• 0

hoe boeken betaalde BTW in aangifte?

Bij het invullen van inkomstenbelasting (M-aangifte) kom ik er niet uit hoe / waar ik de betaalde of ontvangen BTW (dus wat ik afgelopen jaar aan de belastingdienst heb betaald per kwartaal) moet aangeven.

 

Op dit forum heb ik al gelezen dat betaalde inkomstenbelasting en bijdrage zwv als prive-onttrekking moeten worden gezien (ik heb dit echter wel vanaf de rekening van mijn eenmanszaak betaald).

 

Het saldo winst-verliesrekening (netto-omzet minus de kosten) is gelijk aan de fiscale winstberekening (fiscaal eindvermogen minus fiscaal beginvermogen, plus prive onttrekkingen en plus betaalde BTW kosten); dus het eindbedrag; winst uit de onderneming heb ik wel. Ik weet alleen niet waar ik de "niet-aftrekbare kosten" van de BTW kosten in mijn jaarstukken moet aangeven. Of zijn dit ook prive-onttrekkingen? (lijkt me namelijk niet).

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nienke, Welkom op Higherlevel!

 

Even checken: je weet dat omzetbelasting en inkomstenbelasting heel weinig met elkaar te maken hebben?

 

Als je alleen maar btw-belaste prestaties verricht en dus ook volledig aftrekrecht hebt, kom je in de aangifte inkomstenbelasting in beginsel alleen btw tegen als je gebruik maakt van de kleine-ondernemersregeling (KOR). Verder kun je op je balans nog een post te betalen/ontvangen btw vinden, maar die beïnvloedt niet het resultaat.

 

De vermogensvergelijking is overigens als volgt (de volgorde en termen wijken wel eens af):

Winst = eindvermogen -/- beginvermogen + privéonttrekkingen -/- privéstortingen.

Er komt geen btw in die formule voor.

 

Ben je in 2015 geïmmigreerd of geëmigreerd, en is je onderneming meegegaan? Heb je iemand die je helpt bij je administratie en aangifte?

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bi. Ik weet alleen niet waar ik de "niet-aftrekbare kosten" van de BTW kosten in mijn jaarstukken moet aangeven. Of zijn dit ook prive-onttrekkingen? (lijkt me namelijk niet).

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

Hallo Nienke,

 

De af te dragen BTW over omzet en de voorbelasting BTW op nota's betaald en geheel verrekenbaar (Terug te vragen) zijn gelijk aan de post Afgedragen (of Af te dragen) BTW op Aangifte. Het kan zijn dat je wat later betaalt dan staan deze al dan niet gesaldeerd op de balans.

Het kan alleen zijn dat sommige posten (BTW over privé-gebruik auto of de korting Kleine Ondernemersregeling of niet verrekenbare BTW betaald op nota's maar niet helemaal verrekenbaar in het resultaat (de winst) moeten worden verwerkt omdat deze de neutraliteit van de BTW doorkruisen. Het laatste betekent dat je in principe alle BTW moet afdragen of terugvragen.

Het is verstandig deze posten even door een belastingadviseur of boekhouder te laten controleren.

 

Vriendelijk groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

ik weet inderdaad dat omzet belasting (BTW) en inkomstenbelasting in principe niets met elkaar te maken hebben.

Wat ik alleen lastig vindt; als ik op basis van mijn eindsaldo en beginsaldo (op zakelijke bankrekening) de vermogensmutatie bereken, dan weet ik niet hoe ik het bedrag dat ik betaald heb voor BTW over Q4 van het vorige jaar moet "benoemen".

voorbeeld:

eindsaldo zakelijke rekening (dec'15) : 4.500

beginsaldo zakelijke rekening (jan'15): 15.000

prive onttrekkingen (incl. betaalde zwv en IB 2014, voorlopige aanslag IB 2015): 11.000

vermogensmutatie: 500,-

van zakelijke rekening ook betaald: omzetbelasting over Q4_2014: 3.000

 

in dit voorbeeld zal de belastbare winst dan toch 3.500,- zijn?

Dat bedrag komt overeen met de berekende winst op basis van inkomsten-kosten (excl.btw).

 

Ik weet alleen niet hoe ik de 3.000 van de omzetbelasting over Q4_2014 kan weergeven.

(is dit een schuld / vordering over vorige boekjaar?).

 

Mijn omzet is zo laag, dat het mij lijkt dat het inhuren van een belastingadviseur / boekhouder de moeite niet loont...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je fiscale vermogen is meer dan alleen het saldo op je bankrekening. Het is het saldo van je zakelijke bezittingen en schulden. Dus als je 4500 op de bank hebt, en verder alleen een btw-schuld van 3000, dan is je vermogen 1500. Als je zaken hebt die je hebt gekocht en moeten worden afgeschreven, of iemand heeft wel iets bij je gekocht maar nog niet betaald, dan heb je een bezitting die je mee moet tellen.

 

Daarom stel je vanuit je administratie een balans en een winst- en verliesrekening op.

Als jouw saldo te betalen omzetbelasting over Q4 3000 is, dan zal daar toch best een aardige omzet bij horen (afgezien van eventuele privécorrecties). Als je dat dan doortrekt naar het hele jaar, dan ben ik erg benieuwd waarom een boekhouder te duur zou zijn, temeer daar "doe-het-zelven" menig ondernemer naar de afgrond heeft gedreven. Je posts stralen nou niet bepaald veel administratieve kennis uit. Het is ook ieder zijn ding, natuurlijk. Ik ga ook niet aan een lekke dakgoot prutsen, want dan is het maar de vraag wat er eerder beneden ligt: ik of de goot.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

in dit voorbeeld zal de belastbare winst dan toch 3.500,- zijn?

Dat bedrag komt overeen met de berekende winst op basis van inkomsten-kosten (excl.btw).

 

Ik weet alleen niet hoe ik de 3.000 van de omzetbelasting over Q4_2014 kan weergeven.

(is dit een schuld / vordering over vorige boekjaar?).

 

 

Hallo Nienke;

 

In de balans staan meestal de volgende BTW rekeningen;

 

Af te dragen BTW over omzet

Voorbelasting BTW

Afgedragen op aangifte BTW

 

Als het goed is sluit je betaling aan met het saldo Q4.

Of je ze moet opnemen onder kortlopende vorderingen of schulden is afhankelijk van het saldo.

 

Voor berekening van de Winst heb je een Winst en verliesrekening nodig;

 

Die ziet er meestal als volgt uit;

 

Omzet verkopen/diensten

Af Kostprijs (Inkoop) verkopen

Bruto Marge

 

Af; Bedrijfskosten

Af; Afschrijvingen

 

Saldo Winst of Verlies

 

Uit je Begin en Eindvermogen kun je een verbandscontrole leggen met de winst

met de formule;

Beginvermogen plus Winst en Privé stortingen ,minus Verlies en Privé opnamen is dan Eindvermogen.

 

Sommige kosten zijn niet (ineens) of gedeeltelijk aftrekbaar waardoor de formule dus niet aansluit.

 

De af te dragen BTW moet aansluiten met de omzet in de W&V rekening.

(Dus verkopen x BTW % = Af te dragen BTW).

De Voorbelasting is betaald op inkomende nota's van zakelijke kosten die je mag verrekenen.

(De belastingdienst zal bij een controle daarvoor de rekeningen "doorlopen".)

Soms krijg je korting Kleine Ondernemersregeling of betaal je BTW over privé gebruik auto.

Die komen in de W&V rekening over het betreffende jaar. Daar moet je dus aparte rekeningen voor aan maken.

 

De boekhouding bestaat uit;

Dagboeken waarin je de mutaties bijhoudt.

Een kolommenbalans met Mutaties, W&V rekening en Balans.

Een jaarrekening met Balans en W&V rekening en toelichtingen daarop.

Alle in- en uitgaande facturen, offertes, correspondentie waaronder e-mails terzake en je agenda.

Als de boekhouding niet voldoet aan de wettelijke eisen kun je sancties verwachten van de Belastingdienst.

 

Het is verstandig om jaarlijks even naar je concept aangifte e.d. te laten kijken door iemand die er verstand van heeft.

 

Succes,

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie adviezen. Voor nu ben ik er uit gekomen. Als startende ondernemer met een tijdelijke break door verblijf in buitenland leek het me (nog) niet nodig om experts in te huren. Voor komend jaar (als ik weer actief word als zzp-er), zal ik jullie advies ter harte nemen en in zee gaan met een belastingadviseur / boekhouder. Nogmaals dank voor jullie tijd.

groeten Nienke

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.