• 0

Wie kan mij helpen met een B.V. op te heffen?

Ik ben in scheiding, mijn man is met terugwerkende kracht uitgetreden als bestuurder van b.v (dec 2013) nu ben ik enig aandeelhoudster. Wat nu ? Bestuurloze b.v. met meer schulden dan inkomsten. Ik wil van mijn aandelen af en niets met die b.v. te maken hebben. Ik heb toen in goeder trouw getekend in mijn huwelijk voor 400 aandelen ...maar ik heb zelfs mij nooit bemoeid met die B.V. in de statuten neergelegd bij de notaris was hij vennootschapsdirecteur. In aandelen register wordt ik vernoemd als koper van de 400 aandelen die het bedrijf heeft..

Er wordt vanuit de kamer van koophandel steeds gevraagd een bestuurder aan te wijzen. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb me nooit met deze B.V. bemoeit...en helaas heb ik ook geen geld om een advocaat in handen te nemen omdat hij naar buitenland is gegaan en vanaf februari mij en mijn 2 dochters achterlaat met al deze ellende en geen geld.

Ik krijg voor deze B.V. geen toevoeging omdat het een zakelijk iets is...dus ik probeer nu aan alle kanten hulp te krijgen van iemand om mij heen die mij wegwijs wilt maken in deze materie want op het internet kan ik niets vinden wat hetzelfde is aan mijn case.Ik hoorde wel iets over wat er in de statuten is vastgelegd. Gelukkig heb ik die akte van de opgerichte b.v. met allerlei geschreven artikelen waar ik dus geen wijs uit wordt omdat et notaris taal is.

Alvast bedankt voor degene die gaat reageren

LilianH.

 

Mod edit: oud topic samengevoegd met nieuwe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben in scheiding, mijn man is met terugwerkende kracht uitgetreden als bestuurder van b.v (dec 2013)

 

Bedoel je misschien december 2012? December 2013 zou namelijk niet met terugwerkende kracht zijn.

 

Ik zou in ieder geval zeker niet als bestuurder op gaan treden, dus ook niet als zodanig gaan handelen. Het mooie van een BV is dat er een gezonde scheiding is tussen eigendom (jouw aandelen) en leiding (bestuur). Als aandeelhouder ben je aansprakelijk tot het bedrag dat in de BV zit en geen stuiver meer, als bestuurder kun je te maken krijgen met bestuurdersaansprakelijkheid en hoofdelijk aansprakelijk zijn. Blijf dus voorlopig zo ver als mogelijk bij het bestuur vandaan, niet alleen op papier maar ook in de praktijk.

 

Vervolgens moet gekeken worden wat de statuten regelen over het bestuur bij het ontbreken daarvan. Als je de statuten aan mij mailt kijk ik graag voor je wat er geregeld is in dit specifieke geval (wel een aandeelhouder, geen bestuur).

 

De volgende stap is om te bezien hoe de BV er voor staat en of deze geliquideerd kan worden. Als dat een optie is heb jij de keuze om de BV danwel te liquideren dan wel door te gaan met de BV.

 

Helpt dit je een beetje op weg?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Lilian,

 

Wat een vervelende situatie.

 

In je bericht schrijf je dat je er zo snel mogelijk vanaf wilt maar dat de notarissentaal onbegrijpelijk is; je wilt jezelf nu via een forum in de materie verdiepen om jezelf de kosten van een expert te besparen. Mijns inziens is dat niet verstandig.

 

Als je niet met ondernemen verder wilt, zou ik direct stoppen met verdiepen en begrijpen, en het zo snel mogelijk overdragen aan een expert. Dat is de enige manier om hier snel en zonder kleerscheuren uit te komen. Het aanbod van Dennis zou ik met beide handen aannemen.

 

Probeer ondertussen niet iets inhoudelijks met de BV te doen zoals Dennis al aangeeft. Als je namens de BV gaat handelen ben je straks ook nog ergens aansprakelijk voor.

 

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo lezer,

Mijn exman is in 2013 met terugwerkende kracht uit de B.V. gestapt waar ik enig aandeelhouder ben.

Ik doe al vanaf hij eruit is gestapt, en ervoor, niets met die B.V.

