• 0

Verhuurbedrijf in (electrisch) gereedschap: concurrentie analyse

Hallo. Ik wil een verhuurbedrijf voor elektrische gereedschappen opstarten. Ik hoop ineens te starten met een 100-tal machines, een locatie met parking op een lokale doorgangsweg en een website voor reservaties, gekoppeld aan de voorraad.

 

Ik ben nog bezig met het financieel plan, concurrentieanalyse, ... maar de voorlopige resultaten zien er goed uit.

 

Ik zit nog met 2 vragen die niet 'uit te rekenen' vallen.

1. Hoe kan ik me in Gods naam onderscheiden van concurrenten met deze activiteit?

2. Wat zijn jouw slechte en goede ervaringen of opmerkingen bij het huren van machines?

 

 

Alle ideeën zijn welkom! Geen enkel idee is dom. Opmerkingen ook welkom.

 

Geen negatieve commentaren aub. De wereld is niet gebouwd op pessimisme.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ik zit nog met 2 vragen die niet 'uit te rekenen' vallen.

1. Hoe kan ik me in Gods naam onderscheiden van concurrenten met deze activiteit?

Een verhuurservice op Christelijke grondslag? Hmm...best interessant en onderscheidend:

"Huur een schuurmachine en verdubbel Uw 5 talenten!"

"Huur onze hamers en timmer als Jozef!"

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo. Ik wil een verhuurbedrijf voor elektrische gereedschappen opstarten. Ik hoop ineens te starten met een 100-tal machines, een locatie met parking op een lokale doorgangsweg en een website voor reservaties, gekoppeld aan de voorraad.

 

 

Ik zit nog met 2 vragen die niet 'uit te rekenen' vallen.

1. Hoe kan ik me in Gods naam onderscheiden van concurrenten met deze activiteit?

2. Wat zijn jouw slechte en goede ervaringen of opmerkingen bij het huren van machines?

 

 

1. Brengservice van gereedschappen in een straal van 30 km rondom de vestiging, voor als een eigen machine onverwachts is uitgevallen. Terugbrengen lukt meestal wel, maar om voor het halen 2 uur bezig te zijn, dat is bijna een halve werkdag.

 

2. De te hoge huurbedragen voor noodzakelijk bijbehorend klein materiaal, zoals bv een waterslang bij een watergekoelde boormachine.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Wat onderscheidt AH van Jumbo? Bijenkorf van Hema? Boels en Bo-Rent van jou? Dat is de vraag die jij zelf moet onderzoeken...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

geplaatst door: Hans van den Bergh Vandaag om 21:39:16

Wat onderscheidt AH van Jumbo? Bijenkorf van Hema? Boels en Bo-Rent van jou? Dat is de vraag die jij zelf moet onderzoeken...

 

Antwoord: in mijn ogen helaas niets noemenswaardigs.

Boels is makkelijk te counteren omdat ze extreem duur zijn. Wel hebben ze alles in huis.

 

Tot nu toe denk ik dat je weinig anders kan doen dan concurreren op prijs en perceptie, net als de supermarkten.

En ondertussen erover waken dat je geen prijzenoorlog ontketent.

 

Link naar reactie
  • 0

geplaatst door: Peter_CVinfo Vandaag om 21:44:50

Waarom wil je alleen maar positieve reacties horen?

 

Ben je er zo van overtuigd dat het een goed idee is om honderden machines te gaan verhuren, hoewel je niet weet wat je "USP" is?

Het lijkt mij namelijk niet echt een gebrek aan machineverhuurders te zijn eerlijk gezegd (dat is niet negatief bedoeld hoor!).

 

 

 

Het is een oligopolie, 2 à 3 grote spelers en heel veel hele kleintjes. 3 concurrenten is niet veel, me dunkt.

 

Ik wil wel commentaar krijgen, positief én negatief. Helaas wordt vaak iets afgebroken zonder grondige reden. Dát bedoel ik met negatieve commentaar.

 

Naar de USP ben ik nu dus op zoek. :-)

Link naar reactie
  • 0

Maar de grote werken wel samen met de bouwmarkt. Wat wil een luie consument nog meer.Haal en breng doen de grotere ook al. Daar betaal je voor, maar de tijd die een professioneel gebruiker kwijt is voor zelf heen en weer te vliegen is kostbaar.

 

Op gebied van service en prijs kun je iets winnen, maar het zal moeizaam blijven nu de bouwmarkt ook op zondag open is....

