• 0

Nieuw woord: rakeling

Zoals door Igor Byttebier geïntroduceerd:


"Een rakeling is een positief woord voor iets dat je terecht hebt ondernomen maar dat niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.

 

De redenen dat rakelingen uiteindelijk geen succes zijn geworden, kunnen divers zijn: de omstandigheden zijn veranderd; een betere optie is gekozen; je hebt een fout gemaakt; het lot heeft het anders beslist; er waren

opeens andere prioriteiten, enz.

 

Er is op dit moment geen Nederlands woord voor dit fenomeen. Je hebt het woord mislukking, maar dat klinkt negatief. Een poging, of een initiatief, is pas begonnen. Een rakeling herken je pas als je terugkijkt. Uit een rakeling kun je altijd wijze lessen trekken.

 

Je mag trots zijn op je rakelingen want:

1. Je hebt een initiatief genomen

2. Je hebt er misschien anderen mee in beweging gezet

3. Misschien heeft het je tot iets anders geleid, dat wél succesvol was

4. Er zijn veel rakelingen nodig, voor enkele successen

5. Je hebt er uit geleerd

6. ..... vul zelf in

 

New shoes today wil met het introduceren van dit nieuwe woord in de Nederlandse taal bijdragen tot het verhogen van een innovatieve cultuur, van ondernemerschap, van daadkracht. Het legt de nadruk op het feit dat initiatieven bijna ALTIJD waardevol zijn, ook al leiden ze niet altijd tot het gewenste resultaat.

 

Het woord ‘rakeling’ vult een lacune in de Nederlandse innovatietaal en innovatiecultuur. "


(Bron: http://nearling.com)

 

Als fanatiek rakelingster ben ik natuurlijk erg blij met dit woord ;D

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vind je 't eng? ;D

 

Het is iets dat je geprobeerd hebt, dat niets geworden is. Maar wat wel een onmisbaar onderdeel van het innovatieproces is geweest.

Eigenlijk al die dingen die uiteindelijk tot innovatie leiden maar als individueel initiatief niet succesvol zijn geweest.

(B.v.: hoe hangen www.chapterone.biz en www.startblog.nl samen? Hangen die überhaupt wel samen, als je het één ziet als een initiatief waar van geleerd is maar verder niet tot bloei is gekomen en een (schijnbare?) opvolger die het al wel lang en succesvol doet).

 

Innovaties bestaan niet zonder "mislukkingen", maar zoals bijvoorbeeld ook al te lezen was in Carp* #6 :

 

"In Nederland is sprake van een 'stigma of failure'. Er wordt veel negatiever aangekeken tegen ondernemers die mislukken dan in andere landen."

(Joe Goldiamond, directeur van het International Centre for Entrepreneurship van de Webster University in Leiden)

 

Of dit nou 'mislukkingen' op projectbasis of bedrijven die een 'mislukking' zijn betreft-- in Nederland worden dit soort dingen zelden als leerzaam bestempeld.

Link naar reactie
  • 0

Hai Dien,

 

Volgens mij willen gemiddelde Nederlanders alleen iets doen als ze dit samen met een hele hoop anderen/bekenden kunnen doen. Dit heet "consensus", maar het heeft ook andere namen als "groupthink".

 

Waar we niet tegenkunnen zijn mensen die niet in een groep werken en denken, dat vinden we eng. Dus is niet alleen iemand die in zijn eentje innovatief is eng, als hij of zij faalt zijn we blij, want we wisten het al : je moet dit samen doen. Echter : ook als iemand in zijn eentje slaagt, vinden we dat niet leuk. We houden elkaar liever vast in de middelmatigheid, dan dat iemand onder- of over-performed.

Link naar reactie
  • 0
Gast DeDirk

Ha Merkava!

 

LOL

 

Het schijnt dat het patent op de productie van rakelingen onderwerp van een juridisch gevecht is geworden.

Het Haagsche Innovatieplatform claimt eveneens het intellectueel eigendom van rakelingen.

Bij de rechtbank van Falingen dient eerdaags een beroepsprocedure.

Met name de Haagschen schijnen nogal in de piepzak te zitten en hebben op een schikkingsvoorstel aangedrongen.

De Brabantse stoïcijnen schijnen daar echter fel op tegen te zijn.

(Wat natuurlijk hun goed recht is.)

Met name de oude Frits Philips blijkt nogal vasthoudend te zijn.

Zolang het onder de rechter is, is het beter te zwijgen?

 

Stay tuned :D

Link naar reactie
  • 0

Maar het woord kwam toch al voor in het Laat-Saxisch Canon dat onlangs bij een opgraving ontdekt is in een aardewerken urn?

 

Professor Conmann heeft de bewuste passage vertaald:

 

"Gij zult den Raackelingh koestr'en,

Den vernieuwing desch tijds dichtbij het harte draaghen,

en zo den werelt prachtigh maacken."

