• 0

reminder omzetbelasting

Aangezien we de belastingdienst niet rechtstreeks mogen emailen, en de belastingdienst aangeeft dit forum te monitoren, hierbij mijn suggestie aan de afdeling omzetbelasting.

 

----- begin fragment email -----

At 18:36 17-9-2016,

Geachte heer/mevrouw,

 

Het is weer tijd om uw aangifte omzetbelasting over september 2016 in te dienen. Denkt u er aan dat uw aangifte omzetbelasting uiterlijk 31-10-2016 bij ons binnen moet zijn?

------ eind fragment email -------

 

Maandelijks ontvang ik van de belastingdienst een reminder voor het indienen van mijn aangifte omzetbelasting. De reminder wordt verstuurd ergens in de maand waarop de aangifte betrekking heeft.

Dit is weinig effectief aangezien de maand dan nog niet is afgesloten en ik dus nog geen aangifte kan doen.

 

Veel effectiever zou het zijn als men de reminder stuurt b.v. 3 weken nadat de periode waarop de aangifte betrekking heeft, is verstreken. En de reminder zou nog veel meer attentiewaarde hebben als deze alleen zou worden verstuurd indien ik nog geen aangifte heb gedaan, met andere woorden, als ik dreig het doen van aangifte te vergeten.

 

 

[mod edit: titel ververst]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De kans dat dat veranderd zal worden lijkt me 0. Ten eerste is het maar een reminder - je moet zelf in de gaten houden wanneer je aangifte moet doen, en als het goed is weet je exact welke datum daarvoor van toepassing is.

 

Daarnaast kun je, als je toch bang bent het te vergeten, alsnog in je agenda op het moment dat jou het handigst uitkomt, een reminder zetten.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien we de belastingdienst niet rechtstreeks mogen emailen, en de belastingdienst aangeeft dit forum te monitoren, hierbij mijn suggestie aan de afdeling omzetbelasting.[...]

Serieus? wordt dit forum nu de suggestiebox van de Belastingdienst?

 

Zoals de anderen al zeggen, gewoon zelf een reminder inplannen (als je dat echt nodig hebt trouwens)

 

/edit/

waarom gooi je dit niet op twitter met een mention van de belastingdienst?

/edit/

 

Link naar reactie
  • 1

Je kunt ook jezelf tegen je eigen vergeetachtigheid in bescherming nemen: in elke fatsoenlijke agenda-app kun je herhaalde afspraken/taken/herinneringen plannen en die x dagen vooraf naar jezelf laten mailen.

 

En die gemailde herinnering afdrukken en opschrijven in je papierenagenda. Het enige dat je dan nog hoeft te doen om het niet te vergeten is in je agenda te kijken. Of een knoop in je zakdoek leggen, maar dan mag je niet vergeten waarom die knoop in je zakdoek zit. Dat kun je onthouden door dat ergens op te schrijven. Afijn…. ;)

 

Ik veronderstel dat iedereen die betrokken is bij een btw-aangifte weet dat die aangifte binnen een maand na het verstrijken van het kwartaal ingediend moet zijn. Wat mij betreft stopt de Belastingdienst met het versturen van die herinneringen, hoewel ik het wel sympathiek van ze vindt.

 

Link naar reactie
  • 0
De reminder wordt verstuurd ergens in de maand waarop de aangifte betrekking heeft.

Dit is weinig effectief aangezien de maand dan nog niet is afgesloten en ik dus nog geen aangifte kan doen.

 

Dat zal van de afspraken met de belastingdienst afhangen. Wij mogen 2x een schatting maken en pas elke 3e maand de precieze omzet doorgeven. Bij 2 van de 3 reminders kun je dan wel direct actie ondernemen.

 

Dat je een eigen agenda programma kunt gebruiken, zoals anderen aangeven, heeft niets te maken met de terechte constatering dat zo'n vroege reminder ineffectief is. Je kunt de mail natuurlijk wel gewoon als reminder in de inbox laten staan. Als je de inbox schoon houd van afgewerkte mail, dan werkt die reminder wel.