Link naar reactie
  • 0

Als je geen paar miljoen te verbranden hebt, ga je echt geen marketingstrijd of prijzenoorlog ontbranden.

 

Locatie op een doorgaande weg is een aardig vertrekpunt, maar wat kost dat aan huur, wat kost personeel en het 'reserverings- en uitgiftesysteem' en hoe ga je jezelf een gat in de markt boren?

 

Het is een oligopolie, 2 à 3 grote spelers en heel veel hele kleintjes. 3 concurrenten is niet veel, me dunkt.

 

Je beschrijft zelf precies hoe deze markt er landelijk bij/voor staat, maar mogelijk zijn er lokale kansen. Ik zie als bedreiging ook allerlei deelgebruik-initiatieven als het om consumentenproducten gaat. Bouwmarkten hebben ook vaak of zelfs vrijwel altijd een verhuurafdeling met zeer ruime openingstijden.

 

Op HL stond een dezer dagen een vraag over een vergelijkingssite, misschien zou je die inclusief beroordelingen op dit vlak kunnen beginnen. Je zou daarbij verhuurders en/of gereedschappen kunnen (laten) beoordelen. Bestaat dat al?

 

Met een affiliatie verdienmodel valt of staat dit model met jouw inspanning en creativiteit.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Klopt, mijn terechte of onterechte aanname is dat je met 100 apparaten niet direct op zwaar zakelijk gebruik zit. Als professional wil je bij huren toch echt op één locatie kunnen slagen. Uitleentijd is gemiddeld misschien langer dan bij particulier gebruik. Hetzelfde geldt in relatie tot koop van materialen en verbruiksmiddelen. Reactie van TS gewenst.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Klopt, mijn terechte of onterechte aanname is dat je met 100 apparaten niet direct op zwaar zakelijk gebruik zit. Als professional wil je bij huren toch echt op één locatie kunnen slagen. Uitleentijd is gemiddeld misschien langer dan bij particulier gebruik. Hetzelfde geldt in relatie tot koop van materialen en verbruiksmiddelen. Reactie van TS gewenst.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Highio, ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb vanavond de rekening gedeeltelijk gemaakt.

 

100 apparaten is idd de 1ste stap. Dit zou neerkomen op 1 à 3 machines per soort en een investering van minimum 100.000€. :-) Daarna de populairste toestellen bijkopen als ik niet kan voldoen aan de vraag. Een toestel is terugbetaald na 5 tot 10 maanden verhuurd te zijn aan het laagste tarief. Dus pas na minimum 1 jaar een volledige turnover.

Dat wordt dus een spelletje van minimum 200.000€ om een jaar of langer te dragen.

Toekomstmuziek dus!

 

Ik denk dat ik eerst een niche ga zoeken om het aantal machines terug te dringen tot bv. een 15-tal types. Dan zou ik met 30.000€ toekomen in het begin én dan heb ik mijn USP, nl. een totaaloplossing voor een bepaalde activiteit.

 

Later de investering dan uitbreiden naar 50.000€ met de juiste machines en focus op bijproducten verkopen.

 

1ste werk: niche kiezen en markt en concurrentie onderzoeken!

 

 

Dank voor uw bijdrage.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Roy,

 

je begint dit draadje met twee vragen voor marktonderzoek. Ik zou dan niet direct doorschieten naar een financiële weerslag, zolang je nog niet goed weet wat je wilt gaan doen. Het heeft geen waarde om nu met grove schattingen in tienduizenden of honderdduizenden euro's te gaan denken.

 

Je lijkt ook iets teveel in middelen zoals een verhuurlocatie en machines te denken.

 

Kritieken ontvang en verwerk je om iets haalbaars of kansrijks te kunnen opbouwen.

 

Een machineverhuurservice voor dames opperen is bedoeld om jou als ondernemer te prikkelen.

 

In dezelfde gedachte: Misschien kun je iets met verhuuraanbod of pakketverkoop per seizoen? Dat kun je met een beperkte capaciteit heel goed in de markt zetten.

 

Denk aan een bladblazer verhuren met opvangmiddelen en afvoerservice van blaadjes. Of een ladderservice om goten te reinigen. Of sneeuwschuiver/borstelmachine met zout of zand etc. Zie ook de eerdere geste van de haal- en brengservice. Van zoiets zou je een machtig concept kunnen uitwerken en narekenen. Inclusief of exclusief uitzendkrachten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Speciaalmachines verhuren MET bedieningspersoon is altijd een goede inkomstenbron.

