Jump to content
Vraagteken.
Verberg

Welke software voor boekhouding, salarisadministratie en facturatie?

vraag

De eerste 5 jaar in het aanloopfase van mijn bedrijf wil ik de administratie niet uitbesteden. Dit houdt in dat ik de volgende taken zelf onder mijn beheer ga nemen:

- De boekhouding.

- Salaris administratie ( minder dan 10 medewerkers)

- Facturering.

 

Binnen 2 jaar wil ik ook een webshop starten.

 

Ik ben op zoek naar een programma dat het liefst alles aan kan maar ook losse programma's behoren tot de mogelijkheid.

 

Welke programma's gebruiken jullie en wat zijn voor jullie de voor en nadelen?

 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

De eerste 5 jaar in het aanloopfase van mijn bedrijf wil ik de administratie niet uitbesteden.

Voordat we allemaal antwoord gaan geven, ben je ook een beetje handig of heb je al ervaring met boekhouden, administreren en bijhouden? Zo ja, met wat voor programma's heb je (ooit) al eens gewerkt? Kan ook bij een (voormalige) werkgever zijn bijvoorbeeld.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb alleen tijdens mijn studie 10 jaar terug ondernemersvaardigheden als extra vak gehad, daarbij heb ik wel de opleiding boekhouden gehad maar daarna in het bedrijfsleven geen ervaring mee opgedaan.

ik moet zeggen dat dit ook niet mijn favoriete vak was.

 

Ik heb gewerkt met de volgende programma's:

Microsoft office, Excel, Outlook, SharePoint, Account view, Mars, Lotus Notus, PeopleSoft, Sap, Oracle, SPSS, Verint Witness, AVAYA CMS

 

Wat ik erbij wil vermelden is dat ik erg uitblink in resultaten van excel maar dit ook een frustrerend programma vind dus ik wil excel niet gebruiken voor de boekhouding.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoe zit het met het doen van belastingaangiftes? Als ik het zo zie, zul je te maken gaan krijgen met omzetbelasting, inkomstenbelasting (of vennootschapsbelasting) en loonbelasting. Als je minder dan 10 man personeel hebt, mag je die alle drie helemaal zelf aangeven via de programma's van de belastingdienst (boven de 10 man personeel moet je een loonprogramma gebruiken voor de loonbelasting).

 

Persoonlijk gebruik ik graag Exact Online. Het is een vrij uitgebreid programma, en het scheelt als je boekhoudkundig onderlegd bent. Anders kun je er aardig in verzuipen. Maar dat zal waarschijnlijk met elk boekhoudprogramma zijn. Je kunt hier ook een factuurmodule aan koppelen voor een meerprijs, maar ik gebruik zelf nog Excel voor het genereren van (papieren) facturen. Aangiftes omzetbelasting kun je automatisch koppelen, al doe ik die nog handmatig. Ook aangifte inkomsten/vennootschapsbelasting zul je nog steeds zelf moeten doen (of laten doen door een accountant, boekhouderskantoor, fiscalist).

 

Ik heb ook wel Davilex Online gebruikt. Had daar op zich niet echt veel op tegen, maar volgens deze reviewwebsite van boekhoudprogramma wordt die vreemd genoeg beroerd gewaardeerd.

 

Voor de lonen zou je een eigen Excelprogramma kunnen schrijven (heb dat tot dit jaar altijd gedaan), maar het is een monnikenwerk om dat goed te doen. Zeker als je met alles - vooral extracomptabele zaken - rekening wil houden (verlof, vakantiegeld, vrije uren, ziekte, wachtdagen, sociale premies, etc). Vanaf dit jaar ben ik overgestapt op Loon Salarissoftware. Kost nog geen 20 euro in de maand en je kunt het een paar maanden gratis proberen. Het is in het begin wel even wennen, omdat je ontzettend veel zakelijk moet en kan invullen, aanpassen en bijhouden (ook ziekte, verlof, agenda, etc).

