• 0

Geleidelijke bedrijfsovername plannen.

Ik ga hier toch even mijn situatie schetsen, omdat ik na het vele lezen toch wel zeker wil weten of ik het plaatje nu goed heb. Vanzelfsprekend volgen er gesprekken met accountants maar ik ben graag goed voorbereid.

 

Mijn werkgever is momenteel 100% aandeelhouder van onze BV met zo'n 15 medewerkers. Hij wilt natuurlijk dat het bedrijf voortgezet wordt als hij met pensioen gaat en denkt vanwege de leeftijd over mogelijkheden om dit over te dragen. Zijn kinderen hebben tot op heden geen interesse en ik voer momenteel dezelfde werkzaamheden uit als gewone werknemer.

 

Enfin, we hebben dus te maken met mijn werkgever. Deze heeft de BV waar ik in loondienst ben, laten we zegen WERK B.V. en zijn Holding waarmee hij 100% van de aandelen bezig, laten we zeggen BAAS HOLDING B.V.

 

Nu krijg ik de kans om gefaseerd het bedrijf over te nemen. Aanvankelijk een klein deel tot uiteindelijk in ieder geval 51% of zelfs 100%. Er zijn verder geen gegadigden of plannen om dit ook bij andere voor te stellen. Het uitgangspunt is dat ik het kapitaal leen van de BAAS HOLDING B.V. tegen een lage rente. Voor hem is het ook belangrijk dat zijn bedrijf voortgezet wordt.

 

Vraag 1: Ga ik hier een B.V. voor oprichten EN een Holding of gewoon 1 BV, laten we zeggen WERKNEMER B.V. die direct Holding is omdat ook WERK B.V. al bestaat?

 

Nu heb ik grofweg het volgende beeld van een dergelijke overdracht. Natuurlijk op hoofdlijnen. De getallen zijn voorbeeldgetallen.:

 

1. Waardebepaling

Eerst zal er een waardebepaling plaats moeten vinden om te weten hoeveel 1 aandeel waard is. In de regel 180 aandelen volgens mij, maar dat doet er in principe nu niet toe.

Waarde: € 500.000

Winst: € 250.000

Normaal gebruikt men iets als waarde + 5x winst.

Mijn werkgever geeft aan, als dit belastingtechnisch kan, te willen gaan voor = waarde + 2x winst.

Totaal dus € 500.000 + (2x €250.000) = € 1.000.000

 

2. Aandelen kopen

Stel ik koop 5% aandelen, dan kost dit € 50.000.

Als BAAS HOLDING B.V. € 50.000 leent aan WERKNEMER B.V. dan kan WERKNEMER B.V. hiervan 5% aandelen kopen.

 

3. Aandelen terugbetalen

WERK B.V. gaat goed:

Waarde: € 750.000

Winst: € 250.000

Totaal: € 1.000.000

 

WERK B.V. keert 10% dividend uit (dus € 100.000).

Hiervan gaat € 95.000 naar BAAS HOLDING B.V. en € 5.000 naar WERKNEMER B.V.

Eigenaar van WERKNEMER B.V. (ik dus) kan op deze manier in 10 jaar de 5% aandelen aflossen (exclusief rente en andere kosten).

 

4. Aandeelhoudersovereenkomst

Deze opstellen om vast te leggen dat bij uitdiensttreding aandelen in eerste instantie terug verkocht worden aan de andere aandeelhouders.

 

Vraag 2: Stel WERK B.V. gaat toch ineens failliet, welk risico loopt WERKNEMER B.V. dan?

Vraag 3: Blijf ik voorlopig op de loonlijst van WERK B.V. (scheelt natuurlijk een hoop gedoe met pensioen, leaseauto etc.) of kan ik mezelf beter gaan verhuren aan WERK B.V. vanuit WERKNEMER B.V.

Vraag 4: Wat voor verplichtingen heeft WERKNEMER B.V. als aandeelhouder van WERK B.V. nog meer? Als 100% eigenaar van WERKNEMER B.V. ben ik daar natuurlijk werkzaam. Moet ik altijd salaris uitbetalen, ook als ik op de loonlijst blijf van WERK B.V. en WERKNEMER B.V. geen andere activiteiten vertoont dan aandeelhouderschap?

