• 0

DHZ Garage: Klassieker in-verkoop restauratie [vegunningen en verzekeringen]

Hallo,

 

Omdat dit mijn eerste bericht op Higherlevel is zal ik mij kort voorstellen.

 

Mijn naam is Thom, 23 jaar. Ruim 10 jaar ben ik bezig (werkzaam) met alles alles wat een verbrandingsmotor heeft.

 

Momenteel bezit ik een eenmanszaak waarin ik werk aan o.a. 2 en 4-wielers.

 

Mijn plan bestaat uit twee aspecten, welke ik voor de leesbaarheid apart zal omschrijven.

 

Doe het zelf garage;

Vanuit mijn passie voor (klassieke) auto’s heb ik al lang de ambitie om deze professioneel te gaan verhandelen. Reparatie en herstelwerkzaamheden kan ik daar aan zelf uitvoeren wanneer dit nodig is. Vooral bij het laatste, het werken aan auto’s, ondervond ik vaak het probleem van ruimtegebrek. Omdat Nederland steeds ‘voller’ raakt is een ruimte om deze hobby, het werken aan auto’s, uit te oefenen vaak schaars. Een doe-het-zelf garage biedt hierin uitkomst.

Een hefburg, gereedschap, lasapparaat etc. zijn te huur per uur waardoor men niet doorlopend een werkplaats hoeft te huren voor de enkele uren per week die zij aan hun hobby besteden. Daarnaast kan een handig iemand kleine reparaties aan hun dagelijks vervoersmiddel zelf uitvoeren en hiermee dure garagekosten besparen.

 

Daarnaast wil ik de mogelijkheid (al dan niet verplichting) bieden om de benodigde onderdelen via mijn zaak te laten inkopen. In dat geval wordt de zaak groot afnemer en krijgt korting, welke deels gereflecteerd wordt naar de klant, en deels gunstig is voor de doe het zelf garage. Een win win situatie.

Ook kan men gebruik maken van de mogelijkheid om speciaal gereedschap te huren dat je vaak maar één keer nodig hebt, en niet de moeite waard is om als particulier aan te schaffen.

 

Gezien mijn woonplaats, onder Eindhoven tegen de Belgische grens, hoop ik ook onze zuiderburen aan te trekken. Op de bijgevoegde afbeelding zijn bestaande DHZ garages te zien. Eindhoven en Geldrop zijn relatief dichtbij. Echter is een groot gebied ten oosten, zuiden én westen niet voorzien van een DHZ garage op een acceptabele afstand. (Om 's avonds een paar uur te klussen wil je liever niet 1,5 uur zuur verdiende vrije tijd verliezen).

 

Acquisitie moet gaan via o.a. sociale media, internet (marktplaats) en onafhankelijke APK keuringsstations. Ik heb part-time grafisch ontwerp gedaan. Aantrekkelijk logo, (sociale)huisstijl en website neem ik dan uiteraard ook voor eigen hand.

 

Klassieker in-verkoop / restauratie;

 

Om de ruimte, mijn kwaliteiten én passie optimaal te benutten wil ik hiernaast gaan bezighouden met het in en verkopen (eventueel deelrestauraties) van oldtimers. De ‘’lege gaten’’ in de verhuurkalender kunnen daardoor mooi worden opgevuld door eigen werkzaamheden.

Oldtimers zijn waardevaste beleggingen en de in en verkoop van deze voertuigen floreert.

 

Pluspunt is dat ik elke reparatie (technisch en optisch) zelf kan verrichten.

 

 

Door de ruimte op 2 manieren te benutten wil ik mijn zakelijke risico's spreiden en mijn eigen passie voorzetten.

 

Met mijn uitgebreide en goed onderbouwde ondernemingsplan hoop ik het financieringsprobleem te kunnen tackelen.

 

 

De volgende informatie hoop ik van jullie te krijgen:

- Welke instanties, naast de gemeente, moet ik benaderen om informatie omtrent vergunningen etc.