Er zit een verrekenbaar verlies in de B.v van volgens mij 120.000 euro

Ik heb mij moedwillig door aandringen van de Kvk als bestuurder ingeschreven in 2015 vanwege het feit dat het een bestuurloze B.V. is

De B.v zit als een blok aan mijn been

Wie kan mij helpen wat ik moet doen om deze b.v te beeindigen en mij door die moeilijke vragen van formulier 17 a en 17b te komen

Ik weet niet wat ik verder met die B.V.moet doen en wordt elk jaar geconfronteerd met vennootschapsbelasting en rondsslomp waar ikzelf geen verstand van heb...

Hoop dat iemand mij erdoor heen kan loodsen om dit hoofdstuk af te sluiten

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Lilian,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Dat formulier is alleen bedoeld om een ontbinding aan de KvK door te geven. Dan moet die ontbinding wel hebben plaatsgevonden. Voor die ontbinding moeten o.a. de administratie en de aangiftes worden afgewikkeld. Kortom, er zit nog wat tussen. Alleen maar uitschrijven bij de KvK lost niets op en maakt de problemen (in elk geval met de Belastingdienst) alleen maar groter.

 

Zoek een goede boekhouder die bekend is met BV's. In elke stad zijn er genoeg. Omdat er (zo klinkt het) wat achterstallige administratie is, zal dat jou (danwel de BV) wel het een en ander gaan kosten. Om te voorkomen dat dit je blijft achtervolgen lijkt het me wel raadzaam dit allemaal goed af te ronden.

 

EDIT: ik dacht dat je nieuw was op dit forum, maar dezelfde vraag stelde je drie jaar geleden ook al. Dennis en ik gaven toen ongeveer hetzelfde advies als ik nu: schakel een expert in.

 

 

 

(mod edit: link naar oud topic verwijderd na samenvoegen)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in scheiding, mijn man is met terugwerkende kracht uitgetreden als bestuurder van b.v (dec 2013)

 

Bedoel je misschien december 2012? December 2013 zou namelijk niet met terugwerkende kracht zijn.

Ik zou in ieder geval zeker niet als bestuurder op gaan treden, dus ook niet als zodanig gaan handelen. Het mooie van een BV is dat er een gezonde scheiding is tussen eigendom (jouw aandelen) en leiding (bestuur). Als aandeelhouder ben je aansprakelijk tot het bedrag dat in de BV zit en geen stuiver meer, als bestuurder kun je te maken krijgen met bestuurdersaansprakelijkheid en hoofdelijk aansprakelijk zijn. Blijf dus voorlopig zo ver als mogelijk bij het bestuur vandaan, niet alleen op papier maar ook in de praktijk.

 

Vervolgens moet gekeken worden wat de statuten regelen over het bestuur bij het ontbreken daarvan. Als je de statuten aan mij mailt kijk ik graag voor je wat er geregeld is in dit specifieke geval (wel een aandeelhouder, geen bestuur).

 

De volgende stap is om te bezien hoe de BV er voor staat en of deze geliquideerd kan worden. Als dat een optie is heb jij de keuze om de BV danwel te liquideren dan wel door te gaan met de BV.

 

Helpt dit je een beetje op weg?

 

Bedankt voor je reaktie

Ja ik bedoelde dec.2012

ik ben al bestuurder van de b.v nu omdat dat moest van de Kvk omdat een bestuurloze B.V. niet mag.

Al die jaren vanaf jan. 2013 heb ik niets met de B.V. gedaan

er zijn inkomsten, geen uitgave geen bankpas/en zakelijke rekening. Ik heb btw vrijstelling aangevraagd en gekregen vanaf 2013 omdat er niets gedaan wordt in de B.v en de belastingen het uitgelegd had wat er gebeurd was.Het enige waar ik steeds aan moet voldoen is vennootschapsbelasting invullen...maar ja dat blijft elk jaar eigenlijk hetzelfde omdat er niets gebeurd.

Er is geen pand en op balans staat voorraad 1650 euro

aangifte vennootschapsbelasting 2012 was 47.215 waarvoor nihil venootschapsbelasting verschuldigd was. De B.V heeft ook geen belastingschulden verder.

