• 0

Boekhouding webshop in E-Boekhouden

Beste forumleden,

 

Ik ben sinds kort begonnen met een website waar ik luiertassen, wikkeldekens, babysneakers verkoop. Deze producten worden uit China geimporteerd. Dit gaat allemaal goed, totdat ik de belasting aangifte moet gaan doen. Dit wil ik zelf doen om kosten te besparen, want instanties vragen hier belachelijk veel voor.

Heb er ontzettend veel over gelezen, maar als ik veel moet lezen raak ik mijn focus kwijt en begrijp ik er echt helemaal niks meer van (begrijpelijk lezen).

 

Ik werk met het online boekhoudprogramma E-Boekhouden.

Ik gebruik API met de ING, Wordpress (Woocommerce), en met Mollie (PSP)

 

De problemen waar ik tegen aanloop zijn het volgende:

- Als ik een tas verkoop, komt de order netjes in E-Boekhouden. Zie hieronder. (relatie heb ik weggelaten)

cmx6pb

Automatisch wordt er bij de “Tegenrekening” “4335 Afschr. Inventarissen gekozen”. Is dit juist? Kan ik dit zo laten staan? Moet er geen andere tegenrekening gekozen worden?

 

- ING doet precies hetzelfde, ik heb deze aangepast. Het zou kunnen zijn dat dit allemaal verkeerde staat.

cmx6y4

 

- Nu komt Mollie ff om de hoek scheuren met een uitbetaling MIN de transactiekosten. Hier ben ik dus helemaal de weg kwijt geraakt, want ik heb nu zoveel gelezen over kruisposten en dergelijke dat ik er echt helemaal niks meer van snap.

 

Hetgene wat ik graag wil weten is de juiste handeling (Keuze rekening, keuze tegenrekening) van verkoop tas, tot het juist inboeken van deze tas, en wat te doen met Mollie.

- Order komt binnen via Woocommerce (welke keuze rekening en tegenrekening moet ik kiezen)

- Betaling komt binnen via Mollie (welke keuze rekening en tegenrekening moet ik kiezen)

- Automatisch komt ING ook binnen (welke keuze rekening en tegenrekening moet ik kiezen)

Is het niet makkelijker om de API van de ING weg te laten?

 

Ik snap het echt helemaal niet meer, en ik wil het zo graag leren om die hoge kosten te besparen.

 

Ik hoop dat ik het allemaal begrijpelijk heb neergezet voor degene die mij wilt helpen.

Alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik besteed het zelf uit, maar normaal moet je je facturen boeken op je klant in je boekhouding. De ing koppeling is er alleen om transacties te automatiseren zodat je zelf niet telkens met de hand af hoeft te werken. Mollie stuurt neem ik aan gewoon een factuur voor de ingehouden transactie kosten, die kun je dan ergens op kosten boeken volgens mij. Zo kom je uiteindelijk toch op het goede bedrag uit.

 

Maar er is vast wel een boekhouder hier die E-boekhouden kent :) want ik werk met exact online die kan je vast meer wegwijs maken.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

- Als ik een tas verkoop, komt de order netjes in E-Boekhouden. Zie hieronder. (relatie heb ik weggelaten)

Automatisch wordt er bij de “Tegenrekening” “4335 Afschr. Inventarissen gekozen”. Is dit juist? Kan ik dit zo laten staan? Moet er geen andere tegenrekening gekozen worden?

- ING doet precies hetzelfde, ik heb deze aangepast. Het zou kunnen zijn dat dit allemaal verkeerde staat.

 

- Nu komt Mollie ff om de hoek scheuren met een uitbetaling MIN de transactiekosten. Hier ben ik dus helemaal de weg kwijt geraakt, want ik heb nu zoveel gelezen over kruisposten en dergelijke dat ik er echt helemaal niks meer van snap.

 

Hetgene wat ik graag wil weten is de juiste handeling (Keuze rekening, keuze tegenrekening) van verkoop tas, tot het juist inboeken van deze tas, en wat te doen met Mollie.

- Order komt binnen via Woocommerce (welke keuze rekening en tegenrekening moet ik kiezen)

- Betaling komt binnen via Mollie (welke keuze rekening en tegenrekening moet ik kiezen)

- Automatisch komt ING ook binnen (welke keuze rekening en tegenrekening moet ik kiezen)

Is het niet makkelijker om de API van de ING weg te laten?

 

 

Hallo,

 

Nee het staat niet goed.

