• 0

Vallen deze kosten onder "Inkopen" of "Overige bedrijfskosten"?

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag over wat er precies valt onder "inkoopkosten" bij de aangifte van de Inkomstenbelasting. Ik werk in de filmwereld en verzorg daarbij de kleding voor films. Vaak is het zo dat ik voor een bepaald project een voorschotfactuur schrijf, een budget ontvang en daarvan kleding koop voor het desbetreffende project. De bonnen hiervan blijven uiteindelijk in mijn administratie zodat ik daarmee kan laten zien waaraan ik het geld dat ik heb ontvangen via de voorschotfactuur aan heb uitgegeven (en daarmee de btw kan aftrekken, die ik moest afdragen voor de voorschotfactuur). Het restant bedrag krijgt de producent weer terug. Er wordt dus geen winst gemaakt (mijn loon is natuurlijk wel winst maar dat valt hier voor deze vraag even buiten).

 

Nu weet ik niet zo goed of ik alle bonnen bij elkaar opgeteld moet laten vallen onder Inkoopkosten of onder Overige bedrijfskosten. Ik dacht zelf in eerste instantie Inkoopkosten maar daarmee stijgt volgens mij ook de waarde van een voorraad en ik heb geen voorraad want ik verkoop de kleding daarna niet met winst door. Moet ik het om die reden dan toch onder "Overige bedrijfskosten" laten vallen? Ik bewaar alle kleding wel in een opslag maar heb er dus niet zelf in geïnvesteerd.

 

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je snelle reactie. Ok en het wordt dus niet als vreemd gezien dat ik wel inkoopkosten boek maar geen bedrag heb staan achter mijn voorraad op de balans? Het zijn ook allemaal producten van onder de €450 dus in principe schrijf ik alles gewoon meteen af zodra het in mijn bedrijf komt. Wel verhuur ik daarna sommige kledingstukken weer en vraag daar een bedrag voor (maar daar betaal ik dan uiteraard inkomstenbelasting over en draag ik BTW voor af).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou...

 

In principe heb je verschillende soorten kosten (en om het nog 'ingewikkelder' te maken heb je ook natuurlijk allerlei benamingen!), in hoofdlijnen komt het hier op neer:

 

- Kostprijs van de omzet ("inkoopkosten") - dit is eigenlijk min of meer gerelateerd aan de omzet.

- Loonkosten (speelt hier niet)

- Afschrijvingen (op vaste activa)

- 'Overige bedrijfskosten' - dat zijn eigenlijk kosten voor de 'operatie' van je bedrijf (en dat kan je ook weer in allerlei categorieën indelen)

- Financiële kosten (zoals rente)

- en ook nog eens 'Buitengewone' kosten (die dan eigenlijk niets met de gewone bedrijfsvoering te maken hebben)

 

Dat zijn de hoofdlijnen (normaal gesproken).

Datgene jij omschrijft, komt inderdaad het dichts in de buurt van 'Kostprijzen' (dus "inkoopkosten" als je dat zo noemt) of 'Overige bedrijfskosten'.

 

Aan jou zelf om te kiezen. Je mag je eigen methodiek hanteren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je heldere antwoord! Het is inderdaad soms lastig bij mijn bedrijf omdat ik geen dingen inkoop die ik daarna tegen een hogere winst weer doorverkoop. Ik ga het nu gewoon allemaal onder post "Inkoopkosten" zetten en zet de overige kosten die ik los van producties aanschaf voor mijn bedrijf (zoals kleine kantoorartikelen etc.) onder overige kosten.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Nog een extra vraag wat hier ook mee te maken heeft.

 

Ik ben er nu achter dat ik mijn administratie moet indelen in een:

* kasboek (contante betalingen en ontvangsten)

* bankboek (betalingen en ontvangsten per bank)

 

Maar wat is dan precies het inkoopboek? Ook weer mbt tot in de beginpost omschreven kosten. Ik koop kleding in voor een productie, moeten die bonnen dan in mijn bankboek of in mijn inkoopboek? En als ik een kledingrek koop ter waarde van €150, zet ik die in mijn bankboek of in mijn inkoopboek?

Link naar reactie
  • 0

er is geen algeheel verbod op aftrekbaarheid van kleding als kostenpost. anders zouden kledingwinkels ook een erg groot probleem hebben.

 

Er zijn alleen vrij strikte regels voor kleding en persoonlijke verzorging voor jezelf en voor personeel dat wordt gedragen tijdens werkuren.

