• 0

Afschrijven van investering gemaakt over langere periode

Ik heb te maken met een voor een symbolisch bedrag overgenomen woonunit die in de loop van maanden wordt opgeknapt. De verbouwingskosten vormen dus het grootste deel van realisatiekosten. Zonder verbouwing is de unit niet bruikbaar, na verbouwing wordt deze voor langere tijd gebruikt en de waarde van de unit neemt duidelijk toe, dus activeren en afschrijven lijkt logisch. Maar ik kan nergens vinden hoe daar mee te gaan, gezien dat niet alle kosten op hetzelfde moment gemaakt worden.

 

Voorbeeld uitgavenpatroon ter illustratie (boekjaar=kalenderjaar)

Sep - 5000

Okt - 200

Nov - 1400

Dec - 400

Jan - 1200

Feb - 1800

Totaal - 10000

 

Moet ik dan voor ieder individueel bonnetje van >450 een aparte afschrijvingprocedure opzetten en vallen de bonnetjes < 450 als directe kosten buiten de activering of kan ik dit op een of andere manier samennemen? En als dat laatste kan, hoe stel ik dan de afschrijvingen vast?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste hlgroot,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Moet ik dan voor ieder individueel bonnetje van >450 een aparte afschrijvingprocedure opzetten en vallen de bonnetjes < 450 als directe kosten buiten de activering of kan ik dit op een of andere manier samennemen?

Onderdelen van een samenhangende investering moet je optellen en op het geheel moet je afschrijven.

 

Op welk moment je begint met afschrijven (bijv. begin of einde project) en hoe je omgaat met jaaroverschrijding van het project, dat weet ik niet.

 

En als dat laatste kan, hoe stel ik dan de afschrijvingen vast?

Of je in dit geval mag afschrijven weet ik niet. Als je verbouwd om in te richten en die inrichting is na een aantal jaren waardeloos dan lijkt me dat geen probleem. Als je verbouwd om het pand structureel in waarde te vermeerderen wordt het pand meer waard en valt er dus niets af te schrijven. Maar ik ben geen fiscalist of boekhouder, dus dit is allemaal boerenspeculatie mijnerzijds.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nee je hoeft niet elk bonnetje apart af te schrijven. Je telt alles op en start pas met afschijven over het totaal vanaf het moment dat je de unit in gebruik neemt. dus niet vanaf het moment van aanschaf.

 

Bij een verbouwing activeer je alle kosten en kijkt niet naar het totaal van het bonnetje. je gebruikt de onderdelen immers voor het activum en het vormt straks 1 geheel.

Natuurlijk kun / moet je wel onderscheid maken tussen bouwmaterialen en gebruiks of verbruiksmaterialen. zo activeer je de schroeven wel maar de schroevendraaier niet.

 

De afschrijving van de hele verbouwing ligt zoals Ron ook aangeeft een beetje aan de aard van de verbouwing. dus mogelijk moet je het geheel splitsen naar aanpassingen aan de unit (constructie) en het interieur.

 

Je schrijft af naar de verwachte levensduur, als de unit gezien wordt als onroerend goed dan gelden er weer andere minimum termijnen dan wanneer het als roerend goed word gezien.

Hier staat een uitleg voor afschrijving bedrijfspand

 

Als de unit als roerend goed wordt gezien is het eigenlijk gewoon een bedrijfsmiddel en bepaal je zelf de verwachte gebruiksduur en restwaarde.

 

De verbouwingskosten voor de inrichting van de unit kan dit 5 jaar zijn maar ook wat langer meestal 8 a 10 jaar. Interieur wordt natuurlijk vaker vervangen dan een gebouw. de lengte hangt af van de verwachte gebruikstermijn.

Voor aanpassingen aan de constructie zou ik samen met de aanschafwaarde van de unit langer maken dan denk ik eerder aan 10-15 jaar of nog langer afhankelijk van de kwaliteit en leeftijd van de unit.

 

Dat is even heel snel een richting waar je aan moet denken.. voor een belangrijk deel bepaal je zelf de termijnen voor onroerend goed zijn er striktere richtlijnen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de snelle antwoorden

Onderdelen van een samenhangende investering moet je optellen en op het geheel moet je afschrijven.

 

Of je in dit geval mag afschrijven weet ik niet

Ok, laten we die twee even splitsen, mijn oorspronkelijke vraag was hoe ik dan de afschrijvingen bepaal (gesteld dat er afgeschreven kan worden). Behalve een probleem oplossen probeer ik er ook iets van te leren.

 

Uitgaande van mijn rekenvoorbeeld, begint dan de 5000 van september al in oktober te tellen? En komen latere termijnen daar dan weer bij?

Iets zoals (bij 10 jaar)

Okt : 5000/120 =41,67

Nov : 5200/120 = 43,33

Dec : 6600/120 = 55,00

etc. Maar dat wordt dan aan het eind wel erg ingewikkeld :-(

 

Of als variant daarop:

Okt : 5000/120 = 41,67

Nov : 5000/120 + 200/119 = 43,35

Dec : 5000/120 + 200/119 + 1400/118 = 55,21

Maakt misschien niet heel veel uit, dan kom je ten minste wel gelijk uit op het eind, maar het voelt een beetje "creatief"

 

Of bijvoorbeeld in dec in 1 keer 6600/120*3 maanden = 165

 

Of die woonunit übehaupt kwalificeert als "pand" weet ik eigenlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is in te schatten op een forum.

 

Natuurlijk kun / moet je wel onderscheid maken tussen bouwmaterialen en gebruiks of verbruiksmaterialen. zo activeer je de schroeven wel maar de schroevendraaier niet.

Behalve dan weer als het een accuschroefboormachine is, die samen met accu's boven de 450 uitkomt, neem ik aan?

Link naar reactie
  • 0

Mag ik vragen wat dit te maken heeft jouw ondernemerschap? Exploiteer jij meerdere van dit soort woonunits?

We gaan in een coöperatief verband huizen bouwen, zolang die er niet zijn wilden we er al wel wonen, maar financiering is nog lastig, vandaar de bijelkaar gescharrelde units. Ik probeer de boekhouding van de coöperatie (waar ik deel van ben) tot een goed einde te brengen, maar het is wel on-the-job-learning. Veel heb ik al geleerd uit boeken en internet, maar dat hield hier op, alles gaat ervanuit dat je de investering op 1 moment doet.

Het is een wat ongebruikelijke situatie, daarom probeerde ik mijn vraag zo specifiek mogelijk te focussen op dat losse aspect.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.