Jump to content
Lempie
Verberg

reminder omzetbelasting

vraag

Aangezien we de belastingdienst niet rechtstreeks mogen emailen, en de belastingdienst aangeeft dit forum te monitoren, hierbij mijn suggestie aan de afdeling omzetbelasting.

 

----- begin fragment email -----

At 18:36 17-9-2016,

Geachte heer/mevrouw,

 

Het is weer tijd om uw aangifte omzetbelasting over september 2016 in te dienen. Denkt u er aan dat uw aangifte omzetbelasting uiterlijk 31-10-2016 bij ons binnen moet zijn?

------ eind fragment email -------

 

Maandelijks ontvang ik van de belastingdienst een reminder voor het indienen van mijn aangifte omzetbelasting. De reminder wordt verstuurd ergens in de maand waarop de aangifte betrekking heeft.

Dit is weinig effectief aangezien de maand dan nog niet is afgesloten en ik dus nog geen aangifte kan doen.

 

Veel effectiever zou het zijn als men de reminder stuurt b.v. 3 weken nadat de periode waarop de aangifte betrekking heeft, is verstreken. En de reminder zou nog veel meer attentiewaarde hebben als deze alleen zou worden verstuurd indien ik nog geen aangifte heb gedaan, met andere woorden, als ik dreig het doen van aangifte te vergeten.

 

 

[mod edit: titel ververst]

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

De kans dat dat veranderd zal worden lijkt me 0. Ten eerste is het maar een reminder - je moet zelf in de gaten houden wanneer je aangifte moet doen, en als het goed is weet je exact welke datum daarvoor van toepassing is.

 

Daarnaast kun je, als je toch bang bent het te vergeten, alsnog in je agenda op het moment dat jou het handigst uitkomt, een reminder zetten.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Aangezien we de belastingdienst niet rechtstreeks mogen emailen, en de belastingdienst aangeeft dit forum te monitoren, hierbij mijn suggestie aan de afdeling omzetbelasting.[...]

Serieus? wordt dit forum nu de suggestiebox van de Belastingdienst?

 

Zoals de anderen al zeggen, gewoon zelf een reminder inplannen (als je dat echt nodig hebt trouwens)

 

/edit/

waarom gooi je dit niet op twitter met een mention van de belastingdienst?

/edit/

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Je kunt ook jezelf tegen je eigen vergeetachtigheid in bescherming nemen: in elke fatsoenlijke agenda-app kun je herhaalde afspraken/taken/herinneringen plannen en die x dagen vooraf naar jezelf laten mailen.

 

En die gemailde herinnering afdrukken en opschrijven in je papierenagenda. Het enige dat je dan nog hoeft te doen om het niet te vergeten is in je agenda te kijken. Of een knoop in je zakdoek leggen, maar dan mag je niet vergeten waarom die knoop in je zakdoek zit. Dat kun je onthouden door dat ergens op te schrijven. Afijn…. ;)

 

Ik veronderstel dat iedereen die betrokken is bij een btw-aangifte weet dat die aangifte binnen een maand na het verstrijken van het kwartaal ingediend moet zijn. Wat mij betreft stopt de Belastingdienst met het versturen van die herinneringen, hoewel ik het wel sympathiek van ze vindt.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
De reminder wordt verstuurd ergens in de maand waarop de aangifte betrekking heeft.

Dit is weinig effectief aangezien de maand dan nog niet is afgesloten en ik dus nog geen aangifte kan doen.

 

Dat zal van de afspraken met de belastingdienst afhangen. Wij mogen 2x een schatting maken en pas elke 3e maand de precieze omzet doorgeven. Bij 2 van de 3 reminders kun je dan wel direct actie ondernemen.

 

Dat je een eigen agenda programma kunt gebruiken, zoals anderen aangeven, heeft niets te maken met de terechte constatering dat zo'n vroege reminder ineffectief is. Je kunt de mail natuurlijk wel gewoon als reminder in de inbox laten staan. Als je de inbox schoon houd van afgewerkte mail, dan werkt die reminder wel.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben het helemaal met TS eens. Volslagen zinloos om een reminder te sturen op het moment dat de aangifte nog niet eens gedaan *kan* worden.

 

Hier nog één. Hoe veel moeite is het nu om die zelfde mail niet half september maar half oktober te versturen?


