• 0

Commissie betalen: wie factureert?

Hoi,

 

Ik ben onlangs begonnen als cosmetisch en medisch tattoeerder.

 

Ik werk ambulant. Dwz dat ik in een behandelruimte bij huidklinieken mijn werkzaamheden uitvoer.

 

We zijn overeengekomen dat ik van elke behandeling 20% commissie excl. 21% BTW afsta aan de kliniek.

 

Ik heb op de locatie(s) mijn eigen mobiele PIN automaat zodat klanten rechtstreeks aan mij betalen.

 

Ik maak het bedrag over van de commissie.

 

Moet de huidkliniek mij een factuur voor dit bedrag sturen of moet ik dit doen. Zij willen dat ik dit doe maar kan dit en hoe zou zo een factuur eruit zien?

 

Dank jullie voor de reacties

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste tatcos,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Moet de huidkliniek mij een factuur voor dit bedrag sturen of moet ik dit doen. Zij willen dat ik dit doe maar kan dit en hoe zou zo een factuur eruit zien?

Zij moeten jou een factuur sturen. Je kunt ze wel elke maand een overzicht sturen van het aan jou te factureren bedrag. Uit jullie beider administratie moet blijken dat jullie een overeenkomst hebben, dat ze een goed/dienst aan jou leveren en ze jou op basis daarvan een terecht factuur hebben gestuurd.

 

Het totale bedrag dat de klant betaalt is voor jou omzet, de commissie zijn voor jou kosten. Voor hun is de commissie omzet. Als de kliniek BTW-plichtig is moeten ze BTW berekenen over het factuurbedrag.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je ze ook een creditfactuur sturen.

Hoe het wettelijk zit weet ik niet, maar voor mij is een creditfactuur slechts bedoeld als correctie op een debetfactuur. Zo kom ik de term creditfactuur ook slechts tegen in wetteksten en officiële bekendmakingen. Beginnen met een creditfactuur vind ik in elk geval niet erg overzichtelijk.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Ok ik stuur hun dan een overzichtje met wat ik heb gedaan in kliniek en verzoek hen hier een factuur voor te sturen.

 

Kliniek had mij ook al gevraagd om creditfactuur te sturen maar ik begreep dat niet omdat dat toch is als je iets wil corrigeren als er iets verkeerd is gegaan met een bedrag?

 

Ik denk dat zij het zo makkelijk mogelijk willen hebben en het mij willen laten opstellen

Link naar reactie
  • 1

Het is niet heel raar hoor dat het gevraagd wordt, het kan gewoon.

 

Als je het zo overeenkomt dan mag ook de afnemer de factuur uitreiken, en ja dat leidt dan dus tot creditfacturen. er zijn niet veel bijzondere eisen aan, behalve dat je het moet afspreken zo te doen.

 

Uw afnemer maakt de factuur op

 

via google kun je ook nog zoeken op selfbilling of reversed billing

 

het is iets wat vaak gebruikt wordt als vergoedingen afhankelijk zijn van informatie waarover de leverancier niet beschikt, zoals hier een commissie per behandeling.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb ik nog een vraag over:

 

Ik heb nu een dienst geleverd:

 

Klant pint bij mij een bedrag van EURO 160 incl. BTW

 

Ik maak nu een creditnota aan kliniek.

 

Hiervan krijgt de huidkliniek 20% commissie. Is dus EURO 32,- incl. BTW

 

Hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding met opgave BTW etc.

 

Ik moet van EURO 160,- sowieso 21% BTW afstaan= EURO 27,77

 

Het commissie deel van EURO 32,- daarvan is EURO 5,55 BTW

 

Wat doe ik daar nu mee?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.