Jump to content
robveen
Verberg

1,5% BTW correctie youngtimer. Catalogusprijs in of ex BTW?

vraag

Ik rijd een youngtimer waarvan de nieuwprijs 122.000 euro inclusief BTW was. Nu moet ik dus 1,5% BTW correctie aangeven in Q4 van dit jaar. De basis voor de 1,5% BTW berekening is dit de nieuwprijs van de auto exclusief de destijds geldende BTW (ik meen 19%) of de 122.000 euro?

Link to post
Share on other sites

12 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik rijd een youngtimer waarvan de nieuwprijs 122.000 euro inclusief BTW was. Nu moet ik dus 1,5% BTW correctie aangeven in Q4 van dit jaar. De basis voor de 1,5% BTW berekening is dit de nieuwprijs van de auto exclusief de destijds geldende BTW (ik meen 19%) of de 122.000 euro?

Was dit niet een auto die je pas onlangs tweedehands had aangeschaft? Zat er op de auto bij aanschaf btw? Nee toch? Is het misschien dan niet een optie om deze auto voor inkomstenbelasting wél tot het bedrijfsvermogen te rekenen, maar voor de omzetbelasting niet? Op die manier mag je dan weliswaar geen btw meer verrekenen voor de auto en auto-gerelateerde kosten (voor de omzetbelasting), maar heb je ook geen btw-forfait meer volgens mij. De btw zelf mag je dan overigens wel weer als kosten aftrekken van de winst.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor jullie reacties.

 

In reactie op "Is het misschien dan niet een optie om deze auto voor inkomstenbelasting wél tot het bedrijfsvermogen te rekenen, maar voor de omzetbelasting niet?"

 

Voor de duidelijkheid: het betreft een auto die mijn BV heeft gekocht (werkmaatschappij). Is bovenstaande optie van toepassing in mijn geval?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor de duidelijkheid: het betreft een auto die mijn BV heeft gekocht (werkmaatschappij). Is bovenstaande optie van toepassing in mijn geval?

Oh, ik ging er even vanuit dat we het over een eenmanszaak hadden... Maar begrijp ik nu goed dat de DGA in dienst is van de holding en de auto op naam staat van de werkmaatschappij?


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Inderdaad, de auto staat op de werkmaatschappij. Holding is 100% eigenaar werkmaatschappij en ik ben DGA en 100% eigenaar holding.

Poeh. Vanuit administratieve lasten bekeken, was het misschien handiger geweest om de auto direct in de holding te hebben gehad. Door het forse verschil in dag- en cataloguswaarde was het misschien wel beter geweest om 'm helemaal privé te houden. Kan eventueel alsnog.

 

Volgens mij slaan alle kosten van die auto dan neer in de werkmaatschappij. Maar vervolgens moet er wel een soort verhuur- of leasecontract zijn met de holding. De werkmaatschappij verhuurt of leaset dat ding immers aan de holding. Daar moeten dus facturen voor worden verstuurd (met btw, indien geen fiscale eenheid). Die eventuele btw moet de werkmaatschappij dan afdragen.

 

Dan moet je alleen nog even kijken hoe je de variabele kosten (goed) verwerkt. Vallen die in de werkmaatschappij en boek je die 1 op 1 door aan de holding? Of vallen ze in de werkmaatschappij en verhuur je de auto voor een all-in-prijs? Of vallen de brandstofkosten direct in de holding?

 

Alle facturen die door de werkmaatschappij worden verstuur aan de holding, kunnen in holding weer als kosten worden geboekt. De btw daarop kan de holding weer terugvragen. De holding stelt de auto blijkbaar weer ter beschikking aan de directeur. Dat is belast loon (35% x dagwaarde). De btw-correctie moet dan in de holding worden geboekt (1,5% x 122.000 euro, als je geen rittenadministratie hebt), maar deze btw-correctie mag je vervolgens ook weer als kosten boeken, ten laste van de winst van de holding dus. Zoals Joost al aangaf, kun je de schade misschien beperken als je wél je zakelijke ritten hebt bijgehouden.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@prinsrachid

 

Bedankt voor je reactie.

 

"Poeh. Vanuit administratieve lasten bekeken, was het misschien handiger geweest om de auto direct in de holding te hebben gehad. Door het forse verschil in dag- en cataloguswaarde was het misschien wel beter geweest om 'm helemaal privé te houden. Kan eventueel alsnog."

 

Ik zie dat ik in een van mijn eerdere reacties niet helemaal helder ben geweest. Ik sta bij de werkmaatschappij op de loonlijst. Derhalve vinden er geen verrekeningen plaats met de holding.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Erg interessant deze nieuwe inzichten. Bedankt hiervoor

 

@Brood, jij schrijf onderhoudskosten. Ik neem aan dat je bedoelt: alle BTW die op de autokosten wordt berekend, dus ook de BTW op brandstof.

 

Even recapituleren: als ik geen BTW op de autokosten terugvorder dan hoef ik die 1,5% op de catalogusprijs van de auto ook niet op te geven. Het breakeven point voor mij ligt dan op 8.714 euro (ex BTW) aan autokosten: (122.000 euro x 1,5% = 1.830 euro. Dit bedrag delen door 0,21 = 8.714 euro.

 

Ingeschatte autokosten:

 

1.500 euro ex BTW onderhoud, BTW = 315 euro

1.500 liter benzine * 0,25 euro BTW = 375 euro

 

Totaal dus aan BTW die ik niet mag verrekenen is 690 euro. Dit levert dus een ingeschatte besparing op van 1.140 euro.

 

Klopt mijn redenatie?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nee. Hoezo zou je besparen?

 

Je hebt het over een breakeven. Dan weet je toch zelf waarom dat draait. Waarom geef je dan een inschatting die daar ver onder ligt?

Indien de BTW op kosten (ook brandstof) 690 zijn, dan zul je forfaitair ook (max) 690 corrigeren. Daar schiet je niets mee op. Dus niet terugvorderen is makkelijker en alle BTW (zoals Prinsrachid al uitlegt), mag/kun je in de kosten meenemen.

 

Wanneer de BTW op kosten meer is dan 8714, dan is het surplus je 'voordeel', als je 8714 corrigeert.

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 137 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept