Hoi!

 

Ik heb 4 vraagjes over afschrijven, die ik helaas zo snel niet kan vinden. :)

(Hier noch elders) Nou moet ik zeggen dat er wel heel erg veel zoekhits zijn op afschrijving + (vragen), dus misschien als iemand creatief een zoekstring heeft dat het wel boven water te halen valt... Ik kon het niet vinden iig. :)

 

1.)

Je moet bedrijfsmiddelen van boven de €450 activeren en afschrijving toepassen.

Maar als de restwaarde onder de €450 komt, moet je dan doorgaan met afschrijven - of moet je dan het restant geheel afschrijven?

 

Dus stel:

- Apparaat gekocht ter waarde van €600 (ex. btw), schrijf 20% af in eerste jaar. €480 over.

- Tweede jaar moet je weer 20% afschrijven - er blijft dan €384 over.

Moet je dat restant dan ook meteen geheel aftrekken? Of doe je dat in het volgende jaar? Of blijf je gewoon ook het derde, vierde en vijfde jaar afschrijven?

 

 

2.)

Als je een apparaat aanschaft dat zowel privé als zakelijk wordt gebruikt, hoe zit het dan met het afschrijven? Dan moet je toch enkel het bedrag dat je zakelijk gebruikt activeren én afschrijven?

Stel het apparaat kost €600 incl. btw, en je gebruikt het 25% zakelijk: dan zit het zakelijk gedeelte (ex. btw) onder de €450. Moet je dan toch afschrijven?

 

Ik weet niet zo goed of je privégebruik ook in de inkomstenbelasting op die manier moet corrigeren namelijk. Bij omzetbelasting werkt dat zo (enkel over zakelijk gedeelte BTW terugvorderen). Maar ik dacht: misschien dat bij de inkomstenbelasting wordt gekeken naar het totaalbedrag van het apparaat, en niet naar de mate van zakelijk/privegebruik.

 

3.)

Hoe zit dat nou eigenlijk met die termijn van 5 jaar?

Voor mijn werk moet ik meestal om de 2 a 3 jaar (meestal 3) een nieuwe laptop halen, vanwege nieuwe technologieën waar ik ondersteuning voor moet hebben (ik werk in de IT-wereld; en moet af en toe werkzaamheden verrichten in testomgevingen van nieuwe netwerk-snufjes die de markt opkomen), zwaardere applicaties en gewoonweg omdat de accu van mijn apparaten dusdanig zwaar belast worden de hele dag dat ze na een jaar of 3 eigenlijk echt de pijp uit zijn... Dat laatste is nog het grootste probleem. Ze gaan gewoon geen 5 jaar mee, simpel zat.

 

Maar je moet wel afschrijven over 5 jaar...

Je mag natuurlijk gewoon een nieuwe laptop kopen na 3 jaar, en ook die weer gaan afschrijven.

Maar wat moet ik de overige 2 jaar met die 'eerste' laptop doen? Op dat moment is de waarde hoger, dus dan kan je het eigenlijk beter meteen in de verkoop gooien om er nog wat aan over te houden. Daar 2 jaar mee wachten terwijl dat ding stof ligt te happen gaat nergens over natuurlijk.

 

Hoe doe je dat? Moet je hem dan na 3 jaar gewoon verkopen, en dan over de resterende 40% BTW heffen - en als je het apparaat verkoopt voor minder, meer of precies hetzelfde als die 40% restwaarde: moet je dat dan als winst wegboeken ofzo?

 

 

4.)

Ik mag willekeurig afschrijven. Voor de inkomstenbelasting. Voor de BTW geldt dat niet (zei de belastingdienst) - dus stel het voorbeeld hierboven bij vraag 3: dan mag het apparaat geheel afgeschreven worden in het 3e jaar. Geen probleem. Alleen voor de BTW blijft de termijn van 5 jaar gelden - dus dan hoef je enkel BTW te heffen over die 40%, maar bij inkomstenbelasting schrap je hem gewoon uit de bedrijfsmiddelen en dat is voldoende? Of zie ik dat verkeerd?

De uitleg hierover is... Vaagjes. Ik snap maar weinig van al deze afschrijf dingen.

 

Als iemand de antwoorden heeft: heel erg graag :) En bij voorbaat dank :D

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54548-vraag-over-afschrijven/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

1.)

Je moet bedrijfsmiddelen van boven de €450 activeren en afschrijving toepassen.

Maar als de restwaarde onder de €450 komt, moet je dan doorgaan met afschrijven - of moet je dan het restant geheel afschrijven?

Ja, je gaat door met afschrijven. Je schrijft namelijk af tot aan de verwachte restwaarde, niet tot aan de drempel van € 450.

 

2.)

Als je een apparaat aanschaft dat zowel privé als zakelijk wordt gebruikt, hoe zit het dan met het afschrijven? Dan moet je toch enkel het bedrag dat je zakelijk gebruikt activeren én afschrijven?

Stel het apparaat kost €600 incl. btw, en je gebruikt het 25% zakelijk: dan zit het zakelijk gedeelte (ex. btw) onder de €450. Moet je dan toch afschrijven?

Nee, dan hoef je niet meer af te schrijven. Het mág wel. Bedrijfseconomisch gezien moet je eigenlijk afschrijven op alles dat meerdere jaren meegaat, zelfs een schaar, perforator en nietmachine. Zo verdeel je namelijk de aanschafkosten over de jaren waarvoor je die kosten maakt. Het drempelbedrag van € 450 (oorspronkelijk ƒ 1.000) is ingevoerd omdat afschrijven voor allerlei kleine bedragen te veel kosten en moeite met zich mee kan brengen.

 

3.)

Hoe zit dat nou eigenlijk met die termijn van 5 jaar?

Er is geen termijn van 5 jaar. Je mag alleen niet meer dan 20% per jaar afschrijven.

 

Bij verkoop na 3 jaar verdwijnen de activa van je balans; dat is dan geen versnelde afschrijving, want je maakt geen afschrijvingskosten meer, maar een desinvestering.

 

4.)

Ik mag willekeurig afschrijven. Voor de inkomstenbelasting. Voor de BTW geldt dat niet (zei de belastingdienst)

Je schrijft af over de investering exclusief btw minus de restwaarde exclusief btw; de btw over de aanschaf vraag je terug in het kwartaal waarin je de factuur ontvangt. Verkoop je de activa later, dan is dat omzet en moet je daarover btw rekenen en afdragen.

  • 0

Hartelijk dank voor de reactie :)

 

Laat ik dan een proefberekening opwerpen voor de activa.

Ik denk dat ik misschien veel te moeilijk denk, maar na de uitleg van de belastingdienst ging het even kronkelen.

 

Als volgt:

Apparaat gekocht, incl een vereist accessoire.

Kosten: €1565 inclusief BTW, €1293 exclusief BTW.

€1293 is de aanschafwaarde. De levensduur van het apparaat is waarschijnlijk ongeveer 3 jaar.

De restwaarde is heel lastig te bepalen, het merk staat er om bekend om redelijk waardevast te zijn - maar prijzen lopen uiteen. Derhalve ga ik uit van een restwaarde van €500 als de 3 jaar om zijn.

Het privégebruik is 25%. (Al is dit bij nader inzien eigenlijk te hoog ingeschat geweest)

 

Nu moet je gaan berekenen hoe het zit.

Okee. Aanschafwaarde is €1293. Maar hoe bepaal je nu de boekwaarde? Ik mag willekeurig afschrijven, maar schrijf 20% af in het jaar van aankoop.

Je krijgt dan €1293 - 500 = €793 * 0.8 = €634,40 boekwaarde. Maarrrr we zitten nog met de 25% priveafschrijving. Die moet er wél vanaf.

Moet je dat ook per jaar eraf boeken bij de boekwaarde, of moet/mag je dat in één keer doen?

 

Dus is het dan 793 - (€793 * 0.25) = €594,75 * 0.8 = €475,80 boekwaarde en €158,60 priveonttrekking...? En €500 restwaarde.

En de killer question: dit gaat puur om de belansrekening, wat moet je dan eigenlijk invullen bij de zakelijke uitgaven op de winst-verlies rekening...?

 

Volgens mij snap ik het of beter dan ik dacht, of ik zit echt he-le-maal verkeerd te rekenen.

Maar dit is wat er uitkomt als ik het sommetje van de belastingdienst er op los laat gaan.

Heb ik dat zo goed begrepen, of snap ik de regels nog steeds verkeerd?

Eerste keer dat ik ooit iets moet afschrijven. ;) Voorheen was alles steeds onder de €450... Dat was erg makkelijk rekenen.

 

  • 0

En de killer question: dit gaat puur om de belansrekening, wat moet je dan eigenlijk invullen bij de zakelijke uitgaven op de winst-verlies rekening...?

 

Volgens mij snap ik het of beter dan ik dacht,

Ja, we zijn er bijna. Tegenover de afschrijving van de activa op de balans staan afschrijvingskosten op de winst- en verliesrekening. Die kosten moet je corrigeren voor privégebruik aangezien ze voor een deel niet zakelijk zijn.

 

(Je corrigeert alleen het privégebruik, niet het privébezit, om het zo maar eens te zeggen. Bij 25% privégebruik zet je dus niet slechts 75% op de balans: je activeert gewoon alles en corrigeert de privékosten die anders ten onrechte de winst en daarmee belasting zouden verlagen.)

 

Voor de btw heb je drie mogelijkheden, die hier uitgebreider worden beschreven.

Gemengd gebruik

Koopt u goederen of diensten die u zowel zakelijk als privé gebruikt? Dan zijn er 3 mogelijkheden:

 

[*]U trekt helemaal geen btw af.

[*]U trekt geen btw af voor het deel dat u privé gebruikt of gaat gebruiken.

[*]U trekt de btw volledig af, maar betaalt aan het einde van het jaar btw voor het privégebruik.

Kies je voor het corrigeren van de btw voor privégebruik, dan heeft dat verder geen gevolgen voor de kosten (op de winst- en verliesrekening) of de waarde en de afschrijvingen daarop (op de balans). Aangezien je lang niet altijd vooraf bij de aanschaf al weet hoe hoog het privégebruik zal gaan uitvallen, kan dit in de laatste btw-aangifte van het jaar.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.