• 0

Emigratie: Bulgarije

Hoi forumgenoten,

 

Ik speel met het idee te gaan emigreren naar Bulgarijen. Daar dus fiscaal burger te worden (het hebben van een koophuis, ingeschreven op dit adres etcetera - dit wil ik volgend jaar gaan realiseren in Plovdiv).

 

Nu heb ik ook een Nederlands koophuis, wat ik eigenlijk wil behouden. Al is het maar als appeltje voor de dorst in latere tijden. Plannen om het te verkopen zijn er dus niet, ook niet om dit te verhuren. Er rest nog wel een hypotheek welke gewoon betaalt blijft worden zelfs na vertrek op dit huis.

 

Nu zit ik enorm met hoe nu verder, ik hoor spook verhalen over enorme afrekeningen, zodra je nederland wil verlaten. Deze afrekeningen waar ik over spreek zijn uiteraard mijn bedrijven. In persoon blijf ik aan mijn hypotheek voorwaarden voldoen etc.

 

Op dit ogenblik heb ik een simpele structuur;

Ik in persoon ben 100% aandeelhouder van mijn persoonlijke holding (B.V.), welke weer 100% aandeelhouder is in mijn twee werkmaatschappijen (2 B.V.'s).

 

Nu komt mijn ondernemersvraag dus over hoe het zakelijke vertrek te regelen...

Mijn idee is een UOOD op te richten in Bulgarije en door middel van een geruisloze inbreng mijn Persoonlijke holding in te brengen... dat mijn nieuwe UOOD dus 100% aandeelhouder is van de vennootschap.... dit is volgens mij de enige manier toch? Zonder dat ik 2x moet betalen... dus betalen voor de aandelen terwijl ik deze reeds bezit.

 

De 2 nederlandse werkmaatschappijen blijven gewoon in Nederland actief en blijven hier ook gewoon BTW betalen. Mijn management-fee welke vanaf emigratie vanuit de UOOD komt zal ook door deze worden betaald.

 

Wat wordt de afrekening zoals de belastingdienst deze gaat doen???

 

Gezien elke euro een zuurverdiende euro is... die ik liever in mijn onderneming onderbreng dan aan de blauwe enveloppen brigade betaal ben ik benieuwd wat mensen hier voor opties in zien en of mensen al ervaring met dergelijke constructies hebben?

 

Het betreft dus een emigratie en wat daarbij nodig is. Dat probeer ik te snappen.

 

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag: ga je zelf ook écht in Bulgarije wonen én werken, of woon en werk je toch hoofdzakelijk in Nederland (en zit je uiteindelijk toch in je eigen koopwoning in Nederland)

 

 

Hoi Norbert,

 

Bedankt voor je reactie. Ik ga ervoor daar te wonen en werken.

Daar mijn dokter te hebben, tandarts etc. Daar dus te leven. Nu kan het natuurlijk voorkomen dat ik sporadisch in Nederland verblijf (al dan niet in mijn koopwoning).

 

Ik vind in jou voorbeeld de DJ altijd een leuk voorbeeld; Deze heeft een fiscaal burgerschap op plek A maar komt met regelmaat op plek B (Ibiza bijvoorbeeld). Hij moet tenslotte daar zijn optreden doen... geld verdienen.

 

Ben benieuwd of je nog advies op mijn situatie hebt.

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie
  • 0
Ben benieuwd of je nog advies op mijn situatie hebt.

Ja: laat je aub begeleiden door een fiscalist met kennis van en ervaring met emigreren naar Bulgarije. Dit is geen doe het zelf materie.

 

En zorg dat sporadisch ook echt sporadisch blijft. Bulgarije is het nieuwe Monaco met zn 10% vlaktax, dus zijn de laatste 2 jaar veel slimmeriken die alleen op papier emigreren.

 

Ik kan me voorstellen dat de FIOD emigranten naar Bulgarije mét een bedrijf en/of een woning in Nederland veel sneller en vaker controleert en niet alleen meneer Hiddink tegen de lamp loopt.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd of je nog advies op mijn situatie hebt.

Ja: laat je aub begeleiden door een fiscalist met kennis van en ervaring met emigreren naar Bulgarije. Dit is geen doe het zelf materie.

 

En zorg dat sporadisch ook echt sporadisch blijft. Bulgarije is het nieuwe Monaco met zn 10% vlaktax, dus zijn de laatste 2 jaar veel slimmeriken die alleen op papier emigreren.

