• 0

Ondernemen zonder DGA

Ik ben op dit moment zzp'er. in de nabije toekomst gaat dit veranderen. Nu rest mij alleen om er achter te komen wat voor mij de voordeligste optie is. de situatie is als volgt:

 

Ik krijg een x aantal aandelen uit een andere onderneming deze zou ik graag in mijn holding plaatsten. vervolgens is mij een bedrag aan mgmt fee verzekerd. Deze zou ik kunnen laten uitkeren vanuit mijn holding als ik mij op de payroll zet. Nu is een DGA verplicht in Nederland, maar is er ook een mogelijkheid om via een LTD op de loonlijst te staan en toch enkel en alleen werkzaam te zijn in NL?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Vondelpark,

 

Welkom op Higherlevel.

 

is er ook een mogelijkheid om via een LTD op de loonlijst te staan en toch enkel en alleen werkzaam te zijn in NL?

 

Wil je alleen de theoretische mogelijkheid polsen of wil je er ook iets mee bereiken? Als ik je bericht lees (over holding, aandelen, payroll, dga) denk ik: Waarom? Waarom? Waarom? Waarom? Waarom? Een iets uitgebreidere vraagstelling met wat achtergrondinformatie kan geen kwaad.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ron,

 

Mijn vraag in zijn kern is vooral kan ik ondernemen zonder dat ik aan een DGA vast zit(en gebruik maken van een Holding/werk bv verhouding)? Ik heb begrepen dat dit doormiddel van een ltd mogelijk is echter zou je dan ook werkzaam moeten zijn in het land waar de LTD gevestigd is.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je dan met DGA? Waarom wil je het gebruikelijk loon (ik neem aan dat je dat bedoeld) zo graag ontlopen? Wat heb je zelf al opgezocht over de voor- en nadelen van een LTD constructie?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag in zijn kern is vooral kan ik ondernemen zonder dat ik aan een DGA vast zit

Lastig, want de DGA dat ben jij. Ondernemen zonder jezelf lijkt me een hele uitdaging, zelfs met een Ltd.

 

Nu is een DGA verplicht in Nederland

Nee, zeker niet. Je kunt ook een BV hebben met meerdere aandeelhouders die geen van allen directeur zijn, of directeuren die geen van allen grootaandeelhouder of zelfs helemaal geen aandeelhouder zijn.

 

Ben daarom - net als Ron - benieuwd naar wat jij bedoelt met de term "DGA" (= Directeur Groot Aandeelhouder)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ron,

 

Mijn vraag in zijn kern is vooral kan ik ondernemen zonder dat ik aan een DGA vast zit(en gebruik maken van een Holding/werk bv verhouding)? Ik heb begrepen dat dit doormiddel van een ltd mogelijk is echter zou je dan ook werkzaam moeten zijn in het land waar de LTD gevestigd is.

 

Alvast bedankt!

 

Een LTD waarbij je alleen woont en werkt in NL doet niets af aan de verplichtingen rond het DGA-loon (als je daarop doelt). Tav je laatste zin: dat werkt niet als je alleen werkt in (bijv) Engeland, je moet er ook wonen. Als je bestaanscentrum in NL ligt dan ligt de feitelijke plaats van leiding doorgaans ook in NL en blijft het DGA-loon van toepassing.

 

gr. Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Geen idee wat zij allemaal aanbieden, maar:

 

Een 'joint venture' bestaat niet in NL.

Dat is gewoon een samenwerking tussen bedrijven.

 

Als jij bijvoorbeeld een BV op gaat richten en vervolgens met mijn BV gaat samenwerken, dan kunnen wij dat natuurlijk vrolijk een 'joint venture' noemen.

Maar uiteraard is daar dan weer niet een aparte 'DGA' bij betrokken.

 

Link naar reactie
  • 0

Wil je geen DGA vanwege het gebruikelijk loon verhaal?

 

Ik weet dat er voor bepaalde zzp constructies een einde komt omdat bedrijven alleen mensen mogen inhuren welk in dienst zijn van een Uitzendbureau. (transport)

Of dat er bedrijven zijn die gewoon alleen verder willen met de zzp als hij of zij er een uitzendbureau begint en zichzelf op de loonlijst plaatst... dit in verband met eventueel....

 

Is dat waarom je stopt met zzp en door wil gaan met bv / ltd?

Link naar reactie
  • 0

Excuus. De reden dat ik geen DGA salaris wil is omdat ik het gewoon niet nodig heb. Ik heb momenteel nog genoeg geld op de bank staan om mee vooruit te komen.

Het liefst pot ik dus mijn geld op zonder daar belastingen over te betalen zodat ik het vanuit mijn bedrijf weer kan investeren, bijvoorbeeld.

 

Hebben jullie verder ervaring dan met de opzet die hier gehandteerd word:

https://ostrea.uk/De-Joint-Venture.php

 

Het is namelijk de enige oplossing welke ik tegen ben gekomen waarbij het erop lijkt dat er geen DGA salaris hoeft te worden uitgekeerd. Klopt dat?

Link naar reactie
  • 0

Excuus. De reden dat ik geen DGA salaris wil is omdat ik het gewoon niet nodig heb.

Je hoeft dat DGA salaris ook helemaal niet uit te keren, het enige dat verplicht is, is afdracht loonheffing en inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet

 

Het liefst pot ik dus mijn geld op zonder daar belastingen over te betalen

Join the club, er zijn nog 17 miljoen Nederlanders met de zelfde wens ;).

Maar de meesten daarvan snappen dat het zo (uiteraard) niet werkt. Inkomen uit arbeid wordt belast, zowel voor de werknemer, IB ondernemer als de DGA.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.