• 0

Privé onttrekking activa verwerken in ib aangifte met btw

Goedenavond.

 

Ik heb een invulvraag wat over de ib aangifte 2015 gaat.

 

Mijn onderneming is per 01-04-2015 gestopt. Omdat ik al wat laat ben met het indienen van de aangifte wil ik het graag zsm afronden.

 

De balans- winst en verlies en de overige invulvragen heb ik relatief makkelijk doorlopen. Ook ingevuld dat ik volledig staak in 2015.

 

Ook de vraag “heeft u overige active onttrokken aan u Prive vermogen ivm staken” heb ik met ja ingevuld.

Bij deze vraag loop ik echter vast bij het invullen in de aangifte bij het kopje priveontrekkingen en stortingen.

 

Ik heb namelijk een macbook onttrokken welke ik in 2014 heb gekocht. De boekwaarde op 01-04-2015 was € 681,- De economische marktplaatswaarde was € 575,- er is dus een verlies van € 106,-

 

Om de Macbook naar prive te storten heb ik in het grootboek een apart grootboekboek aan gemaakt met de noemer ‘Activa onttrokken naar prive’. De journaalpost was activa onttrokken naar prive/ aan inventaris voor een bedrag van € 575,-

Echter heb ik daarna nog de btw gecorrigeerd met de journaalpost Activa onttrokken aan prive/ aan af te dragen btw activa voor een bedrag van € 121.

 

Nu staat er op het Grootboek Activa onttrokken aan prive een bedrag van € 696,-

In de aangifte vul ik het bedrag van € 575 in. Ik blijf nu zitten met het BTW bedrag.

Waar vul ik deze in?

 

Kan iemand mij hiermee helpen?

 

Groeten Denice

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar ik moet er ook een boekwaarde neerzetten. Moet dit dan ook incl btw?

Op mijn balans is dat per 01-4-15 € 681 excl btw. In de winst en verliesrekening staat een boekverlies van € 106.

Als ik nu bij boekwaarde een bedrag invul van € 681 en bij overnameprijs een bedrag van € 696 zou dit een boekwinst betekenen van € 15.

 

Het kan zijn dat ik het niet snap hoor en verkeerde verbanden zie. Het lijkt me alleen niet logisch dat ik bij boekwaarde een bedrag excl btw invul, bij overnameprijs een bedrag incl btw en het boekverlies bereken met bedragen zonder btw.

 

Het controlemiddel boekwaarde - overnameprijs is boekverlies klopt dan toch niet meer in de aangifte?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet waar je van alles en nog wat "invult".

 

Maar ik heb gelezen dat:

Boekwaarde bij staking 681,- was.

Je een boekverlies van 106,- had (want de marktwaarde, excl. BTW, dat was 575,-).

Je dit voor marktwaarde (incl. BTW uiteraard, dus voor 695,75) overgenomen hebt in privé.

 

En zo is dat dan. Dat moet ook zo staan op de slotbalans:

Opname (voor dit activum!) 695,75

Activum 0,- (want die heb je dan 'opgenomen', was 575,- bij staking - na het boekverlies)

BTW schuld (voor dit activum!) 120,75

 

Zo simpel is het.

 

Link naar reactie
  • 0

op mijn balans in de aangifte staat bij materieel vaste activa niks, dit is idd opgenomen incl btw.

 

Het gaat mij om de de vraag onttrekkingen en stortingen. Daar moet je oa invullen wat je contant hebt opgenomen en wat is gestort. Maar ook wat er is onttrokken naar privé.

Daar moet je het volgende invullen:

Boekwaarde, in mijn geval € 681

Economische waarde, in mijn geval € 575

Manier van bepaling economische waarde. ( taxatie, inkoop, verkoop, anders)

 

Zoals gezegd, ik heb bij bedrag economische waarde € 575 ingevuld omdat dit de waarde excl btw was.

De boekverlies is in de w-v ingevuld met een bedrag van € 106.

Dit klopt dan toch ook weer wanneer ik deze 681 - 575 invul.

 

U geeft aan dat bij de economische dagwaarde het bedrag incl btw ingevuld moet worden, dus € 575 + de btw is € 695,75.

Dit bedrag staat idd ook in mijn boekhouding.

Alleen vind ik dit niet logisch omdat het boekverlies in de aangifte wordt berekend adhv bedragen excl btw, de activa op de balans ook bedragen worden vermeld excl btw.

 

En wanneer ik boekwaarde € 681 - waarde economisch verkeer € 695,75 invul zou dit toch een boekwinst betekenen?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen vind ik dit niet logisch omdat het boekverlies in de aangifte wordt berekend adhv bedragen excl btw, de activa op de balans ook bedragen worden vermeld excl btw.

 

Soms is logica moeilijk te begrijpen inderdaad.

 

Misschien moet je het gewoon laten zakken allemaal, dan vind je het vast ook wel logisch.

Je neemt het zelf namelijk (het gaat dan "uit de onderneming") met BTW over in privé - ook staat het excl. BTW op de balans.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat het inclusief btw naar privé gaat snap ik

 

De belasting gebruikt dit dus niet als controlemiddel?

( boekwaarde - economische boekwaarde = boekwinst/ boekverlies?)

Omdat er bij economische boekwaarde het bedrag incl btw ingevuld moet worden wordt dit bedrag verhoogd met de btw.

 

Wat bedoelt u overigens met " ook staat het excl btw op de balans"?

Op de balans in de aangifte staat toch alles op 0, althans de materieel vaste activa?

 

Op 31-3-15 heb ik deze journaalpost gemaakt:

 

Activa onttrokken aan privé € 575

Boekverlies activa € 106

Aan/ inventaris € 681

 

En

 

Activa onttrokken aan privé € 121

Aan btw af te dragen € 121

 

Kloppen deze wel?

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, gelukkig.

 

Maar begrijpt u wel wat ik bedoel dan met die invulvraag in de aangifte ib onder de noemer overige activa onttrokken.

Dus nog een keer:

Bij boekwaarde vul ik hier de waarde excl btw in, wat op de balans staat voordat het naar privé gaat.

Bij waarde economische verkeer de waarde inclusief btw.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.