[Artikel] Robertje afprijzen (Blokkers DD versus Bijenkorfs DDD)

Aanbevolen berichten

Robertje afprijzen (Blokkers DD versus Bijenkorfs DDD)

 

Korte samenvatting:

Zijn de ‘Dolle Dagen’ eigen genoeg, of had Blokker iets originelers moeten bedenken?

 

http://www.adformatie.nl/nieuws/poll-lijken-de-dolle-dagen-van-blokker-niet-te-veel-op-de-vroegere-drie-dwaze-dagen-van-de

 

http://www.marketingonline.nl/nieuws/robert-bohemen-doet-een-bijenkorfje-blokker-komt-met-dolle-dagen

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Veelbesproken commercieel/juridisch thema op HL. Detailhandel, 'kopiëren' of 'lenen' en concurrentiebeding/vertrouwelijkheid interne info versus een idee of concept valt lastig te beschermen.

 

Wat vinden jullie van deze praktijk?

 

Link naar het artikel :

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Marketingtechnisch is het natuurlijk een prima zet, geeft weer even een beetje lucht. Persoonlijk vond ik de nieuwe Blokker leuk bedacht voor de korte termijn maar redelijke kansloos voor de midden en zeker langere termijn. Een beetje make-up doet vaak even wat maar blijft niet lang zitten en kan zelfs uit gaan lopen.

 

Inderdaad vooral interessant hoe dit juridisch moet worden bekeken. Ik denk dat de dwaze dagen als format gezien kan worden, waar bovendien veel marketinggeld in is gaan zitten. Dat een partij het format zelf niet (voorlopig?) meer gebruikt maakt nog niet dat het daarmee gratis 1:1 gekopieerd kan worden. Het zal dus vooral afhangen van de verschillen. Zoals bij elk format speelt het auteursrecht maar hier speelt ook mogelijk onrechtmatig handelen, dat zal vooral afhangen in hoeverre Bijenkorf schade lijdt. Dat kan omzet zijn maar ook imagoschade. En in hoeverre partijen dan zin hebben in een juridisch gevecht. Kan goed met een sisser aflopen.

 

Link naar reactie

De "btw-vrije dagen" en "21% btw-vrije dagen" worden ook gedeeld door onder andere Media Markt, Scheer & Foppen, Staples en Carpetright. Ik erger me daar wel eens aan, omdat er uiteraard helemaal niet btw-vrij wordt geleverd. Menig marketingboefje suggereert ook nog dat "21% btw-vrij" gelijk is aan 21% korting, maar effectief is het maar 17,36%.

Link naar reactie

 

Het proces verloopt als volgt:

 

1. We moeten iets hebben als Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf.

2. Noem het dan de Waanzinnige Week.

3. Slappe hap. Kopieer gewoon ook de naam en noem het Dolle Dagen.

4. Krijgen we daar geen gezeik over?

5. Dat is allemaal extra aandacht. Niet zeuren, doen wat je verteld wordt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Toen de Bijenkorf met zijn Dwaze Dagen begon, was het ook een beetje ingeslapen winkel. Zo'n actie dient niet alleen voor de klanten, maar ook om de eigen organisatie alert te maken. Ruim winkeldochters op, koop speciale tijdelijke producten in, wees extra dol met de klant. Media Markt doet dat al jaren met de actie Gekkenhuis, ook afgekeken van De Bijenkorf die het idee op zijn beurt uit de VS gehaald heeft. Tijdens Gekkenhuis wordt altijd een branchevreemd product te koop aangeboden waar de reguliere merkdistributeur dan woest over is. UGGS! Het resultaat: extra krantenkoppen.

 

Controversie is soms goed voor de commercie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Misschien dat Bijenkorf er helemaal niet mee zit dat Blokker DD gaat houden?

De Bijenkorf stopt met de Drie Dwaze Dagen, de uitverkoopdagen van het warenhuis.

 

De Dwaze Dagen waren sinds 1984 een begrip: drie dagen lang kan het publiek ongegeneerd in bakken met koopjes graaien.

 

Dit jaar worden ze nog wel gehouden, maar dat is voor het laatst. Wanneer precies houdt de Bijenkorf nog even geheim, maar ze zijn altijd in het najaar.