 

Ik kan me voorstellen dat de FIOD emigranten naar Bulgarije mét een bedrijf en/of een woning in Nederland veel sneller en vaker controleert en niet alleen meneer Hiddink tegen de lamp loopt.

Ik wil me dolgraag goed laten begeleiden. Ik hoef het niet zelf te doen, maar wil wel weten waar ik voor teken... en dus de materie zelf snappen. Dus dat betekend dat ik niet ren naar elke "idioot" die zegt 'Bulgarije' expert te zijn.

 

Ik weet dat er een fiscale trektocht bezig is... maar ik heb echt het idee voornamelijk mensen mee bezig zijn die shady bezig zijn.

 

Ik voer hier tenslotte bedrijven dus voor mijn Directeur/Management aangelegenheden zal ik sporadisch hier moeten zijn, ik probeer mijn personeel self managed te maken maar, ik zal toch met enige regelmaat bij ze moeten zijn... dit is uiteraard niet dagelijks. Maar toch zeker wel 1x per kwartaal... nu probeer ik het meeste te doen d.m.v. moderne communicatie middelen maar f2f is toch handiger.

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie
  • 0
Ik wil me dolgraag goed laten begeleiden. Ik hoef het niet zelf te doen, maar wil wel weten waar ik voor teken... en dus de materie zelf snappen. Dus dat betekend dat ik niet ren naar elke "idioot" die zegt 'Bulgarije' expert te zijn.

 

Tja, alleen de echte Bulgarije- experts zijn ter zake kundig genoeg om jou te informeren op zo'n wijze dat je het zelf snapt. Die kennis ga je op een forum ook niet krijgen

Ik vrees dat je dan al snel uitkomt bij de Big 4 en andere grote internationaal opererende gerenommeerde kantoren met internationale fiscale en juridische expertise. Geen gevaar voor shady idioten, wel voor hoge nota's

 

dit is uiteraard niet dagelijks. Maar toch zeker wel 1x per kwartaal...

Dat is niet eens in de buurt van de "rand". Zelfs 1 x per week is nog volkomen aannemelijk. Daar loop jij dus - voor zover ik kan beoordelen - geen enkel risico.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Vind het toch elke keer weer bewonderenswaardig wanneer een ondernemer zich ver weg van zijn klanten vestigt om zijn belastingbijdrage ten goede te laten komen aan een land dat op het gebied van gezondheidszorg, politie, openbare voorzieningen en infrastructuur nog heel wat te verbeteren heeft.

 

Dat appeltje voor de dorst in de vorm van een koophuis met hypotheek dat aangehouden wordt (niet verkocht of verhuurd) is dan weer jammer, want met de opbrengst kan je in Bulgarije zoveel doen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vind het toch elke keer weer bewonderenswaardig wanneer een ondernemer zich ver weg van zijn klanten vestigt om zijn belastingbijdrage ten goede te laten komen aan een land dat op het gebied van gezondheidszorg, politie, openbare voorzieningen en infrastructuur nog heel wat te verbeteren heeft.

 

Dat appeltje voor de dorst in de vorm van een koophuis met hypotheek dat aangehouden wordt (niet verkocht of verhuurd) is dan weer jammer, want met de opbrengst kan je in Bulgarije zoveel doen.

 

 

Mijn belastingbijdrage, je bedoelt dan nu mijn Loonbelasting? Laat mijn werk nu op het gebied van digitale infrastructuur zitten, en dat dan ook gelijk een goede reden zijn om je daar te willen vestigen.

 

Ik ben mezelf bewust dat ik met veel minder, veel meer kan. Maar de truc is soms ook gewoon tevreden te zijn met wat je hebt?

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie
  • 0

Het emigratielek voor DGA's is een jaar geleden al (deels) gedicht.

 

Besluit van 23 december 2015 tot wijziging van enige uitvoeringsbesluiten op het gebied van belastingen en toeslagen.

