• 0

Instappen bij BV werkgever

Beste leden,

 

Als nieuweling hier hoop ik dat dit berichtje in het goede forumdeel staat. Ik hoor graag jullie kritische feedback en goede tips voor het volgende. Ik ben een 28 jaar jonge ondernemer (eenmanszaak) die daarnaast nog parttime in loondienst werkt. Sinds kort ben ik gesprekken aan het voeren met mijn werkgever over een eventuele instap in het bedrijf. Ik loop tegen wat vraagstukken en twijfels aan waarop ik niet meteen een antwoord kon vinden en graag eens wil sparren.

 

Een kleine toelichting op de situatie: Inmiddels ben ik 8 jaar werkzaam bij het bedrijf en omdat ik lange tijd enig werknemer ben geweest (nu 1 extra parttimer) heb ik naast de taken van mijn echte functie als interieurontwerper een heleboel randzaken op me genomen. Van het maken van offertes en facturen tot het voeren van verkoopgesprekken, de marketing, etc. De laatste paar jaar zit er een flinke stijgende lijn in zowel het aantal opdrachten als de kwaliteit en opbrengsten van de opdrachten. Ik heb veel plezier in mijn werkzaamheden en denk dat er nog veel meer uit het bedrijf te halen is in de toekomst.

 

Omdat ik een aantal jaren geleden al met de gedachte speelde ondernemer te worden heb ik sinds 5 jaar een eigen zaak waarmee ik meer in het productontwerp zit. Ik besteed hier nu 1 dag in de week aan en overige verloren uurtjes. Er zijn inmiddels een aantal meubels onder licentie in productie bij verschillende fabrikanten. In eerste instantie dit bedrijf opgezet om hier een keer fulltime mee verder te gaan, echter door deze kans om ergens in te stappen staat dat idee even “on-hold”.

 

Mijn werkgever heeft een paar jaar geleden met een andere compagnon een nieuw internetbedrijf opgezet. Het komt echter niet helemaal lekker van de grond en inmiddels heeft zijn compagnon door allerlei zaken zijn managementfunctie neergelegd en is mijn werkgever van plan het bedrijf in zijn eentje voort te zetten. De vraag is echter of het nog echt gaat lukken en wellicht dat er tegen het eind van het jaar de stekker wordt uitgetrokken.

 

Ik: 28 Jaar, eigenaar “Bedrijf A” eenmanszaak, werknemer bij “Bedrjif B”

Werkgever: 43 Jaar, eigenaar Bedrijf B” BV, eigenaar “Bedrijf C” BV

 

Ik ben zelf (nog) totaal niet bekend met de mogelijke constructies over het instappen in een BV maar heb inmiddels wel gelezen dat ik goed moet kijken wat ik met mijn eenmanszaak doe (ivm belastingen e.d.) als ik een holding op ga richting om de BV in te stappen. Voorlopig vind ik het nog geen optie om de werkzaamheden van mijn eenmanszaak samen te gaan voegen met “Bedrijf B” omdat ik eerst zou willen bekijken hoe het de eerste jaren gaan lopen als we samen verder gaan, echter sta ik er zeker voor open om op termijn als het ware mijn eenmanszaak in te brengen. Mijn werkgever en ik zijn sterk verschillend op een aantal vlakken, dit levert soms pittige discussies op maar we vullen elkaar daar goed mee aan. Ik weet dat iedere werknemer vervangbaar is maar durf ook zeker te zeggen dat ik een erg grote bijdrage lever aan het bedrijf. Als ik zou stoppen zou er voor klanten als het ware een stukje van het bedrijf weg vallen en voor mijn werkgever een stuk ondersteuning wat hij niet snel weer op hetzelfde niveau ingevuld krijgt. Ik heb dan ook wat moeite om voor mezelf te bepalen wat het bedrijf waard is.

 

Kapitaal om in 1 keer een groot deel van de aandelen over te nemen heb ik niet (na de aankoop van mijn huis) Maar wat is van mij uit realistisch om te verwachten wat betreft het verwerven van de aandelen? Hoeveel, in wat voor termijn, tegen welke voorwaarden? Een vriend van me opperde om eerst nog een andere optie te bekijken, namelijk een provisie boven op mijn salaris. Op die manier wordt ik meer beloond te voor het werk dat ik lever en kan ik daarnaast een kapitaal opbouwen om over bijvoorbeeld 2 jaar een groter deel aandelen te kunnen kopen. Voor mijn baas is het dan bijna meer een soort lening die hij na 2 jaar weer terug zou kunnen krijgen in zijn bedrijf als we er dan samen uit komen. Daarnaast komt er een moment (het duurt nog even) dat mijn baas zal willen gaan stoppen. Is het gebruikelijk om op het moment dat ik instap ook al vast te leggen tegen welke voorwaarden mijn baas kan uitstappen/stoppen als het moment daar is? Mocht ik ook nog andere cruciale dingen vergeten zijn te overwegen hoor ik het graag!

 

Om het verhaal niet al te lang te maken laat ik het hier maar eens bij. Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Beste Level-Up, welkom op HL.

 

Werknemers die aandelen verwerven kunnen in de BV van hun werkgever zijn schering en inslag de laatste tijd. Er komt echter zoveel op je af en er komt zoveel bij kijken dat de juiste manier om dit te doen niet op een forum geadviseerd kan worden. Onderstaande is dan ook geenszins compleet. Bedenk je wel dat je dit waarschijnlijk maar 1 keer in je leven doet, dus doe het dan goed (wat geen preek is voor eigen parochie, daar heb ik het te druk voor).

 

Mijn werkgever heeft een paar jaar geleden met een andere compagnon een nieuw internetbedrijf opgezet. Het komt echter niet helemaal lekker van de grond en inmiddels heeft zijn compagnon door allerlei zaken zijn managementfunctie neergelegd en is mijn werkgever van plan het bedrijf in zijn eentje voort te zetten. De vraag is echter of het nog echt gaat lukken en wellicht dat er tegen het eind van het jaar de stekker wordt uitgetrokken.

 

Eerste rode vlag. Zit dit internetbedrijf in BV B of in BV C? En in welke BV kun jij de aandelen verwerven?

Als de stekker eruit gaat, wat is daarvan de impact op BV B of BV C? Je hoeft geen antwoord te geven, maar denk wel na over wat dit kan betekenen voor jou.

Ik ben zelf (nog) totaal niet bekend met de mogelijke constructies over het instappen in een BV maar heb inmiddels wel gelezen dat ik goed moet kijken wat ik met mijn eenmanszaak doe (ivm belastingen e.d.) als ik een holding op ga richting om de BV in te stappen. Voorlopig vind ik het nog geen optie om de werkzaamheden van mijn eenmanszaak samen te gaan voegen met “Bedrijf B” omdat ik eerst zou willen bekijken hoe het de eerste jaren gaan lopen als we samen verder gaan, echter sta ik er zeker voor open om op termijn als het ware mijn eenmanszaak in te brengen.

 

Gezonde insteek. Los van de fiscale gevolgen: je eenmanszaak kun je gerust aanhouden naast een eigen BV. Tip: geen zaken doen tussen beiden! De inbreng kan t.z.t. op vele manieren, waarbij de Belastingdienst een prominente rol speelt als je het verkeerd aanpakt. Parkeer dit gegeven voor nu.

Kapitaal om in 1 keer een groot deel van de aandelen over te nemen heb ik niet (na de aankoop van mijn huis) Maar wat is van mij uit realistisch om te verwachten wat betreft het verwerven van de aandelen? Hoeveel, in wat voor termijn, tegen welke voorwaarden?

 

Daar zijn de mogelijkheden legio in.

- Beginnen met weinig aandelen, beetje bij beetje inkopen (nadeel, notariskosten).

- Meer aandelen verwerven en de koopsom schuldig blijven (aflossen uit bijvoorbeeld dividend).

- Optieregeling waarbij je nu al afspreekt tegen welke koopsom je in de toekomst aandelen bij kunt kopen (nadeel, waardestijging aandelen is bij uitoefening van de optie belast).

- combinaties van vorenstaande.

 

Daarnaast is het zeker handig om nu al te bespreken waar je in de toekomst op uit wilt komen. Wat wil de huidige eigenaar? Wanneer wil hij stoppen en welk bedrag heeft hij voor zijn 'pensioen' in gedachten?

 

Een vriend van me opperde om eerst nog een andere optie te bekijken, namelijk een provisie boven op mijn salaris. Op die manier wordt ik meer beloond te voor het werk dat ik lever en kan ik daarnaast een kapitaal opbouwen om over bijvoorbeeld 2 jaar een groter deel aandelen te kunnen kopen.

 

Besef je wel dat die provisie bruto is. Als je die wilt omzetten in aandelen dan gaat er gewoon eerst nog loonbelasting en premies ZVW vanaf.

 

 

Verder moet je rekening houden met vraagstukken als:

- richt ik een eigen holding BV op?

- wil ik sociaal verzekerd blijven, of indien niet, hoe kom ik daar onderuit?

- Prijsbepaling?

- Hoe gezond is de onderneming (zie mijn eerste rode vlag)?

- Verdeling van zeggenschap?

- DGA-loon

- etc etc.

 

Hopelijk kom je hiermee een eind op weg.

 

Alle succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.