• 0

Logo behoud en integratie bij bedrijfsovername

Een bestaand bedrijf zal hoogstwaarschijnlijk worden overgenomen door een ander bedrijf uit het buitenland. Nu wil het bedrijf de huidige huisstijl en naam behouden en wil het op den duur het logo van het bedrijf waar het door is overgenomen integreren in het bedrijf. Hoe kan dit het beste worden aangepakt?

 

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Aroena,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Een bestaand bedrijf zal hoogstwaarschijnlijk worden overgenomen door een ander bedrijf uit het buitenland.

Je schrijft "een bedrijf". Welke rol speel jij in deze case? Is het wellicht een studievraag?

 

Hoe kan dit het beste worden aangepakt?

Dat is niet te zeggen. Dat hangt er vanaf. Er is van alles mogelijk, van overnight omschakelen tot een jarenlange fasering waar beide merken naast elkaar gevoerd worden. Wat het beste is, hangt van de situatie af (de sterkte van het merk, de koopfrequentie, de media aandacht, enzovoorts...). Al die informatie ontbreekt nu.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste LiGuido,

 

er zijn al twee logo's. Dus een grafisch designer is niet nodig. Het gaat er meer om dat het bedrijf laat zien dat het onderdeel is van een ander bedrijf. Te denken valt dan aan twee logo's op drukwerk. Het logo integreren op de website, etc. de vraag is dus meer van waar te beginnen en waar moet ik allemaal aan denken?

Link naar reactie
  • 0

Als je een grafisch designer niet nodig vindt dan kun je een logo linksboven plakken en eentje rechtsboven. Wil je iets anders: zoek een grafisch designer.

En waar te beginnen? Afwachten tot het bedrijf is overgenomen en dan kijken waar de overnemende partij mee komt. Nu al beginnen heeft geen enkele zin.

Link naar reactie
  • 0

Tenzij het een fusie betreft waarin jullie samengaan en één merknaam gaan voeren, zie ik de meerwaarde van twee logo's naast elkaar niet zo. Klanten kiezen voor jullie of de overnemende partij, niet perse voor beide bedrijven.

 

Wat wel vaak voorkomt, is het gangbare logo met eronder “is een bedrijf van X” (in tekst, zonder logo). Bv op http://www.prnewswire.com/. Dat verheldert ook de moeder/dochterrelatie.

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Je schrijft "een bedrijf". Welke rol speel jij in deze case?

Doe je dit als zakelijke opdracht voor het bedrijf/de bedrijven?

 

Nu wil het bedrijf de huidige huisstijl en naam behouden en wil het op den duur het logo van het bedrijf waar het door is overgenomen integreren in het bedrijf. Hoe kan dit het beste worden aangepakt?

 

Zijn de wensen van het bedrijf dat het bestaande bedrijf (welke logo wenst te behouden) gaat overnemen hier al gepeild? Wellicht wensen zij als "overnemers van" hen eigen logo behoud en wensen ze zelfs op termijn hen logo als enige logo? Óf betreft het hier een tijdelijke oplossing? Dan zou hier inderdaad niet al te veel (grafische) moeite voor gedaan moeten worden.

Of betreft het hier geen overname, maar een samenwerking?

Waar te beginnen: alle communicatieve uitlatingen (website, briefpapier, enveloppen, flyers, folders indien die er zijn).

Daar dien je op voorhand wel mee te beginnen. Moet immers klaar liggen en gecommuniceerd worden naar doelgroep/klanten zodra overname een feit is.

 

En, buiten het logo en alle communicatieve uitlatingen daar om heen. Hebben beide bedrijven een eigen naam? Hoe wordt daar mee omgegaan?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Als zakelijke opdracht voor beide bedrijven

Beide bedrijven hebben een eigen naam en zullen deze ook behouden. Het bedrijf wenst na de overname eigen logo behoud en wellicht op termijn 1 logo. Het is geen tijdelijke oplossing en betreft een overname.

Aan communicatie-uitingen qua drukwerk heb ik al gedacht.

Ideeen hoe dit aan te pakken zijn meer dan welkom. Eigenlijk waar te beginnen?

 

Link naar reactie
  • 0

Als zakelijke opdracht voor beide bedrijven.

...

Eigenlijk waar te beginnen?

Misschien een vreemde vraag, maar als je geen idee hebt waar te beginnen, wat waren dan de criteria van deze bedrijven om jou hiervoor in te huren? En wat heb jij aangedragen aan kennis en ervaring op dit gebied waardoor je deze opdracht hebt gekregen?

 

Link naar reactie
  • 0

Als de overnemende partij naamsbekendheid wil opbouwen is het volkomen logisch dat ze worden toegevoegd in alle marketinguitingen van het hier al bekende merk. Tenzij de merken conflicteren. Om het maar even extreem te maken kan je geen Unox naast Vegan zetten. De vraag waarom men beide namen, op zijn minst tijdelijk, wil handhaven lijkt mij nogal retorisch.

