• 0

Werknemer met 10% aandeel eigen B.V opzetten of niet?

Beste Leden,

 

Ik werk al een aantal jaren als monteur in loondienst bij een technisch bedrijf die momenteel drie aandeelhouders huist. Er doet zich een kans voor om 10% van de aandelen in het bedrijf (minus bedrijfspand) over te nemen van een bestaande partner die uit de B.V stapt (wegens gezondheidsredenen). Het bedrijf loopt uitstekend en qua werk zijn de vooruitzichten zijn veel belovend voor aankomend jaar.

 

Buiten de inkoopkosten van de aandelen(goodwill en 10% inboedel) eisen ze voor de 10% aandeel dat ik:

 

-een eigen B.V opzet,

-een eigen bedrijfsbus aanschaf,

-mijn eigen studiekosten vergoed bestemd voor een toekomstige functie binnen het bedrijf (terwijl andere cursussen wel binnen het bedrijf worden vergoed) en

-de inkoopbedrag voor de aandelen wordt met mijn 10% van de jaarlijkse winst terug betaalt.

 

Ik ontvang hiervoor een management fee per maand voor 5 dagen, maar ik werk door mijn studie maar vier dagen dus er zal hierop nog een correctie komen. De overige twee aandeelhouders(45/45) ontvangen een stuk meer management fee per maand vanwege hun aandeel.

 

Ik heb kort een gesprek gehad met een boekhouder die aangeeft dat het in feite nergens opslaat om een eigen B.V op te zetten. Hij aangeeft dat je net zo goed in loondienst kan blijven omdat het hebben van een eigen B.V alleen maar kosten met zich mee neemt die op dit moment ook via de werk B.V gemaakt worden(administratie,notariële en B.T.W).

 

Mijn vraag luidt: Wat zijn nou nog meer werkelijke verschillen(voor en nadelen) tussen een eigen B.V opzetten en mij verhuren aan de werk B.V en het gewoon in loondienst blijven als werknemer/dga?

 

 

Ik hoop dat jullie mij van een second opinion kunnen voorzien.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste W.M.B.,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Er doet zich een kans voor om 10% van de aandelen in het bedrijf (minus bedrijfspand) over te nemen

Zonder in te gaan op de constructie eerst maar even bij het begin beginnen. Waarom zie je dit als kans? Wat moet je daarvoor betalen? Wat levert dat op? Heb je zicht op de fiscale consequenties van dit aanmerkelijk belang? Wil je wel ondernemen? Enzovoorts...

 

Die 10% krijg je niet kado maar gaat je ongetwijfeld veel geld kosten. Met 10% heb je zelf geen invloed op de onderneming; die anderen kunnen bijvoorbeeld hun fee gewoon opschroeven zodat er geen winst overblijft. Daarnaast is het maar de vraag of de aandelen wat waard zijn en of je ze ooit mag en kan verkopen. Allemaal dingen om over na te denken.

 

Jezelf "in mogen kopen" klinkt prachtig, maar is meestal niet zo'n buitenkans. Blijft het als een zakelijke transactie zien waar kosten, opbrengsten en risico's met elkaar in verhouding zijn. Je schrijft ook dat je het overnamebedrag over tijd moet terugbetalen; dat wil dus zeggen dat je gaat gokken (want dat is ondernemen) met geleend geld.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hmmm. Dit is best intressant. De vraag of je wel/niet een eigen BV (bedoel je om te holden?) is het kleintje obstakel hier. Een bv oprichten kost tegenwoordig niet zoveel geld meer.

 

Wat veel interessanter is: Waarom moet je een eigen bus aanschaffen en waarom moet je jouw eigen opleiding betalen?

 

En waar je heel erg rekening mee moet houden: 10% is niets als de overige twee aandeelhouders samen 90% bezitten. Je hebt namelijk helemaal niets te vertellen met deze verhoudingen. Je stapt dus in een constructie waar je wel de kosten hebt en het gezeur, maar niet de zeggenschap.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat eigen bv verhaal zal wel iets met holding te maken hebben die dan 10% van de aandelen bezit en ja dat kan handig zijn.

Het eigen BV verhaal lijkt hier vooral interessant voor de overige aandeelhouders omdat de minderheidsaandeelhouder dan in loondienst kan van de eigen BV, en de werkmij dan niet meer verantwoordelijk is (of in dit geval: denkt te zijn) voor de loondoorbetaling bij ziekte

 

Verder is 10% ook de grens om niet meer deel te kunnen/mogen nemen aan het Bedrijfspensioenfonds.

 

Al met al levert de minderheidsaandeelhouder wel heel erg veel arbeidsvoorwaarden in. Iets om rekening mee te houden in de keuze wel of niet en vooral in het vaststellen van de managementfee: die moet wel flink hoger liggen dan het salaris in loondienst

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De twee grootaandeelhouders lijken mij 'te goed' voor deze wereld als ze die aandelen niet zelf inkopen van een uitstekend lopend bedrijf met veelbelovende vooruitzichten.

 

die anderen kunnen bijvoorbeeld hun fee gewoon opschroeven zodat er geen winst overblijft.

 

Wie bezit/verhuurt het bedrijfspand?

 

de inkoopbedrag voor de aandelen wordt met mijn 10% van de jaarlijkse winst terug betaalt.

 

Manier om je voor lange tijd te binden en financieel (zeer) afhankelijk te maken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De overige twee aandeelhouders(45/45) ontvangen een stuk meer management fee per maand vanwege hun aandeel.

In aanvulling op de andere opmerkingen: een managementfee is een vergoeding voor je werkzaamheden, niet voor je aandelenbelang. Dat de anderen meer aandelen hebben, betekent dat ze een groter deel van de overwinst krijgen en heeft niets met de managementfee te maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat is voor jou de reden dat je aandeelhouder wilt worden in het bedrijf? Je zegt dat de vooruitzichten veelbelovend zijn, hoe weet je dat? Heb je inzicht op de cijfers? Meedelen in de winst klinkt leuk maar als die er niet is dan zit je vast aan een bedrijf wat je alleen maar geld zal kosten.

 

Weet je hoeveel het bedrijf waard is en wat je uiteindelijk zal betalen voor die 10%? En misschien nog belangrijker, wat zal je eruit krijgen?

 

- BV opzetten

- Eigen bedrijfsbus aanschaffen

- Eigen studiekosten vergoeden

- Jouw aankoop van de aandelen wordt over meerdere jaren verspreidt.

 

Het ziet er naar uit dat je veel kosten zal maken voor relatief weinig. Want, zoals eerder vermeld door anderen, zal je met die 10% weinig of zelfs geen zeggenschap krijgen in het bedrijf. Aangezien de betaling ook over meerdere jaren wordt verspreidt zal je er ook lang aan vastzitten. Daarnaast heeft een management fee niks te maken met de hoeveelheid aandelen die je bezit, het is gewoon een vergoeding voor je werkzaamheden.

 

Mocht je doorgaan met de aankoop dan zal er belastingtechnisch wel voor je veel veranderen. Omdat je dan een aanmerkelijk belang hebt in het bedrijf zal je belasting moeten betalen in BOX 2 en je boekhouding wordt ook complexer.

 

Ik zou er eerst goed over nadenken voordat je ermee doorgaat. Soms klinkt iets veel mooier dan het is. Blijf het objectief bekijken.

 

Groet,

 

M

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Leden,

 

Ten eerste hartelijk dank voor jullie aandacht en interessante meningen.

 

Ten tweede zal ik proberen de situatie wat te verhelderen met meer informatie.

 

Het betreft een klein bedrijf met twee aandeelhouder(in huidige situatie) en en drie werknemers. Het bedrijf bestaat 10 jaar en heeft het geen moment rustig gehad. Er is een vast klant bestand gecreëerd van grote organisaties. Één van de projecten waar ik nu mee bezig ben verzekert het bedrijf van werk voor twee a drie werknemers tot volgend jaar april/mei en dat staat los van alle ander projecten die wij parallel hebben lopen. Wij hebben het in de crises druk gehad en nu het economie "mondjes maat" weer aantrekt lijkt het alleen maar drukker te worden.

 

Vanuit de jaarcijfers van de afgelopen twee jaar is er een gemiddelde netto winst per jaar van 250K voor belasting(de management fee van de drie aandeelhouders in de oude situatie is hier al van af gehaald).

 

Reden dat zij mij aandelen aanbieden is omdat ze mij willen binden tot het bedrijf. Ik volg momenteel een deeltijdstudie en er heerst een angst dat ik tijdens mijn opleiding of na het behalen van mijn diploma mijn horizon zou willen verbreden bij een ander organisatie. De doorgroei mogelijkheid in dit bedrijf is afhankelijk van de nu zittende projectleider(aandeelhouder) die nog zeker een aantal jaren wilt blijven.

