• 0

Ontvangen kilometervergoeding grootboekrekening

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag mbt grootboekrekeningen.

 

Op mijn verkoopfactuur heb ik vaak een post met "kilometervergoeding" die ik doorbereken aan mijn opdrachtgever. Nu wil ik in mijn grootboekrekeningen graag een aparte post voor mijn ontvangen loon/fee en een aparte post voor deze kilometervergoedingen. Het totaalbedrag van deze vergoeding is namelijk aan het einde van het jaar ook wat ik in totaal kan aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting, dus het is handig als ik dat ook meteen als een aparte post beschouw en niet op één hoop gooi met mijn loon.

 

Nu vraag ik me af in welke categorie dit valt. Ik dacht zelf in rubriek 9 "rekeningen voor overige resultaten"? En klopt het dat ik een verstuurde factuur in mijn grootboek zelf mag opsplitsen in deze verschillende onderdelen? Mijn loon op die factuur zet ik dan in rubriek 8 "verkoopresultaat".

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op mijn verkoopfactuur heb ik vaak een post met "kilometervergoeding" die ik doorbereken aan mijn opdrachtgever. ...

 

Nu vraag ik me af in welke categorie dit valt. Ik dacht zelf in rubriek 9 "rekeningen voor overige resultaten"? En klopt het dat ik een verstuurde factuur in mijn grootboek zelf mag opsplitsen in deze verschillende onderdelen? Mijn loon op die factuur zet ik dan in rubriek 8 "verkoopresultaat".

 

De factuur mag je inderdaad opsplitsen. De doorberekende reiskosten zou ik gewoon op een andere grootboekrekening in rubriek 8 zetten.

 

Het totaalbedrag van deze vergoeding is namelijk aan het einde van het jaar ook wat ik in totaal kan aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting, dus het is handig als ik dat ook meteen als een aparte post beschouw en niet op één hoop gooi met mijn loon.

 

Waarschijnlijk doe je jezelf dan tekort, want je maakt vast ook weleens indirecte kilometers. (Wel zakelijk, maar niet door te belasten aan een klant.)

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Erik,

Die kilometers zijn te verwaarlozen, ik rij vrijwel alleen maar kilometers die ik kan doorberekenen. Maar voor de helderheid toch even nog daarop doorgaan..

 

Wat ik nog niet helemaal snap is hoe ik de gereden kilometers als privé-storting moet zien, gezien ik mijn privé-auto gebruik voor zakelijke ritjes. Of zie ik dat verkeerd dat ik dat als privé-storting moet zien? Geldt dat eigenlijk alleen voor de zakelijke ritten die ik niet doorbereken? Want als ik de ontvangen kilometervergoeding zowel als privé-storting boek en als omzet dan boek ik hem natuurlijk dubbel. Ik hoop dat het nog een helder verhaal is.

 

En je zegt dat ik de reiskosten beter in rubriek 8 kan laten staan maar dan splits ik de factuur in die rubriek dus nog wel op in "loon" en "reiskosten"? Maar dan helemaal in rubriek 8, en niet onderverdeeld in rubriek 8 en 9?

 

Hoe ik het verder nu dacht:

 

zakelijke kilometers niet doorberekend aan klant

aantal gereden km's x €0,19 = bedrag dat ik plaats ik op de hulprekening EV onder privé storting aan de credit-kant

dat zelfde bedrag zet ik onder de "hulprekening EV kilometervergoeding" aan de debet-kant

Hierdoor verhoogt het het eigen vermogen niet maar heb ik wel een totaaloverzicht van de totale autokosten aan het einde van het jaar?

 

zakelijke kilometers doorberekend aan klant

ontvangen bedrag aan kilometervergoeding (aantal km's x €0,19) ontvang ik als kilometervergoeding aan de debet-kant van mijn omzet (en daarmee op mijn bankrekening), waardoor mijn EV dus groter wordt.

 

Die laatste hoef ik toch niet als eerste als privé-storting in te brengen of wel?

