• 0

Garantie bij verkoop via bijv. Marktplaats van overstock

Hallo,

 

Na wat zoek werk, wil ik toch graag een vraag stellen op dit bruikzame forum.

 

Hopelijk op het juiste sectie binnen dit forum.

 

Situatie is als volgt:

 

Ik heb een (handelsbedrijf) eenmanszaak en ben daarnaast fulltime in loondienst.

 

Nu heb de mogelijk sinds een jaar dat ik kleine partijen met laptops kan kopen van een ander handelsbedrijf. Het zijn vrijwel altijd nieuwe laptops welke via een webshop 14 dagen retourtecht hebben gehad.

 

Nu is het zo dat ik het eigenlijk als hobby doe, maar doe het wel via de eenmanszaak om belastingtechnisch goed te handen.

 

Ik maak bij iedere verkoop via marktplaats een factuurtje maar daar zet ik wel op: geen garantie via "mijn bedrijfsnaam, zoals besproken".

 

Klanten kunnen eventueel wel de laptop onder fabrieksgarantie aanmelden als ze de factuur hebben.

 

Maar: ik verkoop ze tegen zeer scherpe prijzen, maar wil niet dat ook al gaat een koper er mee akkoord en loopt et via marktplaats. Dat ik in de toekomst problemen met garantie krijg omdat een koper toch probeer garantie te claimen via de wet.

 

Je weet nooit, maar dan wordt het een onbetaalbare hobby. Het gaat al een jaar goed, maar wil het grag zeker weten.

 

Dus concreet: kan ik dit zo doen, zolang ik het maar vermeld op de factuur wat we hebben afgesproken?

 

Hoor grag jullie reacties! Bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee dat kan je zo niet doen..

 

De consument heeft het wettelijk recht om naar de verkoper te gaan voor zijn of haar garantieclaim.

Je mag wel doorverwijzen naar de fabrikant, maar jij blijft verantwoordelijk voor de oplossing van het probleem.

 

zie overheid

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

met quote daaruit

 

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

 

zie consuwijzer

en een quote daaruit (geschreven richting de consument)

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

 

De verkoper moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen.

 

samengevat, je hebt afgelopen jaar mazzel gehad..

dit risico kun je niet met voorwaarden wegregelen. je moet voor de oplossing zorgen. en doe je dat niet of onvoldoende dan kan de klant de koop soms ook ontbinden.

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt voor de antwoorden.

 

Het recht gaat dus boven de afspraak waar ook deen koper mee akkoord is gegaan. Althans zo begrijp ik het.

 

De vraag is nu: hoe zou ik het wel kunnen doen, het is een leuke hobby en de kopers zijn enthousiast. Ze kopen ten slotte voor een stuk lagere prijs dan normaal. En overal zit gewoon fabrieksgarantie op.

 

Wellicht een "gek" idee, maar ik zou een factuur bij elke verkoop kunnen doen op mijn eigen Prive naam. Dus ik draag wel netjes de btw etc af. Maar op de factuur zet ik dan dat garantie niet overdraagbaar is bij doorverkoop.

 

Dus een marktplaatskoper heeft wel gewoon de nodige factuur voor de fabrieksgarantie. Maar koop uiteindelijk van mij als Prive persoon.

 

Kan ik ook gewoon open uitleggen aan iemand die langs komt via MP.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

En B2B? Kan garantie dan uitgesloten worden aan scherpe prijzen?

 

Groet,

 

Highio

 

Ja, dat kan. Maar wat er verkocht wordt moet nog steeds wel aan de overeenkomst voldoen, dus je kunt niet garantie uitsluiten en dan een niet werkende pc verkopen.

 

Wat niet kan, is de overeenkomst als B2B aanmerken, als klant een consument is.

Wellicht een "gek" idee, maar ik zou een factuur bij elke verkoop kunnen doen op mijn eigen Prive naam. Dus ik draag wel netjes de btw etc af. Maar op de factuur zet ik dan dat garantie niet overdraagbaar is bij doorverkoop.

