• 0

Uurtarief vooraf bespreken of bevestigen verstandig?

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Daar gaat het om, een prijs of tarief op voorhand afspreken is niet verplicht, daarbij geldt wel dat de facturatie van de uitgevoerde werkzaamheden geschied op basis van in de branche gebruikelijke uurtarieven.

 

Mijn ervaring is dat klanten echt wel weten wat een gangbaar uurtarief is van b.v. in mijn geval een elektricien, ik krijg relatief veel opdrachten zonder dat er op voorhand een prijs is afgesproken.

 

Specificeer je dan een factuur, zodat het voor de klant inzichtelijk is, hoe het eindbedrag tot stand is gekomen, dan is mijn ervaring dat klanten niet moeilijk gaan lopen doen.

 

 

 

Helemaal mee eens. En toch heb je ze er tussen. Ik heb het inmiddels opgelost met een gepaste oplossing, dus de discussie kan wat mij betreft gesloten worden. Bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0

in aanvulling op Richard:

 

mag je er dan vanuit gaan dat deze op de hoogte is?

Nee.

 

En voor de goede orde (gelet op de gekozen topictitel): mondeling afspreken heeft - in geval van discussie achteraf - geen enkele meerwaarde ten opzichte van niets afspreken. Communiceer je tarief gewoon schriftelijk (per mail bijvoorbeeld) in een offerte. Dat is ook de enige manier om je voorwaarden van toepassing te verklaren.

 

En/of stuur bij acceptatie een korte opdrachtbevestiging, met vermelding van het tarief

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het vreemd vinden. Het is m.i. een ongeschreven wet dat je als klant informeert naar de prijs. Dat doe je toch overal. En een offerte maken, prima, maar dat doe je in sommige gevallen niet.

Verplicht is een groot woord, maar het is de vraag of er wel een overeenkomst tot stand is gekomen zonder dat er een prijs is afgesproken. De factuur moet wel betrekking hebben op een overeenkomst. Als die overeenkomst geen tarief bevat, kan de factuur (en mogelijk het tot stand komen van een overeenkomst) betwist worden. Als het werk al geleverd is en het gefactureerde tarief gangbaar geacht kan worden voor de overeengekomen werkzaamheden zal dat echter niet altijd zinvol zijn; de klant wordt wel geacht te begrijpen dat het geleverde werk geld kost. Als je tarief ongangbaar hoog is kan de klant zich mogelijk beroepen op dwaling en de overeenkomst laten vernietigen. Kortom, je kunt er nog over dimdammen. Overigens kun je dat niet als "ongeschreven wet" afschuiven op de klant, helemaal niet als dat een consument is. Als verkoper heb jij daar verantwoordelijkheden in. Dat jij dat persoonlijk vreemd vindt doet daar niets aan af.

 

Advies: gewoon in redelijkheid met deze klant uitpraten & oplossen en voortaan het tarief en de voorwaarden expliciet schriftelijk afspreken met toekomstige klanten. Dat is voor iedereen duidelijk en prettig. De aanname is immers de moeder van het misverstand.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het vreemd vinden. Het is m.i. een ongeschreven wet dat je als klant informeert naar de prijs. Dat doe je toch overal.

Als het werk al geleverd is en het gefactureerde tarief gangbaar geacht kan worden voor de overeengekomen werkzaamheden zal dat echter niet altijd zinvol zijn; de klant wordt wel geacht te begrijpen dat het geleverde werk geld kost. Als je tarief ongangbaar hoog is kan de klant zich mogelijk beroepen op dwaling en de overeenkomst laten vernietigen.

 

Daar gaat het om, een prijs of tarief op voorhand afspreken is niet verplicht, daarbij geldt wel dat de facturatie van de uitgevoerde werkzaamheden geschied op basis van in de branche gebruikelijke uurtarieven.

 

Mijn ervaring is dat klanten echt wel weten wat een gangbaar uurtarief is van b.v. in mijn geval een elektricien, ik krijg relatief veel opdrachten zonder dat er op voorhand een prijs is afgesproken.

 

Specificeer je dan een factuur, zodat het voor de klant inzichtelijk is, hoe het eindbedrag tot stand is gekomen, dan is mijn ervaring dat klanten niet moeilijk gaan lopen doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het inmiddels opgelost met een gepaste oplossing, dus de discussie kan wat mij betreft gesloten worden.

Misschien is het netjes om te laten weten wat die passende oplossing dan was. Dan weten toekomstige lezers misschien wat ze kunnen doen en kunnen reageerders of hun advies wel of niet zinnig was.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
[De] facturatie van de uitgevoerde werkzaamheden geschied op basis van in de branche gebruikelijke uurtarieven.

 

Mijn ervaring is dat klanten echt wel weten wat een gangbaar uurtarief is.

 

Ik ken een cartoonist die ooit voor de krant wilde werken, dus stuurde hij ter introductie een brief met een voorbeeld. Wie schetst (ha!) zijn verbazing toen hij de volgende ochtend zijn cartoon tussen de ingezonden brieven zag staan met daaronder zijn naam en tussen haakjes zijn leeftijd, 25. En nee, die krant betaalde niet voor 'ingezonden brieven'.

 

Misschien een wat mal voorbeeld, maar het raakt aan wat misschien niet het gebruikelijke, maar in elk geval het verwachte tarief is in veel creatieve beroepen: 0 euro. (En als je daarover klaagt, dan zegt men: "Wat zeur je, je krijgt zoveel exposure!")

 

Gebruikelijke tarieven zijn fijn, maar voor die gevallen dat de klant kan aantonen dat hij altijd voor een appel en een ei vergelijkbare diensten heeft ontvangen, is de schriftelijke bevestiging toch prettig, lijkt me. (Ook voor die gevallen waarin de klant ongelijk heeft - of misschien juist voor die gevallen.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het is volgens mij vooral een kwestie van duidelijk en op tijd communiceren. Mijn uurtarief staat op mijn website dus dat is duidelijk, maar het gaat uiteindelijk natuurlijk om het aantal uur.

 

Zo heb ik nu ook een klant die mij heeft ingehuurd om een oude website om te bouwen naar WordPress. Ze hadden al een WordPress site voor een ander bedrijf en deze nieuwe site moest hetzelfde worden maar dan met andere teksten, foto's en kleuren.

 

Prima, ik een urenschatting afgegeven en aan de slag gegaan. Komt ze daarna met een hele waslijst aanpassingen die niet op die andere WP site terugkomen maar dus blijkbaar wel op deze moeten komen... prima, maar dat kost extra centen (dat bedoel ik dus met op tijd communiceren, niet pas achteraf). Daar was ze het niet mee eens want het waren toch allemaal maar kleine aanpassingen? Klopt, maar 6 kleine aanpassingen van 10 minuten werk is ook een uur he...

 

Maar het kan nog gekker: laatst belde er een klant die ergens hulp bij nodig had. Toen ik mijn uurtarief noemde zei hij heel verbaasd "Oh zitten daar dan kosten aan verbonden? Ok, maar dat heb jij in 20 minuten wel af he..."

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Voor een vriendentarief iemand zijn huurwoning klaarmaken zou toch moeten kunnen?

 

Bleek ineens een en ander mis te zijn met de potentiële woning op vrijdag. Op maandag hing de huisbaas aan de lijn, mochten we voor vriendentarief het halve huis verbouwen...

Meneer de vriend was anders bang dat de huur niet door zou gaan en had ons daarom aangeprezen bij de huisbaas in het weekend...

 

Sindsdien altijd volle pond gerekend en onderaan de factuur afgesproken korting eventueel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.