• 0

Internationaal verkopen Bol / Amazon

Vraagje over de fiscale toepassingen (btw toepassing) van internationaal verkopen:

 

Ik verkoop al enige tijd via Bol.com en sinds vorig jaar ook naar klanten in Belgie.

Nu is het zo dat er Nederlandse btw in rekening gebracht wordt, en zag op de site van de belastingdienst dat dit ook mag tot aan een drempelbedrag van 35.000 euro.

 

Hier kom ik (voorlopig) nog niet aan, maar wil wel graag weten hoe dit zit aangezien de omzet momenteel stabiel is, maar ik wel groei verwacht doordat ik binnenkort meer aanbod wil toevoegen, en dit naar verwachting dus ook meer omzet gaat betekenen.

 

Ik krijg de betalingen van Bol, en de klant betaald dus aan Bol het bedrag.

Telt dit dan als verkoop aan een Belgische klant, omdat het artikel naar Belgie wordt verzonden, of moet dit altijd bij de Nederlandse verkoop meegeteld worden, omdat ik van Bol mijn geld weer krijg?

 

 

Nu overweeg ik ook om (binnenkort) ook via Amazon te gaan verkopen.

Hier speelt natuurlijk hetzelfde (omdat dit ook internationale klanten trekt)

Geldt het land waar het artikel heen gestuurd wordt als land voor de btw (drempelbedragen) of geldt in dit geval Duitsland aangezien de klant aan Amazon.de betaald, en Amazon.de mij uitbetaald na verkoop?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet checken (bij Bol en Amazon) of hier sprake is van de z.g. commissionairsfictie.

 

Want dan kan het zo zijn dat jij een (B2B) dienst aan hen verricht (krijg je dan waarschijnlijk een creditnota voor).

Zij zorgen dan verder voor de afhandeling van de BTW op de werkelijke verkoop in desbetreffende land.

Jij zorgt voor de BTW op jouw dienst richting hen, in jouw aangifte.

 

Als de commissionairsfictie niet van toepassing is, maar dat het bijvoorbeeld afstandsverkopen betreft, dan moet je zelf de BTW in desbetreffende land regelen (althans als je boven de drempelbedragen uitkomt).

 

Het is dus afhankelijk van je overeenkomst met Bol/Amazon.

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand al ervaring met Amazon?

Je levert als onderneming rechtstreeks aan de consument, de consument betaald aan Amazon en Amazon verrekend de verkopen periodiek na inhouding van commissie. Waar zijn de opbrengsten belast? in DE (bij Amazon.de) of in het land van de consument?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar hebben wij het toch net over gehad?

 

Volgens "j14" zijn de voorwaarden bij Amazon dezelfde als bij Bol. Dus geen commissionairsfictie van toepassing en dus moet je zelf zorgen voor de BTW in desbetreffende land (als je boven de drempelbedragen uitkomt).

 

(Overigens ken ik niet de voorwaarden van Amazon, maar "j14" klonk zeker van zijn zaak.)

Link naar reactie
  • 1

Ondanks dat dit draadje al wat ouder Is heb ik toch een vraag in aanvulling op bovenstaande, waar ik elders in het forum geen antwoord op kan vinden.

 

Momenteel stijgt onze omzet via bol gestaag Door, ook aan Belgische klanten.

Er zijn plannen om het assortiment uit te breiden, aangezien ik merk dat bepaalde producten in België het goed doen.

 

Op dit moment maak ik mij nog geen zorgen over het drempel bedrag, maar de kans is reëel dat het volgend jaar overschreden wordt.

 

Nu vraag ik mij af: als ik hier boven kom, hoe meld ik mij dan aan in België voor de btw aangifte?

Tevens heb ik via-via vernomen dat je ook een fysiek adres in België nodig hebt voor het geval er btw controle gedaan moet worden Door de Belgische fiscus.

Hoe kan ik aan deze regel/eis voldoen als ik mijn handel vanuit Nederland regel en verstuur, en dus (bijna) nooit in België zal komen en dus ook geen adres daar heb?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.