• 0

Handelsnaam verhuizen naar nieuwe BV

Ik wil voor een nieuwe activiteit later een aparte onderneming oprichten, maar loop nu tegen de beperking aan dat ik mogelijk al de naam moet vastleggen om een registratie op deze naam te kunnen doen.

 

Alleen ik wil de oprichting eigenlijk helemaal niet nu doen, want er zijn nog te veel onbekenden; mogelijk wordt dit bedrijf helemaal niet in Nederland opgericht maar erbuiten.

 

Optie is om de naam als extra handelsnaam op te nemen bij mijn eigen BV. Maar, kan de handelsnaam dan straks wel verhuizen naar bijvoorbeeld een nieuwe B.V. (bij registratie in NL)? En gaat het wel goed als de naam later internationaal verhuisd moet worden? De KvK zegt er op de website in ieder geval niets over.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zal dan eigenaar zijn van de handelsnaam, maar ik weet niet wat de regelgeving is die de KvK hanteert. Ofwel, kunnen ze zeggen "bedrijfsnaam bestaat al, inschrijven kan niet"?

 

Voor de BV doet de notaris de inschrijving, dan zou deze ook de handelsnaam moeten uitschrijven bij de huidige BV.

 

Misschien is dit wel zo'n geval: niet beschreven door regels, dus geen probleem. Ipv niet beschreven door regels, dus kan niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht heel simpel: op het moment van overdracht schrijf je de handelsnaam uit op de oude onderneming en in op de nieuwe onderneming. Maar overdracht van een geregistreerde handelsnaam is toch wat ingewikkelder. Als je de naam slechts vastlegt en nog niet gebruikt in het economisch verkeer wordt dat hopelijk simpeler. De overdracht van een geregistreerd handelsmerk werkt weer anders. Net als het overdragen van een domeinnaam.

 

Wat wil je precies bereiken en waarom?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Kun je de handelsnaam tzt niet gewoon verkopen aan de nieuwe BV? voor een symbolisch bedrag? Als je hem nog niet gebruikt het moet dat wel lukken toch?

Of denk ik te simpel?

Dat ongeveer, alleen wil ik eigenlijk de nieuwe BV oprichten met de (over te nemen) handelsnaam. Ik ben het stuk aan het lezen wat Ron hierboven postte, over handelsnaamrecht waarbij overdracht misschien toch niet zo simpel is.

Link naar reactie
  • 0

Is de naam überhaupt ergens geregistreerd?

Nee, eigenlijk omdat de werkelijke houder dat zou moeten doen.

 

De naam is wel vrij (KvK, EU merknaam, etc.). En uiteraard heb ik al wel het internet domein gekocht. Maar dat is slechts een internet adresnaam, die wél zonder problemen over te zetten is.

Link naar reactie
  • 1

Ik zal dan eigenaar zijn van de handelsnaam, maar ik weet niet wat de regelgeving is die de KvK hanteert. Ofwel, kunnen ze zeggen "bedrijfsnaam bestaat al, inschrijven kan niet"?

 

Voor de BV doet de notaris de inschrijving, dan zou deze ook de handelsnaam moeten uitschrijven bij de huidige BV.

 

Misschien is dit wel zo'n geval: niet beschreven door regels, dus geen probleem. Ipv niet beschreven door regels, dus kan niet.

 

Zo ongeveer al je aannames die je hier noemt zitten ernaast..

 

- de handelsnaam hoeft absoluut niet door de notatis ingeschreven of uitgeschreven te worden. dat doe je gewoon zelf als bevoegd bestuurder van de bv. (formulier 15)

 

 

- een handelsnaam kan gewoon worden overgedragen of gebruikt door meerdere bv's met dezelfde eigenaar. Handhaving vindt niet plaats door de kvk maar door de handelsnaamhouder. Dus zelfs als een derde onrechtmatig de naam gebruikt zal de kvk niet optreden, dat moet de bv zelf doen.

De KvK zal bij inschrijving van een handelsnaam marginaal toetsen of een handelsnaam al bestaat en alleen bij heel duidelijke gevallen inschrijving weigeren.

 

- het inschrijven van de handelsnaam leidt niet tot een afdwingbaar recht of naamsbescherming, uitsluitend het gebruik in het handelsverkeer leidt tot bescherming van de handelsnaam, zelfs als een handelsnaam niet is ingeschreven geniet deze bescherming.

Als je een naam wilt beschermen voordat je hem gebruikt dan moet je het als merk gaan registreren, inschrijven bij de kvk is dan zinloos.

 

 

lees dit artikel eens van iusmentus over bescherming van een handelsnaam

 

Link naar reactie
  • 0

Zo ongeveer al je aannames die je hier noemt zitten ernaast..

 

- de handelsnaam hoeft absoluut niet door de notatis ingeschreven of uitgeschreven te worden. dat doe je gewoon zelf als bevoegd bestuurder van de bv. (formulier 15)

 

 

- een handelsnaam kan gewoon worden overgedragen of gebruikt door meerdere bv's met dezelfde eigenaar. Handhaving vindt niet plaats door de kvk maar door de handelsnaamhouder. Dus zelfs als een derde onrechtmatig de naam gebruikt zal de kvk niet optreden, dat moet de bv zelf doen.

De KvK zal bij inschrijving van een handelsnaam marginaal toetsen of een handelsnaam al bestaat en alleen bij heel duidelijke gevallen inschrijving weigeren.

 

- het inschrijven van de handelsnaam leidt niet tot een afdwingbaar recht of naamsbescherming, uitsluitend het gebruik in het handelsverkeer leidt tot bescherming van de handelsnaam, zelfs als een handelsnaam niet is ingeschreven geniet deze bescherming.

Als je een naam wilt beschermen voordat je hem gebruikt dan moet je het als merk gaan registreren, inschrijven bij de kvk is dan zinloos.

 

 

lees dit artikel eens van iusmentus over bescherming van een handelsnaam

 

Dank je Roel, zo komen we ergens. Het lijkt erop dat voor de zekerheden die ik wil, een EU merknaam inschrijving om de handelsnaam veilig te stellen volstaat. Vervolgens de onderneming starten met die naam in EU land naar keuze, en als laatste merknaam overzetten naar de nieuw opgerichte onderneming.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.