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoe veel moeite is het nu om die zelfde mail niet half september maar half oktober te versturen?

Vast geen enkele, maar dan gaan er vast allemaal mensen moeilijk doen dat ze dan nog maar 2 weken de tijd hebben en de reminder eerder hadden willen hebben. :)

“You can please some of the people all of the time,

you can please all of the people some of the time,

but you can’t please all of the people all of the time.”

— John Lydgate

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een beetje zelfredzaamheid als ondernemer kan toch geen kwaad?

net als een beetje GBV als belastingdienst ook geen kwaad kan. Een reminder versturen over iets wat je op dat moment nog niet eens kúnt doen is gewoon onzinnig, kunnen we het daar dan tenminste over eens worden? Stuur die reminder 1 dag na het verstrijken van het betreffende tijdvak in plaats van 2 weken ervoor.


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik stel toch voor dat vanaf 1 oktober iemand dit topic elke 3 maanden een schop geeft zodat alle HL'ers een herinnering krijgen ;)

 

Als extra service naar alle leden toe een reminder in de header ;D (totdat een medemod 'm weer verwijderd)

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een beetje zelfredzaamheid als ondernemer kan toch geen kwaad?

net als een beetje GBV als belastingdienst ook geen kwaad kan. Een reminder versturen over iets wat je op dat moment nog niet eens kúnt doen is gewoon onzinnig, kunnen we het daar dan tenminste over eens worden? Stuur die reminder 1 dag na het verstrijken van het betreffende tijdvak in plaats van 2 weken ervoor.

 

Misschien dat de Belastingdienst op dit tijdstip de herinnering verstuurd zodat je nog bijna anderhalve maand de tijd hebt om het in je agenda te zetten? ;D Niet zo serieus hoor Norbert, ik had gewoon niet goed aangevoeld dat ondernemers dit als probleem ervaren ;-)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Niet zo serieus hoor Norbert, ik had gewoon niet goed aangevoeld dat ondernemers dit als probleem ervaren

Ik ervaar het ook niet als probleem hoor, het is eerder dat ik me er over verwonder ;)

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De verwondering zit er vooral in dat er kennelijk een proces ingericht is dat mensen waarschuwt voor iets wat op dat moment nog niet eens kan.

Ik vraag me dan af wat ze met die reminder willen bereiken. Niet dat je je aangifte doet, want dat kan nog niet. Of zou het heel scherp zijn, in de hoop dat je dan voor het einde van de maand nog even factureert en daarmee de afdrachtverplichting niet uitstelt tot na het volgende aangiftetijdvak?

Een reminder naar iedereen die op t minus 1 week nog geen aangifte heeft gedaan zou pas echt zinvol zijn ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
“You can please some of the people all of the time,

you can please all of the people some of the time,

but you can’t please all of the people all of the time.”

— John Lydgate

Belastingdienst verplicht tot allerlei elektronische aangiften, dan zou een reminder naar voorkeur (x, y en/of z dagen voor verstrijken deadlines) te wijzigen best wel aardig zijn. Is algemeen belang en daarmee een goede suggestie. Digitale betaalbevestiging inclusief betaaldatum zou ook een welkome terugkoppeling kunnen zijn, maar zo werkt het in NL niet.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er is juist sinds een paar jaar (door bezuinigingen, neem ik aan) voor gekozen om alle verantwoordelijkheid bij de ondernemer neer te leggen:

Je krijgt (jaarlijks) slechts één mededeling, vooraf, wanneer je zelf aangifte moet doen en het geld over moet maken. En je kan dan inderdaad ook opteren voor zo'n herinneringsmail (voor wat dat dan waard is).

 

Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat dit 'teruggedraaid' gaat worden (dus dat er allerlei aanvullende 'herinneringsdiensten' geïntroduceerd gaan worden), want daar heeft men (hoogst waarschijnlijk) helemaal de middelen niet voor.

 

Overigens: Een beetje intermediair trekt zelf wel aan de bel, als hij/zij merkt dat een cliënt/klant het blijkbaar vergeten is allemaal...

En als je wil gaan doe-het-zelven, dan moet je inderdaad aan 'agenda-management' gaan doen (als je het risico niet wil lopen dat je per ongeluk te laat bent).

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 69 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept