• 0

Margegoederen (globalisatie) en de voorraadwaarde

Hallo iedereen,

 

ik zou graag jullie mening willen vragen over onderstaande ivm margegoederen mbt IB. Ik zal even de situatie schetsen. Het gaat om een kleine beginnende onderneming. De handel bestaat uit margegoederen (als voorbeeld DVD spelers en DVD's van particulieren), ik koop meestal grotere sets in van bijvoorbeeld 100 dvd's en dvd speler voor 40 euro. Inkoop aantal sets zal rond de 150 per jaar liggen. Deze verkoop ik dan allemaal los van elkaar. Eerder werd me verteld dat ik dan per set de gemiddelde inkoopprijs moet rekenen, 10 dvd's van een euro, is 1 euro per dvd (of verdeeld naar waarde verkoop) en dit is dan mijn voorraadwaarde. Maar nu loop ik toch tegen een probleem, het is namelijk als ik dit zo allemaal wil registreren op deze manier ik hier meer tijd mee kwijt ben dan met het ondernemen. Dit is echt bijna niet te doen tenzij je fulltime bezig wilt zijn met de administratie. Zelf heb een en ander gevonden (maar nog niet heel duidelijk) over hoe de voorraadwaarde anders kan worden bepaald. Graag zou ik te weten komen of dit op deze manier ook zou mogen:

 

ik koop het hele jaar in en registreer de hoeveelheid goederen (+ welke titels etc) en prijs die ik betaald heb. Aan het eind van het jaar heb ik dus mijn totale inkopen + beginvoorraad inzichtelijk. Nu moet de eindvoorraad nog bepaald worden, is het toegestaan om dit als volgt te doen: Voorraad tellen en dan van de (verwachte) verkoopprijs de gemiddelde marge halen en dit bedrag als voorraad op de eindbalans te zetten?

 

Dit is een veel eenvoudiger methode dan hoe me eerder werd uitgelegd en het is misschien iets minder nauwkeurig, maar nog steeds een hele goede inschatting van de voorraadwaarde waardoor de handel die ik heb nog enigzins interessant kan blijven.

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo iedereen,

 

Nu moet de eindvoorraad nog bepaald worden, is het toegestaan om dit als volgt te doen: Voorraad tellen en dan van de (verwachte) verkoopprijs de gemiddelde marge halen en dit bedrag als voorraad op de eindbalans te zetten?

 

Dit is een veel eenvoudiger methode dan hoe me eerder werd uitgelegd en het is misschien iets minder nauwkeurig, maar nog steeds een hele goede inschatting van de voorraadwaarde waardoor de handel die ik heb nog enigzins interessant kan blijven.

 

 

 

Hallo,

 

In het verleden hielden detailzaken de voorraden bij tegen verkoopwaarde bij inkoop werd dan geboekt;

 

Voorraad

BTW voorbelasting

/A Ongerealiseerde Winst

/A Crediteur

 

Korting acties werden dan bijgehouden zodat bij verkoop werd geboekt;

 

Kas/Debiteur

Kortingen

A/ voorraad

A/ af te dragen BTW

 

Ongerealiseerde Winst

A/ Marge op verkopen

 

De voorraadwaarde op de balans was dan;

 

Voorraad tegen verkoopwaarde

Minus ongerealiseerde winst

 

Maar sinds de opkomst van de geautomatiseerde administratie wordt dit niet meer gedaan.

 

Ik vraag me af hoe je de gemiddelde marge wilt berekenen als je de kostprijs niet weet want dat is

Beginvoorraad plus Inkopen minus Eindvoorraad tegen Inkoopwaarde.

 

Wat is het probleem om de eindvoorraad in aantallen te voorzien van de inkoopprijs

als je de inkoopprijs weet, want je stelt dat je de inkopen inzichtelijk hebt ?

Het opzoeken van de inkoopprijs is minder werk dan het opzoeken van de verkoopprijs en de gemiddelde marge

(weet je die per artikel?).

Trouwens ook zonder geavanceerde inkoopadministratie kun je al snel in Excel prijzen per artikel opzoeken.

(Vergelijken, Verticaal Zoeken enz.)

Verder kan een kasregister je helpen doordat je dan de verkopen per dag, week of maand kunt omzetten in een kostprijsboeking.

(Verkochte aantallen maal inkoopprijs).