Er zijn vele machines die een particulier of ongeoefende vakman niet makkelijk zelf kan bedienen. Als je je specialiseert in dit soort machines en daarbij de man of vrouw met ervaring ook verhuurt is de toekomst verzekerd.

Deze machines zijn doorgaans wat duurder, maar je hebt er veel minder nodig. Soms maar één of twee.

 

Link naar reactie
  • 0

geplaatst door: Hans van den Bergh Vandaag om 21:39:16

Wat onderscheidt AH van Jumbo? Bijenkorf van Hema? Boels en Bo-Rent van jou? Dat is de vraag die jij zelf moet onderzoeken...

 

Antwoord: in mijn ogen helaas niets noemenswaardigs.

Boels is makkelijk te counteren omdat ze extreem duur zijn. Wel hebben ze alles in huis.

 

Tot nu toe denk ik dat je weinig anders kan doen dan concurreren op prijs en perceptie, net als de supermarkten.

En ondertussen erover waken dat je geen prijzenoorlog ontketent.

 

 

Niets noemenswaardigs? Dank je de koekoek! Je zegt het zelf al: 'perceptie' oftewel hoe worden verschillende spelers in dezelfde markt onderscheiden, dat is echt de moeite van het uitoeken waard. Het is overigens niet mijn bedoeling geweest dat je de antwoorden aan mij richt, ik reikte jou vragen aan waarmee je aan de slag moet, om jouw USP's te ontdekken t.o.v. de mogelijke concurrentie.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Grote ketens van bouwmarkten zoals Gamma, Karwei en Praxis verhuren allemaal gereedschap. Dat lijkt me toch geduchte concurrentie die je niet zomaar mag wegwuiven. Niet alleen vind je ze overal, maar bovendien hoeven ze niet per se op prijs te concurreren. Een hamer kun je tegen kostprijs verhuren als je maar spijkers verkoopt...

Link naar reactie
  • 0

Ik merk zelf een steeds toenemende specialisatie, bijvoorbeeld bedrijven die enkel materiaal verhuren om in de hoogte te werken, om beton te zagen of te boren, voor rioolwerken, logistiek zoals heftrucks, tuinmateriaal,...

 

Dit zou je ook kunnen overwegen, wel met bijkomende voorwaarde dat je zelf veel kennis hebt over een bepaalde specialisatie en die kan delen met je klanten via bijvoorbeeld workshops, advies, service,...

 

Bij zaken zoals Boels hebben ze een beetje van alles maar je moet zelf bijna aanwijzen wat je wil want het personeel is in mijn ervaring weinig onderlegd en het is ook niet goedkoop.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik dank jullie allen voor de bijdragen en opmerkingen.

Ik concludeer dat jullie gezamenlijk ongeveer in dezelfde richting denken, nl. specialisatie om niet te moeten concurreren met Boels en co en de bouwmarkten.

 

Ikzelf, samen met anderen hier op het forum, hebben ook begrepen dat je veel minder moet investeren als je specialiseert.

Ik heb nu een voorbeeldpakket samengesteld van 1000€ aankoopprijs dat ik voor 75€ per dag kan verhuren, 225€/week.

 

Ik denk dat dit de manier is om mezelf te onderscheiden, mét minimale investeringen.

Jij kiest de installatie of renovatie, ik heb het totaalpakket. Zonder nadenken heb je alles in huis om je project te doen slagen.

En dit binnen een bepaalde categorie, want anders word het weer een groot algemeen aanbod. Ik denk voorlopig richting vloeren als (theoretische) testcase.

 

Nu stuit ik uiteraard ook op de zoektocht naar distributiekanalen.

De bouwmarkten en andere groten doen het zelf of werken met Boels.

Rechtsreeks naar de consument heeft ook geen zin, want wie bij de bouwmarkt koopt krijgt het aanbod ter plaatse.

Ik denk dat enkel de arbeidsintensieve zoektocht naar lokale handelaars en aannemers me rest om geleidelijk aan een netwerk uit te bouwen. Wat denken jullie?

 

Om op een eerdere vraag te antwoorden, waarom machines verhuren en geen springkastelen, ...?

Ik heb 6 jaar ervaring in aankoop van technische materialen en gereedschappen bij 2 bedrijven. Ik ken aanbieders, materialen, prijzen, toepassingen, specificaties, ... Alleen de klanten ken ik nog niet. :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een verhuurbedrijf voor elektrische gereedschappen opstarten. Ik hoop ineens te starten met een 100-tal machines, een locatie met parking op een lokale doorgangsweg en een website voor reservaties, gekoppeld aan de voorraad.