Vraag 5: Als WERK B.V. weinig of geen winst maakt volgt er natuurlijk geen dividend voor de aandeelhouders / holdings. Echter WERKNEMER B.V. moet wel zijn lening terugbetalen. Kan / moet ik hier dan eigen middelen in stoppen om dit te kunnen. Kan je dan als persoon het benodigde bedrag storten en that's it?

 

Er volgen vast nog veel meer vragen......

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Dirk,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Hij wilt natuurlijk dat het bedrijf voortgezet wordt als hij met pensioen gaat en denkt vanwege de leeftijd over mogelijkheden om dit over te dragen.

Is het belangrijk dat het wordt voortgezet of belangrijk dat hij er een miljoen voor krijgt?

 

Nu krijg ik de kans om gefaseerd het bedrijf over te nemen.

Dit soort overnames is vaak vooral een buitenkans voor de verkopende partij.

 

Er zijn verder geen gegadigden of plannen om dit ook bij andere voor te stellen.

Je kunt je afvragen waarom niet.

 

Het uitgangspunt is dat ik het kapitaal leen van de BAAS HOLDING B.V. tegen een lage rente.

Die rente mag niet onzakelijk laag zijn, dat vindt de Belastingdienst niet leuk. Maar belangrijker: dat wil zeggen dat je gaat gokken (want dat is ondernemen) met geleend geld. En niet zo weinig ook. Is dat verstandig?

 

Normaal gebruikt men iets als waarde + 5x winst.

Mijn werkgever geeft aan, als dit belastingtechnisch kan, te willen gaan voor = waarde + 2x winst.

Totaal dus € 500.000 + (2x €250.000) = € 1.000.000

Klinkt misschien als een buitenkansje en een matsprijsje, maar of dat zo is valt niet te zeggen, want prijs/waarde wordt vooral bepaald door winstpotentie versus risico richting de toekomst. En aangezien niemand een glazen bol heeft... Daarnaast wordt de prijs beïnvloed door de bezittingen en schulden van de onderneming. Denk ook aan de (goede) naam, persoon, bedrijfspand enz. die waarde kunnen vertegenwoordigen.

 

De vraag is wat je nu precies koopt voor je miljoen. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of die winstcijfers wel kloppen, of er geen achterstallige kosten zijn, enzovoorts. Je moet het niet zien als kans maar als een puur zakelijke transactie waar je kosten, potentiële opbrengsten en risico's tegen elkaar afweegt. Om dat in kaart te brengen heb je een onafhankelijk expert nodig plus medewerking van de huidige eigenaar.

 

Hiervan gaat € 95.000 naar BAAS HOLDING B.V. en € 5.000 naar WERKNEMER B.V.

Eigenaar van WERKNEMER B.V. (ik dus) kan op deze manier in 10 jaar de 5% aandelen aflossen (exclusief rente en andere kosten).

Waar ga je ondertussen van leven dan? Zelfs al zou het in 10 jaar lukken om af te lossen, ondertussen kan er van alles gebeuren met zo'n onderneming, maar je zit er wel aan vast. Niemand kan zo ver vooruit kijken, maar je steekt jezelf diep in de schulden.

 

Zolang je (nog) geen meerderheidsaandeel in de onderneming hebt kun je bovendien nauwelijks sturen of invloed uitoefenen op de winst. Zullen de klanten niet weglopen als de baas vertrekt? Kun jij een onderneming van 15 man aansturen? Wil je überhaupt ondernemer worden?

 

De overige vragen over BV's lijken me niet meer zo relevant, want dat is meer de uitwerking van de overname. Ik betwijfel echter hardop de verstandigheid van die overname. Misschien moet je daar nog een nachtje over slapen voor je naar de constructie kijkt.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dirk,

 

Je geeft aan 10 jaar te doen over de koop van 5%. Maar tegelijk geef je aan dat je tot 51% of zelfs 100% kunt kopen. Dat wordt een gebed zonder einde.