 

Hier wordt noch kleding voor zichzelf als voor personeel ingekocht. Dat kan dus prima als bedrijfskosten worden opgevoerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan per bon aantonen dat ik de kosten heb doorberekend aan een producent, elk kledingstuk is zo te herleiden naar een project. ZEER af en toe koop ik zo maar een kledingstuk voor mijn bedrijf (dus niet direct te herleiden naar een project, maar met het idee dat ik het in de toekomst kan gebruiken, als het iets heel bijzonders is). Daarbij kan ik niet bewijzen dat ik het niet ook privé gebruik maar dat geldt voor iemand die een bureaustoel voor zijn bedrijf koopt in principe ook...

 

Ik ga er vanuit dat ik hier geen gedoe mee ga krijgen aangezien alle productiebureaus waar ik voor werk ook de BTW voor kleding aangeschaft voor producties aftrekken. Meestal blijven die bonnen echter in mijn bezit omdat ik een budget ontvang adhv een voorschotfactuur.

Link naar reactie
  • 0
Ik bewaar alle kleding wel in een opslag maar heb er dus niet zelf in geïnvesteerd.

 

Er wordt dus geen winst gemaakt

 

en ik heb geen voorraad want ik verkoop de kleding daarna niet met winst door.

 

Wel verhuur ik daarna sommige kledingstukken weer en vraag daar een bedrag voor (maar daar betaal ik dan uiteraard inkomstenbelasting over en draag ik BTW voor af).

 

Yeah, right...

 

...heb je algemene voorwaarden of contracten die dit met diverse partijen regelen? En een boekhouder? Er zitten namelijk best veel aspecten aan dit verhaal die niet uitgewerkt lijken. Prima als je daar mee wegkomt, maar er schuilen ook risico's.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk wordt er wel winst gemaakt doordat ik een tarief reken voor het werk dat ik in een project stop, ik bedoel dat er geen winst wordt gemaakt op de kleding die ik voor een bepaald project koop. Dat laat ik per project ook aan de producent zien door kopieen van alle aanschafbonnen. Daar is geen speld tussen te krijgen.

 

Ook heb ik inderdaad per project een contract waarin staat dat ik met een ontvangen budget kleding koop en de kleding daarna in mijn opslag bewaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Wie is er dan eigenaar van de kleding in opslag? M.a.w. wie heeft voorraad? Of bewaar en verhuur je kleding van derden? Lijkt me wel aardig om dat scherp te hebben voor jezelf en andere partijen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Officieel de producent. Maar omdat het voor producenten geen doen is om na een productie alle kleding ergens op te slaan wordt dat standaard bij de stylist/ontwerper gedaan. Ik heb daarbij als nadeel dat ik een atelier moet huren maar als voordeel dat ik kleding weer verhuur als ik kleding heb die nogmaals te gebruiken is. Dat is voor een producent altijd goedkoper dan als ik alles nieuw moet kopen.

Link naar reactie
  • 0

Officieel de producent. Maar omdat het voor producenten geen doen is om na een productie alle kleding ergens op te slaan wordt dat standaard bij de stylist/ontwerper gedaan. Ik heb daarbij als nadeel dat ik een atelier moet huren maar als voordeel dat ik kleding weer verhuur als ik kleding heb die nogmaals te gebruiken is.

Wacht even. Dus je koopt kleren in (de kleren zijn dan van jou), vervolgens bereken je die kosten weer door aan de klant (de kleren zijn dan weer van de klant), daarnaast maak je nog atelierkosten voor de klant die je niet doorberekent (de kleren zijn nog steeds van de klant, maar je maakt er opeens verlies op), maar tot slot verhuur je die kleren door (je maakt dus omzet over goederen die niet van jou zijn). Of is dat zo ook afgesproken? Dat je spullen van een ander mag verhuren en diens omzet mag houden?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het is meer zo dat een producent naderhand vaak niks meer met die kleding wil, die gaat naderhand echt niet alles op marktplaats zetten om het te verkopen. Als hij dat wel wil mag hij dat doen, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ze zijn allang blij dat ik de kleding bewaar voor het geval ze het ooit nog nodig hebben.