 

Hoe dat het best kan worden aangepakt zal ook afhangen van de specifieke merken. Een tijd geleden heeft Unilever Zendium en Prodent overgenomen van Sara Lee en die hebben het overgenomen van AKZO consumentenproducten. Beide verpakkingen zijn alleen op detail anders geworden.

Voor een tandpasta (en alle consumentenproducten) is herkenbaarheid in het schap ultra belangrijk dus het Unilever merk is toegevoegd aan de verpakking maar zonder de herkenbaarheid aan te tasten.

Als een groot merk met landelijke bekendheid een klein merk overneemt, bijvoorbeeld Ziggo neemt Kabel Zierikzee over dan is het gebruikelijk dat Kabel Zierikzee gewoon verdwijnt en door Ziggo wordt vervangen.

 

Ik ken ook gevallen waarbij men met een mengvorm geprobeerd heeft 2 merken te laten samenvloeien tot 1 merk, met "lowcost opperating" als belangrijkste reden, maar daarop moest terugkomen omdat er heel snel marktaandeel werd verloren (herkenbaarheid). Het is altijd een risico om een verpakking / logo aan te passen omdat elke verandering aanleiding kan zijn voor de consument om eens wat anders te proberen.

Het hangt dus van de specifieke merken / handelsnamen / logo's af hoe die het best te integreren zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Men wil beide logo's handhaven omdat het bedrijf hier in Nederland en onder de klanten al jarenlang bekend staat onder haar naam.

Ooit gehoord van...

 

De Postbank

Coopers & Lybrand

JIF

De Tuinen

Tulip Computers

C1000

Hilversum 3

King Corn

Hi

Arke Reizen

Bonitos

Datsun

Ben Bits

 

Op korte termijn doet het even pijn, maar de klant went snel aan nieuwe namen.

 

Van mij mag eBay vanavond nog de stekker uit Marktplaats trekken, om echte eBay functionaliteit te introduceren. Kan er voor eeuwig een doorverwijzing van de ene domeinnaam blijven bestaan.

 

Er zitten zoveel dimensies aan overnames, integratie, marktbediening en naamkeuzes. Maakt het wel interessant. Maar snacks is een heel ander verhaal dan banken. Modezaken werkt anders dan computers.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vandaag in het nieuws: Van Gansewinkel fuseert met / wordt overgenomen door het Britse bedrijf Shanks. De laatste is al in de Benelux actief onder namen zoals Klok, Icova, Van Vliet en Vliko. Daar kan nog wel een naam bij, zou je zeggen. In de organisatiestructuur van Shanks NL kom je ze niet tegen. Daar vind je wel bedrijven als ATM en REYM, waar je ook kan zien dat ze onderdeel zijn van de Shanks Group.

 

Kijk echter eens bij:

Vliko

Van Vliet

Icova

 

En dan zien we dat Icova ook een Groep is, dus het feest gaat verder;

Van Loenen Milieu

Van der Stoel Milieu

Van der Heiden Milieu

Tol Milieu

 

Mooi voorbeeld van een gelaagde merk-architectuur. Ik weet al wat er met Van Gansewinkel gaat gebeuren... ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Tenzij de merken conflicteren. Om het maar even extreem te maken kan je geen Unox naast Vegan zetten.

 

Geen idee toen dat ik er zo enorm naast zou zitten. ;D Hoewel offtopic toch leuk.

 

Unox had al vegan tomatensoep en vandaag (!) maakt de Televaag bekend dat ze ook met "vegetarische gehacktballetjes" komen.

 

En het vreemde is dat ik enkele dagen geleden nog dacht dat het niet zou kunnen omdat het zo tegenstrijdig leek, en nu ik zie dat het gewoon kan het ook niet meer vreemd vind maar zelfs een beetje logisch. Een goed merk verandert namelijk mee met de markt. En Unox is natuurlijk een ijzersterk merk.

 

Link naar reactie
  • 0

Interessanter is misschien wel het Vegetarisch Keurmerk van de Vegetariërsbond. Dat heb ik als BBQ-liefhebber nog niet eerder (bewust) waargenomen.

 

Geen idee wat de actuele 'brand values' van Unox precies zijn, maar dit merk heeft voor mij vooral de associaties 'warm' en 'hartig'. Niet echt een merk om je mee te associëren behalve de kwaliteitsfactor misschien.

 

Enfin, we gaan lekker offtopic op dit ogenschijnlijke medewerkers- of adviseurstopic.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Misschien een vreemde vraag, (...)
In mijn ogen he-le-maal geen vreemde vraag. Ik vind het verbazingwekkend dat een bedrijf (twee zelfs hier!) iemand inhuurt die vervolgens op een forum moet gaan vragen wat te doen. "Kanniewaarzijn" toch... (zou ik denken)

 

Staat ook iets over in de forumregels, geloof ik, iets over klantdossiers? ;)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.