 

ik zou je een balans kunnen opsturen van 2012 dat je enig idee krijgt en de statuten heb ik maar die zou ik moeten gaan opzoeken waar die zijn tussen alles qua papierwerk wat ik de afgelopen 3 jaar opgespaard heb.

Wat moet ik als eerste doen...naar de belastingen of kvk??

ik zie als bijlage dat ik bestand kan meesturen dat zal ik dan even doen zodat je een idee hebt

 

 

____

bijlage geanonimiseerd

Publicatie_KvK_2012_balans_anon.doc

Link naar reactie
  • 0

Dat is dus ook het probleem dat ik een exman had die mij achterlaat met achterstallige schulden dat ik onder bijstandsniveau moet leven en geen geld heb om een expert erbij te roepen .....

Uiterst vervelend, maar dat vertelde je er niet bij. Je kunt een advocaat raadplegen en samen, als je aan de voorwaarden voldoet, een aanvraag indienen voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Mogelijk zijn de kosten op je ex te verhalen, natuurlijk afhankelijk van hoe dit allemaal in elkaar zit.

 

Wat moet ik als eerste doen...naar de belastingen of kvk?

Mogelijk is de factsheet ontbinding rechtspersonen van de KvK interessant. De boel moet eerst netjes ontbonden worden, dan kun je de ontbinding doorgeven aan de KvK.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Even snel uitschrijven middels formulier 17 ('turboliquidatie') zou natuurlijk het handigst zijn, maar dat lijkt me in dit geval (voorlopig) sowieso niet mogelijk, omdat er nog meer dan een ton aan bezittingen op de balans staat! Die moet eerst weggewerkt - en dus geïnd of afgeschreven - worden.

 

Er is een kortlopende vordering van 46.000 euro. Op wie heeft de bv die vordering? Er staat nog voor 1.650 euro aan voorraden op de balans. Bestaat die voorraad überhaupt nog? En is de voorraad dat bedrag nog waard? Er staat ook nog voor meer dan 10.000 euro aan debiteuren open. Zijn die rekeningen inmiddels al eens betaald? En 60.000 euro aan overlopende activa... Waar hebben we het dan over?

 

Verder zie ik dat de bv zo'n 320.000 euro aan 'kortlopende' schulden heeft. Waar bestaat die schuld uit? En aan wie heeft de bv die schulden?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dit valt mij op:

 

Drie jaar geleden heb je enkele goedbedoelde reacties ontvangen. Strekking was:

"Vooral geen bestuurder worden".

 

Drie jaar later blijkt dat je bestuurder bent geworden. Tja,... wat moet men daar van zeggen/vinden...

 

En intussen heb je kennelijk allerlei aangiften gemaakt en financiële stukken opgesteld (of zoiets).

 

Het lijkt mij niet zo verstandig allemaal eigenlijk. Wat verwacht je nou van HL?

 

Link naar reactie
  • 0

Los van de balans (waar ook genoeg vragen bij te stellen zijn) bij mij ook wat vragen:

 

[*]Je had de BV indertijd samen met je man? Of heb jij een BV overgenomen en was je ex aangesteld als bestuurder? Je schrijft dat je ex is uitgeschreven als bestuurder en jij daardoor enig aandeelhoudster bent. Dat heeft an sich weinig met elkaar te maken, dus vandaar de vraag

 

[*]Had je ex ook aandelen, en zo ja, wat is daarmee gebeurd?

 

[*]Waren jullie getrouwd in gemeenschap van goederen tijdens de verwerving van de aandelen? en zo ja, wat is er in het echtscheidingsconvenant opgenomen over de betreffende BV?

 

Verder inderdaad de vragen die hiervoor ook al gesteld zijn: Wat zijn de vorderingen en vooral waaruit bestaan de schulden

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je bent bestuurder geworden en daarmee ook verantwoordelijk voor een goed bestuur van de BV. Dus zorg iig dat je aangiftes, deponeringen en andere verplichtingen op orde zijn.

Daarna is zaak de BV leeg te maken en daarna te liquideren of - als je zeker weet dat je als bestuurder geen fouten hebt gemaakt - het faillissement van de BV aanvragen.

 

Link naar reactie
  • 0

- als je zeker weet dat je als bestuurder geen fouten hebt gemaakt - het faillissement van de BV aanvragen.