 

Als de verkoper nu al hint op een gehele bedrijfsovername dan moet dat ook de insteek worden van jouw financiële horizon. 1 miljoen ophoesten uit 250k winst per jaar vereist een lange adem als je dat telkens in kleine stappen gaat doen.

 

Ik zou eerst eens vragen aan Baas wat zijn plannen nu echt zijn en welke horizon hij in gedachten heeft. Lukraak beginnen met 5% en dan zien waar je uitkomt, slaat eerlijk gezegd nergens op. Dit soort kansen komen vaak maar één keer voorbij. Dus dat kun je 1 keer goed doen, of 1 keer volledig verkeerd.

 

Zorg eerst dat je weet wat zijn lange termijnplanning is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Ron:

 

Is het belangrijk dat het wordt voortgezet of belangrijk dat hij er een miljoen voor krijgt?

Voorzetting is belangrijker, maar hij geeft het niet gratis weg natuurlijk, het is ook verkapt zijn pensioen.

 

Je kunt je afvragen waarom niet.

Omdat mijn werkgever dit niet wilt. Hij wilt het bedrijf overdragen aan iemand die het voortzet waarbij hij een goed gevoel heeft.

 

Die rente mag niet onzakelijk laag zijn, dat vindt de Belastingdienst niet leuk. Maar belangrijker: dat wil zeggen dat je gaat gokken (want dat is ondernemen) met geleend geld. En niet zo weinig ook. Is dat verstandig?

Dat is toch ook als je bij de bank leent. Ondernemen is toch altijd met een bepaald risico. In dit geval heeft ons bedrijf nooit verlies geleden, maar je hebt gelijk dat ik de risico's duidelijk in kaart moet brengen.

 

De vraag is wat je nu precies koopt voor je miljoen. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of die winstcijfers wel kloppen, of er geen achterstallige kosten zijn, enzovoorts. Je moet het niet zien als kans maar als een puur zakelijke transactie waar je kosten, potentiële opbrengsten en risico's tegen elkaar afweegt. Om dat in kaart te brengen heb je een onafhankelijk expert nodig plus medewerking van de huidige eigenaar.

Dat is mij duidelijk en dat zal zeker gebeuren. Dit is puur een rekenvoorbeeld. Wij zijn een softwareleverancier dus de waarde zit hem amper in materiaal natuurlijk maar eerder in de dienst en de bedrijfsnaam.

 

Waar ga je ondertussen van leven dan? Zelfs al zou het in 10 jaar lukken om af te lossen, ondertussen kan er van alles gebeuren met zo'n onderneming, maar je zit er wel aan vast. Niemand kan zo ver vooruit kijken, maar je steekt jezelf diep in de schulden.

Ik zou in loondienst blijven.

 

Zolang je (nog) geen meerderheidsaandeel in de onderneming hebt kun je bovendien nauwelijks sturen of invloed uitoefenen op de winst. Zullen de klanten niet weglopen als de baas vertrekt? Kun jij een onderneming van 15 man aansturen? Wil je überhaupt ondernemer worden?

Het percentage is een voorbeeld. Of dit 5, 25, 50 of 100 wordt moeten we bepalen.

 

@Joost:

Het was natuurlijk een rekenvoorbeeld.

Het doel is uiteindelijk dat hij 100% overdraagt. Als ik voor zijn beurt spreek kan ik me voorstellen dat hij niet direct zijn bedrijf in 1 klap kwijt wilt en hier ook een goed gevoel bij moet krijgen.

 

Dan wordt het verhaal natuurlijk dat 50% dividend of 100% dividend voor mij is, waarmee ik aflos aan BAAS B.V..

 

De overige BV vragen zijn voor mij puur om het plaatje even duidelijk te hebben, los van alle getallen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reacties, Dirk.

 

Dat is toch ook als je bij de bank leent. Ondernemen is toch altijd met een bepaald risico.

