• 0

5% aandelen in BV beloofd, maar verricht geen werkzaamheden dus DGA loon nvt

Wie kan mij een oplossing geven op de volgende uitdaging.

 

Binnenkort is het moment daar dat we een BV kunnen/moeten worden. Nu is diegene die het 'intellectueel eigendom' bezit beloofd dat hij 5% vd aandelen krijgt. Hij verricht alleen geen werkzaamheden voor de zaak waardoor het -verplichte- DGA loon is uitgesloten wat ons betreft. Hoe kunnen we dit het beste aanvliegen zodat het voor de belastingdienst ook acceptabel is? Wij dachten eraan om hem stille vennoot te maken, maar dat kan alleen bij een CV... kortom we zitten vast... :(

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wij dachten eraan om hem stille vennoot te maken, maar dat kan alleen bij een CV... kortom we zitten vast... :(

 

Je zit helemaal niet vast, zie de opmerking van Peter (die ik kan bevestigen), maar ik vraag me wel af of dit wel goede materie is om te doe het zelven. Het feit dat "intellectueel eigendom" ook al tussen aanhalingstekens staat voorspelt niet veel goeds ::). Doe jezelf een heel groot plezier en zorg voor voor goede aandeelhouders- en managementovereenkomsten.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

'intellectueel eigendom' bezit beloofd dat hij 5% vd aandelen krijgt. Hij verricht alleen geen werkzaamheden voor de zaak waardoor het -verplichte- DGA loon is uitgesloten wat ons betreft.

Je kunt enerzijds kiezen voor 4,99% van de aandelen. Dan is hij geen 'groot'aandeelhouder meer, maar verschuiven de aandelen voor hem wel van box 2 naar box 3.

 

Anderzijds zit je met 5% of meer overigens ook niet aan het gebruikelijk loon vast als dat minder dan 5.000 euro per jaar is. Als het gebruikelijk is dat hij 0 euro per jaar verdient (wegens geen enkele werkzaamheden), dan betaal je hem 0 euro.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nu is diegene die het 'intellectueel eigendom' bezit beloofd dat hij 5% vd aandelen krijgt.

Heb je bijvoorbeeld ook goed afgesproken en vastgelegd wat voor soort aandelen dat zijn (qua rechten en verhandelbaarheid)? BV's zijn geen doe-het-zelf materiaal.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie allen. Norbert - dus €0,- uitbetalen kan maar alleen in combinatie met 4,99% vd aandelen? Begrijp ik je goed? Stel hij krijgt 8% kan dit dan ook nog (€0,- uitbetalen) of zit je dan wel vast aan dat DGA loon? Dank voor je reactie.

 

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik je goed?

Nee. :) Met minder dan 5% zit je sowieso niet vast aan het gebruikelijk loon. Maar met 5% of meer óók niet, als dat gebruikelijke jaarloon minder dan 5.000 euro bedraagt. En als dat nul is, dan betaal je niks.

 

Vergeet overigens niet om de tips van Norbert en Ron ter harte te nemen!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Door een eeuwigdurende en niet opzegbare licentie van hem/haar tegenover het 5% aandelenbelang te stellen.

Ik zou daar nog aan toe willen voegen : een eeuwigdurende en niet opzegbare exclusieve licentie. M.a.w. hij mag die zelfde kennis of licentie niet gebruiken voor /bij andere bedrijven

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ilko,

 

Er zijn allerlei tips gegeven voor het veiligstellen van de IE, wel type licentie etc. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn: schakel een expert in

 

Maar bekijk ook volgende eens (en zelfs eerst, voordat je een overeenkomst maakt!). Waar bestaat dat IE van hem dan eigenlijk uit, als hij niets heeft vastgelegd?

 

Er is niet een soort natuurlijk recht op een idee of een concept. Het is niet omdat het idee van hem komt, dat hij een vergoeding moet krijgen. Je kunt dat doen omdat je dat netjes vindt, maar het hoeft niet.

 

Het kan zijn dat het iets betreft dat (met wat wringen) onder het auteursrecht valt (zoals een format voor een TV programma, of een plot voor een een boek of game) en daar heeft hij dan zonder registratie automatisch rechten op, of het kan de 'know-how' in zijn kop zijn, en dan heb je hem maar beter aan boord (met een goede overeenkomst natuurlijk).

 

Maar a priori is het eerder waarschijnlijk dat je hem helemaal niets hoeft te geven (mag natuurlijk wel).

 

Dus mijn vragen zijn 'waar bestaat dat IE uit dat je 5% van je onderneming wilt weggeven?' en 'krijg je daar ook iets voor terug (exclusiviteit, werk, al zijn nieuwe ideeen, etc) terwijl het bedrijf loopt, of is het alleen om historische redenen dat hij dit zou krijgen?'

 

En als we het dan over exclusiviteit hebben: vergeet niet overeen te komen wie achter een namaker aangaat als die er is: de bv of die persoon, want dat kan dure business zijn.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Over exclusieve, wereldwijde, eeuwigdurende licenties: daar deze functioneel niets verschillen van een rechtenoverdracht, bestaan ze (na een lobby van onder ander de Nederlandse stripmakers) sinds vorig jaar met de invoering van het zogeheten auteurscontractenrecht niet meer.

 

Dat wil zeggen, je kunt nog wel steeds een dergelijke licentie afsluiten, maar de auteur kan zich onder voorwaarden tegen bepaalde onderdelen van dergelijke licenties verzetten.

 

Daarnaast is een minimale voorwaarde dat een dergelijke licentie op schrift moet zijn gezet.

 

Ook kun je, lijkt me, als je dat wil de aandeelhouder-licentieverstrekker gewoon voor zijn licentie betalen. Royalties zijn voor zover ik weet geen salaris, dus ik vermoed dat er dan ook geen sprake is van gebruikelijk loon. Dat speelt pas als de aandeelhouder ook voor de B.V. werkt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.