Ga naar inhoud

Meedenken met EZ over knelpunten octrooibeleid

Geplaatst:

Mikky Vrolijk

Karien van Gennip is geïnteresseerd in welke ideeën jullie hebben over het octrooibeleid.

Belanghebbenden worden gevraagd zelf ook met knelpunten en mogelijke oplossingen te komen. Indien je dit doet kun je er van op aan deze deze worden meegenomen in de discussienotitie Actieplan Octrooibeleid.

Op www.octrooi.ez.nl kun je hierover meer lezen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Featured Replies

Geplaatst:

Merkava

Hallo,

Via Higherlevel.nl stuitte ik op een bericht over octrooien en de knelpunten.

Er wordt gevraagd te reageren op eventuele knelpunten.

Bij deze dus.

Als uitvinder (erkend NOVU lid) en productontwikkelaar voor derden(kleine MKB bedrijven) heb ik bijna dagelijks te maken met de regelgeving rondom patenten.

Daarnaast ben ik deelnamer aan New Venture en de Herman Wijffels innovatieprijs, en regelmatig bezoeker van higherlevel.nl, het technosstarters forum.

Kortom ik ben veel bezig met innovatie, en strategieen hoe je innovaties het beste kunt beschermen en vermarkten.

Of het nu om een eigen vinding gaat, of die van derden, waar ik ook kom, de hoge kosten van een patent aanvraag zijn naar mijn idee te vaak onderdeel van een gesprek.

Voor grote concerns is dit geen probleem doordat zij al over een groot afzetkanaal beschikken en veel grotere budgetten ter beschikking hebben.

Voor de MKBer is dit absoluut niet het geval.

Kijk je naar de omzet van een MKB'er en de kosten van een patent aanvraag dan is die verhouding uiterst ongunstig, om nog maar te zwijgen over de enkeling die met privegelden een vinding heeft ontwikkeld.

Ik zie dan ook veel goede ideeen stranden op de kosten van een octrooi, het is voor velen gewoon financieel onmogelijk om op grote schaal patent aan te vragen.

Daarbij wordt ook de Nederlandse markt overgeslagen, omdat die een relatief hoge investering vraagt voor een kleine markt.

Het enige alternatief wat als bescherming over blijft is te zorgen voor een lage kostprijs.

Die mensen die contacten in het verre oosten hebben, zie je daar naar uitwijken, met alle (werkgelegenheids)gevolgen voor onze economie.

Ik maak zelf ook gebruik van landen als Roemenie en Oekraine om concurrerend te kunnen zijn.

Als ik het goed begrepen heb, stromen de inkomsten van de instandhoudingskosten van patenten rechtstreeks in de staatskas.

Daarmee is een soort voorbelasting op succes ontstaan, noem het maar innovatiebelasting.

Het gekke is dat er daarmee een rem komt op nieuwe ontwikkelingen, die juist op een ander vlak voor veel grotere belastinginkomsten kunnen zorgen, nog los van het werkgelegenheidsvoordeel.

Juist omdat wij als westen ons niet kunnen onderscheiden door een lage kostprijs, is bescherming door middel van een patent de enige oplossing.

Kortom als er iets moet inoveren, dan is het het ministerie van economische zaken.

Weg met die instandhoudingskosten, en zorg voor een eenvoudig betaalbaar europees patent.

Dit is namelijk de enige manier om werkgelegenheid in Europa vast te houden.

Het beeld dat momenteel ontstaat is dat we hier de hersens hebben, en ze in het oosten het produceren.

Dit is een grove onderschatting van het potentieel van de capaciteiten in het oosten.

Ze zijn daar verre van onderontwikkeld, en kunnen dankzij hun lage kosten nu potentieelopbouwen t.o.v. het nu nog rijke westen.

De enige manier om hier de werkgelegeneheid veilig te stellen voor productie mensen en ontwikkelaars is een lage kostprijs van een Nederlands en een Europees patent.

Er zijn nog wel meer zaken te benoemen, mijn tijd deze week is echter beperkt, dus ik laat het hierrbij

Met bezorgde groet,

Bericht zoals ik het op 19 april richting ez verstuurd heb.

ik begin er zelf bijna van te janken :'(

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.