• 0

BTW/omzetbelasting Internationale webshop levering d.m.v. dropshipping

Heb een webshop waarbij ik rechtstreeks door mijn leveranciers uit China mijn goederen laat versturen naar de US/Canada (80%), Europa(15%) en rest van de wereld (5%).

 

De producten hebben over het algemeen een lage waarde <50 euro, klanten betalen daardoor geen invoerrechten of andere kosten.

 

Deze producten worden allemaal rechtstreeks via dropshipping aan mijn klanten wereldwijd geleverd. Ik ontvang het geld van mijn klanten en ik zorg er voor dat mijn leverancier in China / Hong Kong de producten rechtstreeks naar de klant verstuurd.

 

Moet ik aangifte doen voor de omzetbelasting?

Waar moet ik rekening mee houden voor de omzetbelasting?

 

Ik wil meer gaan leveren aan Europa, dus rechtstreeks vanuit China naar mijn klanten in Europa laten sturen, komen er dan nog speciale regels om de hoek kijken?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sam,

 

zo'n twee weken geleden steldje je een vergelijkbare vraag. Als je ondernemer in Nederland bent, dan moet je aangifte omzetbelasting doen zolang je geen vrijstelling hebt.

 

Wat heb je zelf verder al uitgezocht?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als de consument zorgt voor de invoeraangifte mag je de consument geen BTW in rekening brengen. Als je geen BTW in rekening heb je ook niets om aan te geven in je BTW aangifte.

 

Ik wil meer gaan leveren aan Europa, dus rechtstreeks vanuit China naar mijn klanten in Europa laten sturen, komen er dan nog speciale regels om de hoek kijken?

Dat doe je nu toch ook al?

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat je de goederen levert exclusief invoerrechten en belastingen neem je deze omzetten niet mee in de BTW aangifte. Echter neem ik aan dat je wel een BTW nummer hebt? Want aangifte moet je namelijk wel doen(ook al is het 0). Kan mij voorstellen dat je wel andere kosten maakt waarvan je de voorbelasting mag aftrekken(boeking houding / software / IT kosten etc etc)

 

Wel moeten jouw klanten bij de invoer boven de euro 22,-- BTW betalen. Dat er voor de consumenten geen andere kosten zijn waag ik dus ernstig te betwijfelen.

 

Maak verder duidelijk op je website met name naar EU bedrijven dat je goederen levert van buiten de EU waarover nog rechten en BTW zijn verschuldigd.

 

Verder een algemene vraag van mijn kant. Mag een Nederlands bedrijf aan EU consumenten leveren zonder betaling van de BTW? Ik dacht dat je aan consumenten verplicht bent de totaal prijs te laten zien inclusief alle kosten en belastingen? Of hoeft dit niet als je hierover maar duidelijk genoeg bent?

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0
Maak verder duidelijk op je website met name naar EU bedrijven dat je goederen levert van buiten de EU waarover nog rechten en BTW zijn verschuldigd.

En toch zeker ook naar duidelijk maken naar particuliere afnemers, die hebben in de regel nog minder kaas gegeten van BTW dan ondernemers.

 

Verder een algemene vraag van mijn kant. Mag een Nederlands bedrijf aan EU consumenten leveren zonder betaling van de BTW? Ik dacht dat je aan consumenten verplicht bent de totaal prijs te laten zien inclusief alle kosten en belastingen? Of hoeft dit niet als je hierover maar duidelijk genoeg bent?

 

In dit geval wel want er wordt niet-ingeklaard geleverd en dan is de prestatie niet belast bij de verkoper. Uiteraard zal hij op zijn factuur alle kosten inclusief belastingen e.d. zetten (al dan niet uitgesplitst) maar dat zijn dan wel bedragen die aan hem betaald worden (en die hij eventueel afdraagt aan de fiscus). Als TS DDP zou gaan leveren (ipv DAP) moet hij (>22 Euro goederenwaarde excl. transport/verzekeringskosten) wel incl. BTW gaan facturen. Dat kan dan de BTW zijn van het land van invoer of de BTW van het land waar de goederen geleverd worden, afhankelijk van het toepassen van de regeling voor afstandsverkopen.

 

 

Algemene opmerking......

Dropshipping en BTW is heel vaak gedonder....... zeker als er van buiten de EU geleverd wordt. Er zijn drie partijen die de BTW aan de fiscus zouden kunnen afdragen, de verkoper, de leverancier en de afnemer, hier is van tevoren vaak niet goed over nagedacht..........

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.