat daar in over uit de VOF stappen?

Edit: nee dus :'(

 

Wat dus eigenlijk inhoud dat als hij eruit stapt ik met een lege VOF zit waarin geen klanten meer zitten omdat hij die dan mee neemt.

Ook zonder VOF overeenkomst kan dat niet zomaar: jij bent ook voor 50% eigenaar van deze klanten/overeenkomsten en vennoten mogen niet zomaar iets ondernemen dat de ander (of de VOF) schade toe kan brengen, of zijn dan schadeplichtig

 

Mijn concrete vraag is of iemand mij hierin kan adviseren?

Concreet antwoord: een advocaat

 

Wat zijn mijn rechten en plichten? Kan ik zelf ook maatregelen nemen om dit te voorkomen

Allemaal zaken die afhangen van wat er wel en niet is afgesproken en vooral wat daarvan schriftelijk vastligt in overeenkomsten, mails, overige documenten etc. Iets om samen met een advocaat te bespreken

 

of ben ik volledig aan mijn compagnon overgeleverd?

Alleen als jij dat toestaat, of geen professionele hulp inschakelt.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom op ondernemersforum Higherlevel!

 

Heeft hij of zij een punt? Hij heeft het klantcontact, jij de uitvoering. Ik zou me sterker voelen of rijker rekenen met het tweede. Met die vaardigheden kun je altijd je sales-kwaliteiten ontwikkelen of deze met haken en ogen inhuren. Laat hem met een 'goede' adviseur aan jouw zijde maar uittreden of jou uitkopen...

 

...succes, of jullie moeten beide nog zoiets als mediation willen overwegen.

 

Hoe verrekenen jullie (meer)uren zonder contract? Werk jij met een idee van 40 uur is fulltime ondernemerschap? En hoeveel uren stelt hij of zij daar dan tegenover?

 

Ik heb wel een idee, maar wie voert de financiële administratie of onderhoudt het contact met de boekhouder of accountant?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie.

 

Het klinkt bijna alsof jouw compagnon wat acquisitie training kan gebruiken of op een andere manier slimmer leert werken als hij meer tijd nodig heeft dan jij om genoeg klanten binnen te halen. :p

 

Schakel hulp in en ga in op waarom hij er meer tijd in moet steken en hoe je hem daarbij kunt ontlasten.

Van een afstand klinkt het als frustratie dat hij minder tijd overhoudt voor andere dingen dan jij.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.