 

 

Om er zeker van te zijn dat je als bestuurder geen fouten hebt gemaakt moet je je door een goede insolventie advocaat laten voorlichten en adviseren. Pas dan kan je (samen met je insolventie advocaat) met een gerust hart het faillissement van de B.V. aanvragen of liquideren.

 

TS heeft aangegeven dat ze geen geld heeft voor een advocaat of advies. Maar ik wil je toch met klem aanraden om geld hiervoor te regelen (met een lening?)

Als je toch bestuurlijk aansprakelijk wordt gesteld kan de schuld waarvoor je privé aansprakelijk wordt gesteld vele malen hoger uitvallen dan de investering die de deskundige begeleiding je zal kosten.

 

Link naar reactie
  • 1

Faillissement aanvragen als er geen bezittingen zijn is ook niet de juiste weg. Dan is de turbo liquidatie de juiste route.

Er is al een bestuurder veroordeeld de kosten van een curator te voldoen omdat hij een faillissement had aangevraagd voor een B.V. zonder bezittingen (maar met schulden).

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij oprecht af of bovengenoemd advies een reus waardig is.

In een topic van vorige maand plaatste ik deze link:

 

http://www.bvd-advocaten.nl/blogs/is-er-leven-na-de-turboliquidatie

 

m.a.w. Als er schulden zijn kan een schuldeiser een turbo-liquidatie ongedaan laten maken en / of de bestuurder aansprakelijk stellen. Ongeacht of er bezittingen zijn.

 

Dat de bestuurder aansprakelijk is gesteld voor het betalen van de curator zegt nog niets.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Paul,

 

Ik snap je opmerking.

Als je goed leest zie je dat ik schrijf dat er 'geen bezittingen' mogen zijn. Het stuk dat jij aanhaalt beschrijft een drietal situaties waarbij er toch nog bezittingen (baten) blijken te zijn, terwijl men toch tot turbo-liquidatie is overgegaan. Recent heb ik hier een kort artikel over geschreven op linkedin.

Een bestuurdersaansprakelijkheidssituatie is een stuk bezitting (vordering) op de bestuurder.

 

https://www.linkedin.com/pulse/faillissement-turboliquidatie-johan-mulder?trk=pulse_spock-articles

 

Het is niet mijn bedoeling de turbo liquidatie te promoten als middel om schuldeisers te benadelen. Ik probeerde te waarschuwen voor een verkeerd gebruik van een faillissementsaanvraag. De topicstarter geeft aan financieel krap te zitten. Het laatste wat je dan kan gebruiken is een rekening van een curator, omdat je onterecht faillissement hebt aangevraagd. Let wel, bij twijfel verdient faillissement de voorkeur boven de turbo liquidatie.

 

Edit:

aanvulling: Eigenlijk is er veel te weinig informatie om een goed oordeel te kunnen vellen over de situatie waardoor je een wirwar aan informatie krijgt. TS moet een goede adviseur in de arm slaan om dit af te wikkelen, anders zakt ze er alleen maar verder in weg. Ze heeft uit dit topic genoeg denkrichtingen en advies gekregen, maar we kunnen haar probleem niet via HL oplossen.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Prins sorry dat ik niet heb gereageerd,

Ik had al formulier 17 uitgedraaid , maar je hebt gelijk dat dat nog voorlopig niet mogelijk is. Ik heb het bij een accountant van een vriend voorgelegd en die zeg ook dat het nogal wat haken en ogen heeft. Hij gaat eerst voor 1 nov. vennootschapsbelasting invullen en kijken wat er gedaan kan worden wat afschrijvingen enzo betreft. Wat het probleem is is dat mijn ex een zgn. privé tegoed aan hem heeft ingeboekt op de balans. Hij heeft dit al eerder aan mij geclaimd nu hij weet dat ik inmiddels bestuurder ben geworden (met rente etc.etc.)

Nu is het zo dat dat in prive de 2e hypotheek is geweest die op mijn naam staat.... maar ik hoor van de accountant dat als ik de B.v. nu ga opheffen dat hij dat in mij privé nog kan gaan opeisen omdat ik wel gescheiden ben , maar nog niet qua inboedelregeling. Verder heeft hij 60.000 euro geleend wat hij ook via de zaak heeft gedaan wat een rechtzaak is geworden en waar ik privé aansprakelijk ben gesteld omdat het huis als onderpand stond. Ik heb een deel van dat bedrag bij elkaar gesprokkeld en in prive betaald om niet met mijn kind uit huis gezet te worden voor verkoop huis.

