• 0

zzp-er of freelancer inhuren

Hallo,

 

Ik heb een vraagje over freelancers/zzp-ers (is dat eigenlijk hetzelfde?). Het is mij namelijk niet duidelijk of er voor een werkgever extra kosten of verplichtingen zitten aan het inhuren van een freelancer. Wil voor mijn huiswerkinstituut docenten (in opleiding) met enige regelmaat inhuren maar kan geen extra kosten veroorloven. Kan ik hen gewoon bruto betalen? Zijn zij dan zzp-er en zelf verantwoordelijk voor aangifte belasting?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De begrippen worden door elkaar gebruikt al doet de Belastingdienst moeilijk over het begrip 'freelancer' (die zien ze niet 'staan').

 

Inhuur van ZZP-ers/freelancers brengt geen extra kosten voor de opdrachtgever met zich mee (anders dan facturatiebedrag incl./excl. BTW). De ZZP-er/freelancer doet zelf de belastingaangifte. Maar om de Belastingdienst ervan te overtuigen dat er een relatie opdrachtgever-opdrachtnemer bestaat (en niet werkgever-werknemer), is het handig om de ZZP-er/freelancer een VAR-verklaring te vragen waarin die relatie duidelijk af te leiden is. Dat voorkomt zaken als (toch) loonbelasting, premies etc. Heeft de ZZP-er/freelancer die verklaring niet dan kan die door hem/haar worden aangevraagd bij de Belastingdienst.

 

Meer over VAR op dit forum en op website van Belastingdienst

Remwerk creatief ontwerp en webwerk | Remco de Waal | remco@remwerk.nl | www.remwerk.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.