Klopt. Ik sloeg aan op het woord lenen, niet van wie je het leent. Gokken met geleend geld is doorgaans niet verstandig.

 

In dit geval heeft ons bedrijf nooit verlies geleden, maar je hebt gelijk dat ik de risico's duidelijk in kaart moet brengen.

Resultaten uit het verleden geven helaas geen enkele garantie voor de toekomst.

 

Wat je niet hebt beantwoord: heb je ervaring en affiniteit met ondernemen en leidinggeven? Lopen er geen klanten en medewerkers weg als jij aan de bal komt?

 

Ik zou in loondienst blijven.

De vraag is of dat mogelijk en verstandig is. Mogelijk is een management fee en een dienstverband bij je holding voordeliger. Dan kun je de fee naar eigen inzicht besteden (denk aan salaris, auto, pensioen, enz). Als dga veranderd je hele persoonlijke financiële plaatje.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Wat je niet hebt beantwoord: heb je ervaring en affiniteit met ondernemen en leidinggeven? Lopen er geen klanten en medewerkers weg als jij aan de bal komt?

 

Vergeten :).

Ik ben nu mede leidinggevende. Klanten zien mijn baas en mij beide als 'de' personen van de organisatie. Daarnaast is het ook zo dat het niet per definitie betekent dat mijn baas per direct zijn werkzaamheden stopt natuurlijk.

 

Het stukje loondienst heb ik te weinig / geen kaas van gegeten of dat slim is natuurlijk.

 

In algemene zin: Is het niet zo dat er maar vrij weinig ondernemers zonder risico beginnen? Aangezien niet iedereen miljoenen op zak heeft om even cash een bedrijf te kopen. Dus ja, ik weet dat er risico's zijn. Deze moet ik goed boven water krijgen en weten hoeveel effect het heeft op een eventuele Holding van mezelf alsmede op mij als prive persoon en prive bezittingen.

Link naar reactie
  • 0

In algemene zin: Is het niet zo dat er maar vrij weinig ondernemers zonder risico beginnen? Aangezien niet iedereen miljoenen op zak heeft om even cash een bedrijf te kopen.

De meeste ondernemers beginnen dan ook niet met een miljoenenovername. Die beginnen heel klein en groeien vervolgens steeds verder. Het stoppen met loondienst en voor het inkomen afhankelijk zijn van het ondernemen is al een enorm risico. Als de zaken goed gaan valt er, naarmate het eigen vermogen groter wordt, ook wat meer te lenen en worden de risico's overzichtelijker. Van nul naar een miljoen is echter erg ongebruikelijk.

 

Ook op dit forum zijn er genoeg potentiële starters die willen beginnen met een enorme lening, van Qredits of van de bank. Die lening krijgen ze echter zelden, want voor een onervaren starter zijn die risico's veel te groot. Dat jij een baas hebt die dat aandurft is niet per se een kans, want je moet je ontzettend bewust zijn van de gigantische risico's van het gokken met zoveel geleend geld. Ben je bereid om alles op het spel te zetten en dag en nacht door te werken om dit tot een succes te maken? Is je privéleven daar ook tegen bestand?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dit soort overnames zijn meestal alleen goed voor de verkopende partij en krijg je bijna nooit rond met geleend geld.

 

Als jouw baas zijn bedrijf graag wilt voortzetten dan geeft hij jou een vorstelijk salaris en maakt hij je directeur en houdt hij de aandelen. Dat is tevens zijn pensioen.

 

Wat verder kan is dat hij geleidelijk zijn aandelen overdraagt en er afspraken worden gemaakt dat het betaald wordt met geld uit diezelfde onderneming. De precieze juridische constructie ken ik niet, maar daar moet wel een mouw aan te passen zijn.

 

Maar een miljoen gaan lenen is niet een realistische situatie.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat verder kan is dat hij geleidelijk zijn aandelen overdraagt en er afspraken worden gemaakt dat het betaald wordt met geld uit diezelfde onderneming.

Dat is zo te lezen ook wat Dirk in eerste instantie voorstelde, Guido.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat verder kan is dat hij geleidelijk zijn aandelen overdraagt en er afspraken worden gemaakt dat het betaald wordt met geld uit diezelfde onderneming.