Waarom wil je dat? Heb je daarnaast de financiële middelen om al die investeringen te doen?

 

Geen negatieve commentaren aub. De wereld is niet gebouwd op pessimisme.

Optimisten willen realisten nog wel eens afschilderen als pessimisten. De wereld is ook niet gebouwd op luchtfietserij.

 

Ik heb nu een voorbeeldpakket samengesteld van 1000€ aankoopprijs dat ik voor 75€ per dag kan verhuren, 225€/week.

Voor je jezelf rijk rekent: houd ook rekening van een bezettingsgraad die (veel) lager ligt dan 100%. Hoe groter je assortiment, hoe lager de bezettingsgraad. Verhuurde apparaten zul je daarbij regelmatig moeten vervangen.

 

Ik denk dat dit de manier is om mezelf te onderscheiden, mét minimale investeringen.

Jij kiest de installatie of renovatie, ik heb het totaalpakket. Zonder nadenken heb je alles in huis om je project te doen slagen.

En dit binnen een bepaalde categorie, want anders word het weer een groot algemeen aanbod. Ik denk voorlopig richting vloeren als (theoretische) testcase.

Een bepaalde categorie met verbruiksmiddelen, instructie en ondersteuning lijkt me idd een meerwaarde tov de bouwmarkten en Boels. Als jij me even kunt laten zien hoe ik met jouw machine het parket schuur, dan huur ik hem zeker bij jou en niet bij genoemde concurrenten.

 

Rechtsreeks naar de consument heeft ook geen zin, want wie bij de bouwmarkt koopt krijgt het aanbod ter plaatse.

Waarom niet? Via Internet wordt veel geGoogle'd hoe je die klussen moet doen. Als jij hoog scoort met blogs en how-to's trek je mensen naar je site en die kun je dan precies het apparaat verhuren dat je gebruikt in je how-to video's.

 

Ik heb 6 jaar ervaring in aankoop van technische materialen en gereedschappen bij 2 bedrijven. Ik ken aanbieders, materialen, prijzen, toepassingen, specificaties, ... Alleen de klanten ken ik nog niet. :-)

Zie ook de waarom-vraag. Wil je dit omdat je het zo leuk vindt om te doen of omdat je een gat ziet in de markt? Een van mijn standaardopmerkingen bij starters is dat er vaak te veel aandacht is voor de inkoop en veel te weinig voor de verkoop. Inkopen is doorgaans niet zo moeilijk (met alle respect voor je ervaring), verkopen wel.

 

De investering terugbetalen en mijn maandelijkse kosten kunnen betalen. Als het bedrijf break even draait en ik heb een nettoloon van 2000€, dan ben ik tevreden.

Loon? Ik neem aan dat je begint als eenmanszaak en dan is er geen loon maar winst. Voor een nettowinst na inkomstenbelasting van 2.000 per maand heb je een winst voor belasting nodig van zo'n 30.000 (als dit je enige inkomen is, rekening houdend met zelfstandigenaftrek, mkb vrijstelling, heffingskorting, arbeidskorting). Is dat haalbaar?

 

Omdat je als ondernemer geen recht hebt op uitkeringen of pensioen moet je daarvoor wel sparen, waardoor je eigenlijk minstens 40.000-45.000 winst moet maken op jaarbasis. Om daar te komen moet je wel heel erg veel investeren in locatie, marketing en machines. Kun je dat financieren?

 

Daarnaast verwacht ik dat je heel hard zult moeten werken om dit allemaal van de grond te trekken (lees: dag en nacht aan marketing en verkoop sleuren). Vind je dan 2.000 per maand nog steeds genoeg in verhouding tot de moeite die je er voor moet doen?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Geen negatieve commentaren aub. De wereld is niet gebouwd op pessimisme.

Optimisten willen realisten nog wel eens afschilderen als pessimisten. De wereld is ook niet gebouwd op luchtfietserij.

 

:-)

Ik heb 10 jaar lang elk mogelijk risico van elk plan tot ondernemen geanalyseerd en 10 jaar lang niks opgestart wegens die risico's. Realistisch, weet je wel? Sindsdien bekijk ik het anders en ik heb al verschillende activiteiten gehad en nog nooit onoverkomelijke problemen gehad, omdat ik de risico's beperk.

 

Ik heb nu een voorbeeldpakket samengesteld van 1000€ aankoopprijs dat ik voor 75€ per dag kan verhuren, 225€/week.