 

Je zou op termijn kunnen kijken naar bijvoorbeeld diensten als DAS online boekhouder (zomaar een voorbeeld). Dan heb je de verwerking van facturen, salaris en aangiftes meteen geregeld. Waarschijnlijk kun je zoiets afspreken met veel boekhoudkantoren. In dat geval hoef je je alleen druk te maken over het genereren van facturen.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zie de mogelijkheid om 3 bedrijven te starten.

Ben je al bezig als ondernemer of neem je een lange aanloop?

 

Soms helpt het om gewoon simpel te beginnen.

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben bezig met een lange aanloop.

 

De bedrijven zitten in dezelfde branche en zullen als aparte ondernemingen op worden gezet omdat dit verschillende takken betreft, een andere markt aanboren en marketing zullen krijgen. Uiterlijke aanvang datum is januari 2018 maar ik hoop volgend jaar augustus te kunnen starten.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben bezig met een lange aanloop.

 

De bedrijven zitten in dezelfde branche en zullen als aparte ondernemingen op worden gezet omdat dit verschillende takken betreft, een andere markt aanboren en marketing zullen krijgen. Uiterlijke aanvang datum is januari 2018 maar ik hoop volgend jaar augustus te kunnen starten.

Wat is de ondernemingsvorm eigenlijk? Eenmanszaak met verschillende handelsnamen? Of concern met verschillende BV's? (holding/werkmaatschappijen?)


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb alleen tijdens mijn studie 10 jaar terug ondernemersvaardigheden als extra vak gehad, daarbij heb ik wel de opleiding boekhouden gehad maar daarna in het bedrijfsleven geen ervaring mee opgedaan.

Het bijhouden van een administratie, zeker met personeel, vereist nogal wat kennis. Dat is denk ik een groter probleem dan het juiste pakket. Als je die (actuele) kennis niet hebt dan raad ik je af dat zelf te gaan doen. Zeker als starter, en helemaal met personeel, heb je wel wat anders aan je hoofd de eerste tijd. De fiscale regels veranderen nogal eens.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Jouw reacties op de antwoorden die je krijgt, vind ik wat mager.

 

Om jou goed te adviseren, mag je op voorhand wel wat meer informatie geven en jouw huidige aannames wat meer onderbouwen.

 

Bijvoorbeeld: waarom wil je starten met een BV, al dan niet met personeel en dan toch de eigen boekhouding, inclusief loonadministratie doen? Motiveer dit eens wat meer, want in de meeste gevallen is een eenmanszaak de eerste drie jaar veruit gunstiger dan meteen een BV. Waarom maak je je eerst druk over een boekhoudprogramma i.p.v. de juiste keuzes over de opzet van jouw onderneming?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben bezig met mijn bedrijfsplan wat uit te werken en ik wil de kosten van de programma's daarin goed meenemen om de rendabiliteit beter in kaart te brengen.

Prima, maar dan moet je toch eerst je bedrijfsvorm en -omvang in kaart hebben, een boekhoudpakket is daarin een middel en geen doel op zich, waarmee uiteindelijk alleen maar wordt bepaald hoeveel belasting je verschuldigd bent.

 

Bij een BV zal toch een jaarrekening moeten worden opgemaakt, alsmede goedgekeurd en gedeponeerd, bijvoorbeeld. Via Google gemakkelijk kun je eenvoudig mogelijkheden en prijzen van pakketten vergelijken, de meningen op een forum zouden voor jou in dit stadium minder interessant moeten zijn.

 

Eerst je plan uitwerken, dunkt mij... desnoods met een realistische stelpost voor het boekhoudpakket en accountantskosten.

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben bezig met mijn bedrijfsplan wat uit te werken en ik wil de kosten van de programma's daarin goed meenemen om de rendabiliteit beter in kaart te brengen.

Neem dan 1.000 euro licentiekosten per jaar op in je begroting. En doorrrrrrr!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben bezig met mijn bedrijfsplan wat uit te werken en ik wil de kosten van de programma's daarin goed meenemen om de rendabiliteit beter in kaart te brengen.

Overigens m.i. ook weer een ietwat magere reactie op een wat uitgebreidere vraag, wat het dus moeilijk maakt jou te adviseren...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

- De boekhouding.