- Hoe zit het wanneer een klant een ongeval krijgt?

 

Op/aanmerkingen van harte welkom.

Kritiek graag onderbouwen :-)

 

[verandering: titel]

 

gebied.thumb.png.d29c0c950e2447f4b6563671c8bbce84.png

gebied.thumb.png.d29c0c950e2447f4b6563671c8bbce84.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Factotum, allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Welke instanties, naast de gemeente, moet ik benaderen om informatie omtrent vergunningen etc.

Qua vergunningen heb je alleen te maken met de gemeente en de brandweer. Maar voor tips en advies kun je ook terecht bij branche-organisatie BOVAG.

 

Hoe zit het wanneer een klant een ongeval krijgt?

Kwestie van voorkomen is beter dan genezen.

 

Zolang jij zorgt voor:

[*]een deugdelijke en veilige inrichting (arbo-besluit)

[*]deugdelijk onderhouden en regelmatig gecontroleerd gereedschap (en vastgelegd in logboek)

[*]toeziet (en handhaaft) op veiligheid mbt met name gebruik bruggen/krikken en lassen

[*]gebruik, toezicht en handhaving persoonlijke beschermingsmiddelen

[*]goede algemene voorwaarden

[*]getekende eigen verklaringen van consumenten (waarin ze verklaren ervaren te zijn met de gereedschappen en te accepteren dat ze volledig voor eigen risico werkzaam zijn)

....is jouw aansprakelijkheid voor ongevallen beperkt en acceptabel.

 

Het restrisico op aansprakelijkheid is dan bovendien goed en relatief goedkoop verzekerbaar. Zorg voor een goede garage (aansprakelijkheids)verzekering mét milieuschadedekking.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert, bedankt voor je tips.

De getekende verklaring is inderdaad iets waaraan ik zelf ook had gedacht.

 

Ik werk zelf erg secuur en ga dit uiteraard ook meenemen in de onderneming. Zo ook het controleren en onderhouden van gereedschappen/machines. Bedankt

Link naar reactie
  • 0

Je zou eens kunnen kijken bij de grote gereedschap verhuurders.

Wat voor voorwaarden en keuringen ze toepassen etc...

 

Overigens een brug zelf gebruiken voor opknap project in de verloren uurtjes is lastig, je zal dan steeds bruggetje op, bruggetje af moeten doen.

 

Verder zal de werkplaats aan inrichtingseisen moeten voldoen omtrent milieu oa.

Ik meende vloeistof dichte vloer en afzuiginstallatie tbv uitlaatgassen.

 

Waar je een hele grote plus mee kan aanbieden is onafhankelijk apk.

Link naar reactie
  • 0

Je zou eens kunnen kijken bij de grote gereedschap verhuurders.

Wat voor voorwaarden en keuringen ze toepassen etc...

 

Da's inderdaad een goed idee. Bedankt voor je tip!

 

 

Overigens een brug zelf gebruiken voor opknap project in de verloren uurtjes is lastig, je zal dan steeds bruggetje op, bruggetje af moeten doen.

 

Dit is geen probleem. Een brug op of afrijden is 1-2 minuten werk. Dit doe ik nu ook dagelijks en ondervind er geen hinder van.

 

Verder zal de werkplaats aan inrichtingseisen moeten voldoen omtrent milieu oa.

Ik meende vloeistof dichte vloer en afzuiginstallatie tbv uitlaatgassen.

 

Hier ben ik mee bekend. Inderdaad een vloeistofdichte vloer. Afzuiginstallatie is niet verplicht. Wel een (koolstof)filter welke op de uitlaat aangesloten dient te worden wanneer de motor draait.

 

 

 

Waar je een hele grote plus mee kan aanbieden is onafhankelijk apk.

