• 0

Uit een VOF en WW/bijstand aanvragen

Goedemiddag,

 

ik zal eerst even mijn situatie schetsen:

ik heb samen met mijn partner een VOF sinds 4 jaar, de andere persoon in kwestie heeft altijd alle geldzaken gedaan, en ik kreeg een klein bedrag per maand gestort om mij zelf te kunnen onderhouden zoals verzekeringen enz.

Nu gaan wij uit elkaar en wordt ik dus ook uit de VOF geschreven, maar volgens het UWV heb ik geen recht op WW omdat ik er zelf 'uitstap', is hier wat aan te doen? Over dit jaar zal ik ook geen bijstand krijgen, omdat er te veel geld verdiend zou zijn in de VOF, waar ik dus nooit iets van gezien heb.

Kan iemand me vertellen wat we hier aan kunnen doen?

bvd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Randy,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

maar volgens het UWV heb ik geen recht op WW omdat ik er zelf 'uitstap', is hier wat aan te doen?

Nee, als vennoot ben je ondernemer, en heb je helemaal geen recht op werknemersvoorzieningen als WW. Vreemde opmerking van UWV in dit geval dus (of wellicht was de situatie ze niet helemaal duidelijk)

 

over dit jaar zal ik ook geen bijstand krijgen, omdat er te veel geld verdiend zou zijn in de VOF, waar ik dus nooit iets van gezien heb. Kan iemand me vertellen wat we hier aan kunnen doen?

 

Dit is wel vreemd: niet de verdiensten van de VOF als geheel maar alleen jouw winstdeel daarin is bepalend voor de bijstand.

Welke afspraken over verdeling van de winst zijn er gemaakt in de VOF en is er een VOF overeenkomst? Heb je de VOF aangiftes, jouw winstdeel en de privé opnames wel goed bekeken? Anders is het wellicht verstandig om daar eens iemand met kennis van financiën in je eigen netwerk naar te laten kijken, of benader daarvoor een boekhouder of administratiekantoor

 

Er zijn grofweg maar 2 mogelijkheden hier: ofwel je hebt recht op een klein deel van de winst, en dan heb je wellicht toch recht op bijstand, ofwel je hebt recht op een groot deel van de winst en dan heb je mogelijk te weinig gekregen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

maar volgens het UWV heb ik geen recht op WW omdat ik er zelf 'uitstap',

Welkom op Higherlevel!

 

Je hebt geen recht op ww, omdat de ww een werknemersverzekering is en je als vennoot in een VOF geen werknemer bent. Wil je daar wat aan doen, dan zul je het UWV moeten overtuigen dat je de afgelopen jaren toch geen vennoot was, maar in dienstbetrekking. Dat gaat je vermoedelijk niet lukken.

 

Je zal moeten zorgen dat je inzage krijgt in de financiële stukken en aan de hand daarvan bepalen of jouw winstaandeel juist is vastgesteld en steeds volledig is uitbetaald. Tevens zal een eindafrekening moeten worden gemaakt.

 

Is er een schriftelijke vof-overeenkomst of andere bewijsmiddelen waaruit onder meer de gerechtigdheid tot de winst en/of andere afspraken blijken?

Zijn er jaarrekeningen opgesteld?

 

Edit: Tuurlijk, het gras wordt weer voor mijn voeten weggemaaid...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

[...] omdat er te veel geld verdiend zou zijn in de VOF, waar ik dus nooit iets van gezien heb.

In een VoF heb je recht op een bepaald winstaandeel, volgens een verdeelsleutel die jullie als vennoten zelf hebben afgesproken (in hopelijk een vennootschapscontract). Dat je niet weet wat de winst van de VoF is, is al niet goed, maar dat je daarvan "dus" niets krijgt, is onacceptabel.

 

Trek je collega aan de spitse oren of rode staart om eerst maar eens de cijfers boven water te krijgen. Heb je een jaarrekening van 2015? Wat staat er in de aangiften omzetbelasting van de afgelopen kwartalen? Dat soort dingen.