Voor je jezelf rijk rekent: houd ook rekening van een bezettingsgraad die (veel) lager ligt dan 100%. Hoe groter je assortiment, hoe lager de bezettingsgraad. Verhuurde apparaten zul je daarbij regelmatig moeten vervangen.

 

Weet ik. Van daar 1ste voorbeeldpakket, nog geen definitief aanbod. Mijn definitieve plan is altijd gebaseerd op

álle uitgaven + 30% - minimuminkomsten - 30%. Als ik dan meer overhoud dan ik erin steek, zit het goed.

 

Ik denk dat dit de manier is om mezelf te onderscheiden, mét minimale investeringen.

Jij kiest de installatie of renovatie, ik heb het totaalpakket. Zonder nadenken heb je alles in huis om je project te doen slagen.

En dit binnen een bepaalde categorie, want anders word het weer een groot algemeen aanbod. Ik denk voorlopig richting vloeren als (theoretische) testcase.

Een bepaalde categorie met verbruiksmiddelen, instructie en ondersteuning lijkt me idd een meerwaarde tov de bouwmarkten en Boels. Als jij me even kunt laten zien hoe ik met jouw machine het parket schuur, dan huur ik hem zeker bij jou en niet bij genoemde concurrenten.

 

Dit is inderdaad de denkpiste dat ik momenteel neem.

 

Rechtsreeks naar de consument heeft ook geen zin, want wie bij de bouwmarkt koopt krijgt het aanbod ter plaatse.

Waarom niet? Via Internet wordt veel geGoogle'd hoe je die klussen moet doen. Als jij hoog scoort met blogs en how-to's trek je mensen naar je site en die kun je dan precies het apparaat verhuren dat je gebruikt in je how-to video's.

 

Mogelijk wel ja. Een goed idee! Dit heb ik nog niet onderzocht.

 

Ik heb 6 jaar ervaring in aankoop van technische materialen en gereedschappen bij 2 bedrijven. Ik ken aanbieders, materialen, prijzen, toepassingen, specificaties, ... Alleen de klanten ken ik nog niet. :-)

Zie ook de waarom-vraag. Wil je dit omdat je het zo leuk vindt om te doen of omdat je een gat ziet in de markt? Een van mijn standaardopmerkingen bij starters is dat er vaak te veel aandacht is voor de inkoop en veel te weinig voor de verkoop. Inkopen is doorgaans niet zo moeilijk (met alle respect voor je ervaring), verkopen wel.

 

Inkoop niet zo moeilijk, maar ervaring voorkomt foute aankopen, teveel betalen, slecht aankoopplanning, ...

Maar verkoop is inderdaad ook moeilijk en zonder heeft je onderneming geen bestaansreden. Terwijl inkoop enkel faciliteert in de verkoopsdoelstelling. Niet meer, maar zeker ook niet minder.

 

De investering terugbetalen en mijn maandelijkse kosten kunnen betalen. Als het bedrijf break even draait en ik heb een nettoloon van 2000€, dan ben ik tevreden.

Loon? Ik neem aan dat je begint als eenmanszaak en dan is er geen loon maar winst. Voor een nettowinst na inkomstenbelasting van 2.000 per maand heb je een winst voor belasting nodig van zo'n 30.000 (als dit je enige inkomen is, rekening houdend met zelfstandigenaftrek, mkb vrijstelling, heffingskorting, arbeidskorting). Is dat haalbaar?

 

Waarom zou ik een eenmanszaak starten? Bvba en als het misgaat is het zo.

 

 

Omdat je als ondernemer geen recht hebt op uitkeringen of pensioen moet je daarvoor wel sparen, waardoor je eigenlijk minstens 40.000-45.000 winst moet maken op jaarbasis. Om daar te komen moet je wel heel erg veel investeren in locatie, marketing en machines. Kun je dat financieren?

 

Vandaar de keuze voor bijberoep.

 

Daarnaast verwacht ik dat je heel hard zult moeten werken om dit allemaal van de grond te trekken (lees: dag en nacht aan marketing en verkoop sleuren). Vind je dan 2.000 per maand nog steeds genoeg in verhouding tot de moeite die je er voor moet doen?

 

Blijkbaar heb ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd. Zolang ik rond de 2000€ netto per maand kan verdienen, in loondienst, als zaakvoerder of combinatie, dan heb ik niet meer nodig. Als ik 2000€ in loondienst verdien, moet ik enkel nog break even draaien met de zaak.

 

 

_________

berichtopmaak aangepast.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.