 

Wat bedoel je hier precies mee? Dat ik deze service ga aanbieden? Onafhankelijke keuringsstations zijn er ruim voldoende. Echter dien je de (vaak kleine) reparaties die daar naar boven komen zelf uit te (laten) voeren. Vandaar dat ik wil adverteren bij lokale keuringsstations zodat de klanten daar, ook mij weten te vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk idee om zo'n garage te starten!

 

Dit is geen probleem. Een brug op of afrijden is 1-2 minuten werk. Dit doe ik nu ook dagelijks en ondervind er geen hinder van.

Onderschat dit echt niet.. wat als je net alle wielen eraf hebt? of een as onder de auto vandaan hebt gehaald?

 

Als je 1 brug gaat verdelen tussen je eigen werk en verhuur dan kan het voorkomen dat je nee moet zeggen tegen een verhuurklant omdat jij met een grote klus bezig bent. Of dat je nee moet zeggen tegen een restauratieklant omdat er nog iemand op je brug staat.

 

Hier ben ik mee bekend. Inderdaad een vloeistofdichte vloer. Afzuiginstallatie is niet verplicht. Wel een (koolstof)filter welke op de uitlaat aangesloten dient te worden wanneer de motor draait.

Denk ook aan opslag van chemische stoffen, afvoer van accu's, olie etc.

 

Wat bedoel je hier precies mee? Dat ik deze service ga aanbieden? Onafhankelijke keuringsstations zijn er ruim voldoende. Echter dien je de (vaak kleine) reparaties die daar naar boven komen zelf uit te (laten) voeren. Vandaar dat ik wil adverteren bij lokale keuringsstations zodat de klanten daar, ook mij weten te vinden.

Volgens mij zijn er maar weinig APK boeren die verstand van/feeling met klassiekers hebben. Ik breng persoonlijk mijn Amerikaan ook niet zomaar naar de kwikfit o.i.d.

 

heel veel succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Overigens een brug zelf gebruiken voor opknap project in de verloren uurtjes is lastig, je zal dan steeds bruggetje op, bruggetje af moeten doen.

 

Dit is geen probleem. Een brug op of afrijden is 1-2 minuten werk. Dit doe ik nu ook dagelijks en ondervind er geen hinder van.

 

Een vriend van mij heeft ook een uitgelopen hobby in auto's. Derden mogen daar ook sleutelen, maar de praktijk leert dat er met regelmaat een auto van hemzelf op de brug is blijven staan omdat het net niet zo liep als bedoeld en om eerst een halve auto weer rijbaar te maken om vervolgens daarna weer uit elkaar te halen....

 

Bovendien is een project op een eigen brug ook een mooie reclame. Toont iets van je vaardigheden en kans op dat mensen toch werk uitbesteden.

 

Waar je een hele grote plus mee kan aanbieden is onafhankelijk apk.

 

Wat bedoel je hier precies mee? Dat ik deze service ga aanbieden? Onafhankelijke keuringsstations zijn er ruim voldoende. Echter dien je de (vaak kleine) reparaties die daar naar boven komen zelf uit te (laten) voeren. Vandaar dat ik wil adverteren bij lokale keuringsstations zodat de klanten daar, ook mij weten te vinden.

 

 

Maar de meeste onafhankelijke specialisten mag je hooguit buiten op straat een lampje vervangen, maar voor remschoenen oid mag je een "oplossing" zoeken. Mensen huren een brug bij je voor reparatie voor stel een uur en kunnen daarbij een keuring laten doen. Vind die beste apk meester niks, dan hebben ze een APK en slechts een uur huur betaald. Vind die apk meester wel iets, dan kunnen ze het gelijk repareren.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Norbert al zei kun je bij de gemeente terecht voor eventuele vergunningen.

Om je een idee te geven wat er hierbij komt kijken nog wat informatie ter aanvulling.

 

Bestemmingsplan: ga bij de gemeente na of de gekozen locatie past in het bestemmingsplan .

Milieuregels: met de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) kun je nagaan welke regels er op dit gebied voor je gelden. Je kunt bij de eerste vraag naar bedrijfstype meteen kiezen voor "automotive" sector, daarna kun je precies aangeven wat je gaat doen.

