• 0

DGA salaris en kosten

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en start per 1-1 voor mezelf en zit met wat vragen, waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen. Ik ga me uiteraard nog laten adviseren, maar wil eerst zelf zo veel mogelijk begrijpen.

 

Ik heb straks mijn eigen management bv en verricht managementdiensten voor een werkmaatschappij waarvan ik 20% van de aandelen bezit.

Hiervoor ontvangt mijn holding een management fee en wil ik vanuit de holding een salaris uit betalen.

 

Volgens mij ben ik niet verzekerd voor de sociale verzekeringen, aangezien ik DGA van mijn holding die weer 20% aandelen heeft in de werkmaatschappij.

 

Wat voor mij onduidelijk is hoeveel % lasten (zvw, etc.) ik vanuit mijn holding over het salaris moet betalen, ik vind hierover geen eenduidige antwoorden.

Stel dat ik een bruto salaris van 5000 euro uitkeer hoe hoog zijn de kosten in mijn holding dan.

 

Daarnaast staan er veel bruto/netto berekeningen online, waarvan ik niet weet welke ik moet gebruiken igv DGA. Er zitten namelijk nogal verschillen tussen de uitkomsten.

 

Als laatste vraag ik me af hoe het zit met de kosten die ik nu al maak voor mijn onderneming en vanuit prive moet betalen. Kan ik deze later alsnog in mijn holding boeken?

 

Alvast bedankt voor de moeite en antwoorden.

 

Mvg. Jozef

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo allemaal,

 

Wat voor mij onduidelijk is hoeveel % lasten (zvw, etc.) ik vanuit mijn holding over het salaris moet betalen, ik vind hierover geen eenduidige antwoorden.

Stel dat ik een bruto salaris van 5000 euro uitkeer hoe hoog zijn de kosten in mijn holding dan.

 

Als laatste vraag ik me af hoe het zit met de kosten die ik nu al maak voor mijn onderneming en vanuit prive moet betalen. Kan ik deze later alsnog in mijn holding boeken?

 

Mvg. Jozef

 

 

Hallo Jozef,

 

Eerst de laatste maar, die kosten kun je bij je bv declareren.

Verder is het verstandig nota's op de bv i/o ( In oprichting) te laten zetten.

 

Voor het loongedeelte adviseer ik je een pro forma berekening te laten maken bij een administratiekantoor of een belastingadviseur.

Jaarlijks (soms ook binnen één jaar) verandert nogal veel en het is verstandig om toch alles even door te nemen, bijvoorbeeld hoe moet omgaan met inhouding pensioen premies, privé gebruik auto, vergoeding eigen risico zorgverzekering enz.

Het is mede afhankelijk van je privé situatie en je kan misschien nog wat belastingvoordelen meenemen.

Verder moet je ook een arbeidsovereenkomst, een pensioenregeling, een autokostenregeling enz . (laten) samenstellen.

Zie de kosten maar als een "Fiscale verzekering" ( Problemen en naheffingen voorkomen.).

 

Veel succes met je nieuwe onderneming !

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie!

 

- mijn holding heb ik 100% van de aandelen

- holding heeft 20% aandelen in werkmaatschappij en ik lever managementdiensten

- 4 andere aandeelhouders bezitten eveneens 20% van de aandelen en 1 van hen levert ook managementdiensten

 

Mvg

Link naar reactie
  • 0

Akkoord, inderdaad niet sociaal verzekerd. Niet omdat je 20% hebt, maar doordat iedereen 20% heeft, wat we nevengeschiktheid noemen.

 

Zonder sociale verzekeringsplicht blijven de loonkosten beperkt tot het brutoloon. Premie zvw is laag tarief en gaat van je nettoloon af (ingehouden bijdrage).

 

Hiermee zou je het nettoloon moeten kunnen berekenen.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Echt verzekerd uiteraard

Echt verzekerd ja. Echt goed? Nee, zeker niet ;)

 

Hartelijk dank, ben weer hoop wijzer!

Maar weet je ook waar je dan voor die WGA premie van circa € 3.000,- bruto per jaar recht op krijgt?

Dat lijkt me namelijk wel belangrijk in een eventuele afweging over wel of niet verplicht sociaal verzekerd willen zijn (als je kennelijk de keuze nog hebt)

 

(Zo is de verplichte WGA een stuk ongunstiger qua dekking en nota bene duurder dan de vrijwillige WGA)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de aanscherping Norbert!

 

Ik moet e.e.a. uiteraard nog goed door laten rekenen. Wat ik nu wel weet is dat een ongelijke verdeling van de aandelen voor mij minder gunstig uitpakt aangezien ik dan als werknemer voor de sociale verzekeringen gezien wordt. Het lijkt mij echter dat deze lasten betaalt horen te worden door de werkmaatschappij en niet vanuit mijn holding, tenzij dit in de managementfee geregeld is.

 

Om te kunnen bepalen wat voor mij de hoogte van de management fee moet zijn dien ik dus z.s.m. duidelijkheid te hebben over de verdeling van de aandelen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.