Allereerst moet je een werkwijze kiezen.

Aangezien de afrekening ná de periode komt zou ik het als volgt doen.

 

Boeking uit verkopen;

Te Onvangen Omzet (Balansrekening, Tussenrekening) Debet

A/ Verkopen ......... (Je kan per groep artikelen een rekening maken) Credit

A/ Verkopen ......... (Je kan per groep artikelen een rekening maken) Credit

A/ Af te dragen BTW over Omzet X% (per % een rekening maken) Credit

Boeking ontvangst;

Bank Debet

Bankkosten enz Debet

Voorbelasting BTW (eventueel, indien berekend). Debet

A/ Te ontvangen omzet Credit

 

Na ontvangst moet de rekening Te ontvangen Omzet "glad" lopen (op nul staan.).

 

De nu gebruikte rekening Afschrijving is dus onjuist.

Waarschijnlijk leg je in de vaste gegevens

per artikel en/of bankrekening (afhankelijk applicatie) de rekening en tegenrekening vast.

 

Het is dus verstandig om samengestelde posten (zoals Bankontvangsten) op een tussenrekening (soort Kruispost) te zetten.

Door per applicatie de journaalposten te boeken en tussenrekeningen te gebruiken kun je ook snel zien of alles netjes aansluit.

Controleer dus je tussenrekeningen regelmatig!

Met deze werkmethode kun je er ook voor kiezen de Verkopen per periode gespecificeerd te boeken.

Maak in ieder geval per BTW% een verkopen- of omzetrekening aan.

Verder kun je gebruik maken van overzichten en statistieken in de verschillende applicaties.

Zorg er wel voor dat je (liefst) in de boekhouding de aansluiting vastlegt.

Dus totaal verkopen moet aansluiten in alle applicaties!

 

Veel succes!

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties,

 

Ik weet inderdaad dat je per groep een rekening kon maken, je hebt het waarschijnlijk goed uitgelegd, maar ik begrijp er gewoon niks van.

En omdat ik het moeilijk vind zal ik het misschien moeten uitbesteden. Is er de mogelijkheid om dit op afstand te doen?

 

Ik wacht nog even af op volgende antwoorden, misschien wordt het dan wat helderder :-\

Link naar reactie
  • 0

- Betaling komt binnen via Mollie (welke keuze rekening en tegenrekening moet ik kiezen)

 

Het punt is dat je dit soort vragen nooit beantwoord kan krijgen op een simpele wijze hier, want:

 

Dat hangt er van af.

- Is er een factuur gemaakt?

- Op welke rekening stort Mollie het geld?

- Zij halen er ook kosten (met BTW!) eraf - dus heb je nóg twee rekeningen nodig.

- Heb je, als er geen factuur gemaakt is, verschillende rekeningen voor omzet?

 

Enz, enz.

 

Stap 1 is inderdaad een goede structuur aan je informatiesysteem te geven. Dat zal, zonder overzicht en kennis, heel moeilijk zijn.

En dan moet je het ook nog eens gaan uitvoeren allemaal. Ook niet zo eenvoudig, met weinig kennis.

 

Ik zou dus ook denken: uitbesteden zal je (waarschijnlijk) een hoop narigheid besparen.

 

(Behalve als de helpdesk en cursus heel goed zijn dan)

 

Link naar reactie
  • 0

Die cursus heb ik doorgenomen, maar nogmaals.. Begrijpelijk lezen is voor mij moeilijk. Ik snap dat er dan gezegd gaat worden dat ik het dan beter kan laten uitbesteden. Maar ik probeer het toch gewoon hier op het forum, wie weet!

Ik heb nog geen contact opgenomen met hun helpdesk, omdat ik hier op het forum meerdere mensen bereik dan 1 op 1 via de mail met de helpdesk.

 

Ik had misschien gehoopt dat iemand stap voor stap mij kon begeleiden hoe het moet, maar begrijp uit jullie reacties dat het niet zo makkelijk gaat.

Link naar reactie
  • 0

Hoihoi,

 

Ik gebruik e-Boekhouden.nl zelf niet voor een webshop, maar een vriend van me wel. Hij gaf als tip om in de support-omgeving (knop rechtsboven) te zoeken op "Hoe verwerk ik de mutaties van een Payment Service provider (bijv. Paypal, Mollie, etc.)?". Je krijgt dan een uitgebreide uitleg over hoe je moet omgaan met psp's.