 

"Artikel I, onderdeel F (artikel 21 van het Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001)

 

De vervanging van de huidige tekst van artikel 21, derde en zesde lid, van het UBIB 2001 door een nieuwe tekst hangt samen met de in het BP 2016 opgenomen maatregelen ter bestrijding van het zogenoemde emigratielek bij aanmerkelijkbelanghouders. Onderdeel van dit pakket is dat, in nieuwe gevallen, de conserverende aanslag niet langer door louter verloop van tien jaar wordt kwijtgescholden. Indien artikel 26 van de IW 1990 is toegepast op de conserverende belastingaanslag ter zake van de (fictieve) vervreemding van een aanmerkelijk belang, geeft artikel 21 van het UBIB 2001 nadere regels voor het bepalen van de verkrijgingsprijs voor buitenlandse belastingplichtigen. Indien de conserverende belastingaanslag wordt kwijtgescholden vanwege het verstrijken van de tienjaarstermijn, wordt op grond van het huidige derde en zesde lid van genoemd artikel de verkrijgingsprijs voor buitenlandse belastingplichtigen overeenkomstig verminderd. In verband met het vervallen van de tienjaarstermijn zullen het huidige derde en zesde lid van genoemd artikel geen toepassing meer vinden ten aanzien van conserverende belastingaanslagen die zijn opgelegd naar aanleiding van belastbare feiten die zich hebben voorgedaan na 15 september 2015, 15.15 uur. Deze bepalingen kunnen derhalve (voor deze gevallen) in hun huidige vormgeving vervallen.

 

Voor conserverende belastingaanslagen opgelegd naar aanleiding van belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 15 september 2015, 15.15 uur, blijft het oude regime gelden. Het in artikel 25, eerste lid en tweede lid, van het UBIB 2001 op te nemen overgangsrecht bewerkstelligt dat in deze situaties, overeenkomstig de huidige werking van artikel 21 van het UBIB 2001, de verkrijgingsprijs voor buitenlandse belastingplichtigen wordt verminderd, indien een conserverende belastingaanslag wordt kwijtgescholden vanwege het verstrijken van de tijd.

 

Met de wijziging van artikel 21, derde en zesde lid, van het UBIB 2001 wordt geregeld dat de verkrijgingsprijs van de aandelen van een buitenlandse belastingplichtige wordt verlaagd indien het uitstel van betaling is beëindigd op grond van artikel 25, achtste lid, onderdeel b, van de IW 1990 zoals dat ingevolge het BP 2016 gaat luiden. In situaties waarin een conserverende belastingaanslag is opgelegd, zal bij uitdelingen door de vennootschap het uitstel van betaling in voorkomende gevallen pro rata worden ingetrokken en zal de belastingschuldige zijn belastingschuld (deels) moeten voldoen. Voor een buitenlandse belastingplichtige, die voorheen in Nederland woonde, geldt de waarde in het economische verkeer van het aanmerkelijk belang op het moment van emigratie als de verkrijgingsprijs van de aandelen die behoren tot dat aanmerkelijk belang (artikel 7.6 van de Wet IB 2001). Indien de vennootschap reserves uitdeelt aan de belastingplichtige verlaagt dit de waarde van de aandelen. Als met deze waardedaling geen rekening wordt gehouden, kan dit tot gevolg hebben dat de verkrijgingsprijs te hoog wordt vastgesteld. Met de in genoemd derde en zesde lid op te nemen bepalingen wordt dit voorkomen. De verkrijgingsprijs wordt door deze bepalingen verlaagd met vier maal het bedrag waarvoor het uitstel van betaling is beëindigd op grond van artikel 25, achtste lid, onderdeel b, van de IW 1990.

 

De wijzigingen in artikel 21, vierde, vijfde en zevende lid, van het UBIB 2001 zijn redactionele wijzigingen.

 

Het in artikel 21, achtste lid, van het UBIB 2001 opgenomen overgangsrecht wordt verplaatst naar artikel 25 van het UBIB 2001. Genoemd achtste lid komt in dat kader te vervallen.

 

Er zijn wel enkele fiscale en bestuurlijke constructies te verzinnen, maar het is nog maar de vraag hoeveel energie dat gaat kosten en hoeveel dat uiteindelijk gaat opleveren. Het maakt tegenwoordig niet veel meer uit waar je in de Europese Unie gaat wonen en werken. Het fiscale hop-shoppen is wel zo'n beetje verleden tijd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Om de een of andere reden heb ik verstek gelaten te reageren;

 

Bedankt voor de uitgebreide reactie Cosara. Ik was me hiervan ook reeds bewust. Vorig jaar was alles nog beter is zoals de fiscalist het tegen mij zei.

 

Het is geen makkelijke materie.

 

Groeten.

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.