Die kortlopende vordering...ik zou niet weten aan wie of wat dat is net zo als al het andere wat op de balans staat, want ik heb me nooit bemoeid met die B.V.

Hij heeft die 60.000 euro ook weer uitgeleend aan iemand in Sudan waar geen controle is of hij dit terugkrijgt....

Er staat ook een schuld in aan mijn dochter omdat hij haar spaargeld op de b.v. had gezet van 2428 euro. Ook nog een schuld aan toendertijd zijn accountant...ik dacht rond de 5.000 euro. Die man heb ik al gesproken en het verhaal verteld en geen gezegd dat er geen geld/goederen/pand in de b.v. zit om hem te betalen.Hij zei tegen mij dat ik faillisement aan moest vragen dan....

 

In de balans staat nog wel een verrekenbaar verlies van 120.000 euro. Ik zou niet weten at ik daarmee moet of kan doen...

 

omdat er nog meer dan een ton aan bezittingen op de balans staat! Die moet eerst weggewerkt - en dus geïnd of afgeschreven - worden.

 

 

Er is een kortlopende vordering van 46.000 euro. Op wie heeft de bv die vordering? Er staat nog voor 1.650 euro aan voorraden op de balans. Bestaat die voorraad überhaupt nog?

Ik zou niet weten wat voor een voorraden, ik heb wel een container vorig jaar verkocht voor 500 euro die in al jaren in mijn tuin stond dat zou toendertijd wel 1650 euro zou hebben gekost.

 

En is de voorraad dat bedrag nog waard? Er staat ook nog voor meer dan 10.000 euro aan debiteuren open. Zijn die rekeningen inmiddels al eens betaald?

nee ik denk het niet....zou ook niet eten bij wie ik zou moeten aankloppen....

 

En 60.000 euro aan overlopende activa... Waar hebben we het dan over?ikdenk die lening die hij uitstaan naar Sudan

 

Verder zie ik dat de bv zo'n 320.000 euro aan 'kortlopende' schulden heeft. Waar bestaat die schuld uit? En aan wie heeft de bv die schulden? ( aan hemzelf prive wat hij heeft geschreven zie hierboven + 60.000 lening+ van mijn dochter 2428, accountant ongeveer 5000 verder zou ik het niet weten)

 

Ik zou je op je privemail wel de balans kunnen sturen zodat je er naar kan kijken...

ik wil gewoon niet weer de bietenbrug opgaan met hem of welke instantie dan ook door hem...dus hoop gewoon op advies hierin in dit gecompliceerd gedoe.

Bedankt voor je reactie en ben blij dat je de moeite neemt om je in mijn ellende te verdiepen.

Groet Lilian

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had geen keus. Ik ben enig aandeelhouder dus de Kvk kwam steeds bij mij dat ik me aan de wet moet houden. Wat betreft het andere ik heb niets met die B.v verder gedaan alleen me aan de verplichtingen gehouden wat vennootschapsbelasting betreft ook omdat ik dit wettelijk verplicht ben en mij niet meer in de nesten wil werken en zeker wat betreft de belasting....

omzetbelasting had ik al direct stopgezet in begin 2013 en geen bankpas/of zaken gedaan in die b.v tot heden.....

Link naar reactie
  • 0

Beste ik zou proberen achter jouwvragen antwoord te geven hieronder

 

Los van de balans (waar ook genoeg vragen bij te stellen zijn) bij mij ook wat vragen:

 

[*]Je had de BV indertijd samen met je man? nee hij was directeur en bestuurder, ik had op zijn advies toen getekend voor aandelen en ik ben tot nu toe 100% aandeelhoudster

Of heb jij een BV overgenomen en was je ex aangesteld als bestuurder? Je schrijft dat je ex is uitgeschreven als bestuurder en jij daardoor enig aandeelhoudster bent. Dat heeft an sich weinig met elkaar te maken, dus vandaar de vraag

Omdat doordat hij zonder medeweten zich als bestuurder had uitgeschreven kregen we een bestuurloze b.v. waardoor ik als enig aandeelhoudster voor de kvk een bestuurder moest aandragen. Ik ben bestuurder geworden in 2015...