Nee, dat kan ook niet. Het gaat niet om hoe je het beestje noemt, maar de om de feitelijke situatie. En die situatie is dat jij handelt 'in de uitoefening van beroep of bedrijf'. Dus je bent gebonden aan het consumentenrecht wanneer je aan consumenten verkoopt.

Link naar reactie
  • 0

Daar had ik inderdaad ook al even overgedacht.

 

Nu is het mooi dat de koper een factuur bij heeft voor de fabrieksgarantie, want die is op 95 procent van alle items gewoon aanwezig. De ene keer nog 11 maanden de andere keer nog 24 maanden.

 

Dus een heel groot probleem is het allemaal niet. Maar heb geen zin in problemen en doe het graag netjes.

 

Maar als particulier zou kunnen, dan is er echter geen factuur meer bij voor de fab. Garantie :)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Nu is het zo dat ik het eigenlijk als hobby doe

 

 

Als het als hobby gaat lijkt het mij handiger om dit als consument te doen en niet als ondernemer.

Je kan dan de winst opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden.

Nee, dat gaat ook niet werken. Op het moment dat je 'hobby' het verkopen van goederen aan consumenten is, dat is er al snel sprake van een bedrijf, ook al noem je het een 'hobby'. Er wordt met winstoogmerk deelgenomen aan het economisch verkeer. Dat is genoeg om van een onderneming te spreken.

 

Link naar reactie
  • 0

15 laptops in de maand is een volwaardige onderneming.. dat heeft helemaal niets met hobby onderneming te maken.

 

een hobby is elke maand 1 of 2 gebruikte laptops kopen op marktplaats, een beetje oplappen en dan voor een paar tientjes meer doorverkopen

 

er bestaat geen enkele particulier die 15 (nieuwe) laptops heeft te verkopen in 1 maand.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk ook wel behoorlijk concurrentie vervalsend wat hier gebeurd. Er zijn immers ook meer bedrijven die gespecialiseerd zijn in 'refurbished laptops'. Onder de prijzen duiken door de klant proberen af te laten zien van zijn wettelijke rechten is dan met recht concurrentie vervalsend werken.

Link naar reactie
  • 0

Onder de prijzen duiken door de klant proberen af te laten zien van zijn wettelijke rechten is dan met recht concurrentie vervalsend werken.

 

Niet echt: voor B2B mag je "geen garantie" met klant overeenkomen, dus concurrenten mogen en doen dat ook. Voor B2C kun je het ook overeenkomen, maar heeft het geen enkele waarde: zo'n bepaling is nietig. Ook hier geen concurrentievervalsing dus nu TS heeft aangegeven als bedrijf te handelen (met KvK en BTW-nummer), en zich dus niet voordoet als verkopende particulier

 

En in alle situaties (dus ook bij particuliere koop via marktplaats) geldt gewoon het conformiteitsbeginsel: een product moet bij aanschaf voldoen aan wat men er redelijkerwijs van mag verwachten.

 

En gaat een B2B verkochte refurbished laptop na 1 dag kapot, dan lijkt het me vrij eenvouding aannemelijk te maken dat dat een gebrek was dat al aanwezig was op het moment van koop. aloude

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

TS geeft aan dat de verkopen aan consumenten zijn. Dat hij erg laag in prijs zit, omdat hij geen garantie verleend. Nu TS er achter komt, dat dit niet rechtsgeldig is, zal hij allicht zich beteren. Echter op basis van wat hier boven staat, is TS naar mijn mening concurrentie vervalsend bezig geweest. Dat het geen enkele juridische grondslag heeft om de consument zijn rechten te ontzeggen is daarbij voor mij niet relevant. Er is immers nog altijd een groot verschil tussen als consument gelijk hebben en je gelijk halen.

