• 0

kantoor en woning

Ik heb een goedlopende BV. Op kosten van deze BV wil ik een woning laten bouwen waar ik kantoor wil houden en mijn ouders gedoogd wil laten wonen. Ik zal geen huur in rekening brengen en er zelf alleen tijdens mijn werkuren aanwezig zijn. Mijn ouders zullen hier gaan wonen.

 

Naar mijn mening ondervinden mijn ouders hier geen nadelige belastingconsequenties en kan ik v.w.b. het kantoordeel afschrijven.

 

Klopt dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je ouders vrij van huur laten wonen in een pand van je BV is gewoon een verkapte vorm van schenking. De schenker is jouw BV en jouw ouders kunnen geconfronteerd worden met een aanslag schenkbelasting.

Misschien niet.

 

Het lijkt erop dat TS gebruik probeert te maken van een heel kleine loophole. Voor een schenking moet namelijk voldaan worden aan de drie standaard voorwaarden (verrijking, verarming en vrijgevigheid), maar onlangs vond de rechtbank dat in gevallen van een gedoogde woonsituatie niet aan de tweede voorwaarde wordt voldaan. Er is weliswaar sprake van verrijking van de gratis hurende en misschien zelfs vrijgevigheid, maar er zou géén spake van verarming zijn aan de kant van de schenker. En dus geen schenking.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

... maar onlangs vond de rechtbank dat in gevallen van een gedoogde woonsituatie niet aan de tweede voorwaarde wordt voldaan.

Als ik het goed lees, ging het daar om een inwonend kind, waarbij op elk moment de inwoning kon worden beëindigd. In die situatie verandert de waarde van de woning in het economisch verkeer niet, omdat het dan nog steeds een bewoond pand is (of een leeg pand als de ouders er zelf ook uit gaan).

 

In het geval van TS maakt het wellicht wel verschil voor de waarde van het pand als de ouders er (nog) wonen en dan is er dus wel sprake van verarming?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Als er geen sprake van een schenking is kan er volgens mij wel nog altijd sprake zijn van een verkapte dividenduitkering. Want de huur aan de ouders is niet "zakelijk" en het lijntje naar de dga is minimaal (1e graad familie).

In het ergste geval begint de fiscus uit de verschillende invalshoeken de mogelijkheden voor naheffing en boetes te bekijken. Ze hebben immers altijd even de tijd om de strategie te bepalen en loopholes worden meestal met reparatie wetgeving weer gedicht.

Andere nadelen van jurisprudentie zijn dat er dagelijks nieuwe bijkomt en misschien beslist een hogere rechter weer anders. ;).

 

Vriendelijke groet,

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Dat is nog maar de vraag. De bv deelt niets uit aan de dga, maar laat zich een voordeel ontgaan, maar niet ter verrijking van de dga.

 

Hallo Joost,

 

De dga wordt er weliswaar niet direct zelf beter van maar de dga is het besluitvormend orgaan voor de bv in de vorm van (enig) aandeelhouder en directie.

Vraag is vertegenwoordigd de dga in dit geval het (zakelijk) belang van de bv binnen de statutaire doelstelling van de vennootschap of handelt hij hier puur als aandeelhouder vanuit privé belangen.

Door te stellen "hij ontvangt het niet zelf" zou de dga kasgeld uit de bv aan zijn ouders kunnen geven en zeggen "hé ik word er niks beter van!", dat lijkt mij wat te eenvoudig geredeneerd.

 

Ik verwacht dat de Inspecteur stelt dat de dga het geld niet zakelijk aan de bv onttrekt en wat hij er vervolgens zelf mee doet is zijn verantwoording. De Inspecteur is niet gehouden "overeenkomsten" letterlijk te volgen maar kan zelf , mits onderbouwd natuurlijk, een fiscaal gevolg concluderen. Dit teneinde schijnconstructies te bestrijden.

 

Naast verkapt dividend is ook eventueel de vraag van loon in natura nog aan de orde.

 

Ik denk dat je in dit geval al gauw bij de rechter uitkomt en in mijn visie staat de Inspecteur aanzienlijk sterker dan TS. Maar de rechtspraak in Nederland verbijstert mij wel vaker ;).

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

1e geschetste scenario blijkt omgeven met onzekerheid. Is er een alternatief mogelijk? Mijn moeder staat nu op de loonlijst van de BV. Om hetzelfde te bereiken is het misschien een optie om mijn moeder door middel van een tussen-holding als DGA toe te laten treden.

 

Gekozen voor tussen-holding i.v.m. inkopen in de BV zonder directe financiële inbreng.

Mijn moeder als DGA kan de woning nu wel om niet bewonen?

 

Topic Starter

Link naar reactie
  • 0

Is er een alternatief mogelijk?

Hoe langer ik deze draad volg, hoe meer ik me afvraag waar deze over gaat. Wat is nu eigenlijk de bedoeling? En waar zoek je een alternatief voor? Begrijp ik nou goed dat je met alle geweld één of meer personen (al dan niet je familie) voor nop wil laten wonen? Wat is daar precies de reden voor? En waarom wil je privé (en vooral ándermans privé) zo erg verweven met je zakelijke belangen? Ik heb dan ook de indruk dat we het hier niet echt over een ondernemersprobleem hebben, maar vooral over particuliere financial planning.

 

Het gedoogd laten wonen levert dan misschien geen probleem op voor wat betreft de woonlasten (die dus niet als schenking worden gezien), maar dat zelfde geldt dus niet voor de overige lasten. Gas, water, electra, etc dienen nog wel door de gedoogde huurder te worden betaald, want anders worden die wél als schenking gezien (en krijg je dus alsnog te maken met schenkbelasting).

 

Verder zorgt je tussenholding/DGA-'oplossing' ervoor zorgt dat de woning een dienstwoning wordt, zoals Joost al aangaf. Daarmee krijgt je moeder een fiscale bijtelling ("Woning van de zaak"). Als DGA betekent dat al snel een bijtelling voor de loonbelasting van 660 euro per maand.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.