Informatie over brandveiligheid vind je hier.

Bij calamiteiten moet je bezoekers en eventuele werknemers kunnen opvangen en verzorgen. daarom moet je de Bedrijfshulpverlening (BHV) regelen.

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Leuk idee om zo'n garage te starten!

 

Dit is geen probleem. Een brug op of afrijden is 1-2 minuten werk. Dit doe ik nu ook dagelijks en ondervind er geen hinder van.

Onderschat dit echt niet.. wat als je net alle wielen eraf hebt? of een as onder de auto vandaan hebt gehaald?

 

Als je 1 brug gaat verdelen tussen je eigen werk en verhuur dan kan het voorkomen dat je nee moet zeggen tegen een verhuurklant omdat jij met een grote klus bezig bent. Of dat je nee moet zeggen tegen een restauratieklant omdat er nog iemand op je brug staat.

 

Hier ben ik mee bekend. Inderdaad een vloeistofdichte vloer. Afzuiginstallatie is niet verplicht. Wel een (koolstof)filter welke op de uitlaat aangesloten dient te worden wanneer de motor draait.

Denk ook aan opslag van chemische stoffen, afvoer van accu's, olie etc.

 

Wat bedoel je hier precies mee? Dat ik deze service ga aanbieden? Onafhankelijke keuringsstations zijn er ruim voldoende. Echter dien je de (vaak kleine) reparaties die daar naar boven komen zelf uit te (laten) voeren. Vandaar dat ik wil adverteren bij lokale keuringsstations zodat de klanten daar, ook mij weten te vinden.

Volgens mij zijn er maar weinig APK boeren die verstand van/feeling met klassiekers hebben. Ik breng persoonlijk mijn Amerikaan ook niet zomaar naar de kwikfit o.i.d.

 

heel veel succes!

 

 

- Alle wielen er af is minder dan 5 minuten werk. Een as demonteren lijkt me geen strak plan als de volgende klant diezelfde avond gereserveerd heeft. Met een strakke planning kun je volgens mij een heel eind komen. Wel begrijp ik je punt. ''last-minute klanten'' zou ik bijvoorbeeld regelmatig teleur moeten stellen. Wellicht een 2e brug in overweging nemen zodat ik daarin iets meer spelingsruimte heb..

 

- Olie etc. dient inderdaad in een brandveilige kast boven een lekbak te staan. Hier ben ik uit ervaring mee bekend.

 

- Dit heb ik in overweging genomen. Probleem hierbij is dat een (lange) opleiding vereist is. Optie die overblijft is een freelance APK-keurmeester inhuren, maar ik ben bang dat dit niet efficiënt is.

 

Bedankt voor je nuttige tips!

Link naar reactie
  • 0

Waar je een hele grote plus mee kan aanbieden is onafhankelijk apk.

 

Wat bedoel je hier precies mee? Dat ik deze service ga aanbieden? Onafhankelijke keuringsstations zijn er ruim voldoende. Echter dien je de (vaak kleine) reparaties die daar naar boven komen zelf uit te (laten) voeren. Vandaar dat ik wil adverteren bij lokale keuringsstations zodat de klanten daar, ook mij weten te vinden.

 

 

Maar de meeste onafhankelijke specialisten mag je hooguit buiten op straat een lampje vervangen, maar voor remschoenen oid mag je een "oplossing" zoeken. Mensen huren een brug bij je voor reparatie voor stel een uur en kunnen daarbij een keuring laten doen. Vind die beste apk meester niks, dan hebben ze een APK en slechts een uur huur betaald. Vind die apk meester wel iets, dan kunnen ze het gelijk repareren.

 

 

Probleem dat ik hierbij ondervind is wie de APK-keuring gaat verrichten. Hier voor is een lange opleiding nodig. Een freelance APK-meester inhuren lijkt mij niet efficiënt..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.