• 0

Verzekering / Aansprakelijkheid bij gebruik zzp-ers

Ik ga samen met een paar docenten die ik onder mijn bedrijfsnaam inhuur als zzp-er lesgeven in een ruimte die ik huur, ook onder mijn eigen bedrijfsnaam. Ik geef zelf ook les en heb verder geen personeel. Voor de zzp-ers ga ik modelovereenkomsten gebruiken. Cursisten schrijven zich via mijn bedrijfsnaam in.

 

Nu wil ik de Bedrijfsaansprakelijkheid (AVB) goed geregeld hebben.

Ik vroeg ik mij af:

 

a)

of het noodzakelijk/gebruikelijk is in de modelovereenkomst die ik ga gebruiken iets over aansprakelijkheid op te nemen, of dat dit gewoon netjes al wettelijk geregeld is. Een opdrachtnemer is immers zelf aansprakelijk voor de schade die hij (zelf) aanricht bij cursisten, nietwaar ?

 

b)

of het voldoende is alleen voor mijZELF de AVB verzekering af te sluiten (die dus geen personeel dekt)

 

In mijn algemene voorwaarden heb ik het een en ander al uitgesloten:

"Cursist vrijwaart ... voor aanspraken van derden. Cursist zal ingeschakelde derden en personeelsleden van deze derden nimmer aansprakelijk kunnen stellen."

 

Maar ik twijfel of deze zinsnede standhoudt in een rechtszaal en of ik hiermee eventuele problemen niet juist op mijn eigen bordje leg...

 

Input is welkom!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
noodzakelijk
niet noodzakelijk, wel verstandig

gebruikelijk
zeker

 

gewoon netjes al wettelijk geregeld is

wettelijk geregeld: ja. Netjes: dat hangt er van af wat je doet en wat je er mee wilt. De wet stelt alleen basisregels: je kunt deze zelf aanscherpen

 

Een opdrachtnemer is immers zelf aansprakelijk voor de schade die hij (zelf) aanricht bij cursisten
Dat klopt, maar wellicht wil je ook jouw gevolgschade (derving) kunnen verhalen: dat spreek je dan in de overeenkomst af, net als de verplichting van jouw onderaannemer om zelf goed verzekerd te zijn.

 

voldoende is alleen voor mijZELF de AVB verzekering af te sluiten (die dus geen personeel dekt)

Nee, dat is niet genoeg. Jouw verzekering moet ook jouw aansprakelijkheid veroorzaakt door jouw onderaannemers afdekken. Inderdaad geen personeel, wel onderaannemers: jij bent als contractpartij naar de cursist toe aansprakelijk voor schade: je kunt de cursist niet direct doorverwijzen naar de onderaannemer die de schade veroorzaakt heeft

In mijn algemene voorwaarden heb ik het een en ander al uitgesloten:

Cursist vrijwaart ... voor aanspraken van derden. Cursist zal ingeschakelde derden en personeelsleden van deze derden nimmer aansprakelijk kunnen stellen.

Maar ik twijfel of deze zinsnede standhoudt in een rechtszaal en of ik hiermee eventuele problemen niet juist op mijn eigen bordje leg...

 

Dat laatste. Deze bepaling is nietig (zwarte lijst), en daarmee zal een rechter geneigd zijn de rest van je voorwaarden ook niet serieus te nemen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ok duidelijk, dank voor je reactie. Omzetderving zal in mijn geval geen groot risico zijn overigens.

 

Een groter risico lijkt me dat een cursist fysiek letsel oploopt (het gaat om yogalessen overigens). Maar dan zit je meer in de beroepsaansprakelijkheid denk ik wat niet te betalen is vlgs mij. Dekt de gemiddelde avb verzekering ook onderaannemers vwb schade of alleen personeel? Ik kan me goed voorstellen van niet eigenlijk.

Of werkt dit net als bij een all risk autoverzekering dat mijn verzekering gaat verhalen bij de onderaannemer?

Verplichten om zichzelf te verzekeren wil ik de zzpers niet maar ik wil wel de risico's voor mezelf afdekken die ik persoonlijk loop als er iemand anders schade maakt of letsel veroorzaakt bij cursisten die mij betalen. Dat een zzper zichzelf niet wil verzekeren omdat deze slechts een uurtje id week les geeft is toch zijn zaak, of heb ik dat mis? Of gaat mijn verzekering soms van mij eisen dat ik dat soort zaken afdek in de modelovereenkomst?

 

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat voor type verzekering ik nodig heb... avb of combi met beroepsaansprakelijkheid.

 

Nogmaals dank voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Een groter risico lijkt me dat een cursist fysiek letsel oploopt (het gaat om yogalessen overigens). Maar dan zit je meer in de beroepsaansprakelijkheid denk ik wat niet te betalen is vlgs mij.

Dat valt echt reuze mee! De kosten van verzekering voor jouw beroep zijn relatief goedkoop. Afhankelijk van omzet zit je op minimumpremies van onder de € 250,- per jaar

 

Dekt de gemiddelde avb verzekering ook onderaannemers vwb schade of alleen personeel? Ik kan me goed voorstellen van niet eigenlijk.