Dat is zo te lezen ook wat Dirk in eerste instantie voorstelde, Guido.

 

 

Correct,

 

Het idee zou zijn dat aandelen gekocht worden met geld uit de onderneming zelf.

Als het eigenaarschap ooit overgedragen wordt heeft het toch geen zin wanneer ik een directeurssalaris krijg? Het enige voordeel is dat ik dan op de loonlijst kom en niet het risico van aandeelschap heb.

 

Aan de andere kant, hoe gaan dit soort overnames dan in de praktijk? Bijvoorbeeld wanneer een familiebedrijf wordt voortgezet of idem mijn situatie?

Link naar reactie
  • 0

Wat verder kan is dat hij geleidelijk zijn aandelen overdraagt en er afspraken worden gemaakt dat het betaald wordt met geld uit diezelfde onderneming. De precieze juridische constructie ken ik niet, maar daar moet wel een mouw aan te passen zijn.

 

Maar een miljoen gaan lenen is niet een realistische situatie.

Hoe gaat dit dan in zijn werk?

Een miljoen lenen is natuurlijk een voorbeeld. Dan zou ik daarmee ook 100% aandelen hebben.

Link naar reactie
  • 1

Laat eerst het bedrijf waarderen door een onafhankelijke expert, dan weet je of je een kat in de zak koopt of niet. Bv een register valuator die je via deze site vindt: http://www.nirv.nl/nl/contact/vind-een-rv.

 

Een bedrijf overnemen is een forse stap met mogelijk aanzienlijke risico’s. Ik kan me niet direct vinden in de eerder gegeven reacties die je meer richting niet doen verwijzen. Met de informatie die we nu hebben kunnen we geen onderbouwd advies geven of je dit moet doen of juist niet.

 

Algemeen geldt dat als je kunt kopen voor een prijs onder jouw waarde, de verkoper bereid is de prijs te financieren en je rente en aflossing uit de operationele kasstroom kunt betalen, dit genoeg soelaas biedt voor een deal.

 

Je bent niet de eerste die zich op een dergelijke manier inkoopt in een bedrijf. En het bedrijf is niet nieuw voor jou. Klanten en medewerkers kennen jou al als leidinggevende, wat risicoverlagend werkt.

 

1. Kan de Bv misschien wat lichter gemaakt worden? Bijvoorbeeld door onroerend goed voor closing in de holding te plaatsen en terug te huren?

 

Vragen die verder van belang zijn om te kunnen bepalen of je voor een prijs onder jouw waarde kunt kopen zijn bijvoorbeeld:

 

1. Zijn de resultaten houdbaar in de toekomst?

2. Zie jij mogelijkheden – vergeleken met de huidige houdbare situatie – omzet te verhogen en/of kosten te verlagen?

3. Zijn er in de komende jaren (des)investeringen te doen of veranderingen in benodigd werkkapitaal te verwachten?

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet direct vinden in de eerder gegeven reacties die je meer richting niet doen verwijzen.

 

Helemaal mee eens. Want dit kan best een hele goede gelegenheid kunnen zijn namelijk (gezien jouw specifieke positie/situatie in deze).

 

Maar dat kan je op een forum natuurlijk helemaal niets zinnigs over zeggen, dus:

Schakel een kundige adviseur in!

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk dat is ook een invalshoek natuurlijk. Ik snap helemaal dat alles positieve en negatieve kanten heeft. We gaan zeker onafhankelijk de zaken laten doornemen.

 

Om de vragen te beantwoorden:

 

1. Kan de Bv misschien wat lichter gemaakt worden? Bijvoorbeeld door onroerend goed voor closing in de holding te plaatsen en terug te huren?

In principe zijn wij een softwareleverancier. Pand en dergelijke wordt gehuurd van de in het voorbeeld genoemde BAAS HOLDING B.V..