 

Link naar reactie
  • 0

De aftrekpost voor de zakelijke kilometers, die je met je privé auto hebt gereden, boek je als volgt, ongeacht of je ze wel of niet hebt doorberekend aan klanten:

 

Kilometervergoeding (kosten / winst- en verliesrekening)

Aan Privé storting (eigen vermogen / balans)

 

De eerste regel verlaagt je resultaat en daarmee je vermogen, de tweede verhoogt je vermogen. Per saldo heeft dit dus geen effect op je vermogen, alleen op je resultaat. Op deze manier breng je tot uitdrukking dat je kosten hebt gehad. De opbrengsten die je ontvangt door het doorberekenen van de kilometers staan ook in de administratie, want die heb je ontvangen via je facturen. Die opbrengsten en de bijbehorende kosten vallen dan zeg maar tegen elkaar weg. Je vermogen neemt wel toe met het saldo van de doorberekende reiskosten, maar dat klopt ook, want je hebt die reiskosten vanuit privé betaald maar in je onderneming vergoed gekregen.

 

En je zegt dat ik de reiskosten beter in rubriek 8 kan laten staan maar dan splits ik de factuur in die rubriek dus nog wel op in "loon" en "reiskosten"? Maar dan helemaal in rubriek 8, en niet onderverdeeld in rubriek 8 en 9?

 

Ja

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt, @nagel002. Enerzijds heb je een (daadwerkelijke) kilometervergoeding die je in rekening brengt aan de klant. Anderzijds heb je een (fiscale) kilometer.

 

Als je een kilometervergoeding in rekening brengt bij je klant, dan is dat gewoon omzet voor jou en moet je daar btw over berekenen. Je zit hiervoor ook niet vast aan 19 cent per kilometer. Je mag ook 60 cent per kilometer vragen (met btw) of 50 euro per reisuur of whatever.

 

Vervolgens mag je jezelf een fiscaal belastingvrije vergoeding geven voor het gebruik van je privéwagen van 19 cent per kilometer. Het handigste is meestal op gewoon 19 cent per kilometer daadwerkelijk over te maken van je zakelijke rekening naar je privérekening - en deze direct als kosten in de onderneming te boeken. Maar je kunt het ook via een privéstorting doen.

 

Voorbeeld: je vraag 50 cent per kilometer aan de klant en die zit op 100 kilometer afstand. Je legt dit af met je eigen auto. Je brengt dan 121 euro in rekening bij je klant (200 km x 0,50 euro = 100 euro + 21% btw). Vervolgens draag je 21 euro btw af aan de fiscus en boek je 100 euro als omzet. Tegelijkertijd mag je jezelf een belastingvrije vergoeding geven van 38 euro. Deze boek je als kosten in de onderneming, maar hoef je privé niet op te geven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Yes dit begrijp ik helemaal. Wat ik me dan alleen afvraag is of ik de gereden kilometers die ik doorbereken officieel ook eerst als privé-storting in mijn bedrijf moet inbrengen als het ware, gezien ik met mijn privé-auto kilometers rijd. Of kan ik deze kosten ook gewoon alleen als omzet behandelen?

Link naar reactie
  • 0

De zakelijke km's die ik niet doorbereken aan de klant boek ik het liefste als privé storting omdat ik nooit daadwerkelijk een bedrag naar mijn privé-rekening boek voor die kilometers. Maar ik wil ze natuurlijk wel boeken omdat ik het bij de inkomstenbelasting van mijn winst kan aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Prince gaf het al duidelijk aan dat je dit ontkoppeld moet zien.

Je kunt alle kilometers die je zakelijk met de priveauto rijd, in vergoeding aan prive omzetten.

 

Met je klanten bestaat dan de mogelijke afspraak of je reiskosten als zakelijke vergoeding meerekent.

 

Uit principe van goedkoopmansschap zou dat van jou kant een wens moeten zijn. Maar of iedere ondernemer (die levert) daarin een verplichting ziet (moet zien) betwijfel ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Of kan ik deze kosten ook gewoon alleen als omzet behandelen?

Kosten als omzet behandelen? Nu ben ik je echt kwijt, hoor. ???

 

Maar wat is er nou niet te snappen? Je boekt gewoon élke kilometer die je met je privéwagen voor de zaak rijdt als kosten (19 cent per kilometer) - ongeacht of je die kilometers doorberekent aan je klanten of niet. Deze boeking kun je uitsluitend boekhoudkundig verwerken of daadwerkelijk via een bankoverboeking.

 

En als je zin hebt om reiskosten aan je klanten door te berekenen, kun je dat óók gewoon doen. En daarbij heb je alle vrijheid hoeveel je rekent, als je het maar als omzet boekt en er btw over berekent en afdraagt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.