Ik doe niet aan "gemiddelde" verzekeringen ;); een goede verzekering dekt ook onderaannemers.

(En een basisdekking zoals je soms bij een bankrekening cadeau krijgt dekt meestal geen van beiden: géén schade aan en door personeel en géén schade door onderaannemers)

 

Of werkt dit net als bij een all risk autoverzekering dat mijn verzekering gaat verhalen bij de onderaannemer?

Geen of maar en: als de eigen verzekering onderaanneming dekt, keert het de schade uit, en verhaalt deze op de onderaannemer. Als de verzekering onderaanneming niet dekt, keert deze de (dan immers niet gedekte ) schade niet uit, en wordt er ook niets verhaald: dat moet je dan zelf doen

 

Verplichten om zichzelf te verzekeren wil ik de zzpers niet

Dat een zzper zichzelf niet wil verzekeren omdat deze slechts een uurtje id week les geeft is toch zijn zaak, of heb ik dat mis?

Nee, dat klopt. Maar besef je dan wel dat jouw verzekeraar wel verhaal gaat uitvoeren. Je bewijst de ZZP-ers dus een dienst door ze er op te wijzen zichzelf te verzekeren.

 

Of gaat mijn verzekering soms van mij eisen dat ik dat soort zaken afdek in de modelovereenkomst?
Bij yogalessen niet.

 

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat voor type verzekering ik nodig heb... avb of combi met beroepsaansprakelijkheid.

Je hebt een AVB met dekking voor jouw beroepsrisico nodig . Het is geen beroepsaansprakelijkheidsrisico (contractueel/vermogensschade door o.a. verkeerd advies) en ook geen medische beroepsaansprakelijkheid (actieve behandeling op/aan het lichaam )

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nog bedankt voor je reactie(s).

 

Ik werd met betrekking tot bovenstaand onderwerp door iemand nog geattendeerd op het volgende:

 

Wordt bij de door jou aangehaalde verzekering hierboven (AVB met dekking voor beroepsrisico die ook onderaannemers -lees: andere zzp'ers- dekt) ook schade gedekt aan de zzp'er zelf, of alleen aan cursisten en eigendommen van cursisten?

 

Ofwel, hoe is schade aan onderaannemers zèls (letsel of zaakschade) bij zo'n verzekering geregeld?

Of dien ik dit zelf uit te sluiten in bijvoorbeeld een overeenkomst van opdracht?

Link naar reactie
  • 0

Wordt bij de door jou aangehaalde verzekering hierboven (AVB met dekking voor beroepsrisico die ook onderaannemers -lees: andere zzp'ers- dekt) ook schade gedekt aan de zzp'er zelf, of alleen aan cursisten en eigendommen van cursisten?

 

Een goede verzekering dekt jouw aansprakelijkheid, ongeacht aan wie of wat of door wie of wat. Dus ja: ook schade aan onderaannemers waarvoor jij aansprakelijk bent..

 

Of dien ik dit zelf uit te sluiten in bijvoorbeeld een overeenkomst van opdracht?

Beide:het is verzekerd en je sluit het zoveel mogelijk uit in de overeenkomst. Jij bent dan bijvoorbeeld niet aansprakelijk voor gevolgschade en indirecte schade zoals inkomensverlies.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert,

 

Bedankt voor je uitgebreide info, het is me nu redelijk duidelijk.

nu natuurlijk de hamvraag...kan je een aanbeveling doen van verzekeringen met deze dekking (onderaannemers, en beroepsrisico/specifieke zaak- en letselschade yogastudio), en misschien ook vertellen bij welke maatschappij ik als yogastudio met opdrachtnemers sowieso NIET moet zijn ?

 

Ik zie op internet namelijk minimumpremies varierend van ca 6Eur (Centraal Beheer) tot 35 Eur (klaverblad), de keuze is reuze maar het prijsverschil ook...

 

Of heb je liever dat ik je voor deze vraag persoonlijk benader :-)

Link naar reactie
  • 0

kan je een aanbeveling doen van verzekeringen met deze dekking (onderaannemers, en beroepsrisico/specifieke zaak- en letselschade yogastudio)

Ik breng dit soort risico's meestal onder bij Avéro Achmea of Nationale Nederlanden.

 

 

en misschien ook vertellen bij welke maatschappij ik als yogastudio met opdrachtnemers sowieso NIET moet zijn ?

Je moet niet zijn bij een verzekeraar die jou niet helder kan vertellen wat wel en niet gedekt is

 

Of heb je liever dat ik je voor deze vraag persoonlijk benader :-)

Eerlijkheidshalve: liever niet voor één losse verzekering met 2 tot 4 tientjes provisie-inkomsten per jaar ;). Ik buk voor elke stuiver en wie het kleine niet eert is het grote niet weerd, maar éénpost-relaties zijn voor iedere adviseur niet kostendekkend te krijgen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.