 

Dan blijft alleen nog de vraag welke inkoopprijs ga je hanteren voor de voorraad?

First in first out, last in first out, ijzeren voorraad ?

En als de verwachte opbrengst lager is dan de kostprijs mag je die ook hanteren zeker bij incourante goederen.

 

Ja, blijkt dat "gesloten wegens inventarisatie" in januari ook zijn redenen had. ;)

 

Succes,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

bedankt voor uw reactie. Je hebt gelijk wat betreft de gemiddelde marge, deze weet ik niet nauwkeurig en zou ik moeten bepalen aan de hand van mijn verwachte verkoopprijs. Om de situatie nog iets duidelijker te maken, ik koop verwacht ik ongeveer 150 van zulke sets in:

 

Inkoopprijs 200 euro en bestaat uit:

 

1x dvd-speler

1x afstandbediening

6x bekabeling aansluiting

300x verschillende dvd's

 

 

''Wat is het probleem om de eindvoorraad in aantallen te voorzien van de inkoopprijs

als je de inkoopprijs weet, want je stelt dat je de inkopen inzichtelijk hebt ?''

 

Ik hoop dat ik uw bovenstaande antwoord goed begrepen heb, want ik heb inderdaad de inkoopprijzen inzichtelijk (per set uitgesplitst). Bedoeld u dat ik het zo kan verwerken: Stel ik heb over het hele jaar 6000 (veelal verschillende en enkele dubbele) artikelen heb ingekocht voor laten we zeggen 12000 euro, op het eind van het jaar nog 3000 artikelen over heb en de eindvoorraad kan bepalen op 6000 euro en inkoopwaarde omzet ook op 6000 euro? Ongeacht of de verkoopwaarde van het ene deel 8000 euro is en van het overgebleven deel in de voorraad 4000 euro? Ik heb op deze manier dus de gehele ingekochte voorraad gedeeld door het totaalbedrag inkoop (in dit voorbeeld 2 euro per artikel), terwijl sommige artikelen misschien 50 cent verkoop zijn en andere 30 euro. Dit is correct volgens de regels?

 

Dus kortom ik zou op deze manier de gemiddelde prijs per artikel nemen over een heel jaar inkopen.

 

Als het op deze manier is toegestaan zou het erg fijn zijn want dat is nog werkbaar voor mij.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Inkoopprijs 200 euro en bestaat uit:

 

1x dvd-speler

1x afstandbediening

6x bekabeling aansluiting

300x verschillende dvd's

 

Dus kortom ik zou op deze manier de gemiddelde prijs per artikel nemen over een heel jaar inkopen.

Als het op deze manier is toegestaan zou het erg fijn zijn want dat is nog werkbaar voor mij.

 

 

Hi,

 

Je koopt een samengesteld artikel voor € 200 ik zou de inkoopwaarde verdelen over de aparte artikelen.

Of je moet ze ook weer als set verkopen maar dat verwacht ik niet.

 

Dan inderdaad de eindvoorraad opnemen tegen;

aanwezige aantallen maal (historische) inkoopwaarde (van het artikel).

 

Als je "last in first out" hanteer tel je dus terug.

Voorbeeld;

Laatste inkoop 2.000 x € 50

Voorgaande inkoop 3.000 x € 30

Voorgaande inkoop 4.000 x € 40

Voorraad 6.000 is dan 2.000 x € 30 en 4.000 x € 40

 

Bij bulkgoederen (geringe waarde) zou een gemiddelde nog wel mogen maar bij goederen met een hogere waarde en/of grote afwijking in inkoopprijzen moet je even doorzoeken.

 

De kostprijs is dan;

Beginvoorraad +Inkopen- Eindvoorraad= Kostprijs Verkopen

(Inclusief voorraadverschillen maar als dat binnen acceptabele grenzen blijft is het zo OK).

 

Het is verstandig om de winstmarge te controleren door de kostprijs te vergelijken met de Verkoopwaarde en de Verantwoorde Verkopen.

Dus Kostprijs Verkopen maal 100/IW% = "Theoretische" Verkopen (Omzet).

Als het verschil met de werkelijke ontvangsten te groot is moet je gaan uitzoeken hoe dat kan.

Een Inspecteur zal dit met een controle ook gaan doen.

Eventueel deze handeling per margegroep herhalen.

