• 0

CE check bij invoer?

Goedendag,

 

Op dit moment ben ik bezig met wat producten (speelgoed) die ik in ga voeren vanuit China.

Hiervan weet ik van de leverancier dat ze aan de CE norm zouden moeten voldoen.

 

Hier wil ik zelf de benodigde tests voor laten uitvoeren.

 

Kan ik nu wel al voorraad bestellen in China als de keuringen nog niet voltooid zijn?

Ik lees dat het bij invoer al een CE-keurmerk moet hebben, maar is dit ook echt zo?

Geldt dit niet pas op het moment dat het op de markt wordt gebracht (d.w.z. dat ik het verkoop), en zou ik het nu dus al in kunnen voeren?

 

Het is toch niet verboden het als speelgoed in te voeren, op te slaan en keuring afwachten voor het in de verkoop zetten?

Benodigde verpakking met informatie wordt hier in NL aangebracht.

 

In het kort: worden de goederen geweigerd als ze op moment van invoer geen CE-keurmerk bezitten?

Het label zal tenslotte ook pas in NL bevestigd worden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Heb je hier al gekeken: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/certificaten-keurmerken-en-meetinstrumenten/vraag-en-antwoord/wat-is-een-ce-markering-en-wanneer-moet-ik-deze-op-mijn-product-aanbrengen

 

Zolang het niet verkocht wordt lijkt mij het geen probleem dat er nog geen CE keurmerk op zit, pas als het in de verkoop gaat zal het verplicht zijn. Jij als importeur bent hier wel zelf verantwoordelijk voor.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik, heb die pagina ook bekeken.

 

Mijn vraag kwam meer naar aanleiding van een bericht van iemand die een laptop zonder CE besteld had, die werd geweigerd.

 

Nu is de situatie wel anders, maar kan nergens vinden of de zienswijze zoals jij het beschrijft nu ook echt kloppend is, en het invoeren zelf dus geen probleem is.

Link naar reactie
  • 0

"Iemand die een laptop bestelt" klinkt mij in de oren als een particulier die online ergens van buiten de EU een laptop heeft gekocht.In dat geval is sprake van "in de handel brengen", wat veronderstelt dat er een koopovereenkomst is waarbij eigendomsoverdracht plaats vindt. Goederen die geimporteerd zijn en bij de importeur op voorraad liggen worden niet beschouwd als "in de handel gebracht".

E.e.a. staat uitgebreid beschreven in de "Blauwe gids", link op de pagina van de RVO.

Eventueel alternatief kan zijn om de goederen voorafgaand aan de invoer in een douane-entrepot op te slaan en daar te voorzien van de CE-markering.

Link naar reactie
  • 0

Het is met klem te adviseren dit vooraf te regelen en af te kaarten met een betrouwbare partij. Chinezen houden er met alle respect en zonder te generaliseren hun eigen business- mores op na waarbij het eigehandig zonder enige onderbouwing een CE certificaat produceren tot een ware kunst verheven is.

Link naar reactie
  • 0

Het is met klem te adviseren dit vooraf te regelen en af te kaarten met een betrouwbare partij. Chinezen houden er met alle respect en zonder te generaliseren hun eigen business- mores op na waarbij het eigehandig zonder enige onderbouwing een CE certificaat produceren tot een ware kunst verheven is.

 

Haha inderdaad dat dan weer wel, in China is bijna alles "CE" conform als we hun moeten geloven ;)

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.