Ga naar inhoud
  • 0

Part-time ZZP en doorbelasting eigen bijdrage lease auto

Hallo

na wat oudere berichten gelezen te hebben die niet helemaal mijn situatie weergeven, kom ik er niet helemaal uit, dus start ik zelf een topic.

Ik ben sinds kort part-time (40%) begonnen als ZZP'er als eenmanszaak. Daarnaast heb ik een dienstverband bij een werkgever (60%) waar ik een auto van de zaak heb. Omdat ik geen 100% dienstverband heb, moet ik van de werkgever een bijdrage betalen voor de auto, welke bestaat uit het 40% aandeel van de lease termijn en de brandstofkosten.

De auto is bijtellingsvrij (0% plugin hybride uit 2012), maar ik rijd hem wel privé.

Ik mag van de werkgever de auto gebruiken voor mijn eigen bedrijf (het was hun idee). Ik ontvang van de werkgever maandelijks een factuur met BTW voor de hierboven genoemde eigen bijdrage.

Zijn er bijzonderheden waarop ik moet letten met het boeken van deze facturen, of kan ik ze rechttoe-rechtaan boeken als kosten en BTW?

Bedankt voor jullie inzichten! :-)

Garry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

(...) of kan ik ze rechttoe-rechtaan boeken als kosten en BTW?

Nee, maar je kan wel 19 cent per zakelijk gereden kilometer ten laste van de winst brengen (is een eenmanszaak, neem ik aan).

En eventueel een evenredige deel van de BTW (het zakelijke gedeelte dus - maar dan moet je wel een kilometeradministratie hebben, anders moet je met 2,7% van de cataloguswaarde corrigeren).

Link naar reactie
  • 0

Daar zou je volgens mij over kunnen discussiëren, Lex.

Want dit is een leaseauto (dus niet een auto die tot het privévermogen hoort!). En in de leaseprijs zal (neem ik aan) vast wel z.g. 'aanschaf-BTW' zitten. En de werkgever belast gewoon een bepaalde gedeelte van de leaseprijs door aan TS.

En dan is nog steeds 2,7% van toepassing, lijkt mij.

Maar dat moet TS maar zelf nagaan, dit is toch zijn specifieke situatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.