- Salaris administratie ( minder dan 10 medewerkers)

- Facturering.

(...)

Welke programma's gebruiken jullie en wat zijn voor jullie de voor en nadelen?

Antwoord op je vraag: voor de boekhouding gebruik ik Kleisteen (online, 15 euro per maand). Boekhouding en aangiftes doe ik zelf maar ik laat me adviseren en controleren door een fiscalist en een accountant die ik online toegang geef tot de administratie door een eigen account voor ze te aan te maken (kost niks extra).

 

Ben er blij mee, al moet ik even wennen aan de nieuwe interface die nu een maand online is. Nadeel (stokpaardje): het is geen tool die je vertelt hoe je iets moet boeken, dat moet je zelf op de goede rekeningen doen, goede btw regels toepassen, privécorrecties maken enzovoorts. Met Kleisteen kun je ook facturen mee maken maar dat doe ik zelf in Word (het zijn er niet zoveel en in mijn geval is dat eenvoudiger). Personeel heb ik niet maar dat zou ik zelf uitbesteden.

 

Of het voor jou wat is kan ik natuurlijk niet zeggen, want ik weet niet wat je allemaal wilt administreren. Als je een ERP oplossing zoekt met materiaalbewegingen in een magazijn kom je met Kleisteen tekort. Maar ja, je geeft zo weinig informatie... het is voor mij een groot vraagteken... (sorry, ik kon het niet laten).

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik maak graag voor aanvang van mijn bedrijf een goede begroting. Aan natte vingerwerk waarna ik alsnog met onderzoek op een ander bedrag uitkom doe ik niet graag als het niet nodig is.

 

Niets mis mee, maar nogmaals: een middel als een boekhoudpakket moet passen bij jouw bedrijfsdoelstellingen, niet andersom. Je lijkt met de uitwerking van jouw plan een beetje in het midden te zijn begonnen...

 

En maak jouw verhaal dan even wat duidelijker i.p.v. iedere keer met oneliners te reageren. In welk stadium bevindt jouw ondernemingsplan zich, bijvoorbeeld?

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor welke programma's maakt het een verschil waarom ik een bv of eenmanszaak heb en waarom ik personeel heb? En waar kan ik dat bij het selecteren van een programma uit maken?

Dat kun je toch uitzoeken? Een compleet pakket met loonadministratie, facturatie, klantenbeheer, etc... of een pakket waarin je dit modulair kunt aanschaffen, dat soort verschillen kun je pas op basis van jouw bedrijfsdoelstellingen (als je die helder hebt) beoordelen en kijken waar jij behoefte aan hebt.

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik sta in de startfase van mijn ondernemingsplan. Ik weet dat het bedrijf er gaat komen want na marktonderzoek blijkt er rendabele vraag te zijn. Ik ben daarom bezig met de kosten en baten uit te rekenen.

 

Inhoudelijk kan ik niet te veel over mijn bedrijf loslaten, deze bestaat in huidige vorm niet in Nederland. Voor de nu rakende taken van het bedrijf heb ik te maken met wetgeving waardoor ik de juiste personeel aan moet nemen. Ook qua uitvoerende taken is dit nodig.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik sta in de startfase van mijn ondernemingsplan. Ik weet dat het bedrijf er gaat komen want na marktonderzoek blijkt er rendabele vraag te zijn. Ik ben daarom bezig met de kosten en baten uit te rekenen.

 

Dus voordat je kosten en baten uit hebt gerekend, weet jij al of iets rendabel is? ;)

Wellicht is het beter dat je het plan in concept helemaal uitwerkt en dan met concrete vragen hier terug komt...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja, de software programma's gaat nooit het verschil in winst maken.

 

Eigenlijk lees ik hier (maar dat kan aan mij liggen), dat jij vindt dat bepaalde kosten geen verschil in de winst gaan uitmaken, bijzonder...

 

Wellicht is het beter dat je eerst het plan in concept helemaal uitwerkt en dan met concrete vragen hier terug komt...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 207 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept