• 0

Youngtimer

Ik heb even gekeken of ik iets kon met de vragen / antwoorden eerder gesteld en gegeven op dit forum maar kon er zo snel niet mijn situatie uithalen.

 

Ik heb samen met iemand anders een bedrijf maar ben in principe een eenmanszaak, mijn compagnon dus ook. Verder huren we mensen in maar niemand meer in vaste dienst.

 

Naast de auto's die ik nu rij heb ik een Jaguar XKE cabriolet in de opslag staan die in 1998 105.000 Euro gekost heeft. Ik heb deze nu sinds 2007 en heb hem toen gekocht voor 13.500. Taxatiewaarde in huidige staat ( met achterstallig onderhoud en wat schade rondom denk ik dat hij een maximale waarde heeft van 4.000).

 

Kan ik deze zo meteen inzetten als yountimer op basis van een taxatierapport of kan dat pas als ik hem bijv. verkoop, aan mijn vrouw of ouders (??) en opnieuw aankoop?

 

En gaat de belasting akkoord met een taxatiewaarde op basis van een auto in slechte staat en gebeurd er dan iets bij de belasting als ik er later geld in steek, hem helemaal in orde heb en hij bijv. 10.000 waard blijkt te zijn?

 

Ik wil dus deze Jaguar zakelijk gaan gebruiken met mijn eenmanszaak. (nu voer ik alleen kilometers op, rond de 12.500 per jaar)

 

Heb hem reeds vanaf 2007 in bezit.

 

Moet hem nog opknappen maar komt zo door de APK en is rijdend.

 

Ik heb het gevraagd aan iemand die in dit soort auto's doet maar die wil me een andere verkopen dus daar heb ik niets aan.

 

Gr. Martin

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik wil dus deze Jaguar zakelijk gaan gebruiken met mijn eenmanszaak. (nu voer ik alleen kilometers op, rond de 12.500 per jaar)

 

Hoi Martin,

Je gebruikt hem nu toch al 'gedeeltelijk' zakelijk met vergoeding. Waarom wil je hem nu op de balans (zakelijk) zetten?

 

Volgens mij zou een kans van slagen zijn bij een schriftelijk verzoek aan de belastingdienst om deze over te mogen zetten na de renovatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil dus deze Jaguar zakelijk gaan gebruiken met mijn eenmanszaak. (nu voer ik alleen kilometers op, rond de 12.500 per jaar)

 

Hoi Martin,

Je gebruikt hem nu toch al 'gedeeltelijk' zakelijk met vergoeding. Waarom wil je hem nu op de balans (zakelijk) zetten?

 

Volgens mij zou een kans van slagen zijn bij een schriftelijk verzoek aan de belastingdienst om deze over te mogen zetten na de renovatie.

nee, deze auto nog niet: "Naast de auto's die ik nu rij"

 

je kunt hem niet (zomaar) van privé naar zakelijk omzetten als je een eenmanszaak bent, bij de aanschaf moet je de keuze maken en daar zit je dan aan vast. tenzij je hem inderdaad via een truukje verkoopt en weer terug koopt maar ik weet niet of je daarmee weg komt....

 

Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor de reactie.

 

Dus als je een auto hebt is het niet mogelijk maar als je er een koopt wel.

Typisch ;-)

Want wat is nu het verschil.......

Ik denk dat ik gewoon een naar de belastingdienst ga bellen en het vraag.

Waarschijnlijk klopt van dat antwoord weer helemaal niets zoals altijd maar dan heb ik een uitgangspunt.

En als ik hem dan moet verkopen en terugkopen doe ik dat maar.

Misschien moet er een bepaalde tijd tussen zitten?

En die kan ik dan benutten om de auto weer mooi te maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als je een auto hebt is het niet mogelijk maar als je er een koopt wel.

Typisch ;-)

Want wat is nu het verschil.......

Het verschil is dat je in het ene geval een keuze maakt bij aanschaf, en in het andere geval een eenmaal gemaakte keuze tussentijds wijzigt. Dat laatste wil de Belastingdienst niet, behoudens hele specifieke uitzonderingsgevallen

 

Ik denk dat ik gewoon een naar de belastingdienst ga bellen en het vraag.

Waarschijnlijk klopt van dat antwoord weer helemaal niets zoals altijd maar dan heb ik een uitgangspunt.

Tip van Ward: je moet de belastingtelefoon 3 x bellen en dan het gemiddelde nemen van de 2 antwoorden die het dichtst bij elkaar liggen.

Welke rechten kun je aan dat antwoord ontlenen? 0,0. De belastingdienst geeft namelijk geen telefonische toestemming

 

En als ik hem dan moet verkopen en terugkopen doe ik dat maar.

Misschien moet er een bepaalde tijd tussen zitten?

 

Zie de tip van Brood : wellicht kan Brood daar iets meer over vertellen?

Volgens mij zou een kans van slagen zijn bij een schriftelijk verzoek aan de belastingdienst om deze over te mogen zetten na de renovatie.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik werk hard genoeg om ook nog wat plezier van dat werk te hebben.... onderweg ;-), al zal dat geen argument zijn natuurlijk.

Dat klopt. Want als je suggereert dat daarom ("omdat je hard werkt") de regels niet voor jou zouden moeten gelden, zeg je eigenlijk dat de rest (wij) dus, niet hard genoeg werken ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Zie de tip van Brood : wellicht kan Brood daar iets meer over vertellen?

Dat tussentijds switchen officieel niet toegestaan zal worden, dat wist ik overigens wel.

 

1)Maar wanneer je een auto van 4000 op een waarde brengt van 10000, dan zou je dat enigszins kunnen beschouwen als een vernieuwde inbreng, voor een bedrag van 6000. Zelfs meer dan de nu 'getaxeerde' waarde van de auto. Met dit argument is het volgens mij best te overwegen om schriftelijk de toestemming te vragen. "Nee" heb je, "Ja" kun je krijgen.

 

2)Dit dus in tegenstelling dat de auto op bedrijfskosten gerepareerd wordt en een verhoging van de investering dus hogere afschrijving teweegbrengt. Wat dat laatste betreft kun je (ook in het voorgaande zie1) nog vermelden) dat je geen afschrijving overweegt (antiek). Ook kun je misschien aantonen dat de renovatiekosten lager zijn dan de waardevermeerdering, dit wordt een extra baten (herwaardering). c.q. verhoging van je inkomstenbelasting.

 

Dus je maakt er 'een gevalletjes van' dat je fiscaal geen profijt zult hebben, of zelfs nadeel.

 

Link naar reactie
  • 0

"Verkopen" aan een handelaar tegen reële bedrag. Maand of 2 later weer terugkopen tegen verlies onder mom van spijt. Dan heb je en een factuur en brengt hem opnieuw in. Maar of ze daarmee akkoord gaan?

 

Maar is de auto nu rijdend en verzekerd? Of geschorst? Als de auto lang geschorst is geweest, is het logisch dat je hem niet hebt ingebracht al dan niet in combi met opstarten onderneming.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.