 

[*]Had je ex ook aandelen, en zo ja, wat is daarmee gebeurd?nee hij had en heeft geen aandelen

 

[*]Waren jullie getrouwd in gemeenschap van goederen tijdens de verwerving van de aandelen?

Nee op huwelijkse voorwaarden

en zo ja, wat is er in het echtscheidingsconvenant opgenomen over de betreffende BV? niets

 

Verder inderdaad de vragen die hiervoor ook al gesteld zijn: Wat zijn de vorderingen en vooral waaruit bestaan de schulden

Ik denk dat je de antwoorden kan lezen wat ik daarbij geantwoord heb bij Prins...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het goed is om jezelf even wakker te schudden. Eerst maar even een vervelende boodschap. Als aandeelhouder en (nu sinds 2 jaar) bestuurder wordt er toch echt van je verwacht dat je zakelijk handelt. Je moet jezelf als bestuurder dus als andere persoon zien dan als privépersoon. Allerlei zielige verhalen over huisuitzettingen hebben niets met de bv te maken, hoe vervelend ook voor jezelf als privépersoon. De bestuurder van de bv dient op te komen voor de belangen van de bv. Dat betekent dus niet 4 jaar lang achterover leunen in de hoop dat iemand het wel even oplost, want zielig. Zo werkt het gewoon niet.

 

Allereerst merk ik dat er weinig bekend lijkt te zijn over de inhoud van de balansposten. En als je dat niet weet, hoe kom je dat dan wél te weten? Want er simpelweg niemand anders die dat kan voor je. Niemand gaat zijn handen branden aan een boekhouding waarvan de bestuurder zelf niet eens weet waar die uit bestaat.

 

Dat betekent heel simpel dat je er achteraan moet. Je moet voor elke post precies zien te achterhalen waar die uit bestaat. Waar is bijvoorbeeld de boekhouding van de bv? Waar zijn alle bankafschriften? Waar zijn alle inkoopbonnen? Waar zijn alle verstuurde facturen? Weet je het niet? Hoe kun je er dan alsnog achter zien te komen?

 

Je zegt ook dat je spullen hebt verkocht. Als dat inderdaad spullen van de bv waren (is dat ook echt zo?) dan heb je die spullen dus ook namens de bv - als bestuurder - verkocht en moet je over die verkoop waarschijnlijk omzetbelasting (btw) afdragen. Die omzet is uiteraard ook voor de bv (en niet voor wie dan ook privé) belastbare omzet. Als de verkoopprijs minder was dan de voorraad, dan moet de rest van de voorraadwaarde nog afgeschreven worden (boekverlies). Alle bezittingen (activa) die van de bv waren, kun je dus alleen via de bv verkopen. Je kunt dat dus niet doen als privépersoon of via een omweg via een eenmanszaak.

 

Wat het probleem is is dat mijn ex een zgn. privé tegoed aan hem heeft ingeboekt op de balans. Hij heeft dit al eerder aan mij geclaimd nu hij weet dat ik inmiddels bestuurder ben geworden (met rente etc.etc.)

Dit is een vaag verhaal. Een bestuurder is verantwoordelijk voor de periode waarin hij als bestuurder was aangesteld. Dus als er een rekening-courant is ontstaan tussen hem en de bv, dan lijkt me dat hij daar volledig verantwoordelijk voor is. Sterker nog: jij als nieuwe bestuurder van de bv moet achter hém aan om de nog openstaande rekening-courant op te eisen in het belang van de bv - met rente!

 

Is er trouwens een rekening-courantovereenkomst tussen de bv en de oude bestuurder? Zo niet, dan kan de Belastingdienst zich op het standpunt stellen dat er sprake is van een onzakelijke rekening-courant. Het kan zijn dat ze de onzakelijk hoge opnames met terugwerkende kracht als loon aanmerken.