 

Edit: in sommige delen van het land is het nooit te heet om te grasmaaien... ;D

Link naar reactie
  • 0

ik kreeg een klein bedrag per maand gestort om mij zelf te kunnen onderhouden zoals verzekeringen enz.

Je zou dat moeten krijgen omdat je daar recht op had en niet omdat je het nodig had, maar het zou natuurlijk precies kunnen kloppen met de afgesproken winstverdeling.

 

Hoe heb je dat de afgelopen jaren gedaan met je aangifte inkomstenbelasting? Daar moet je immers de cijfers van de VOF opgeven, waaronder het exacte winstdeel waarover je inkomstenbelasting mag betalen.

 

Nu gaan wij uit elkaar en wordt ik dus ook uit de VOF geschreven

Het woord "dus" triggert me. Dat hoeft immers niet per se.

 

Daarnaast: als een van de twee de VOF verlaat houdt de VOF in principe op te bestaan en moet er netjes worden afgerekend tussen de vennoten. Dat rekenen zou ik niet zonder meer aan "de ander" overlaten. Ik adviseer een onpartijdige deskundige in te schakelen om een en ander na te zien en goed te regelen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden, ik kan hier mee verder.

Ik vrees dat ik toch een advocaat in de arm zal moeten nemen, omdat de andere persoon in kwestie mij voorhoud, dat het geld wat ik eigenlijk zou moeten krijgen (40% mede eigenaar) op is gegaan aan bijvoorbeeld, uitjes, kleren, vakanties die de andere persoon in kwestie heeft betaald, waar ik niet om gevraagd heb. Achteraf zie ik inderdaad in dat ik mijn bedrag had moeten eisen, wat mij ook toekomt. Maar dat is achteraf. Op dat moment dacht ik dat het goed zou gaan tussen ons en dat zich deze problemen niet zouden voordoen.

Link naar reactie
  • 0

Op dat moment dacht ik dat het goed zou gaan tussen ons en dat zich deze problemen niet zouden voordoen.

Het spijt me dat het zo uitpakt. Huwelijken en VOF'en worden meestal vol goede moed begonnen maar lopen zelden goed af. Een advocaat (met kennis van fiscale zaken rond een VOF) kan je helpen om zo snel mogelijk uit te zoeken waar je staat en je adviseren over te nemen acties.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Nu gaan wij uit elkaar en wordt ik dus ook uit de VOF geschreven, maar volgens het UWV heb ik geen recht op WW omdat ik er zelf 'uitstap', is hier wat aan te doen? Over dit jaar zal ik ook geen bijstand krijgen, omdat er te veel geld verdiend zou zijn in de VOF, waar ik dus nooit iets van gezien heb.

Kan iemand me vertellen wat we hier aan kunnen doen?

bvd.

Is er een VOF contract? Hoe ziet balans op einddatum VOF eruit? Zijn de kapitaalrekeningen van jullie beiden ook correct bijgehouden? Zomaar wat vragen die van belang zijn om je positie te bepalen.

Link naar reactie
  • 0

Maar huwelijken... die kunnen wel lang stand houden hoor. (zeg ik als ervaringsdeskundige)

Prijs je gelukkig, als uitzondering. Van de huwelijken die ooit gesloten zijn in Nederland eindigt meer dan 40% in een scheiding (2014). Van de huwelijken die recent gesloten zijn ligt dat percentage nog veel hoger. Een huwelijk duurt in Nederland gemiddeld 14,8 jaar (2014). Er zijn 35.000 scheidingen per jaar (2014) en dat aantal stijgt vrij rap. Er schijnt een lichte golfbeweging met de huizenmarkt mee te zijn (mogelijk omdat mensen bang zijn hun huis niet te kunnen verkopen); aangezien die weer aantrekt zal het wel weer scheidingen regenen de komende tijd.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.