Ga naar inhoud
  • 0

Huren sporthal van vereniging zonder BTW?

Ik zit met de volgende situatie:

Ik heb een eigen bedrijfje en verzorg sporttraining. Ik huur hiervoor een hal af, bepaal zelf de training en de sporters betalen direct aan mij. Geen inmenging dus van anderen.

Komend seizoen huur ik een sporthal en heb een vraag mbt de BTW. De situatie van de sporthal is als volgt: De gemeente (eigenaar) verhuurt de sporthal voor een heel jaar aan een lokale sportvereniging voor een bedrag X incl 6% btw. De lokale vereniging gebruikt de hal zelf, maar mag deze ook doorverhuren aan derden en de opbrengt houden.

Nu wil ik dus die hal een aantal uur per week huren en krijg van de sportvereniging een factuur zonder BTW. Hun antwoord; 'wij zijn een vereniging en kunnen geen BTW belasten'. Het uurtarief is echter gelijk aan wat zij aan de gemeente betalen (dus incl 6%), maar zij factureren aan mij hetzelfde bedrag zonder vermelding van de 6% BTW

Klopt dit zo wel? kan iemand aangeven of dit klopt of dat er wel degelijk een mogelijkheid bestaat om BTW terug te vorderen? Ik heb nu het gevoel dat er dubbel BTW betaald wordt.

Dank alvast

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Klopt dit zo wel?

Dat is niet echt 'jouw zaak' eigenlijk.

En omdat je geen deugdelijke factuur (met BTW) krijgt kan je ook geen voorbelasting verrekenen. Het brutobedrag is dus gewoon (bedrijfs-)kosten voor jou.

Overigens is het wel zo dat als er tijdens jouw (sport)lessen/instructies/'sessies' (of hoe je dat nou wil omschrijven) géén gebruik gemaakt kan worden van de sporthal door anderen - niet aan jou betalende sporters dus - dan ben je (waarschijnlijk) zelf alleen 6% BTW verschuldigd over je omzet.

(want dan geef je 'gelegenheid tot sportbeoefening' - als dat niet zo is, maar dat iedereen daar binnen kan komen, dan zijn je lessen als instructeur belast met 21% BTW)

Link naar reactie
  • 0

Dat de vereniging geen BTW op de factuur zet maar wel hetzelfde bedrag rekenen inclusief BTW betekent niets anders dan dat de vereniging 6% winst maakt op de verhuur.

Ze zouden ook 10 of 20% extra kunnen rekenen maar nemen toevallig 6%, gelijk aan het BTW bedrag.

Er wordt niet dubbel BTW betaald, alleen de vereniging betaald BTW aan de gemeente. Voor jou valt er niets te verrekenen omdat je geen BTW betaald.

Link naar reactie
  • 0

Dat de vereniging geen BTW op de factuur zet maar wel hetzelfde bedrag rekenen inclusief BTW betekent niets anders dan dat de vereniging 6% winst maakt op de verhuur.

Nou...,

Als de vereniging verder geen met BTW belaste prestaties verricht, dan kan men ook helemaal geen voorbelasting (n.a.v. door de Gemeente in rekening gebrachte BTW - wel of niet terecht daargelaten trouwens!) terugvragen/verrekenen.

En dan kost het de vereniging precies datgene zij doorbelasten aan TS.

Dan dus helemaal geen winst op deze transactie.

Maar zij moeten zelf weten of zij een 'opslag' (winst) er bovenop doen. TS hoeft hier geen gebruik van te maken, als hij/zij vindt dat het te duur is.

(Zoals al gezegd: of de vereniging nou wel/niet BTW berekent is eigenlijk niet een zaak van TS - hij/zij moet gewoon kijken wat het hem netto kost.)

Link naar reactie
  • 0
Klopt dit zo wel? kan iemand aangeven of dit klopt of dat er wel degelijk een mogelijkheid bestaat om BTW terug te vorderen? Ik heb nu het gevoel dat er dubbel BTW betaald wordt.

Om het nog cruër dan de anderen te stellen, de vereniging zou zelfs 200% opslag kunnen rekenen of 200.000%. Als jij het met die prijs eens bent, heb je een deal. Als je het niet met die prijs eens bent, ga je op zoek naar een andere locatie. Al vermoed ik dat een van gemeenschapsgeld bekostigde locatie waarbij de verhuurder ook nog eens geen opslag rekent, wel eens het goedkoopst zou kunnen zijn.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.