• 0

Als ZZP'er op vakantie

Hoi Allemaal,

 

Ik ben nu bijna een jaar voor mijzelf bezig en het gaat aardig goed.

Nu wil mijn vriendin echter op vakantie en daardoor begin ik een beetje te stressen ;D

 

Nu wilde ik graag eens weten hoe jullie dit doen.

Ik heb vaste klanten met projecten voor onbepaalde tijd.

Ik spreek dus per klant af hoeveel uur zij in de maand willen afnemen.

 

Als ik er een weekje tussen uit ga kan ik het denk ik wel redden (als ik hard door bikkel) om de uren die ik mis in die week op een ander moment in te vullen.

De factuur blijft dan gewoon hetzelfde als altijd.

 

Ik kan er ook voor kiezen om de uren van die week niet te maken en dan valt de factuur wat lager uit die maand.

 

Misschien een hele rare vraag, maar hebben jullie hier ervaring mee en hoe pakken jullie dit aan?

 

Uiteraard zal ik klanten op tijd inlichten dat ik op vakantie ga en dat ik telefonisch niet bereikbaar ben en beperkt per mail.

 

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op vakantie gaan natuurlijk, een weekje is nog vrij kort, maar dit terzijde.

 

We zijn zelf ook net weer terug van vakantie, vaste klanten worden worden op afstand geholpen en daar stuur ik een bevriende collega naar toe bij nood. En ik mis ook werk en dus inkomsten door een vakantie, jammer dan, maar quality time met je relatie met is vele malen belangrijker.

 

Daarbij ga ik zover dat ik alleen reageer op sms'jes wat ik ook aangeef op de voice-mail, en mensen die dan inspreken op de voice-mail, wederom jammer dan, die luister ik af als we terug zijn, en niet op een vakantieadres.

 

Link naar reactie
  • 0

Weet niet precies wat je doet maar ik denk dat als je van te voren aangeeft periode x tot en met x op vakantie bent zullen opdrachtgevers dat heus wel begrijpen en accepteren. Jij moet natuurlijk ook even stoom afblazen en quality time voor jezelf/relatie(s).

Je zou inderdaad (indien van toepassing) de klant op afstand kunnen helpen, maar val niet in de valkuil dat je in je vakantie aan het werk bent (uit eigen ervaring).

Webbased formulier management tool voor mensen zonder technische kennis. http://www.cloudformz.com | Formulier maken

Tip: food truck festival in o.a. Rotterdam (oktober)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb vaste klanten met projecten voor onbepaalde tijd.

Ik spreek dus per klant af hoeveel uur zij in de maand willen afnemen.

Als ik er een weekje tussen uit ga kan ik het denk ik wel redden (als ik hard door bikkel) om de uren die ik mis in die week op een ander moment in te vullen.

De factuur blijft dan gewoon hetzelfde als altijd.

 

Ik kan er ook voor kiezen om de uren van die week niet te maken en dan valt de factuur wat lager uit die maand.

 

M.b.t. facturatie: je werkt op uurbasis en niet op projectbasis? Is het een maandelijkse factuur en bepaal je zelf wanneer je de werkzaamheden voor klant doet? Of, doe je zo ook daadwerkelijk per week per klant? Als je in die week geen uren maakt voor de klant, zou je ze in principe niet aan de klant kunnen factureren. Op projectbasis zou je tijdens vakantie de uren na je vakantie in kunnen halen. Als je je week afwezigheid meldt aan je klanten, vind je met hen wellicht de juiste overeenstemming hier over.

 

Mede afhankelijk van welk werk je verricht, is er misschien de mogelijkheid om alleen het (spoed)werk tijdens je vakantie te doen? Sta je 's morgens wat eerder op dan je vriendin?

Verder hangt het ook af van welk een soort vakantie je wilt houden. Is het een strandvakantie of een doe-vakantie? Ik was vorig jaar met 2 ondernemers op vakantie en die hadden beiden hun voicemail aangepast dat ze i.v.m. vakantie bereikbaar waren op specifieke uren/terugbelmomenten. Dat werkte prima. Een uurtje voor de lunch scheen voor hen uiteindelijk het beste moment te zijn. Tussendoor checkte ze (ondernemersfanatiek) wel hun mobiel, maar daar heeft de quality vakantietijd geen last van gehad.

Mede ook omdat als beginnend zzp'er het niet altijd om vaste klanten gaat die bellen, maar ook om potentiële nieuwe klanten die bellen, is bereikbaar zijn wel een "dingetje".

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf de indruk dat in de maanden Juli en Augustus het tempo wat lager ligt, toch mijn ervaring in de bouw- en industriesector. (niet in toerisme en zo).

 

Klanten houden er dan rekening mee of gaan er min of meer van uit dat je in verlof zou kunnen zijn als je de telefoon niet opneemt of geen mails beantwoord.

 

Ben zelf een maand in verlof geweest en ik heb geen enkele noemenswaardige mail of telefoon gemist, klanten gaan zelf ook in verlof in die periode.

 

Ik kan me dus niet voorstellen dat dit niet te regelen valt dmv een gesprekje met de klant.

 

Of kennen jullie dit fenomeen niet in Nederland en is dit iets voor de meer zuidelijke regio's? ;D

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb zelf de indruk dat in de maanden Juli en Augustus het tempo wat lager ligt, toch mijn ervaring in de bouw- en industriesector. (niet in toerisme en zo).

 

Klanten houden er dan rekening mee of gaan er min of meer van uit dat je in verlof zou kunnen zijn als je de telefoon niet opneemt of geen mails beantwoord.

 

Ben zelf een maand in verlof geweest en ik heb geen enkele noemenswaardige mail of telefoon gemist, klanten gaan zelf ook in verlof in die periode.

 

[...] Of kennen jullie dit fenomeen niet in Nederland en is dit iets voor de meer zuidelijke regio's? ;D

 

Dat klanten ervan uitgaan dat je in de zomer op vakantie bent als ze je niet kunnen bereiken, geloof ik wel. Dat wil niet zeggen dat klanten het niet proberen. Vaak word ik juist voor de vakantieperiodes ingehuurd, omdat de vaste krachten op vakantie gaan en de klus toch afmoet.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

In het voorjaar is het rustiger voor mij en ga daarom in de meivakantie weg. Men is niet altijd blij, maar begrip is er wel. Afgelopen zomer is de vrouw met de Kids in de buurt op vakantie geweest voor twee week en woonde ik daar. Het was iets meer reistijd en voor de vrouw een huishouden als thuis, maar de Kids hebben het geweldig gehad. Meestal gaan de Kids met kerst naar mijn ouders en hebben wij een paar dagen samen. Kerst is toch een rare periode. Dit jaar heb ik het wel druk met kerst, dus daar moeten we een oplossing voor bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Als ik op vakantie ga heb ik ook een aangepaste boodschap op de VoiceMail staan. Die luister ik dan 1 per dag af en dan beantwoord ik ook even de mailtjes, meestal een uurtje voor het eten als mijn vriendin en zoontje toch moeten douchen en omkleden.

 

Maar buiten het beantwoorden van mail werk ik in principe niet in de vakantie, tenzij het een echt noodgeval is (vaste klant met blanco website bijvoorbeeld).

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.