 

1. Zijn de resultaten houdbaar in de toekomst?

Er is geen aannemelijke reden op dit moment waardoor dit niet is maar er kunnen altijd zaken veranderen in softwareland natuurlijk waardoor klanten elders hun zaken onderbrengen. Eerlijk gezegd zitten wij wel in een weinig-concurrentie markt en lopen klanten bij ons vrijwel nooit weg.

 

2. Zie jij mogelijkheden – vergeleken met de huidige houdbare situatie – omzet te verhogen en/of kosten te verlagen?

Omzet verhogen gebeurt afgelopen 10 jaar continue, op dit moment zonder marketing of actieve verkoop. Puur door tevreden klanten en mond-op-mond. Er is op diverse gebieden nog winst te behalen en de waarde kan zeker verhoogd worden. Kosten verlagen moet ik me verder in verdiepen.

 

3. Zijn er in de komende jaren (des)investeringen te doen of veranderingen in benodigd werkkapitaal te verwachten?

Niet meer dan ieder doorlopend jaar aan hardware.

 

Omdat wij in de software/dienstverlening zitten verdienen we ons geld met:

1. Een softwareproduct welke we verkopen via maandelijkse fee.

2. Implementaties die we uitvoeren tegen vooraf berekend uurtarief

3. Support welke we tegen uurtarief uitvoeren

 

Er is momenteel niemand bij ons die 'niets' zit te doen en dit lijkt voorlopig ook niet te gebeuren.

Link naar reactie
  • 0
Wat verder kan is dat hij geleidelijk zijn aandelen overdraagt en er afspraken worden gemaakt dat het betaald wordt met geld uit diezelfde onderneming.
Dat is zo te lezen ook wat Dirk in eerste instantie voorstelde, Guido.

 

Met overdragen bedoel ik: overdragen zonder directe betaling. De betaling vindt vervolgens plaats met geld dat wordt verdiend in dezelfde onderneming. Daar moeten jullie afspraken over maken.

 

Wat er in het openingsbericht wordt geschreven is een lening uit de holding. Je moet die lening juist niet willen.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0
WERK B.V. gaat goed:

Waarde: € 750.000

Winst: € 250.000

Totaal: € 1.000.000

 

WERK B.V. keert 10% dividend uit (dus € 100.000).

Dus? Je zit hier met een grootaandeelhouder en verhuurder met een enorme macht.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

€1.250 bruto in dit rekenvoorbeeld (winst x uitkeringspercentage). Dan koop je een bedrijf met een waardering van een (driekwart) miljoen niet zo snel over.

 

Er zit een denkfout of begripsverwarring in jouw berichten over waarde en/of waardebepaling die anderen allicht ook op het verkeerde been zet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zo'n overname met lening kan best wel, maar dan moet 'ie jou nu direct 500k of 1mln lenen, zodat je de helft of alles koopt. Dan is er een situatie dat je bij goede winst in een redelijk tijdbestek de lening met rente kunt terugbetalen.

Link naar reactie
  • 0

En daarvan zeggen de heren hierboven dat het als koper verre van slim is en als verkoper een mooie kans is om aan geld te komen. Dat begrijp ik nog niet helemaal want ik zie de andere optie nog niet.

 

Met overdragen bedoel ik: overdragen zonder directe betaling. De betaling vindt vervolgens plaats met geld dat wordt verdiend in dezelfde onderneming. Daar moeten jullie afspraken over maken.

Ik snap nog niet hoe deze zou moeten werken en boekhoudkundig verantwoord gaat worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de vraag niet?

 

Dus als mijn BV 5% aandeelhouder is (met of zonder lening) dan krijg ik dus €5.000.

Dat is maar de vraag. Zolang je minder dan 51% van de aandelen hebt, heeft de ander het voor het zeggen. En die kan elk jaar besluiten of de winst wel uitgekeerd wordt. En bepalen hoe hoog de winst is, door zijn eigen fee en de huur op te schroeven. Enzovoorts. Je bent nu misschien vrienden met de baas, maar geld doet rare dingen met mensen.

