• 0

Hoe catering factureren?

Een familielid geeft een zakelijk feestje thuis.

Zij heeft mij gevraagd de catering te verzorgen.

Aangezien ik ook een eigen bedrijf heb, zou ik haar een factuur kunnen sturen (denk ik), zodat zij de kosten kan aftrekken.

Mijn bedrijf doet normaliter echter geen catering maar zakelijke dienstverlening. Is dat een probleem voor de belastingdienst?

 

De rekening zal alleen bestaan uit de werkelijke inkoopkosten zijn (dus 21% voor drank en 6% voor de rest). Hoe factureer ik dat aan haar? Ik neem aan gesplitst. Kan ik dan volstaan met een factuur met 2 regels: 1x voedingsmiddelen 6%, 1x voedingsmiddelen 21%? Of kan ik het ook omrekenen en 1 bedrag met 21% in rekening brengen (waarbij het totaalbedrag hetzelfde blijft).

 

Ik las hier dat Artikel 15, lid 5 van de btw-wetgeving zegt dat “geen aftrek van btw plaatsvindt van btw welke in rekening is gebracht ter zake van het verstrekken van spijzen en dranken voor gebruik ter plaatse binnen het kader van hotel-, café-, restaurant (etc) aan personen die daar slechts voor korte periode verblijf houden”. Oftewel dat mijn familielid de btw over de factuur niet mag terugvragen.

Dat betekent dat ze de volledige factuur (dus incl. BTW) als kosten op kan voeren. Klopt dat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat betekent dat ze de volledige factuur (dus incl. BTW) als kosten op kan voeren. Klopt dat?

Ja, maar volgens mij geldt er ook een aftrekbeperking (minimaal 73,5%) voor dit soort kosten in de inkomstenbelasting (of vennootschapsbelasting) en heb je mogelijk te maken met de loonbelasting.

 

Stel dat je een rekening van 121 euro inclusief btw zou sturen, dan mag ze normaal gesproken 21 euro omzetbelasting terugvragen, terwijl ze 100 euro kosten voor de inkomstenbelasting aftrekt van de winst.

 

In uiterste geval mag je inderdaad de btw niet terugvragen als het etentje te duur wordt en vraagt ze dus 0 euro omzetbelasting terug. Tegelijkertijd wordt die 21 euro omzetbelasting een kost voor de inkomstenbelasting. Ze mag dus in beginsel 121 euro (in plaats van 100 euro) aftrekken van de winst voor de inkomstenbelasting. Door de aftrekbeperking voor voedsel en drank wordt dit echter weer beperkt tot zo'n 89 euro.

 

Let trouwens ook nog op de loonbelasting. Volgens mij wordt een dergelijk etentje namelijk in principe gezien als loon (en moeten de medewerkers dus loonbelasting afdragen over de waarde van het etentje - 121 euro). Om dat te voorkomen moet de werkgever het als eindheffingsloon aanwijzen en - indien mogelijk - in de vrije ruimte laten vallen. Is er geen vrije ruimte meer, dan moet de werkgever 80% eindheffing betalen over het deel boven de vrije ruimte. Die eindheffing loonbelasting is dan echter weer aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Omdat zij het dan kan aftrekken.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het komt op mij over alsof jij simpel gezegd alleen maar de boodschappen doet - of ze die nu zelf doet en direct betaalt, of jou een paar honderd euro geeft om het even voor haar te doen maakt dan niet uit qua aftrekbaarheid. [...]

x2 ze kan het toch zelf inkopen en het bonnetje opvoeren, snap even niet waarom jij ertussen zit?

Link naar reactie
  • 0

De rekening zal alleen bestaan uit de werkelijke inkoopkosten

De factuur die jij het familielid stuurt is dus gelijk aan de rekening die jij krijg bij de Makro/Sligro? Je pasje even uitlenen werkt dan natuurlijk niet (verkeerde naam op de factuur), maar het familielid kan wel zelf een pasje aanvragen. Dat scheelt jou een heleboel administratie en kopzorgen.

 

Hoe jouw familielid dat zelf in de administratie verwerkt is een andere vraag (maar hierboven al deels beantwoord).

 

Desondanks een antwoord op je vragen:

 

Mijn bedrijf doet normaliter echter geen catering maar zakelijke dienstverlening. Is dat een probleem voor de belastingdienst?

Nee, op zich niet. Bij controle zullen dit soort transacties mogelijk wel extra aandacht krijgen om te zien waarom je dat zo gedaan hebt.

 

Kan ik dan volstaan met een factuur met 2 regels: 1x voedingsmiddelen 6%, 1x voedingsmiddelen 21%? Of kan ik het ook omrekenen en 1 bedrag met 21% in rekening brengen (waarbij het totaalbedrag hetzelfde blijft).

Nee, het moet gesplitst blijven. Je mag niet gaan goochelen met btw tarieven om op een totaal uit te komen.

 

Ik las hier dat Artikel 15, lid 5 van de btw-wetgeving zegt dat “geen aftrek van btw plaatsvindt van btw welke in rekening is gebracht ter zake van het verstrekken van spijzen en dranken voor gebruik ter plaatse binnen het kader van hotel-, café-, restaurant (etc) aan personen die daar slechts voor korte periode verblijf houden”. Oftewel dat mijn familielid de btw over de factuur niet mag terugvragen.

Dat betekent dat ze de volledige factuur (dus incl. BTW) als kosten op kan voeren. Klopt dat?

Die regel is van toepassing op nuttigen in de horeca, en het gaat hier alleen om leveren van goederen onafhankelijk van de locatie.

 

Volgens mij mag je zakelijk niet eens drank leveren zonder slijterijvergunning.

Er is geen sprake van verkoop vanuit een horecagelegenheid (drank- en horecavergunning) of winkel (slijterijvergunning). Online mag je bier en wijn (laagalcoholisch) ook verkopen zonder vergunning (zolang je maar kunt controleren dat het niet bij een minderjarige terecht komt).

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Door omstandigheden is zij (praktisch) niet in staat om de boodschappen te doen.

Ik heb geleerd dat zij (en ik) alleen maar kosten mag aftrekken als die vergezeld gaan van een factuur op naam én een betaling van een zakelijke rekening op diezelfde naam.

Die betaling hoeft niet, jij mag dat best voorschieten. Je kunt naar de lokale slijterij gaan en vragen of ze op het bonnetje de naam van je familielid zetten. Jij schiet prive voor, zij betaalt terug. Opgelost!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.