Ga naar inhoud
  • 0

laptop kopen op eenmanszaak en de boekhouding

Goedemiddag,

Hoop dat mijn vraag hier op de goede plaats is.

Ik zit met het volgende probleem:

In oktober 2015 heb ik een laptop gekocht op de eenmanszaak.

Laptop = €1119 (ex BTW)

BTW = €234 (BTW is teruggevorderd)

Deze heb ik geboekt als zakelijke kosten en over Q4 2015 heb ik ook afschrijvingskosten zakelijk geboekt.

Laptop staat op de balans

Ik heb begrepen dat je de aanschaf van de laptop (€1119) niet als zakelijke kosten kan boeken, de BTW (€234) wel mag terugvorderen en elk jaar alleen de afschrijvingskosten als zakelijke kosten mag boeken.

Op welke manier kan ik de aanschaf (€1119) die ik zakelijk heb geboekt corrigeren?

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Volgens mij bedoelt vinnie dat 'ie het nu dubbelop heeft gedaan - geboekt als kosten en als afschrijving - en dat 'ie wil weten hoe de eerste ongedaan gemaakt moet worden.

Dit is inderdaad wat ik bedoel.

En laptop wordt alleen zakelijk gebruikt (Bring your own device principe bij de klant)

Link naar reactie
  • 0

Je laptop is duurder dan 450 euro en je gaat hem meer dan 1 jaar gebruiken dus dan moet je hem activeren als bedrijfsmiddel.

om je laptop uit de kosten te halen moet je de kostenrekening waar het bedrag nu op staat crediteren voor 1119 euro en de balansrekening waar de laptop heen gaat debiteren.

Daarmee zet je hem dus op de balans voor 1119 euro.

Voor alle bedrijfsmiddelen geldt dat je max 20% van de aanschafwaarde mag afschrijven per (vol) jaar

dat komt neer op 5 jaar.

1119 *20% = 223,80 afschrijving per vol jaar, jij zegt dat je de laptop in Q4 hebt gekocht.

dat betekent dat je maximaal 3/12 * 223,80 = 55,95 als afschijving (en dus zakelijke kosten mag boeken in 2015)

het werkelijke bedrag ligt aan de datum van aanschaf. dus zal iets lager liggen dat kun je berekene door

(aantal dagen in gebruik in 2015) / 365 * 223,80 = bedrag aan afschrijving.

Link naar reactie
  • 0
Is er nog een mogelijkheid om het inhoudelijk stukje te verkrijgen?

Bij deze:

Hij zou eventueel ook nog het bedrag in 2016 kunnen corrigeren door 1063,05 euro (1119 euro minus reeds toegestane afschrijving) winst te nemen in 2016 en die per 1 januari op de balans te plaatsen. Op zich niet helemaal correct, omdat er een klein beetje resultaat tussen jaargangen wordt geschoven.

Hij moet eigenlijk simpelweg z'n boekhouding voor 2015 corrigeren. De afschrijvingen zijn namelijk waarschijnlijk wél goed gegaan. Die 1119 euro moet dus van kosten naar een balansrekening verhuizen. En de afschrijving vervolgens van die balansrekening naar de kosten. Ik vraag me alleen wel af hoe vragensteller die afschrijving nu (dubbelop) heeft geboekt. Wat is de tegenrekening?

Verzekeringsadviseur voor ondernemers | AOV | Aansprakelijkheid | Cyber | Pensioen. 

Hulp nodig bij verzekeringen of wil je offertes?  → Contact

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat je de aanschaf van de laptop (€1119) niet als zakelijke kosten kan boeken, de BTW (€234) wel mag terugvorderen en elk jaar alleen de afschrijvingskosten als zakelijke kosten mag boeken.

Als je aan de voorwaarden voldoet, en het fiscaal interessant is, kun je als startende ondernemer de laptop mogelijk wel in 2015 geheel afschrijven in plaats van over meerdere jaren. Dat is niet hetzelfde als in de kosten duwen, maar netto is het effect hetzelfde. Omdat je afschrijvingen in de IB aangifte moet vermelden wordt de aangifte wel iets anders.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Interim manager voor de overheid op het gebied van dienstverlening, bedrijfsvoering en informatievoorziening. Daarnaast ook als organisatieadviseur, trainer, coach en mediator in heel Nederland inzetbaar via Inflection.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.