 

Ik maak geen verlies op mijn atelierkosten maar die bereken ik wel door in bijv. de huur van de kleding uit mijn atelier. Een producent is daar alleen maar blij mee want daarmee komt er een hele hoop kleding tot zijn beschikking die er anders niet was geweest (zo gebruik ik bepaalde kleding van het ene project ook voor een ander project). Als ik van een producent kleding bewaar en dat daarna voor diezelfde producent weer gebruik vraag ik daar huur voor omdat ik ook kosten heb aan het opslaan van de kleding, dat lijkt me logisch. Als hij dat liever zelf wil bewaren omdat hij dan niet die kledinghuurkosten heeft dan mag dat natuurlijk, maar dan zal hij er zelf ook kosten aan hebben omdat er dan een ruimte moet worden gehuurd.

Link naar reactie
  • 0

Het is meer zo dat een producent naderhand vaak niks meer met die kleding wil, die gaat naderhand echt niet alles op marktplaats zetten om het te verkopen. Als hij dat wel wil mag hij dat doen, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ze zijn allang blij dat ik de kleding bewaar voor het geval ze het ooit nog nodig hebben.

De vraag was toch of deze kosten onder 'inkopen' of 'overige bedrijfskosten' vallen? Volgens mij vallen ze op deze manier nergens onder. Het zijn immers helemaal geen kosten. Je bent namelijk alleen maar aan het geld voorschieten. Die bedragen komen dus alleen tijdelijk op de balans te staan (bijvoorbeeld onder "Voorgeschoten bedragen") en hebben dus geen effect op je winst en verlies. Voor wat betreft de kleding is er volgens mij juridisch sprake van zogenaamde bewaarneming. De kleding is namelijk niet van jou en wordt dat ook niet.

 

Als ik van een producent kleding bewaar en dat daarna voor diezelfde producent weer gebruik vraag ik daar huur voor omdat ik ook kosten heb aan het opslaan van de kleding, dat lijkt me logisch.

Ik vind daar niets logisch aan. Als je kosten voor het bewaren maakt, dan reken je kosten voor het bewaren, niet voor het toevallige hergebruik. Verhuur je de kleding aan wie het maar wil huren? Of vraag je zelfs huur aan de producent zelf voor het huren van hun eigen kleren?

 

Kijk, ik kan me goed voorstellen dat je het opslaan van andermans zooi niet gratis wil doen. Een simpele bewaarnemingvergoeding is dan een eerder geëigend middel, lijkt me. Maar als je die kleding van een ander ter beschikking gaat stellen aan wéér anderen en daar omzet mee maakt, dan zul je dat volgens mij wel met expliciete toestemming doen van de eigenaar van de kleding. Als je dus al kleding voor je klanten in bewaring neemt, spreek dan af wat het kost om die kleding in bewaring te nemen. En als je daar niets voor in rekening brengt, spreek dan schriftelijk af dat je die spullen ook daadwerkelijk mág verhuren namens je klant.

 

Ik maak geen verlies op mijn atelierkosten maar die bereken ik wel door in bijv. de huur van de kleding uit mijn atelier. Een producent is daar alleen maar blij mee want daarmee komt er een hele hoop kleding tot zijn beschikking die er anders niet was geweest (zo gebruik ik bepaalde kleding van het ene project ook voor een ander project).

Het punt dat we proberen te maken is dat je andermans spullen aan het verhuren bent, terwijl dat juridisch wellicht niet is afgedekt. Ik probeer niet vervelend te doen, maar ik krijg gewoon de indruk dat er in de loop van de tijd organisch een situatie ontstaan kan zijn waarbij mijn en dijn niet helemaal helder meer.

 

Leuk dat de producent er "blij" mee is, maar ik wil je meegeven dat het aan te raden is om duidelijk vast te leggen wie is er verantwoordelijk als er iets mis gaat. Even worst case gedacht: wat gebeurt er als een kledingstuk tijdens het verhuren vlam vat en een model tweedegraads brandwonden oploopt. Wie zal er (mede) aansprakelijk worden gesteld? De verhuurder van de kleding? De bewaarder van de kleding? De eigenaar van de kleding?

 

Of stel je voor dat je atelier onder water komt te staan en alle kleding die je in bewaring had onbruikbaar is geworden. Wie gaat er dan naar de verzekeraar om daar een vergoeding voor te vragen? Iedere individuele eigenaar van de desbetreffende kledingstukken? Of jij? De producent mag er namelijk vanuit gaan dat jij als bewaarnemer verzekerd bent. En als je dat overigens niet bent, dan ben je verplicht om dat te melden (mag in de algemene voorwaarden). Voor verzekeringsvoorwaarden moet je eerder bij Norbert zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.