Link naar reactie
  • 0

Of op de factuur zetten dat de laptop 'defect' is en dat koper daarmee akkoord gaat?

Uiteraard vooraf wel uitleggen dat deze claim erop staat om garantieaanspraak te voorkomen.

 

Ik heb in het verleden auto's uit duitsland geïmporteerd.

Daar stond onderaan op de factuur alle mogelijke gebreken genoemd met als afsluiting total-loss.

 

Eerst keek ik raar op, maar de verkoper legde uit dat dit tegen elke (garantie)claim was. Naar mate ik meerdere wagens kocht in duitsland bij verschillende verkopers, deze tekst met regelmaat tegengekomen.

 

Link naar reactie
  • 0

Of op de factuur zetten dat de laptop 'defect' is en dat koper daarmee akkoord gaat

 

Maar: ik verkoop ze tegen zeer scherpe prijzen,

 

En wat als je gewoon je prijzen wat verhoogt en je bouwt daarmee een buffertje op voor eventuele garantie-aanspraken?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer verkoopt via marktplaats (online) geldt sowieso ook nog de wet "Kopen op afstand" waarbij een 2 weken "niet goed geld terug" regel geldt, zonder opgave van reden. Echter als je de klant daar niet op wijst geldt dit automatisch voor 2 jaar! Zelfs als de laptop niet defect is, maar de klant "gewoon" niet te tevreden is en de aankoop natuurlijk wel in originele staat van aankoop retourneert.

 

Dit recht vervalt wel als de aankoop afgehaald wordt en daar kan worden beoordeeld etc voor er betaald is. Maar dus niet als je het op afstand verkoopt. (en bv. opstuurt).

 

(Dit geldt niet bij particuliere verkoop).

Link naar reactie
  • 0

Of op de factuur zetten dat de laptop 'defect' is en dat koper daarmee akkoord gaat?

Uiteraard vooraf wel uitleggen dat deze claim erop staat om garantieaanspraak te voorkomen.

Nee. Nee. Nee.

 

Want dat werkt niet in nederlands recht? Ik ken deze claims ook alleen uit duitsland, maar vond het wel een duidelijke oplossing wederzijds en laat geen enkele verbeelding over.

Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer verkoopt via marktplaats (online) geldt sowieso ook nog de wet "Kopen op afstand" waarbij een 2 weken "niet goed geld terug" regel geldt, zonder opgave van reden. Echter als je de klant daar niet op wijst geldt dit automatisch voor 2 jaar! Zelfs als de laptop niet defect is, maar de klant "gewoon" niet te tevreden is en de aankoop natuurlijk wel in originele staat van aankoop retourneert.

 

Dit recht vervalt wel als de aankoop afgehaald wordt en daar kan worden beoordeeld etc voor er betaald is. Maar dus niet als je het op afstand verkoopt. (en bv. opstuurt).

 

(Dit geldt niet bij particuliere verkoop).

 

 

Als de koop op afstand overeengekomen is en afgehaald is. Telt het nog steeds als 'koop op afstand' voor de wet.

Link naar reactie
  • 0

Ik maak bij iedere verkoop via marktplaats een factuurtje maar daar zet ik wel op: geen garantie via "mijn bedrijfsnaam, zoals besproken".

Klanten kunnen eventueel wel de laptop onder fabrieksgarantie aanmelden als ze de factuur hebben.

Maar: ik verkoop ze tegen zeer scherpe prijzen, maar wil niet dat ook al gaat een koper er mee akkoord en loopt et via marktplaats. Dat ik in de toekomst problemen met garantie krijg omdat een koper toch probeer garantie te claimen via de wet.

 

zwarte lijst Burgerlijk Wetboek

Google eens met " zwarte en grijze lijst Burgerlijk Wetboek". Dan wordt duidelijk dat je moet instaan voor de deugdelijkheid van het product dat je verkoopt; m.a.w. je kunt bij verkoop aan consumenten niet zomaar ' garantie ' uitsluiten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.