 

Volgens een woordvoerster, die berichtgeving van deze strekking in De Telegraaf bevestigt, passen de Drie Dwaze Dagen niet meer bij de zogenoemde Premium Experience Strategie van de Bijenkorf.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Ze zullen er niet mee zitten dat Blokker iets dergelijks doet maar dat is nog wat anders dan dat ze zullen toestaan dat Blokker gebruikt maakt van het Bijenkorf imago en IE eigendomsrechten van Bijenkorf om het eigen imago te liften. Dat is precies het tegenovergestelde wat Bijenkorf wil. Die wilde het verschil met winkels zoals Blokker juist groter maken.

 

Of het inderdaad een lift geeft aan het Blokker "huisvrouw van de vorige eeuw" imago waar ze dolgraag van af willen is nog maar de vraag. Bij Bijenkorf kwam bij de dwaze dagen vooral een andere kopersgroep (midden inkomens) af op de designer merken maar bij Blokker komt dezelfde groep die opeens ziet dat de prijzen kennelijk opeens veel lager kunnen zijn, om zich de rest van het jaar bekocht te voelen en uit te wijken naar de Action. Eens Twabla? :)

 

Link naar reactie

Toen Bijenkorf begon met zijn Dwaze Dagen was vrij snel al de grap dat daar massaal de villawijven uit het Gooi en van de Zeister Heuvelrug voor uit het bos kwamen. Dat evenement is langzaamaan steeds minder exclusief geworden. Het werd een graaifeest.

 

Begrijpelijk dat de Bijenkorf daar vanaf wil en dat Blokker juist graag die ellebogende dames naar de winkel haalt. Hoewel het elleboogeffect een beetje verdwijnt als het overal altijd actie is.

 

Misschien hebben ze wel afgesproken dat Blokker de traditie voortzet....

 

De Action staat Blokker al langer aan de lippen. Blokker zit klem in het midden. Er zijn mensen die beweren dat je de dreiging met strategie te lijf moet, maar voor Blokker is er net als al die warenhuizen in het midden van de markt geen toekomst meer. Dat is gewoon handelsevolutie. Net zoals de meeste kruideniers verdwenen zijn. De V&D's en Blokkers van vroeger hebben geen enkele toegevoegde waarde meer. Dan zink je met al je vastgoed. C&A geef ik ook nog maar een paar jaar.

 

De dreiging komt trouwens niet van het internet, dat is slechts één factor. ;)

 

De Bijenkorf trekt zich terug op het bolwerk van selectieve distributie, met merkleveranciers die expres schaarste veroorzaken. Dat vergt beheersing. Dat is wel strategie.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ach voorlopig zijn er nog geen deuren en kozijnen van de blokker winkels ontzet.. bij de stormloop

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/28/het-is-geen-slagveld-in-de-blokker-4505531-a1523791

 

Beter goed gejat dan slecht bedacht, maar ja dat eerste deel hé.. goed jatten is nog best lastig...

Verder vermoed ik een hoop leedvermaak bij de bijenkorf, misschien een "pissig" mailtje naar de oud CMO

maar zie er geen zaak van komen..

 

Blokker legt het zo uit:

uit de meest gestelde vragen

 

Waarom starten we bij Blokker met Dolle Dagen?

 

Met Dolle Dagen stappen we in het gat dat de Dwaze Dagen en het Prijzencircus hebben achtergelaten. Uit onderzoek van Motivaction is gebleken dat ruim de helft van de Nederlanders die bekend is met de acties Drie Dwaze Dagen en het Prijzencircus, deze dagen mist. Van deze respondenten ziet maar liefst 61% graag dat Blokker een dergelijke actie gaat organiseren.

 

 

ik ga morgen toch maar even hardcore korting scoren bij blokker.. de stofzuiger zakken zijn 2+1 gratis. scheelt toch mooi 5,99 en ik kan met 3 van die verpakkingen toch zomaar 3-4 jaar vooruit..

mijn wereldreis van een jaar is weer 2 biertjes dichterbij.. whoop whoop..

Link naar reactie

Roel, je geeft precies aan waar het hier voor mij mis lijkt te gaan: Blokker heeft geen food, coffee, kleding en lifestyleproducten (echte hebbedingen). En hou het maar eens een daagje lang vol in zo'n saai filiaal.

 

Het concept biedt misschien wel een mogelijkheid om het online klantenbestand uit te breiden. Media Markt, Coolblue, Wehkamp, Fonq en Bol scoren in de Blokker productcategorieën alle beter op beleving en/of productpresentatie.

 

En aanbiedingen kunnen alle grote spelers brengen.

 

Een eerste editie blijft natuurlijk altijd lastig.

 

Ik zie een 'bij succes verlengd' aankomen... ;)

 

Geen idee waarom De Bijenkorf geen nieuw format presenteert ter vervanging van.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Met het niet meer houden van de Dolle Dwaze Dagen wil de Bijenkorf van een graai-evenement af. Naar verluidt, omdat het niet meer bij hen concept hoort/past. En daarmee hoopt Bijenkorf ook niet "klem in het midden" te komen (zoals V&D en Blokker).

Naar de DDD gingen de Gooise vrouwen en van de Zeister Heuvelrug dames toch al niet. Die hebben namelijk hen eigen privlege card bij de Bijenkorf en waren voorafgaand aan de DDD al aan het graaien. Deze card is trouwens (i.t.t. de DDD) niet uit het concept van Bijenkorf.

 

Daarbij komt nog dat je tegenwoordig de sales aankopen ook online kunt doen. Dus écht deuren plat lopen zal een memorie lane zijn voor velen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Naar de DDD gingen de Gooise vrouwen en van de Zeister Heuvelrug dames toch al niet.
Nee, die stappen voor een paar tientjes in het vliegtuig naar Milaan, Parijs of Geneve. Dat hopshoppen is overigens geen exclusiviteit van Gooise vrouwen of Zeister Heuvelrug dames.

 

Uitverkoop = proberen om onverkoopbare en waardeloze producten aan de man/vrouw te brengen die niemand wil kopen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Consumentengedrag is soms eigenaardig. In de Britse factory outlet centers komen busladingen Chinese toeristen aan die blijkbaar helemaal vanuit China overvliegen om in Engeland op koopjesjacht te gaan.

 

In de VS is inmiddels driekwart van het aanbod in die fabriekwinkels speciaal MFO, oftewel made-for-outlet. Daar produceren de merken hun top-runners gewoon opnieuw, maar dan in mindere kwaliteit. Dat MFO blijft niet beperkt tot outlet stores, maar je treft het ook aan bij Saks Off Fifth. Dat is een doldwaas dumpwarenhuis uit de Hudson's Bay stal, de Canadese retailer die in Nederland de plaats van V&D wil innemen.

 

Desondanks wordt er nog steeds ook superpremium kwaliteit gemaakt, ontstaan er in dat segment soms overschotten en zijn die overschotten voor de slimme shopper best te vinden. Net zoals de echte last-minute tickets en hotelkamers door de markt dwarrelen.

 

DDD zal aanvankelijk als uitverkoop opgezet zijn, maar De Bijenkorf is daar steeds meer deals aan toe gaan voegen met producten die speciaal voor de gelegenheid ingekocht of zelfs gecreëerd zijn.

 

De evolutie naar selectieve avonden voor villawijven die menen dat shoppen met een store creditcard een privilege is, past bij een strategie van gecreëerde selectiviteit. Vandaar ook minder filialen.

 

Mag Blokker het doldwaze gepeupel bedienen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dat zijn in ieder geval nog twee zeer verschillende consumentengroepen. Dan gaat het kennelijk toch om 'shopping experience' (een goed gevoel overhouden aan een koop) en verkrijgbaarheid.

 

Detaillisten- of groteketenwaanvandedaggedrag is soms nog eigenaardiger, maar daar werken natuurlijk ook mobiele managers en medewerkers... ;)

 

Alle boeken over '(strategic) brand management' of 'brand strategy' zijn een leestip voor topic starter bij serieuze belangstelling voor dit onderwerp. Daar staan de te maken afwegingen in met talrijke cases.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Yep, dat is lijkt de Bimbobox van de V&D in Dordrecht, ik ging daar als peuter of kleuter aan voorbij bij een verschoningsbeurt of toiletbezoek op de zoveelste verdieping. Nu legendarisch, voor altijd nostalgie. ;)

 

HBC wil daar geloof ik opnieuw openen.

 

Groet,

 

Highio

vend-aapjes-dordrecht.thumb.jpg.bc9f35f1103ad3430b662527607e17f2.jpg

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.