 

En wat te denken van het geld van de aandeelhouder? Je hebt blijkbaar ooit 400 aandelen à 100 gulden gekocht. Dat zijn jóuw aandelen. Hoe heb je die aandelen ooit aangeschaft? Er zal op één of andere manier ooit 40.000 gulden betaald moeten zijn. Als die er niet meer is, dan is ook mogelijk dát deel nog een onzakelijke rekening-courant, maar dan met jou. En dat kan dan met terugwerkende kracht als dividend worden aangemerkt. Voldoende om uit te zoeken dus!

 

Verder heeft hij 60.000 euro geleend wat hij ook via de zaak heeft gedaan wat een rechtzaak is geworden en waar ik privé aansprakelijk ben gesteld omdat het huis als onderpand stond. Ik heb een deel van dat bedrag bij elkaar gesprokkeld en in prive betaald om niet met mijn kind uit huis gezet te worden voor verkoop huis.

Ook hier zul je meer duidelijkheid over moeten krijgen. Wie heeft nu precies wat van wie geleend? Als de bv een lening heeft afgesloten, dan is het ook de bv die de lening aflost. En blijkbaar is die lening afgelost. Als je die lening privé hebt afgelost, dan heb je dus in feite dat bedrag voor de bv voorgeschoten en heb je nu dus nog 60.000 euro tegoed van de bv. Dat moet je dan wel inboeken! Een eventuele schuldeiser wordt dan in de bv afgeboekt, terwijl er een nieuwe rekening-courantverhouding met de nieuwe bestuurder ontstaat. (is er trouwens een rekening-courantovereenkomst tussen de bv en jouzelf als nieuwe bestuurder?)

 

Die kortlopende vordering...ik zou niet weten aan wie of wat dat is net zo als al het andere wat op de balans staat, want ik heb me nooit bemoeid met die B.V.

Maar je bent inmiddels al twee jaar bestuurder, dus het wordt nu echt tijd dat je dat wel gaat doen. Jallah! Als je niet weet wat er op de balans staat, dan is het je taak als bestuurder vanaf nu om daar achter te komen. Alles wat je niet weet, zórg je dat je te weten komt.

 

Hij heeft die 60.000 euro ook weer uitgeleend aan iemand in Sudan waar geen controle is of hij dit terugkrijgt....

Wie is 'hij'? Is dat je voormalig partner als privépersoon? Of in zijn hoedanigheid als bestuurder? Als de 60.000 euro is uitgeleend via de bv, dan staat die schuld dus op de balans van de bv. Dat betekent dus dat je als (nieuwe) bestuurder achter die overeenkomst aan moet - en ook werk moet maken van het innen van dat geld plus eventuele rente! Mocht het zo zijn dat het geld definitief niet meer terug te halen is, dan moet ook dat uiteraard weer netjes worden verwerkt in de vorm van een afschrijvingsverlies.

 

Er staat ook een schuld in aan mijn dochter omdat hij haar spaargeld op de b.v. had gezet van 2428 euro.

Staat dat allemaal zwart op wit?

 

Ook nog een schuld aan toendertijd zijn accountant...ik dacht rond de 5.000 euro. Die man heb ik al gesproken en het verhaal verteld en geen gezegd dat er geen geld/goederen/pand in de b.v. zit om hem te betalen.Hij zei tegen mij dat ik faillisement aan moest vragen dan....

Dat klinkt wat cru, maar dat is inderdaad een optie. Het aanvragen van een faillissement is overigens gratis. Maar dan moet de meeste informatie wel beschikbaar zijn (i.e. je moet er achteraan). Misschien tref je een goed gemutste curator die voor je overal achteraan wil gaan, maar ik weet niet of je daarop wil gokken.

 

In de balans staat nog wel een verrekenbaar verlies van 120.000 euro. Ik zou niet weten at ik daarmee moet of kan doen...

Ehm...je bedoelt dat er nog 120.000 euro aan verlies mag worden verrekend voor de vennootschapsbelasting? Dat is vooral van belang bij het bepalen van de te betalen belasting. Als er bijvoorbeeld schulden zijn die de bv niet hoeft af te lossen, dan levert dat een winst op. Die winst mag dan eerst verrekend worden met het verrekenbare verlies, zodat je geen of minder belasting hoeft te betalen.

 

Er viel me nog een laatste dingetje op. De bv staat te boek als holding. Waarvan was deze bv een holding? Oftewel: waar is of zijn de werkmaatschappijen gebleven?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.