 

Als lezen niet echt je ding is, zou je ook de video PSP Configuratie kunnen kijken (ook in de support-omgeving).

 

Als het dan nog niet gelukt is, zou ik echt bellen met de helpdesk. Mijn ervaring is dat ze echt met je meedenken en je goed uitleggen wat je precies moet doen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hoihoi,

 

Ik gebruik e-Boekhouden.nl zelf niet voor een webshop, maar een vriend van me wel. Hij gaf als tip om in de support-omgeving (knop rechtsboven) te zoeken op "Hoe verwerk ik de mutaties van een Payment Service provider (bijv. Paypal, Mollie, etc.)?". Je krijgt dan een uitgebreide uitleg over hoe je moet omgaan met psp's.

 

Als lezen niet echt je ding is, zou je ook de video PSP Configuratie kunnen kijken (ook in de support-omgeving).

 

Als het dan nog niet gelukt is, zou ik echt bellen met de helpdesk. Mijn ervaring is dat ze echt met je meedenken en je goed uitleggen wat je precies moet doen.

 

Succes!

 

Ow wouw, deze heb ik dus compleet overgeslagen. Hij was helemaal niet geconfigureerd. Bedankt hiervoor. Nu afwachten hoe dit in de praktijk in zijn werking gaat.

 

Thanks :)

Link naar reactie
  • 0

Heb al contact gehad met een aantal boekhouders hier in de buurt, maar dit is echt te belachelijk voor woorden hoeveel deze mensen vragen voor hun service.

 

Is het niet mogelijk dat iemand mij op afstand helpt? Het is eigenlijk alleen het e.e.a goedzetten in e-boekhouden. Mijn administratie is erg klein, dus een kenner is binnen 10 minuten klaar (denk ik)

Link naar reactie
  • 0

Je zou daarvoor denk ik ook de helpdesk kunnen bellen. Die is sowieso gratis. Denk wel dat je dan even moet zorgen dat je concrete vragen hebt, maar dan kunnen ze je vast helpen!

 

Anders zou je nog op de lijst kunnen kijken op de site van e-Boekhouden.nl:

https://www.e-boekhouden.nl/ondernemers/accountant-zoeken

 

Daar kan je zoeken op postcode naar iemand in jouw buurt die verstand heeft van e-Boekhouden. Heb ik ook een keer gebruikt!

 

Link naar reactie
  • 1
Net begonnen met uw onderneming? Voor starters is e-Boekhouden.nl gedurende het eerste ondernemersjaar geheel gratis.
lees ik op de site.

 

Lekker bellen dus tot het naar tevredenheid werkt aangezien de WooCommerce koppeling als eigen product of dienst gepresenteerd wordt... ;)

 

Voor PSP's inclusief Mollie wordt gesteld:

 

Eenvoudig transacties importeren

 

U importeert eenvoudig alle transacties vanuit de PSP naar uw boekhouding, zodat betalingen automatisch worden weggeboekt in uw administratie.

 

Voor bankkoppelingen inclusief ING geldt in mindere mate hetzelfde.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Net begonnen met uw onderneming? Voor starters is e-Boekhouden.nl gedurende het eerste ondernemersjaar geheel gratis.
lees ik op de site.

 

U importeert eenvoudig alle transacties vanuit de PSP naar uw boekhouding, zodat betalingen automatisch worden weggeboekt in uw administratie.

 

Hallo,

 

Gratis, het eerste jaar ?

Staat Gratis hier voor "je komt toch wel advies vragen" ?

Het woord gratis zou al als waarschuwing moeten gelden ;).

 

Automatisch wegboeken ?

Levert volgens mij een hele boel checkwerk op,........achteraf ;) .

 

Grieken en geschenken, zaken die gratis op internet worden aangeboden accepteer ze voorzichtig.

of beter nog sluit de poort.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Grieken en geschenken, zaken die gratis op internet worden aangeboden accepteer ze voorzichtig.

of beter nog sluit de poort.

Aah...."Timeo Danaos et dona ferentes", een van mijn meest favoriete klassieke gezegdes.

2 (of meer) van dit soort slimme opmerkingen op één dag is meer dan mijn reusknop aankan ;)

 

Maar inderdaad zeer toepasselijk. En daar aan toevoegend: Als iets van een profit-organisatie helemaal gratis is, ben jij meestal niet de klant, maar het product! (en pas dus vooral op met het binnenrollen van houten paarden, gratis software en allerlei andere op het eerste gezicht goedbedoelde freebee's)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.