• 0

2 eenmanszaken: BV starten voor gezamenlijke inkoop?

Dag,

 

De zoekfunctie heb ik gebruikt (en niet alleen op dit forum :P) maar ik lees te veel tegenstrijdigheden.

 

Mijn vraag:

 

Stel, je hebt een eenmanszaak, je koopt grondstoffen, bewerkt die, en verkoopt die.

Nu wil je daarnaast een bv beginnen met een andere vennoot die zelf ook een eenmanszaak of bv heeft.

 

De nieuwe bv gaat ruwe grondstof inkopen, die je in je eenmanszaak bewerkt tot product en waarvoor je de bv factureert voor de productiekosten.

Vervolgens verkoopt de bv het complete product.

 

Ondertussen blijft je eenmanszaak daarnaast ook inkopen, bewerken en verkopen.

 

Kan en mag dit zo? Wat zijn de haken en ogen? Ik hoor het graag!

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel, je hebt een eenmanszaak, je koopt grondstoffen, bewerkt die, en verkoopt die.

Nu wil je daarnaast een bv beginnen met een andere vennoot die zelf ook een eenmanszaak of bv heeft.

Geldstromen tussen je eigen eenmanszaak en je eigen BV zijn over het algemeen af te raden. Dat kan fiscaal complex worden en hommeles geven met de fiscus. Het heen en weer sturen van geld om van de fiscale voordelen van beide constructies te genieten is niet de bedoeling. Als je het niet goed doet levert het zelfs fiscaal nadeel op. De inspecteur kan achteraf ook beoordelen dat alle activiteiten gezien moeten worden onder de BV, met alle gevolgen van dien.

 

Ik vraag me hier ook af of je echt een BV on the side wilt hebben. Ben je bekend met de kosten van een BV, regeling voor gebruikelijk loon, enzovoorts?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel, Ron. Precies de dingen die jij noemt had ik ook min of meer in mijn achterhoofd. Van de extra kosten was ik me bewust en dat dga-loon is inderdaad een hinderpaal. Ik wist echter helemaal niet hoe de belastingdienst hier tegenaan kijkt. Is er nog een andere rechtsvorm om deze situatie op te lossen? Het is de bedoeling dat de EMZ en het bedrijf van de andere eventuele vennoot volledig zelfstandig blijven. Daarnaast is dus een vorm van samenwerking gewenst.

Link naar reactie
  • 0

Als je googled op "rechtsvorm gezamenlijk inkoop" kom je al snel uit op coöperatie, maar ik zal vooral ook die artikelen lezen.

 

Vroeger gebeurde dat altijd vanuit een (kosten)maatschap, dus vele adviseurs zullen hier mee aankomen. Wat je ook kan doen is (afhankelijk van de risico en frequentie) dat 1 partij steeds inkoopt en deze gedeeltelijk door factureert aan de ander (gebeurt wel eens bij palletacties etc).

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.