 

Dat is (denk ik) waarom Steven ook adviseert dat je meteen (iets meer dan) de helft over moet nemen (wat dus een lening van een half miljoen betekent). Dan ben je tenminste meteen de baas en zit je aan het roer. Over te klein beginnen en langetermijnplanning zegt Joost ook al slimme dingen op de eerste pagina van dit draadje.

 

En daarvan zeggen de heren hierboven dat het als koper verre van slim is en als verkoper een mooie kans is om aan geld te komen. Dat begrijp ik nog niet helemaal want ik zie de andere optie nog niet.

Jij kunt je de komende jaren blauw betalen, terwijl je geen idee hebt wat de onderneming over een paar jaar waard is. De verkoper schuift een risico op jouw af. Overigens niet zonder risico voor de verkoper, want zodra de boel op de fles gaat valt bij jou verder ook niets meer te halen. Maar het hele grijze gebied daartussen is jouw probleem geworden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Jij kunt je de komende jaren blauw betalen, terwijl je geen idee hebt wat de onderneming over een paar jaar waard is. De verkoper schuift een risico op jouw af. Overigens niet zonder risico voor de verkoper, want zodra de boel op de fles gaat valt bij jou verder ook niets meer te halen. Maar het hele grijze gebied daartussen is jouw probleem geworden.

 

Hoe zou je dit dan in het vat gieten in een dergelijke situatie. Er zijn meer voorbeelden waarbij de 'koper' niet de cash klaar heeft liggen en er een oplossing bedacht wordt waar beide partijen het in kunnen vinden? Dat er voor beide risico is kom je nooit onderuit.

Link naar reactie
  • 0

Als je je serieus wilt oriënteren, zou je bij voorbaat eens een paar uur met de Joosten en Sanders of vakgenoten (zie register) kunnen sparren. Om daarna de ideeën van 'Big Boss' te gaan aanhoren.

 

Online kun je ongetwijfeld eindeloos weglezen en wegdromen over het begrip managementbuy-out (MBO), want dat is waar je over denkt.

 

Ander idee om het proces eventueel te versnellen is aanspraak maken op een bonus bij bovengemiddelde prestatie. Of nog een stapje ingewikkelder zou een opdeling in verschillende werk BV's zijn (bijvoorbeeld voor ontwikkeling en dienstverlening op factuurbasis). Ben je techneut, relatiemanager of administrateur?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn een klein bedrijf wat inhoudt dat je niet puur directeur of programmeur bent maar eerder een meewerkend voorman.

Zowel mijn huidige baas als ik zijn beide 'meewerkend voorman'. Wat gaat van relatiebeheer tot implementatie/project begeleiding tot coaching en facturatie.

Het enige wat ik nu niet doe ik bedrijfsvoering zelf.

Link naar reactie
  • 1

Hoe zou je dit dan in het vat gieten in een dergelijke situatie. Er zijn meer voorbeelden waarbij de 'koper' niet de cash klaar heeft liggen en er een oplossing bedacht wordt waar beide partijen het in kunnen vinden? Dat er voor beide risico is kom je nooit onderuit.

Hoe ik dit zou doen: niet. Je hebt (blijkbaar) geen ervaring als ondernemer en je wilt jezelf voor een miljoen in de schulden steken. Niet doen is mijn advies. Ondernemen is altijd een risico. Als je zo nodig wilt ondernemen (en daarvan heb ik nog geen blijk gezien), wordt dan eerst een directeur in loondienst of begin voor jezelf op wat kleinere schaal. Dat zeg ik echt met de allerbeste intenties, ik wil je graag een molensteen van een miljoen kilo besparen.

 

Maar misschien ben ik wel te voorzichtig. Ik heb twee maal in mijn loondienstleven serieus overwogen om de mogelijkheden voor een mbo te onderzoeken. Beide keren niet gedaan. Bij de eerste liep binnen een maand na de overname door een andere partij al het personeel weg, waardoor de boel werd opgeheven. Bij de tweede nam niemand het over, liep even later de grootste klant weg en ging de boel uiteindelijk failliet. Was ook allemaal iets met software, tevreden klanten en mooie verhalen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.