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo nu en dan een mislukking is ook best acceptabel, soms werkt iets niet, ook al dacht je van wel. Het probleem is alleen dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of iets net-niet of helemaal-niet werkt (tenzij je het eerste kunt fixen en het laatste niet). Een wijsheid van een rij-instructeur: "bijna raak is goed mis".

 

Waar we niet tegenkunnen zijn mensen die niet in een groep werken en denken, dat vinden we eng. Dus is niet alleen iemand die in zijn eentje innovatief is eng, als hij of zij faalt zijn we blij, want we wisten het al : je moet dit samen doen. Echter : ook als iemand in zijn eentje slaagt, vinden we dat niet leuk. We houden elkaar liever vast in de middelmatigheid, dan dat iemand onder- of over-performed.

 

Tja, vreselijk onhebbelijke eigenschap vind ik dat... Het lijkt erop dat er veel mensen anderen het succes niet gunnen. Nou kan ik me dat wel voorstellen als die ander een concurrent is, maar daarvan is zelden sprake... het is meer een "help de buurman heeft een grotere auto"-effect, al is dat wel weer positief voor de budget-kredietverstrekkers ;)

Link naar reactie
  • 0

Zo nu en dan een mislukking is ook best acceptabel, soms werkt iets niet, ook al dacht je van wel. Het probleem is alleen dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of iets net-niet of helemaal-niet werkt (tenzij je het eerste kunt fixen en het laatste niet). Een wijsheid van een rij-instructeur: "bijna raak is goed mis".

 

Ik denk dat het er juist om gaat dat innovatie niet 'binair' is--iets dat 'niet werkt' (of dat nou net niet of helemaal niet is), is juist een valide onderdeel van een proces en niet uitsluitend iets dat niet werkt. Bovendien is 'niet werken' natuurlijk relatief, alle prototypes leiden tot nieuwe inzichten en geleerde lessen, dus theoretisch kan iets dat helemaal niet werkt nog weer tot grotere verbeteringen leiden dat iets dat een 'net niet' werkt.

 

Ik denk eerder dat een rakeling bedoeld is als validatie van pogingen dan als allesomvattende waarheid rondom mislukkingen of probeersels.

In deze maatschappij wordt je wel geleerd dat je éérst gedrild wordt om een perfect functionerend en zo foutloos mogelijk handelend wezen te worden, en dan kan je daar de rest van je leven mee doen.

Nou zijn veel innovators toch wel mensen die lak hebben aan veel conventies- dus die geef je met het concept 'rakeling' hooguit een beetje meer erkenning, waarbij veel innovators toch al niet zo heel erg afhankelijk waren van erkenning voor hun motivatie.

(Althans, ik denk dat daar wel een zweispalt in is; ergens lak hebben aan erkenning en er ergens naar hongeren?)

Ik denk dat er ook veel mensen zijn voor wie zo'n begrip een aanmoediging kan zijn om z'n nek uit te steken (erg on-Hollands...) en het te gaan proberen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ontwerpen is veel ontwerpen produceren, op zoek naar dat ene ontwerp wat je wel het goede gevoel geeft. Soms zien ontwerpen er geniaal eenvoudig uit: 'dat had ik ook kunnen bedenken', maar daar zijn vaak veel 'rakelingen' aan voorafgegaan, die wel hebben geleid tot het inzicht wat het uiteindelijke ontwerp heeft bepaald. Soms leidt een ontwerpstudie ogenschijnlijk naar niets... en dan later, bij een ander project trek je ineens die schets weer uit de kast omdat hij dan wel ineens 'past'. Ik vind het een mooi woord, met een toegevoegde waarde.

Link naar reactie
  • 0

Soms leidt een ontwerpstudie ogenschijnlijk naar niets... en dan later, bij een ander project trek je ineens die schets weer uit de kast omdat hij dan wel ineens 'past'. Ik vind het een mooi woord, met een toegevoegde waarde.

 

En daarmee verwordt je rakeling, welliswaar achteraf, tot uitvinding ;)

 

Je mag trots zijn op je rakelingen want:

1. Je hebt een initiatief genomen

2. Je hebt er misschien anderen mee in beweging gezet

3. Misschien heeft het je tot iets anders geleid, dat wél succesvol was

4. Er zijn veel rakelingen nodig, voor enkele successen

5. Je hebt er uit geleerd

 

Eigenlijk gelden al deze zaken ook voor een mislukking, afgezien van punt 4. Het is sowieso nooit aan te tonen dat er altijd een mislukking of rakeling vooraf moet gaan aan een succes, hoe slecht te verhouding tussen successen en mislukkingen ook is. De kans dat het in 1x lukt blijft aanwezig, alleen is het niet zo waarschijnlijk.

 

Nu vind ik een mislukte poging sowieso geen reden tot schaamte, als je het niet geprobeerd hebt weet je tenslotte nooit of het wel of niet gewerkt zou hebben... Liever een keer 'shit dat werkt niet!' dan voor altijd 'maar wat als ik nou...' ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.