Link naar reactie
  • 0

Hoe veel moeite is het nu om die zelfde mail niet half september maar half oktober te versturen?

Vast geen enkele, maar dan gaan er vast allemaal mensen moeilijk doen dat ze dan nog maar 2 weken de tijd hebben en de reminder eerder hadden willen hebben. :)

“You can please some of the people all of the time,

you can please all of the people some of the time,

but you can’t please all of the people all of the time.”

— John Lydgate

Link naar reactie
  • 0

Een beetje zelfredzaamheid als ondernemer kan toch geen kwaad?

net als een beetje GBV als belastingdienst ook geen kwaad kan. Een reminder versturen over iets wat je op dat moment nog niet eens kúnt doen is gewoon onzinnig, kunnen we het daar dan tenminste over eens worden? Stuur die reminder 1 dag na het verstrijken van het betreffende tijdvak in plaats van 2 weken ervoor.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een beetje zelfredzaamheid als ondernemer kan toch geen kwaad?

net als een beetje GBV als belastingdienst ook geen kwaad kan. Een reminder versturen over iets wat je op dat moment nog niet eens kúnt doen is gewoon onzinnig, kunnen we het daar dan tenminste over eens worden? Stuur die reminder 1 dag na het verstrijken van het betreffende tijdvak in plaats van 2 weken ervoor.

 

Misschien dat de Belastingdienst op dit tijdstip de herinnering verstuurd zodat je nog bijna anderhalve maand de tijd hebt om het in je agenda te zetten? ;D Niet zo serieus hoor Norbert, ik had gewoon niet goed aangevoeld dat ondernemers dit als probleem ervaren ;-)

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

De verwondering zit er vooral in dat er kennelijk een proces ingericht is dat mensen waarschuwt voor iets wat op dat moment nog niet eens kan.

Ik vraag me dan af wat ze met die reminder willen bereiken. Niet dat je je aangifte doet, want dat kan nog niet. Of zou het heel scherp zijn, in de hoop dat je dan voor het einde van de maand nog even factureert en daarmee de afdrachtverplichting niet uitstelt tot na het volgende aangiftetijdvak?

Een reminder naar iedereen die op t minus 1 week nog geen aangifte heeft gedaan zou pas echt zinvol zijn ;)

Link naar reactie
  • 0
“You can please some of the people all of the time,

you can please all of the people some of the time,

but you can’t please all of the people all of the time.”

— John Lydgate

Belastingdienst verplicht tot allerlei elektronische aangiften, dan zou een reminder naar voorkeur (x, y en/of z dagen voor verstrijken deadlines) te wijzigen best wel aardig zijn. Is algemeen belang en daarmee een goede suggestie. Digitale betaalbevestiging inclusief betaaldatum zou ook een welkome terugkoppeling kunnen zijn, maar zo werkt het in NL niet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er is juist sinds een paar jaar (door bezuinigingen, neem ik aan) voor gekozen om alle verantwoordelijkheid bij de ondernemer neer te leggen:

Je krijgt (jaarlijks) slechts één mededeling, vooraf, wanneer je zelf aangifte moet doen en het geld over moet maken. En je kan dan inderdaad ook opteren voor zo'n herinneringsmail (voor wat dat dan waard is).

 

Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat dit 'teruggedraaid' gaat worden (dus dat er allerlei aanvullende 'herinneringsdiensten' geïntroduceerd gaan worden), want daar heeft men (hoogst waarschijnlijk) helemaal de middelen niet voor.

 

Overigens: Een beetje intermediair trekt zelf wel aan de bel, als hij/zij merkt dat een cliënt/klant het blijkbaar vergeten is allemaal...

En als je wil gaan doe-het-zelven, dan moet je inderdaad aan 'agenda-management' gaan doen (als je het risico niet wil lopen dat je per ongeluk te laat bent).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.