 

Mijn gedachtegang hierover is; dat ik graag de functie van projectleider in de toekomst wil vervullen en dat is ook de reden dat ik de studie doe. Ik zie de situatie die nu voor mij ligt als een kans om in te stappen in een goedlopend en financieel gezond bedrijf met een netwerk van vaste klanten. Ik werk hier nu een aantal jaren en ben in die jaren ook erg snel gestegen qua verantwoordelijkheid krijgen voor het verloop van projecten en het aansturen van de andere twee medewerkers. Ik heb altijd al voor ogen gehad om een eigen bedrijf op te richten en nu de mogelijkheid zich voordoet om in een klaar gemaakt bedje in te stappen wil ik eerst zeker zijn voordat ik ook maar iets doe wat de risico's zijn waar ik op moet letten.

 

Verder bieden ze een vast management fee van 7K Euro per maand (5 dagen/week), en de totale kosten voor inkoop van 10% aandelen komt op een +/-60K.

 

De voorwaarden die zij hebben gesteld staan inderdaad niet in verhouding met het percentage dat wordt aangeboden. Maar daarom zou ik graag willen weten:

 

Als ik de inbreng van een eigen bus en betaling voor mijn opleiding van de voorwaarde weg neem en dan nog met de keuze sta om in loondienst te blijven of een eigen B.V opzetten.

 

Wat zijn dan de verschillen (voor en nadelen) tussen een eigen B.V opzetten en mij verhuren aan de werk B.V en het gewoon in loondienst blijven als werknemer/dga?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn dan de verschillen (voor en nadelen) tussen een eigen B.V opzetten en mij verhuren aan de werk B.V en het gewoon in loondienst blijven als werknemer/dga?

 

Zo!

 

Er zijn veel dingen die je hier zou kunnen aankaarten, allemaal afhankelijk van de (verder totaal onbekende!) precieze situatie, dat dit mij eigenlijk een onmogelijke vraag lijkt.

Ik zou denken dat je iemand (adviseur) moet raadplegen wanneer je dit echt in beeld wil krijgen.

(maar wie weet wat hier straks geschreven wordt trouwens)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het er ondanks eerste cijfers niet duidelijker op worden.

 

Zijn er nu twee of drie aandeelhouders? En van wie zou je 10% van de aandelen kunnen kopen? Wie bepaalt dan de prijs voor dat aandelenbelang? Is deze houder vooralsnog ook in loondienst?

 

12 x 7k maakt 84k x 0,8 fte gedachte management fee op jaarbasis. Is dat inclusief of exclusief autokosten en projectkilometers? Lijkt veel, maar reken maar eens wat algemene of boekhoudkosten mee. Waarom wordt gedacht in weken van 40 uur?

 

Waarom moet jij een bedrijfsbus voor monteurswerkzaamheden van de werk BV aanschaffen? Of hebben de huidige aandeelhouders ook een auto in hun holding? Zo ja, hoe worden deze behandeld? Waarom niet leasen?

 

Wat kost de studie en onder welke regeling/behandeling volg je die nu?

 

Waardering is kennelijk een 600k/250k minus dividend met de wetenschap dat het project voor twee tot drie werknemers spoedig afloopt. Hoe wordt dat omzetverlies per medio volgend jaar (vlak voor de vakantieperiode) gecompenseerd?

 

Hoe zit het met jouw loonontwikkeling en pensioenvoorziening? Je kunt ook aandringen op een plaatsvervangend of junior projectleiderschap in loondienst met bijbehorende beloning en vanuit die positie (direct) inkopen en afrekenen.

 

Puur als ondernemer gedacht zou ik voor eigen kansen gaan met technische en projectmanagement vaardigheden. Of een aanzienlijk groter belang eisen. Wat zeggen de huidige statuten over belangrijke beslissingen?

 

Kun je de boekhouder van het korte gesprek tegen betaling geen kleine uitwerking laten maken?

 

Tegenargument is inderdaad dat dit een gevestigde onderneming is met kennelijk bestaansrecht.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Cijfertechnisch is het een redelijk aanbod. Misschien zelf iets ondergewaardeerd.

 

Je moet je alleen realiseren dat 10% zeggenschap te weinig is bij deze aandeelhoudersverhoudingen. Dat betekent dus dat als de andere twee aandeelhouders iets willen jij niets te zeggen hebt. Dat kan dus ook betekenen dat zij de beslissing nemen om dit jaar geen divivend uit te keren. Dat grapje kost jou dan ineens 25k.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.