• 0

BV met 4 partners: begonnen met feest, geëindigd met ruzie en nu..?

Goedenavond allen,

 

ten einde raad en graag zouden wij wat hulp willen ontvangen als dat mogelijk is. ;)

 

2 jaar geleden ben ik samen met een vriend afgereisd naar het buitenland om een leuk nieuw innovatief product op de Europese markt te introduceren. We hebben de leverancier ontmoet, ons plan uitgewerkt en samen een VOF gestart (50/50) en onze webshop was live en liep prima. Voor het gemak noem ik hem co-founder.

 

Via een goede vriend kregen we de tip om met een kennis van hem te gaan samenwerken voor het business-to-business gebeuren aangezien die een enorm groot netwerk heeft en de nodige knowhow (is ook al meervoudig miljonair). Na kennismaken en meerdere gesprekken hebben we besloten om een partnership aan te gaan met z'n 4en (ik, de co-founder, goede vriend en zijn kennis).

 

Om te gaan samenwerken hebben we onze VOF omgezet naar een BV, waarvan iedereen 25% eigenaar is. Daarvoor bracht iedereen 29.000 EU in pp. Aangezien wij hebben voorgefinancierd en veel uren hebben gemaakt, hebben wij zelf geen liquide middelen hoeven inbrengen en hebben beide 25% ontvangen van deze bv en eigenlijk de "teller" op 0 gezet.

 

Wij zijn verder gegaan met de ontwikkelingen op internet en hebben diverse internationale portals opgezet en onze partners zouden het b2b gebeuren verder oppakken. Dit is echter nooit gebeurd, er zijn slechts 2 afspraken gemaakt met bedrijven die in dezelfde branche opereren, maar daar is niks uitgekomen. Er was nooit een netwerk van deze kennis, geen knowhow dus eigenlijk zijn we er niks mee opgeschoten. De transactie van de aandelen is naar onze gemeenschappelijke rekening gegaan voor, om alles verder te investeren voor ons project.

 

Op dit moment staat het verschil in uren van ons tov van hun op ruim 1600 uur (alle maanden vanaf de samenwerking gerekend tot aan nu met ca 30 uur per week). Zij hebben echter een totaal van 40-80 uur gemaakt dus het loopt helemaal scheef en er worden vanaf hun kant geen acties genomen, strategieen geschreven of uberhaupt enige investering van tijd in het project. Ze zijn dus wel eigenaar geworden van ons bedrijf en de webshop die wij dus gewoon door runnen.

 

Nu zijn we op het punt aangekomen dat het niet meer zover kan en de onderhandelingen lopen ook niet echt goed. Wij hebben ons gericht op internet, internationale manuals, promomateriaal, websites, fotoshoots, etc etc.

 

We zijn nu dan ook allen overeengekomen dat we onze huidige voorraad maar moeten gaan verdelen onderling en wij gaan zoals gezegd weer verder met de sales op internet en hun mogen hun eigen strategie bedenken en verdergaan op een manier waarop ze dat zelf willen.

 

Echter was het maar zo simpel..... onze partners claimen eigenlijk alles wat los en vast zit (wat wij destijds gemaakt hebben) om er voor hun zo goed mogelijk uit te komen. Wij zijn van mening dat alles waar wij in tussentijd aan gewerkt hebben, intellectueel eigendom is van ons. Dit promomateriaal is ook niet in de BV ontwikkeld, maar puur door ons persoonlijk en prive. Er is ook geen compensatie gegeven voor de uren, ook geen salarissen etc.

 

Wij zijn enorm van het rechtssysteem en willen de zaken waar wij vinden waar ze recht op hebben ook eerlijk verdeeld worden. Vanuit de gemeenschappelijk BV is 1x een voorraad aangeschaft van 1000 stuks en het restant willen wij gewoon verdelen 25-25-25-25% en daarmee is het voor ons wel klaar. De 1600uur die wij gemaakt hebben zijn we al kwijt, is ons verlies maar we willen toch niet meer inleveren dan dat.

 

De website en domeinnamen staan prive op naam van de co-founder en we zijn allemaal met een eigen persoonlijke BV voor 25% eigenaar van de gemeenschappelijke BV.

 

Als mijn compagnon en ik beide 25% van de voorraad krijgen zijn we al tevreden en willen het dan afsluiten, maar beide tegencompagnons komen met ontelbare voorwaarden. Ook alsof het lijkt dat dit altijd al het plan is geweest, wat kan een mens zich vergissen he.. =)

 

Voor wat betreft het juridische gedeelte

* 4 partners met allemaal een persoonlijke BV

* deze partners zijn allemaal voor 25% eigenaar van een gemeenschappelijke BV door inbreng van 29.000 EU (wij door voorinvestering en voorwerk en hun door liquide middelen).

* De aandelen zijn bij notaris vastgelegd in een aandelen overeenkomst

* Vanuit de gemeenschappelijke BV is er 1 grote transactie geweest voor voorraad, de rest is opgegaan aan marketing

* Alle partners zijn voor 25% eigenaar van de bedrijfsrekening.

* Domeinnamen en website staan op naam van de oorspronkelijke cofounder

 

Verder is er contractueel niks vastgelegd, zijn er geen afspraken gemaakt en valt er vanaf hun kant vrij weinig te claimen. Aangezien ze wel recht hebben op 25% van de voorraad per partner, willen wij dit dan ook aan hun geven en hiermee de BV verlaten.

 

Graag zouden we juridisch advies inwinnen, dus als iemand zich geroepen voelt om ons hieruit te helpen willen wij graag in contact komen en hiervoor is uiteraard een vergoeding beschikbaar!

 

Alvast bedankt en fijne avond! (Y)

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste buckshotz81,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Er is ook geen compensatie gegeven voor de uren, ook geen salarissen etc.

Ging er ook geen managementfee naar de persoonlijke bv? Waar betaalde je dan het gebruikelijk loon (danwel de heffingen en premies daarover) van? Of hebben jullie vooraf verlaging bij de Belastingdienst gevraagd en gekregen?

 

De website en domeinnamen staan prive op naam van de co-founder en we zijn allemaal met een eigen persoonlijke BV voor 25% eigenaar van de gemeenschappelijke BV.

Je stelt het een aantal zaken op prive-naam van de co-founder staat, maar is het daarmee niet impliciet ingebracht in de VOF en daarmee overgegaan in de BV? Dus ook voor 2x25% van hun.

 

Wij zijn van mening dat alles waar wij in tussentijd aan gewerkt hebben, intellectueel eigendom is van ons. Dit promomateriaal is ook niet in de BV ontwikkeld, maar puur door ons persoonlijk en prive.

Dat denk ik niet. Je werkt voor de BV en het is voor de BV, dus om nu achteraf te stellen dat het privé is, dat lijkt me vreemd. Dat je je achteraf bezien onvoldoende beloond vindt daar kan ik inkomen, maar dat is wat anders.

 

Onze partners claimen eigenlijk alles wat los en vast zit (wat wij destijds gemaakt hebben) om er voor hun zo goed mogelijk uit te komen.

(...)

Als mijn compagnon en ik beide 25% van de voorraad krijgen zijn we al tevreden en willen het dan afsluiten, maar beide tegencompagnons komen met ontelbare voorwaarden.

Mogelijk zit daar ook een kern van je (denk)probleem. Je wilt dat een aantal mensen de BV verlaat, maar ze zitten er eigenlijk niet eens in. Er lijkt namelijk wel iets afgesproken over het eigenaarschap, maar niet (goed) over de arbeid en de beloning daarvoor. Dat ze BV "moeten verlaten" is dan ook een rare frase; wat je eigenlijk lijkt te willen is hun aandelen overnemen tegen een bepaald bedrag waarover je het oneens bent. Dit is niet zoals afrekenen bij opheffen van een VOF, het is een BV!

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Bij dit soort zaken moet je als vertrekpunt nemen wat de statuten zeggen en voorts een aandeelhouders- en/of managementovereenkomst.

 

Juist bij een BV is het uitgangspunt van het verdelen van activa helemaal niet zo vanzelfsprekend zoals bij een VOF wel vaak het geval is. Het kan wel maar dan ga je feitelijk liquideren en de basis wordt dan gevormd door de liquidatiebalans.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik adviseer je een jurist in te schakelen. Bijvoorbeeld Steven. Het is niet alleen belangrijk om in beeld te krijgen hoe het nu werkelijk zit cq. zou moeten, maar dat je ook een idee krijgt hoe je dat voor elkaar kunt krijgen als het niet in redelijkheid onderling wil.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.