 

Het laatste (controle berekening omzet) geeft aan waar je rekening mee moet houden.

Bij extreme afwijkingen zou ik een apart artikelnummer nemen.

Bij een verschil in waarde van een factor 60 kun je niet meer over één artikel praten.

Jij wil de voorraad/kostprijs berekenen maar de Inspecteur wil ook een link met de verkoopwaarde kunnen leggen.

 

Anders zit er niks anders op dan met labels (Kleur per marge) of etiketten (Inkoopprijs gecodeerd of uniek Artikelnummer opnemen) te gaan werken zodat je bij voorraadopname meteen de inkoopwaarde bij de hand hebt of kunt opzoeken.

 

Ik denk dat in de praktijk vaak bij de voorraadopname de inkoopprijzen "uit het hoofd" worden opgenomen en dat men alleen bij grotere afwijkingen of bedragen zaken opzoekt.

Garagehouders gaan ook echt niet ieder jaar alle moertjes in de werkplaats tellen.

 

Je zal voor jezelf even de optimale werkwijze moeten uitdokteren.

Het gaat erom dat je het systematisch (steeds op dezelfde manier) doet en zo dicht mogelijk bij de werkelijke waarde uitkomt.

 

Succes.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Wederom dank voor de uitgebreide uitleg. Hier kan ik weer wat mee. Het is inderdaad voor mezelf nog even uitzoeken wat het beste werkt, maar in ieder geval goed om te weten dat ik tot zekere hoogte vrij ben de voorraadwaardering zelf in te vullen.

 

Ik heb mijn setprijzen inzichtelijk en ook wat er per set is ingekocht. Mijn plan is nu om de inkoopprijzen te waarderen ten opzichte van de verwachte verkoopprijzen (verdelen). Dit is best uitgebreid, maar valt reuze mee als ik het iedere week bij houd. Het zou ook niet kloppen om 40 artikelen uit een ingekochte set te delen door de inkoopprijs omdat de waarde enorm verschilt (zoals u al aangegeven heeft).

 

Het lijk me persoonlijk het fijnst om FIFO the gebruiken. Dus wanneer ik een 'dvd' in een jaar 20x heb gekocht en op het eind van het jaar nog 12x heb liggen, is de kostprijs verkopen de waarde die ik heb gegeven aan de eerste 8 stuks die ik verkocht heb. En dit doe ik zo bij alle artikelen. Hiervoor zal ik een excel model maken om het makkelijk te houden.

 

Is dit een goede oplossing? Lijkt me wel duidelijk en te verantwoorden al is het best wel wat werk.

 

Andere optie zou nog zijn de inkopen direct als kosten boeken. Ik heb uit verschillende bronnen begrepen dat het mag maar niet gewenst is, alleen nadelig bij staking/verkopen van het bedrijf. Klopt dit?

 

mvg

Link naar reactie
  • 0

 

Het lijk me persoonlijk het fijnst om FIFO the gebruiken. Dus wanneer ik een 'dvd' in een jaar 20x heb gekocht en op het eind van het jaar nog 12x heb liggen, is de kostprijs verkopen de waarde die ik heb gegeven aan de eerste 8 stuks die ik verkocht heb. En dit doe ik zo bij alle artikelen. Hiervoor zal ik een excel model maken om het makkelijk te houden.

 

Is dit een goede oplossing? Lijkt me wel duidelijk en te verantwoorden al is het best wel wat werk.

 

Andere optie zou nog zijn de inkopen direct als kosten boeken. Ik heb uit verschillende bronnen begrepen dat het mag maar niet gewenst is, alleen nadelig bij staking/verkopen van het bedrijf. Klopt dit?

 

mvg

 

Hallo,

 

Het staat je vrij LIFO of FIFO te gebruiken.

Je voorbeeld is echter LIFO je waardeert voorraad tegen prijzen van de eerste aankopen.

Bij Fifo zijn die dus "verkocht" en moet je tegen de laatste inkoopprijzen waarderen.

 

Je mag de inkopen direct als inkopen boeken als je de inkopen maar weer corrigeert voor de eindvoorraad!

Ik zou tussentijds met een brutomarge de inkoopwaarde bepalen en de "Theoretische" voorraad als controle gebruiken . Als de voorraad financieel oploopt maar , volgens jou, in werkelijkheid niet dan even checken wat er gebeurt.

 

Succes

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.