• 0

Patstelling Verkoop aandelen bv

Ik heb samen met een jongere compagnon 50% van de aandelen in een bv

Nu wil ik stoppen met werken wegens pensioengerechtigde leeftijd.

 

Mij adviseur heeft de aandelen gewaardeerd.

Wij zijn het redelijk eens over de totale overnamesom maar komen er niet uit op welke manier ik moet worden uitbetaald

 

Tegenpartij wou in eerste instantie maar 1/3 contant overdragen en de rest in 5 jaar op earn-outbasis.

Nu was door onze acountant geadviseerd dat er eerst door tegenpartij een geschikte vervanging voor mijn werkzaamheden moest worden gezocht. Tot nu toe is er geen vervanger voor mij gezocht (verkoop)

Compagnon is administratief vrij zwak en bemoeit zich eigenlijk alleen maar met de productie.

 

Een earn-out is in deze situatie voor mij te risicovol. Immers bij geen invulling van mijn werkzaamheden

Zal de omzet misschien niet toereiknd zijn om mij uit te betalen. De earn-out wil hij relateren aan de netto winst in de aankomende jaren.

 

De onderhandelingen zijn door hem stopgezet met de mededeling dat hij niet meer geintereseerd is in mijn aandelen. Ik ben er overigens van overtuigd dat het te betalen overnamebedrag door de tegenpartij gemakkelijk op te brengen is.

 

Wat rest mij om nu te doen om hem op andere gedachten te brengen? Is arbitrage een oplossing?

De werksfeer is nu niet meer optimaal te noemen

Overigens is er wat mij betreft geen haast bij, ik heb liever een goede deal dan een snelle deal.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb trouwens zelf een bod uitgebracht op de aandelen van de tegenpartij wat nog iets hoger lag.

Er is een gegadigde die het gehele bedrijf wil overnemen, maar dan zonder hem.

Dit voorstel werd ook afgewezen.

 

Even ter info ik heb dus 50% aandelen ondergebracht in een pers. BV.

Link naar reactie
  • 0

Beste Avave,

 

1/3e nu en de rest op earn-out gerelateerd aan de winst is voor jou een risico. Die winst is immers nog beïnvloedbaar ook.

 

Dat kun je ook verkleinen door de resterende twee derde op afbetaling te doen, eventueel deels, dus in combinatie met een earn-out. Wel zou ik dan opteren voor een percentage van de omzet, niet de winst.

 

Dan hebben beide parijen een motivatie om de omzet op peil te houden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er zijn allerlei vormen denkbaar, koopsom omzetten in een geldlening, earn-out, etc.

Welk bedrag je zou moeten krijgen en hoe dat berekend moet worden bij earn-out is allemaal vast te leggen. De beinvloedbaarheid van winst bijvoorbeeld kan wel weggeschreven worden door voor de beinvloedbare posten regels te bepalen of vaste parameters.

 

Wat daarbij niet vergeten moet worden: de betaalbaarheid en de risico's. In welke vorm je het ook giet waarbij betaald moet worden in de toekomst, loopt de uittreder risico. Kijk dus goed naar de mogelijkheid om zekerheid te krijgen voor de betaling. Een pandrecht op aandelen, activa, etc., hypotheek op vastgoed, borgstelling van de overnemer in prive, etc.

 

Stel gerust vragen e.d.

 

Op het moment dat de contouren helder worden is het zaak om de afspraken goed op papier te zetten. Laat je daarbij goed adviseren!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.